RACING: Årets første GT World Challenge-løp (GTWC) gikk av stablene denne helgen, og i sann GT-stil ble det tett og hard racing på tvers av alle klasser på Paul Ricard-anlegget i Sør-Frankrike.
Med norske øyner ble dette et løp som igjen gir grunn til optimisme.
LES OGSÅ: Emils nye sponsor vekker oppsikt
At Ford Mustangen til Dennis Olsen nå begynner å få ordentlig fart på seg er det liten tvil om. Ford sliter enda med noen barnesykdommer på sin Mustang i form av at bakluken igjen falt av under løpet, et problem som også forekom på Daytona under 24-timersløpet tidligere i vinter.
LES OGSÅ: Norsk talent debuterer på «Ringen»
Tross dette klokka Proton-teamet inn en topphastighet på 291 kilometer i timen langs bakstrekka - raskest av alle - og den eneste bilen over 290-merket.
Til syvende og sist ble det en tiendeplass til Olsen og teamet i det som har vist seg å være et sterkt løp for Ford-trioen.
Marius Nakken fullførte på en 42.-plass totalt og en syvendeplass i sølvfører-klassen.
Det var Rowe Racing-teamet som vant med Max Hesse, Dan Harper og Augusto Farfus med Iron Lynx og M-AMG Team på en andre- og tredjeplass.
RALLYCROSS: Denne helgen er Nitrocross-sirkuset samlet i Salt Lake City for det som er sesongens andre løpshelg, og gledelig nok ble det norsk seier i det første av to løp.
Andreas Bakkerud startet på første rad ved siden av teamkamerat og regjerende mester Robin Larsson. Bergenseren tok ledelsen etter en god start, og etter det gjorde han ingen feil. 32-åringen vant foran Larsson og Oliver Eriksson.
Seieren er hans første i Nitrocross på halvannet år. Helgens andre og siste løp kjøres natt til søndag norsk tid.
LES OGSÅ: Motivert Bakkerud: – Gleden og lidenskapen er godt tilbake
LES OGSÅ: Andreas Bakkerud vurderer å prioritere NM over VM
RALLY: Petter Solberg var denne helgen igjen i aksjon etter at han gjorde comeback under den svenske EM-runden tidligere i år. Denne gangen var det dog langt tyngre biler som gjaldt.
Solberg kjørte sammen med kartleser John Tomley en Land Rover Defender i det irske løpet Clare Forstery Rally. Der ble der seier med over et minutts margin til tross for punktering på den første etappen.
Han avslører samtidig at det frister med mer kjøring i tiden fremover, men det viktigste er fortsatt å følge opp sin sønn Oliver i VM-sirkuset.
– Jeg har veldig lyst, men det viktigste er Oliver og hans fremtid som rallyfører, sa Solberg til VG.
FORMEL 3: Neste uke er Martinius Stenshorne i aksjon i Spania under høstens første av to Formel 3-tester. 8. og 9. oktober kjører han på Jerez, før turen går til Barcelona 15. og 16. oktober. Der skal han som ventet teste for Hitech, som han har kjørt for i sin første Formel 3-sesong.
– Han skal kjøre de to testene nå for samme team siden avtalen fortsatt gjelder, skriver far Martin Stenshorne i en tekstmelding til Parc Fermé.
Fortsatt er det uvisst om unggutten skal kjøre for Hitech også i 2025, eller om han skal bytte team. Foreløpig har kun Ugo Ugochukwu, Charlie Wurz, Mari Boya og Louis Sharp blitt bekreftet til neste års grid. De skal kjøre for henholdsvis Prema, Trident, Campos og Rodin.
Neste sesong introduseres helt nye biler i Formel 3, og det er dermed knyttet stor spenning til hvilke team som vil knekke koden først.
LES OGSÅ: – Det har vært en vanskelig sesong i år
RACING: Tommy Østgaard har egentlig lagt opp, men i norsk sammenheng holder han seg fortsatt aktiv i simracing.
Nylig sikret han NM-gullet i E-sport for rally. I år kjøres det mesterskapet i EA Sports nye WRC-spill, og norske løp simuleres med etapper fra andre steder i verden. Thomas Wangen sikret sølvet mens Joachim Hauge tok bronsen.
Tidligere i år vant Østgaard også racing-mesterskapet som ble kjørt på plattformen iRacing.
FORMEL 1: Denne høsten har Formel 1 diskutert mulighetene for å arrangere et rookie-løp i Abu Dhabi etter sesongslutt. Målet var å gi unge førere en mulighet til å vise seg frem i løpssammenheng ved et sprintløp.
Ideen er ikke skrinlagt, men grunnet utfordringer med logistikken vil det ikke bli en realitet denne sesongen. Det ble klart under et møte i Formel 1-kommisjonen onsdag.
Silly season er uforutsigbart i IndyCar, men nå begynner setene å fylles opp. Hvem kan kapre de siste plassene?
Hun har kjørt over 300 billøp, men Camilla Antonsen rangerer likevel helgens innsats helt i toppen.
Den første sesongen i bil er unnagjort for Marcus Ahlmann Sæter. Hva nå?
Oliver Solberg jaktet gullet denne helgen, men til tross for et godt tempo er han nå avhegnig av andres utur for å ende sesongen på topp.