FORMEL 1: Lando Norris var raksest av alle under fredagens sprintkpaligisering i Qatar. Tiden 1:21,012 er den raskeste som er satt på Losail International Circuit noen gang.
Han stiller opp ved siden av Mercedes-fører George Russell, som vant det forrige løpet i Las Vegas. Oscar Piastri følger som nummer tre, mens Ferrari-duoen Carlos Sainz og Charles Leclerc rullet inn til fjerde- og femteplass.
Max Verstappen og Red Bull klarte ikke å henge med de beste, og nederlenderen som allerede har sikret årets VM-tittel måtte ta til takke med sjetteplass. Han starter dog foran Lewis Hamilton, som kun ble nummer syv.
For Sergio Perez ble det en ny nedtur ettersom han røk ut allerede i SQ1. Perez må starte lørdagens sprintløp fra 16. startposisjon.
Sprintkvalifisering, Qatar:
1) Lando Norris, McLaren, 1:21,012
2) George Russell, Mercedes, +0,063
3) Oscar Piastri, McLaren, +0,159
4) Carlos Sainz, Ferrari, +0,269
5) Charles Leclerc, Ferrari, +0,296
6) Max Verstappen, Red Bull, +0,303
7) Lewis Hamilton, Mercedes, +0,462
8) Pierre Gasly, Alpine, +0,966
9) Nico Hülkenberg, Haas, +1,076
10) Liam Lawson, Visa RB, +1,565
SQ2
11) Fernando Alonso, Aston Martin
12) Alex Albon, Williams
13) Valtteri Bottas, Sauber
14) Lance Stroll, Aston Martin
15) Kevin Magnussen, Haas
SQ1
16) Sergio Perez, Red Bull
17) Yuki Tsunoda, Visa RB
18) Esteban Ocon, Alpine
19) Guanyu Zhou, Sauber
20) Franco Colapinto, Williams
FORMEL 1: Denne helgen er Formel 1-sirkuset på plass i Qatar for sesongens nest siste løpshelg. Etter lengre tids spekulasjoner ble dette det perfekte tidspunkt å annonsere landets oppkjøp i Sauber-teamet, som i 2026 blir til Audi.
Hvor stor andel som er kjøpt opp er uvisst, men Qatar blir ikke majoritetseier i teamet. Rapportene tyder på at de får en eierandel på rundt 30% som kan tyde på en avtale rundt 350 millioner dollar. De pengene går rett inn i Sauber-teamet.
Oppkjøpet kommer etter en periode med nye spekulasjoner rundt Audis forpliktelse til Formel 1-prosjektet. Audi-sjef Gernot Dollner gjør det klart at prosjektet ikke påvirkes av Volkswagen-gruppens finansielle utfordringer, og at de fortsatt gir full gass mot Formel 1.
– Du kan ikke bygge en fremtid be å bare spare penger. Du må investere, og vi må endre selskapet. Vi tror at Formel 1-prosjektet er en integrert del av den overgangen for Audi, sa Dollner ifølge Motorsport.com.
LES OGSÅ: Bekrefter førerønske og årsaken til sønnens exit
LES OGSÅ: Slik kom General Motors inn i Formel 1-varmen
FORMEL 1: Førere og team har denne helgen plassert seg i Qatar, og nærmere bestemt Lusail International Circuit, til det som er årets nest siste runde i toppklassen og årets siste sprinthelg. Dermed var det allerede fredag ettermiddag duket for rundens eneste trening, før sprintkvalifiseringen går av stabelen senere i kveld. Ettersom førerne kun får en 60 minutters treningsøkt denne helgen, er det ikke rom for å slippe til juniorførerne før neste og avsluttende runde i Abu Dhabi om en uke.
Bortsett fra små avkjøringer, som ikke endte i barrieren, forløp treningen seg udramatisk. Mot slutten ble rundetidene presset ned, og flere førere forbedret plasseringene sine før målflagget til slutt kom ut. Kampen om topplasseringene denne ettermiddagen ble utkjempet mellom Ferrari og McLaren, hvor førstnevnte kom best ut.
Charles Leclerc toppet resultatlisten, i underkant av et halvt sekund foran Lando Norris og Oscar Piastri. Årets verdensmester, Max Verstappen, endte treningen på en 11. posisjon, imens hans teamkamerat, Sergio Perez, avsluttet med en 18. posisjon.
Sprintkvalifiseringen starter klokken 18:30, norsk tid.
