RALLY: Det har vært en brutal åpning på den italienske VM-runden i rally på middelhavsøya Sardinia denne fredagen. Samtlige M-Sport-førere, samt løpets daværende leder Thierry Neuville, fikk et skjebnessvangert møte med den nye etappen ved det nette navnet Telti – Calangianus – Berchidda.
Den utgjorde både SS2 og SS5, og på dagens første gjennomkjøring ble Gregoire Munster, Joshua McErlean og Martins Sesks alle felt av den brutale etappen. Munster slo i stykker høyre bakhjulsoppheng, men fullførte etappen - selv om resten av dagen var spolert. McErlean på sin side kjørte av i en smal høyresving og tok venstre bakside på bilen, mens Seks bommet over et krøn og dro gjennom et gjerde før han slo flere runder rundt. Latvieren pådro bilen såpass mye skader at han er ute av resten av helgen.
LES OGSÅ: «Unfinished rallybusiness» for Andreas – derfor er han fortsatt motivert
LES OGSÅ: Utøverne krever RallySafe – og systemet nærmer seg norsk rally
Under andre gjennomkjøring av etappen skulle Thierry Neuville få kjenne på det. Han slo i stykker venstre bakhjulsoppeng etter et krøn, og med det var også han ute av resten dagen. Forøvrig verdt å nevne at Oliver Solberg dro av på SS2-varianten med mindre kosmetiske skader på bilen, men har fullført dagen inn til en femteplass blant Rally2-bilene - i et løp han har valgt ikke å score WRC 2-poeng i. Nikolay Gryazin leder klassen der så langt.
Den som har kommet seg mest helberget ut av dagen er ingen ringere enn Sebastien Ogier, som har 2,1 sekunds forsprang på Hyundai-fører og landsmann Adrien Fourmaux. Drøye fem sekunder etter følger teamkamerat Ott Tänak.
Rally Sardinia - fredag 1) Sébastien Ogier Toyota 1:10:33.1 2) Adrien Fourmaux Hyundai +2,1 3) Ott Tänak Hyundai +7,3 4) Sami Pajari Toyota +16,8 5) Kalle Rovanperä Toyota +22,8 6) Elfyn Evans Toyota +1:09,8 7) Takamoto Katsuta Toyota +2:27,9 8) Nikolay Gryazin Skoda +2:33,3 9) Emil Lindholm Skoda +2:41,2 10) Yohan Rossel Citroën +2:57,5
RALLY: Stadig går diskusjonen rundt Rally-VM og mesterskapets fremtid med en rekke ulike løsninger hva gjelder regelverk og sammensetning.
Per i dag er det kun Toyota, Hyundai og M-Sport som deltar i VMs toppklasse. I forbindelse med at Hyundai har utvidet sin virksomhet til å snart skulle inkludere Langdistanse-VM har ryktene gått om en mulig exit fra rallysporten.
Nå rapporterer rallynettstedet Dirtfish at fremtiden er trygg for nå. Det har ikke kommet noen offisiell bekreftelse, men kilder viser til at Hyundai kjører VM også i 2026.
– Jeg har ingen offisiell uttalelse å komme med, for når vi har den vil vi gjøre den på en formell måte. Men ja, slik jeg står nå som teamsjef ønsker jeg å være optimistisk, og jeg jobber absolutt ekstremt hardt, ikke bare meg selv men med en rekke mennesker rundt meg, i den retningen, sa Hyundai-sjef Cyril Abiteboul til Dirtfish.
LES OGSÅ: Underskudd i rallybilmarkedet
LES OGSÅ: Sunniva tar Sverige med storm
FORMEL 1: Neste uke er det klart for Canada Grand Prix, og da kan det hende at Aston Martin-fører og hjemmehelt Lance Stroll må erstattes grunnet en håndleddskade. Selv om ingenting er bekreftet ligger det an til at Felipe Drugovich vil erstatte Stroll ved behov, selv om han egentlig skal kjøre 24-timersløpet på Le Mans.
Samtidig har det oppstått spekulasjon rundt Max Verstappen. Nederlenderen fikk sist helg tre straffepoeng, og han er nå kun et poeng unna å bli utestengt fra et løp. Men hvem ville erstattet fjorårets verdensmester i Østerrike om han skulle dra med seg et straffepoeng i Canada?
