BILSPORT: I disse tider er det tradisjon for at utøvere med landslagsstatus fra Norges Bilsportforbund blir plukket ut. Men det er ikke tilfelle for 2024. Styringsgruppa har bestemt å utsette dette med noen uker.
Årsaken er at flere av de aktuelle utøverne for Team Norway selv ikke har kommet med noe program på plass enda. I tillegg innskrenkes antallet utøvere som får være med på landslaget.
LES OGSÅ: Nå kan Christian være nærmere Le Mans enn noen gang
LES OGSÅ: Dennis forandrer «mindset» etter å ha testet den nye Formel 2-bilen
Juniorkategorien sløyfes til fordel for breddesamlinger hvor hvem som helst i denne målgruppen får mulighet til å delta. Det vil også stilles strengere krav til internasjonal satsing dersom en utøver skal tilbys landslagsplass, melder forbundet.
– Vi har i de fleste år tatt ut Team Norway i begynnelsen av februar, men i år trenger vi rett og slett litt mer tid på oss. Det er så mange gode utøvere som planlegger internasjonale satsinger, og alt er ikke helt på plass for alle ennå. Derfor utsetter vi uttaket med noen uker, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, til NBFs nettsider.
RALLY: I og rundt Umeå ruller årets Rally Sverige, og det gjenstår nå kun tre etapper før en vinner kan kåres. Fra start er det Toyota-fører Elfyn Evans som har ledet an sammenlagt, og det gjør han fortsatt, tre sekunder foran teamkamerat Takamoto Katsuta.
Thierry Neuville, Ott Tänak og Kalle Rovanperä følger henholdsvis 6, 13 og 23 sekunder bak ledende Evans, og det er med andre ord fortsatt fem førere med i seierskampen.
Hyundais Adrien Fourmaux hang lenge med i toppen, men lørdag gikk det galt. Først måtte han stoppe like etter start på SS11 for å stramme hjelmstroppen. Så kjørte han inn i brøytekanten og ble stående på SS13, og han kom ikke til start i de resterende etappene.
LES OGSÅ: Derfor dropper de norske å kjøre Rally Sverige
I WRC 2 holder fortsatt Oliver Solberg på ledelsen drøyt 39 sekunder foran finske Roope Korhonen. Isak Reiersen er nummer fem to og et halvt minutt bak, mens Pontus Tidemand med Jørgen Eriksen i høyrestolen er nummer åtte nesten tre og et halvt minutt bak Solberg.
Søndag kjøres de tre siste etappene. I tillegg til poengene for sammenlagtresultatet skal det deles ut opptil fem poeng under den avsluttende etappen med power stage-status, og opptil fem poeng for resultatene fra søndagens kjøring. Se alle sendetider i vår helgeplanlegger!
LES OGSÅ: Slik ser Petter Solberg tilbake på svenskebragden 20 år senere
Rally Sverige, etter SS15:
1) Evans/Scott, Toyota, 2:00:04,2
2) Katsuta/Johnston, Toyota, +3,0
3) Neuville/Wydaghe, Hyundai, +6,3
4) Tänak/Järveoja, Hyundai, +12,8
5) Rovanperä/Halttunen, Toyota, +22,9
6) Sesks/Francis, M-Sport, +1:31,4
7) Pajari/Salminen, Toyota, +1:43,6
8) McErlean/Treacy, M-Sport, +2:05,8
9) Munster/Louka, M-Sport, +2:45,9
10) Solberg/Edmondson, Toyota, +6:09,6
FORMEL E: Mesterskapet besøker denne helgen gatebanen i Jeddah, og etter at Maximilian Günther tok seieren i fredagens løp var det lørdag duket for nye muligheter.
I kvalifiseringen sikret McLarens Taylor Barnard pole position, og briten mange kjenner som Dennis Haugers konkurrent i Formel 2 knuste med det rekorden som den yngste pole-sitteren i Formel Es historie. Barnard ble også nummer tre i fredagens løp, og hadde et nytt godt løp denne gangen.
Utover løpet kjempet Barnard om seieren i kamp med Nissans mesterskapsleder Oliver Rowland. Til slutt var det Rowland som spilte kortene sine best og stakk av med seieren, mens Barnard tullet inn til andreplass etter å ha holdt unna for Maserati-fører Jake Hughes.
Det er nå to måneder til neste løp i Formel E. Da er det Miami som venter 12. april.
RALLY: I Rally-NM er vi inne i en lang pause, men heldigvis arrangeres det nok av rallyløp rundt omkring. Lørdag var det klart for Flesbergsprinten med fire fartsetapper.
