FORMEL 1: Helt siden 2006 har Viaplay hatt rettighetene for Formel 1-sirkuset, da også under tidligere navn som blant annet MTG og NENT, før de endret navn til Viaply Group for to år siden. Tirsdag ble det klart at det nordiske mediehuset får forlenget avtalen som de har hatt i snart 20 år.
Det er nemlig signert en femårsavtale med Formel 1s promotor, og utover Norge tilhører rettighetene også Sverige, Danmark, Finland, Island og nederland. Varigheten på avtalen sies å være historisk ved at rettighetene aldri før har vært bundet opp til fem år. Når avtalen da går ut i 2029 vil samme mediehus ha sittet på de samme rettighetene i Norge i 24 år.
Ifølge Viaplay anslås det at hver Formel 1-helg blir sett av rundt 70 millioner mennesker, og at fire av ti seere er kvinner. TV-serien Drive to Survive får mye av skylden for den eksploderende globale interessen for Formel 1, en bølge som også har truffet Norge godt de siste få årene.
– Formel 1 har blitt en av verdens mest populære sportsrettigheter fordi det løfter individuelle prestasjoner, lagsamarbeid og teknologi til det ytterste av hva som er mulig, og kulminerer i et fantastisk drama på et menneskelig og sportslig plan, sier norgessjef i Viaplay Group, Kenneth Andresen, i en pressemelding.
Parc Fermé opplyser: Artikkelforfatter er selv personlig tilknyttet Viaplay Group i Norge som kommentator for Formel 3-løpene.
RACING: Sist helg kjørte det norske racingteamet TF Performance sesongens siste løpshelg i Renault Clio Cup på Paul Ricard. Teamet har i år kjørt i det sentral-europeiske mesterskapet med Knut Eirik Knudsen og Felix Heiberg som sine to førere. Begge to hadde krevende utgangspunkt etter vanskelige kvalifiseringer, men de kjørte seg bra oppover i begge løp. Knudsen kjørte seg opp fra 22. plass til 16. plass i det første løpet, og fra 33. plass til 21. plass i løp to. Føreren fra Mjøndalen ender sesongen som nummer åtte i det sentral-europeiske mesterskapet. Heiberg kjørte seg på sin side opp fra 33. plass til 25. plass, og fra 36. plass til 22. plass. Han ender sesongen som nummer 11 i mesterskapet.
Teamsjef Thomas Faraas er fornøyd etter debutsesongen, som for det norske teamet har vært et læreår. Han ser frem mot neste sesong med viktig lærdom i banken.
– Vi har lært veldig mye, og vi vet veldig mye mer nå enn det vi gjorde på samme tid i fjor. Vi har selvfølgelig mye å jobbe med, men nå vet vi hva vi skal jobbe med, forteller Thomas Faraas i en pressemelding.
BILSPORT: Denne uken er det Bathurst 1000 som gjelder i den australske delstaten New South Wales, men i mars er det duket for litt annerledes bilsport ved Race of Champions. Arrangementet ruller inn i Australia for første gang 7. og 8. mars neste år.
I 2022 og 2023 ble Race of Champions kjørt på snø og is i Sverige, mens det i 2024 ble en ufrivillig pause. Neste år skal det hele foregå i Sydney på Accor Stadium med en tilpasset asfalt-bane. Fredag skal det kjøres en nasjonscup, og lørdag er det duket for en individuell konkurranse.
FORMEL 3: Martinius Stenshorne har denne uken vært i aksjon i Formel 3-bilen under to testdager på Jerez-banen i Spania. Etter å ha satt den raskeste rundetiden på tirsdagen var han å finne i toppen også onsdag.
I det første passet på tre timer var Stenshorne tredje raskest, og det var samtidig den tredje raskeste tiden på tvers av de to testdagene. Aller raskest var Nikola Tsolov foran Mari Boya. I det andre og siste passet ble det ikke like mye kjøring grunnet regnvær. Her ble Stenshorne nummer 14.
Testingen fortsetter i Barcelona 15. og 16. oktober. Etter det er det slutt for denne generasjons Formel 3-biler. Neste sesong skal Stenshorne og co. kjøre helt nye biler.
FORMEL 3: Denne uken er Martinius Stenshorne på plass under en todagers Formel 3-test på Jerez-banen i Spania. Stenshorne kjører for Hitech, og tirsdag ble det også klart at det er Hitech han skal kjøre for i mesterskapet neste sesong.
Neste år kommer det nye biler i Formel 3, men testingen i høst foregår med de samme bilene som ble brukt denne sesongen. Etter at testingen i Jerez er overstått venter ytterligere to dager i Barcelona 15. og 16. oktober.
Under den første testdagen på Jerez var det vått føre fra start. Stenshorne leverte rundetider helt i toppen i denne perioden, men siden han ikke satte en bedre tid når banen etterhvert hadde tørket opp ble han skjøvet ned til 20. plass i formiddagspasset.
På ettermiddagen ventet et nytt pass på tre timer, og denne gangen var ingen raskere enn nordmannen. Tiden 1:30,761 var også den raskeste fra tirsdagens kjøring totalt sett.
FORMEL 3: Martinius Stenshorne signerer for Hitech for den kommende Formel 3-sesongen. Unggutten kjørte i år sin første Formel 3-sesong for samme team, og samarbeidet skal altså fortsette. Det ble bekreftet mandag.
Fra før hadde det blitt bekreftet til Parc Fermé at han skal kjøre for teamet under testingen som ruller i gang denne uken. Neste sesong venter en ny utfordring ved helt nye biler i Formel 3.
Tidligere samme dag ble det også kjent at kinesiske Gerrard Xie signerer for Hitech neste sesong. Hvem som tar det siste setet i teamet er foreløpig uvisst.
Formel 3-sesongen ruller i gang i Melbourne fra 14. til 16. mars.
Han var Rally-Norges stjerneskudd før Petter Solberg. 27 år etter sitt siste gull er gleden like stor som før.
Etter å ha fått FIA til å snu har teamene nå blitt usikre. Kanskje droppes hybridmotoren fra Rally-VM likevel.
Til helgen går et av de største løpene på kalenderen av stabelen. Her er alt du trenger å vite før årets utgave.
Etter å ha sikret gullet i Norge tok unggutten turen til Tyskland for å hevde seg.