Isack Hadjar og Liam Lawson er de fremste kandidatene, ettersom de kan hoppe opp fra Red Bulls søsterteam Racing Bulls. Lawson har i tillegg kjørt Red Bull-bilen fra før. Uansett ville det oppstått et tomtom hos Racing Bulls, og her er det flere kandidater. I utgangspunktet er japanske Ayumu Iwasa reservefører for teamet, men nå har også 17 år gamle Arvid Lindblad blitt dratt inn i diskusjonen.
Lindblad sees på som et stort talent i Red Bull-systemet, og tok nylig sin første hovedløpsseier i Formel 2. Problemet er bare at han ikke har fylt 18 år enda. Det kand det dog bli en løsning på, ettersom Red Bull har bedt FIA om å gjøre et unntak fra aldersgrensen. Teamet uttaler i følge Autosport at forespørselen ikke har en sammenheng med Verstappens situasjon.
RACING: En intens måned er i ventet i langdistanseracing med 24-timersløpene på Le Mans, Nürburgring og Spa-Francorchamps på rad og rekke. Først ut er Le Mans, og der er det Dennis Olsen som er Norges representant for Ford i GT3-klassen.
Nå er også startlisten til 24-timersløpet på Nürburgring klar, og som varslket skal Olsen også i aksjon her. I toppklassen skal også Christian Krognes kjøre for Aston Martin sammen med David Pittard.
I tillegg skal Oskar Sandberg kjøre for Adrenalin Motorsport, slik han også gjør i NLS-mesterskapet. Denne gangen skal han kjøre en BMW 240i. I klassen VT2 front med en Hyundai I30N skal Niklas Abrahamsen i aksjon.
Uken etterpå er det klart for 24-timersløpet på Spa-Francorchamps. Der er ikke startlisten fullverdig i skrivende stund, men per nå er det kun Christian Krognes som stiller til start i det løpet med norsk pass.
INDYCAR: Andrettis Colton Herta startet helgens løp i Detroit fra pole position, og tok med en gang ledelsen i løpet, til tross for at McLarens danske fører Christian Lundgaard ga han tøff kamp fra andre rad.
IndyCars suverene superstjerne Alex Palou startet løpet som nummer seks, og blandet seg fra start inn i pallkampen sammen med Kyle Kirkwood. Andrettis Kirkwood skulle så komme seg forbi Lundgaard og opp på andreplass. Der skulle for en gangs skyld vise seg at Palou ikke vant et IndyCar-løp.
Etter første pitstopp kom Herta ut foran Kirkwood, men da Nolan Siegel kom seg forbi Herta med varmere dekk klarte også Kirkwood å snike seg forbi. Utover løpet var begge to i tetkampen sammen med Will Power og Santino Ferruci, med gatespesialisten Kirkwood i tet.
Så ble det dramatisk med 16 runder igjen å kjøre da Louis Foster og Felix Rosenqvist kolliderte og dundret inn i barrierene. Rødflagget måtte til slutt ut, og det var til slutt duket for en sprint mot slutten med kun 11 runder igjen å kjøre. Da ledet Kirkwood an foran Power, Ferrucci og Herta.
Kirkwood dro litt av gårde i tet, mens Herta etter hvert kom seg forbi Will Power. Slik ble styrkeforholdet værende frem til målgang med sesongens andre seier til Kirkwood foran Ferrucci og Herta. Kirkwood har tatt alle sine seire på gatebanen, og er nå nummer to i mesterskapet. Ferruccis andreplass er karrierebeste, og det kom fra 21. startposisjon.
Andreas Bakkerud satte topptider på VM-arenaen som oppladning til å forsvare suksessen fra Lånkebanen.
I forkant av løpshelgen på hjemmebane er det nok å gjøre for Fredrik Ågedal, selv om han ikke lenger kjører selv. Nå lever han av å bygge opp og drifte andres biler.
Flere skilt ble klippet i mai, men ikke fullt så mange nye ble satt på.
VM-sesongen ble innledet med en solid pallplass for Ole Christian Veiby. KMS-teamet, som ikke engang visste om de kom til start, mener likevel at elbilene har fått en for stor fordel i mesterskapet.
Hun ble headhuntet av en svensk stjerne på sosiale medier, før hun ble lokket over til toppklassen med en av de beste toppførerne. I helgen kunne Sunniva Rudi fint kjempet om en Topp 10-plassering i Rally-EM. Og gjett om hun nyter situasjonen.