RACING: Martinius Stenshorne kjører denne helgen GB3 på Silverstone både for å holde seg aktiv og ikke minst vende seg til banen før Formel 3 kjører her senere i år. Unggutten plasserte seg høyt oppe på listene i treningene, men startet helgens første løp et stykke bak teten etter 14. plass i kvalifiseringen.
Stenshorne holdt fast på sin 14. plass i starten, men det tok ikke lang tid før klatringen begynte. På den tredje runden var nordmannen i praksis nummer ti ettersom Rogeon foran han fikk en straff etter å ha tyvstartet løpet.
På den nest siste runden klatret Stenshorne ytterligere en posisjon, og han fullførte med det som nummer ni.
Stenshorne kjører ikke for Hitech denne helgen, men for teamet Chris Dittmann Racing. Hitech-førerne imponerte på sin side med seier til Tymek Kucharczyk og tredjeplass til Will Macintyre. Andreplassen gikk til Mckenzy Cresswell.
Søndag venter to nye løp 11:00 og 16:45. De kan sees på YouTube eller via Formel-1.no.
TERRENGRALLY: Den syvende fartsetappen er ved veis ende, og det ble enda en etterlengtet opptur for Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat Rui Carneiro.
Årets deltakelse i Dakar Rally har gått fra vondt til verre for kartleserveteranen, og han har inntil i dag kun vært å finne blant topp ti en eneste gang. Duoen valgte å avbryte gårsdagens fartsetappe da det gjensto drøyt 150 kilometer av etappen, men sto igjen til start søndag formiddag. Den syvende fartsetappen skulle imidlertid vise seg å bli et aldri så lite lyspunkt for Fløene og Carneiro. Ved målgang på dagens 419 kilometer-etappe stoppet tidsuret på 9. tid, av samtlige i Challenger-klassen. Dagens niendeplass er dermed den andre til Carneiro og Fløene så langt i årets Dakar Rally.
Axel Mustad fortsetter på sin side å klatre oppover resultatlisten sammenlagt, og har siden gårsdagen avansert ytterligere tre posisjoner. Av samtlige motorsyklister befinner Mustad seg nå på en 75. posisjon totalt.
I Ultimate-klassen har avstandene blitt mindre, og svenske Mattias Ekström er nå kun ti minutter bak ledende Henk Lategan sammenlagt. Svenskene gjennomførte dagens etappe nærmest feilfritt, og gikk over mål på andreplass. Ekström og Bergkvist er foreløpig i god posisjon til å kjempe om seieren sammenlagt, og kan med seier bli de første svenskene som vinner bil-klassen siden 1991. Den gang var det dog finsk-svensk seier, med finske Ari Vatanen som fører og svenske Bruno Berglund som navigatør.
Den åttende fartsetappen er i gang mandag morgen, og deltakerne skal da ta seg gjennom drøyt 487 kilometer før dagen er over.
FORMEL E: Sesongens andre løp sto denne helgen for tur, og mesterskapet er denne gang plassert i Mexico City. Fjorårets verdensmester Pascal Wehrlein startet også dette løpet fra pole position, og ledet inn i første sving. Wehrlein og teamkamerat da Costa vekslet på ledelsen gjennom store deler av løpet, imens Oliver Rowland fulgte like bak på tredjeplass.
Sikkerhetsbilen ble hentet ut for å samle feltet da det gjensto syv runder. Porsche-førerne holdt på dette tidspunktet fortsatt ledelsen, og nevnte Rowland bak på fjerdeplass. Rowland hadde like før sikkerhetsbil-perioden benyttet seg av sin attack-mode mulighet, og var avhengig av å komme raskt i gang igjen for å få benyttet denne. Få minutter senere var løpet i gang igjen, og Rowland med sin attack-mode fortsatt aktiv raste følgelig forbi konkurrentene foran. Porsche-førerne hadde ikke stort å svare med, da dem allerede hadde benyttet seg av attack-mode tidligere.
Nissan-føreren fikk akkurat inntatt ledelsen før enda en sikkerhetsbil ble kalt ut. Denne gang var det Mitch Evans, vinneren av sesongens første løp, som hadde forulykket. Da løpet etter få runder kom i gang igjen var det ingen som fikk tak i Rowland, og selv om Porsche-førerne var nære holdt det kun til andre- og tredjeplass. Britiske Oliver Rowland tok dermed sin fjerde seier i sin Formel E-karriere, og rykker samtidig opp til andreplass i førermesterskapet sammenlagt. Antonio da Costa har med sine to andreplasser tatt over ledelsen i mesterskapet sammenlagt.
Formel E-sirkuset drar videre til Saudi-Arabia om fem uker, til sesongens tredje løp.
RALLY: Årets Rally-NM er i gang, og i nasjonal-klassene gikk det unna for flere av førerne på snø og is under helgens Sigdalsrally.