Roger Rustand var sammen med kartleser Stian Sandbæk, og de tar med det sin andre seier på rad etter at de også vant Lygnasprinten sist helg. På andreplass finner vi Marius Solberg Hansen og kartleser Erik Storø. I sin R5-debut var unggutten kun 3,9 sekunder bak Rustand. Tredjeplassen gikk til Joachim Hvaal og Henrik Johannessen.
Best i klasse 13 for eldre firehjulstrekkere, og nummer fire totalt, var Tommy Herregården sammen med Elling Helleberg. På femteplass ble Heine og Sunniva Rudi beste bil i klassen for de eldre tohjulstrekkerne, like foran NM-leder Anders Kjær. Herman og Martin Lie-Nilsen ble beste bil i klassen for nyere tohjulstrekkere.
LES OGSÅ: Nå skal Marius kjøre R5-bil
RALLY: Over halvparten av fartsetappene er unnagjort og selv om avstandene i front har økt noe, kan den minste feil koste deltakerne stort. Etter 11 fartsetapper skiller nemlig de seks raskeste førerne kun 31 sekunder.
Ledelsen tilhører fortsatt Elfyn Evans, men det er ingen grunn for å senke skuldrene for Toyota-føreren. Teamkamerat Katsuta følger like bak, og kun i underkant av tre sekunder skiller Toyota-førerne. Adrien Fourmaux hadde også blandet seg inn i tetkampen, helt til formiddagens siste fartsetappe. Hyundai-føreren stoppet like etter start, og tapte verdifulle sekunder til lederne.
Oliver Solberg leder fortsatt WRC 2-klassen, og har denne formiddagen tatt to av tre etappeseiere i klassen. Kun under formiddagens første fartsetappe var tempoet saktere, men da ble det istedenfor en annen norsk-svensk opptur. Isak Reiersen endte nemlig fartsetappen med tredje raskeste tid i klassen, i overkant av to sekunder bak raskeste fører. Solberg og kartleser Edmondson leder imidlertid klassen med 28 sekunder, til finske Roope Korhonen.
Lørdagen inneholder ytterligere fire fartsetapper, som kjøres senere denne ettermiddagen.
Rally Sverige, etter SS11:
1) Evans/Scott, Toyota, 1:32:28,3
2) Katsuta/Johnston, Toyota, 2,8
3) Neuville/Wydaghe, Hyundai, +11,2
4) Tänak/Järveoja, Hyundai, +12,7
5) Rovanperä/Halttunen, Toyota, +21,6
6) Fourmaux/Coria, Hyundai, +31,4
7) Sesks/Francis, M-Sport, +1:07,3
8) Pajari/Salminen, Toyota, +1:20,6
9) McErlean/Treacy, M-Sport, +1:30,7
10) Munster/Louka, M-Sport, +1:56,3
11) Solberg/Edmondson, Toyota, +4:39,7
FORMEL E: Mesterskapet er tilbake og er denne helgen plassert i Saudi Arabia, hvor det i løpet av to dager skal kjøres to løp. Ett av løpene ble holdt allerede fredag ettermiddag, imens lørdagen er forbeholdt helgens andre løp.
Løpets første runde bød på utfordringer for førerne, og flere av dem var involvert i små sammenstøt allerede i de første svingene. Banen det kjøres på er den samme som benyttes til Formel 1-løpene og er som kjent rask med få avkjøringsmuligheter, hvor feiltrinn følgelig kan koste dyrt. På tross av utfordringene i start foregikk resten av løpet uten de store situasjoner.
Maximilian Günther hadde i forkant sikret seg pole position, og etter å ha skiftet litt på ledelsen gjennom løpet ble det hele avgjort under løpets siste runde. Engelske Oliver Rowland ledet nemlig inn i den siste runden og så ut til å ha kontroll på førerne bak, til tross for at avstandene var minimale. Likevel smatt tyske Günther forbi like før målgang, og tok dermed sin sjette seier i Formel E-karrieren.
Oliver Rowland har tatt over ledelsen i mesterskapet sammenlagt, etter dagens andreplass. Han leder dermed med fire poeng til Antonio da Costa som følger like bak, på andre posisjon.
Det var med en bismak at Petter Solberg endelig klarte å vinne på «hjemmebane». For det skulle også bli hans siste løp i det som kanskje ble hans favorittbil i WRC-æraen.
Ikke helt uten rødt, hvitt og blått i helga – men det er ikke under hvilke som helst omstendigheter at Norges nye kartleserspire Jørgen Eriksen får sin etterlengtede VM-debut.
Rally-VM har en lav andel kvinnelige førere i løpet av et år. Det ønsker man å gjøre noe med, og det gjøres med norsk hjelp.
Den norske deltakelsen i Rally Sverige har tradisjonelt vært høy, men slik er det ikke lenger.