NASCAR: Etter et langt væropphold kom omsider NASCAR-sirkuset i gang søndag kveld, og for et sirkus det skulle bli.
På runde 261 snurret Kyle Busch på egenhånd, like før slutten av løpet. Det betydde at løpet ville gå på «overtid», en regel som tillater NASCAR å forsøke å avslutte løp under grønnflagg - etter den opprinnelige angitte løpslengden.
LES OGSÅ: – Den mest undervurderte klassen i norsk bilsport
Det bydde på et bikkjeslagsmål mellom Kyle Larson og Chris Buescher de siste to rundene. Hanskene var helt av, og den grå bilen til Buescher hadde nå fått en blå og hvit høyreside takket være Larson.
Så krysser de målstreken. Begge tror de har vunnet, og det jubles på krigsvognen til Chris Buescher. Larson og teamet vet det derimot ikke enda, men de har vunnet løpet med ett tusendels margin.
— Jeg antar at jeg skulle strukket ut tungen, skriver Buescher på X i en referanse til Pixars Cars (2006).
Med det ble det også den tetteste seiersmarginen gjennom tidene i NASCARs historie, og danket ut rekorden fra 2003 også med ett tusendel (forrige rekord var på 0,002 journ. anm.).
RACING: Sist helg kjørte det norske racingteamet TF Performance sesongens siste løpshelg i Renault Clio Cup på Paul Ricard. Teamet har i år kjørt i det sentral-europeiske mesterskapet med Knut Eirik Knudsen og Felix Heiberg som sine to førere. Begge to hadde krevende utgangspunkt etter vanskelige kvalifiseringer, men de kjørte seg bra oppover i begge løp. Knudsen kjørte seg opp fra 22. plass til 16. plass i det første løpet, og fra 33. plass til 21. plass i løp to. Føreren fra Mjøndalen ender sesongen som nummer åtte i det sentral-europeiske mesterskapet. Heiberg kjørte seg på sin side opp fra 33. plass til 25. plass, og fra 36. plass til 22. plass. Han ender sesongen som nummer 11 i mesterskapet.
Teamsjef Thomas Faraas er fornøyd etter debutsesongen, som for det norske teamet har vært et læreår. Han ser frem mot neste sesong med viktig lærdom i banken.
– Vi har lært veldig mye, og vi vet veldig mye mer nå enn det vi gjorde på samme tid i fjor. Vi har selvfølgelig mye å jobbe med, men nå vet vi hva vi skal jobbe med, forteller Thomas Faraas i en pressemelding.
BILSPORT: Denne uken er det Bathurst 1000 som gjelder i den australske delstaten New South Wales, men i mars er det duket for litt annerledes bilsport ved Race of Champions. Arrangementet ruller inn i Australia for første gang 7. og 8. mars neste år.
I 2022 og 2023 ble Race of Champions kjørt på snø og is i Sverige, mens det i 2024 ble en ufrivillig pause. Neste år skal det hele foregå i Sydney på Accor Stadium med en tilpasset asfalt-bane. Fredag skal det kjøres en nasjonscup, og lørdag er det duket for en individuell konkurranse.
FORMEL 3: Martinius Stenshorne har denne uken vært i aksjon i Formel 3-bilen under to testdager på Jerez-banen i Spania. Etter å ha satt den raskeste rundetiden på tirsdagen var han å finne i toppen også onsdag.
I det første passet på tre timer var Stenshorne tredje raskest, og det var samtidig den tredje raskeste tiden på tvers av de to testdagene. Aller raskest var Nikola Tsolov foran Mari Boya. I det andre og siste passet ble det ikke like mye kjøring grunnet regnvær. Her ble Stenshorne nummer 14.
Testingen fortsetter i Barcelona 15. og 16. oktober. Etter det er det slutt for denne generasjons Formel 3-biler. Neste sesong skal Stenshorne og co. kjøre helt nye biler.
FORMEL 3: Denne uken er Martinius Stenshorne på plass under en todagers Formel 3-test på Jerez-banen i Spania. Stenshorne kjører for Hitech, og tirsdag ble det også klart at det er Hitech han skal kjøre for i mesterskapet neste sesong.
Neste år kommer det nye biler i Formel 3, men testingen i høst foregår med de samme bilene som ble brukt denne sesongen. Etter at testingen i Jerez er overstått venter ytterligere to dager i Barcelona 15. og 16. oktober.
Under den første testdagen på Jerez var det vått føre fra start. Stenshorne leverte rundetider helt i toppen i denne perioden, men siden han ikke satte en bedre tid når banen etterhvert hadde tørket opp ble han skjøvet ned til 20. plass i formiddagspasset.
På ettermiddagen ventet et nytt pass på tre timer, og denne gangen var ingen raskere enn nordmannen. Tiden 1:30,761 var også den raskeste fra tirsdagens kjøring totalt sett.
FORMEL 3: Martinius Stenshorne signerer for Hitech for den kommende Formel 3-sesongen. Unggutten kjørte i år sin første Formel 3-sesong for samme team, og samarbeidet skal altså fortsette. Det ble bekreftet mandag.
Fra før hadde det blitt bekreftet til Parc Fermé at han skal kjøre for teamet under testingen som ruller i gang denne uken. Neste sesong venter en ny utfordring ved helt nye biler i Formel 3.
Tidligere samme dag ble det også kjent at kinesiske Gerrard Xie signerer for Hitech neste sesong. Hvem som tar det siste setet i teamet er foreløpig uvisst.
Formel 3-sesongen ruller i gang i Melbourne fra 14. til 16. mars.
Han var Rally-Norges stjerneskudd før Petter Solberg. 27 år etter sitt siste gull er gleden like stor som før.
Etter å ha fått FIA til å snu har teamene nå blitt usikre. Kanskje droppes hybridmotoren fra Rally-VM likevel.
Til helgen går et av de største løpene på kalenderen av stabelen. Her er alt du trenger å vite før årets utgave.
Etter å ha sikret gullet i Norge tok unggutten turen til Tyskland for å hevde seg.