I klassen for eldre firehjulstrekkere tok Morten Karlsen-Haugen seieren sammen med kartleser Ronald Haug. Jørgen Solberg tok på sin side andreplassen, mens det var Tom Heitmann som ble nummer tre.
LES OGSÅ: Frank Tore Larsen vant Sigdalsrally
Raskest i klassen for eldre tohjulstrekkere var regjerende mester Anders Kjær. Sammen med kartleser Veronica Engan tok han seieren foran Heine Rudi og Emil Sivesind.
I år er også den historiske klassen en del av NM, og her var det Olav Fredriksen og Harald Faugstad som vant foran Trond Lyseng og Svein Frustøl.
Parc Fermé kommer tilbake med mer fra Sigdalsrally. Se fullstendig resultatliste her!
RALLY: Denne helgen rullet årets Rally-NM i gang med flotte forhold under Sigdalsrally. Raskest av alle var hjemmefører Frank Tore Larsen og kartleser Lars-Håkon Lundgreen. De to tok første stikk i toppklassen foran Eyvind Brynildsen og Henning Solberg, som fulgte henholdsvis 3 og 13,6 sekunder bak Larsen.
– Det er fantastisk gøy å starte med seier med ny dekkleverandør og en del nytt, og ikke minst på hjemmebane, som er veldig spesielt for vår del, forteller Frank Tore Larsen til Parc Fermé.
LES OGSÅ: Lukrativ dekkavtale i hendene på Frank Tore – med EM-pall i sikte
I klasse 2, også kjent som klassen for nyere tohjulstrekkere, var det Sindre Backe som tok årets første seier sammen med Mads Johansen. Han tok seieren foran Marius Solberg Hansen og Herman Lie-Nilsen.
Parc Fermé var på plass og kommer tilbake med mer fra Sigdalsrally. Se fullstendig resultatliste her!
TERRENGRALLY: Etter en velfortjent hviledag fredag, var deltakerne tilbake ved startstreken i dag. Den lengste fartsetappen, med unntak av 48-timers etappen, av årets Dakar Rally sto for tur, med en distanse på 605 kilometer.
Selv verdensmestere er ikke feilfrie, noe fjorårets mester i motorsykkelklassen i Rally-Raid-mesterskapet fikk erfare. Ross Branch var også en av favorittene til å kapre seieren i årets Dakar Rally, men slik ble det ikke. 38 åringen forulykket underveis på den sjette fartsetappen, uten muligheter for å fortsette. Dermed var eventyret over også for Branch, som lå på fjerdeplass sammenlagt før dagens fartsetappe. Også Kevin Benavides, som har vunnet Dakar Rally to ganger tidligere, valgte å trekke seg før starten av dagens etappe, grunnet helsemessige årsaker.
Debutanten Axel Mustad fullførte dagens fartsetappe med 74. tid, og klatrer dermed oppover på resultatlisten sammenlagt. Mustad har avansert fem posisjoner siden den femte fartsetappen og befinner seg følgelig på en 78. posisjon totalt, og 64. i sin klasse.
Ola Fløene sto også klar på startstreken med sin makker Rui Carneiro, lørdag formiddag. Duoen har tapt mye tid de siste dagene grunnet mekaniske problemer og en rekke punkteringer. Dagen i dag ble heller ingen opptur før Fløene og Carneiro, ettersom de foreløpige resultatlistene av dagens etappe viser ytterligere tidstap. Før den sjette fartsetappen befant Carneiro og Fløene seg på 40. posisjon totalt i Challenger-klassen. Like over klokken 19:00, norsk tid, tok den norsk-portugisiske duoen seg over mål.
I Ultimate-klassen har svenskene Mattias Ekström og Emil Bergkvist nok en gang klart å forsvare tredjeplassen sammenlagt. Duoen fullførte dagens etappe på åttende posisjon, og tapte drøyt ett og et halv minutt til ledende Henk Lategan.
Søndagen er reservert for den syvende fartsetappen, og deltakerne må da ta seg gjennom nye 419 kilometer med utfordrende terreng.
Noen brøt allerede før SS1. Andre fikk ublide møter med letmolisk terreng. I tillegg fikk man også et hint av rallysporten på sitt aller skumleste.
Frank Tore Larsen vant årets første NM-løp, men Eyvind Brynildsen og Henning Solberg er klar for å ta revansje ved første mulighet.
Rally-NM er i gang, og fra start ble det innledet en svært tett kamp i toppen.
Til helgen skal Mads Østberg sette seg i kartleserstolen igjen under sesongåpningen i Rally-NM. Samtidig ser det ut til at hans egen kartleser Patrik Barth ikke lenger kan kjøre rally.
Frank Tore Larsen føler han endelig har - bokstavelig talt - fått lønn for strevet utenfor Norges grenser.