Qatar, trening 1:
1) Charles Leclerc, Ferrari, 1:21,953
2) Lando Norris, McLaren, +0,425
3) Oscar Piastri, McLaren, +0,472
4) Carlos Sainz, Ferrari, +0,582
5) Yuki Tsunoda, Visa RB, +1,092
6) Valtteri Bottas, Sauber, +1,111
7) Lance Stroll, Aston Martin, +1,146
8) George Russell, Mercedes, +1,207
9) Alexander Albon, Williams, +1,208
10) Lewis Hamilton, Mercedes, +1,235
RACING: Torsdag ble det klart at Mick Schumacher ikke fortsetter som reserve for Mercedes i Formel 1. Samtidig ble det klart at han fortsetter for Alpine i Langdistanse-VM.
Schumacher hadde håper på en ny sjanse i Formel 1, men den muligheten kom aldri. Nå legges altså alt fokuset på langdistanse-racingen.
Førerkabael i toppklassen i neste års Langdistanse-VM begynner nå å fylles opp:
Aston Martin #7 – Harry Tincknell, TBA, TBA
Aston Martin #9 – Alex Riberas, TBA, TBA
Porsche Penske Motorsport #5 – Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet
Porsche Penske Motorsport #6 – Matt Campbell, Kévin Estre, Laurens Vanthoor
Toyota Gazoo Racing #7 – Mike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries
Toyota Gazoo Racing #8 – Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryō Hirakawa
Cadillac Hertz Jota #12 – Sébastien Bourdais, Jenson Button, Alex Lynn
Cadillac Hertz Jota #38 – Earl Bamber, Norman Nato, Will Stevens
BMW WRT #15 – Dries Vanthoor, TBA, TBA
BMW WRT #20 – René Rast, TBA, TBA
Alpine #35 – Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg, Jules Gounon
Alpine #36 – Frédéric Makowiecki, Charles Milesi, Mick Schumacher
Ferrari AF Corse #50 – Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen
Ferrari AF Corse #51 – James Calado, Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi
AF Corse #83 – Phil Hanson, Robert Kubica, Yifei Ye
Peugeot #93 – Malthe Jakobsen, Jean-Éric Vergne, TBA
Peugeot #94 – Stoffel Vandoorne, TBA, TBA
Proton Competition #99 – Neel Jani, TBA, TBA
RACING: Mens andre førere i hans generasjon har holdt seg aktiv i Formel 1-paddocken har ikke Theo Pourchaire fått den etterlengtede sjansen. Den regjerende Formel 2-mesteren har derfor undersøkt flere muligheter andre steder.
Pourchaire har denne sesongen fått noen løp i IndyCar, men han ble til slutt vraket av McLaren. Han har så testet hypercar for Peugeot, og nå er det klart at han styrker den linken.
Franskmannen skal neste sesong være test- og reservefører for teamet som kjører i Langdistanse-VM. Om Pourchaire skal ha et aktivt program ved siden av er foreløpig ikke kjent.
FORMEL 1: Monza har vært på Formel 1-kalenderen siden starten i 1950, og nå er det klart at Italia Grand Prix skal kjøres på banen til og med 2031.
Opprinnelig gikk kontrakten ut i 2025, og i likhet med slik situasjonen har vært for andre europeiske baner har de vært under press for å bli værende på kalenderen, men en rekke oppgraderinger har medført en forlengelse.
1980 er den eneste sesongen hvor Formel 1 ikke besøkte banen, og da ble løpet kjørt på Imola. Nå besøker Formel 1 begge banene, men Imola er en av banene som går en usikker fremtid i møte. Imola, Mexico, Zandvoort, Shanghai og Spa går inn i sitt siste kontraktsår i 2025.
LES OGSÅ: Nå skal Formel 1-løp roteres - disse banene står i fare
LES OGSÅ: Tror Hamilton vil kjempe om VM-gullet i 2025
Nå skal Herbjørn Haug sette ny standard i det som synes å være norsk bilsports kanskje tøffeste og mest prestisjefulle NM-klasse neste sesong.
Mario Andretti er fortsatt en del av prosjektet, men det er ikke sønnen Michael. Veteranen forteller nå om hvorfor det ble sånn, og om hvilken fører teamet har på toppen av ønskelisten.
Det har vært en kronglete vei inn på Formel 1-griden for teamet vi kommer til å kjenne som Cadillac.
Det er knyttet stor spenning til hvordan Lewis Hamilton vil gjøre det i Ferrari. Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen tror han vil kjempe om VM-gullet, og at George Russell blir hans skarpeste konkurrent.
Andretti har kjempet for å komme inn i Formel 1, og selv om det ikke skjer slik de hadde ønsket er ikke den mektige bilsportfamilien spilt helt utover sidelinjen.