FORMEL 1: Carlos Sainz er allerede i gang med en ny tilværelse som Williams-fører, men allerede før årets sesong har rullet i gang trer spanjolen inn i nok en ny rolle. Sainz blir direktør for Formel 1-førernes forening "Grand Prix Drivers Assiciation".
Sainz erstatter der ingen ringere enn Sebastian Vettel. Den fire ganger verdensmesteren ga seg i rollen i fjor, og nå er det altså Sainz som kommer inn. Der kommer han inn sammen med formann Alexander Wurz, og de andre direktørene George Russell og Anastasia Fowle.
– Jeg brenner for sporten min og synes vi førere har et ansvar for å gjøre alt vi kan for å samarbeide med aktørene for å fremme sporten, sier Sainz.
Fører-foreningen har tidligere gått ut mot FIA-president Mohammed Ben Sulayem i forbindelse med strenge straffer for banning. Siden den gang har straffene blitt enda strengere, og det er knyttet stor spenning til hvordan Formel 1-førerne vil håndtere dette. I Rally-VM har allerede Adrien Fourmaux fått en klekkelig bot for banning.
LES OGSÅ: Bannet etter mål – fikk bot på 350.000 kroner
LES OGSÅ: Molly og co. forberedt på fører-reaksjoner: – Tror det blir ordknapt
FORMEL 3: Fredag ble den siste av tre testdager gjennomført med den nye Formel 3-bilen i Barcelona.
Dagen var preget av regn og flere opphold. Stenshorne endte den første økten som nummer syv, åtte tideler bak teten. I ettermiddagspasset ble unggutten nummer ti, litt over tre sekunder bak teten.
Disse tre testdagene var de eneste førerne fikk med den nye bilen før det braker løs i Melbourne fra 14. til 16. mars. Følgelig har det vært viktige timer for å vende seg til den nye bilen.
FORMEL 3: Martinius Stenshorne og co. fortsatte torsdag med testing av den nye Formel 3-bilen. Som alltid vet vi ikke hva de ulike teamene fokuserer på, men tidene tyder på at Stenshorne har fokusert mer på enkeltkunder mot slutten av dagen
I det første passet var Stenshorne nummer 14, åtte tideler bak Nikola Tsolov. Det var Tsolovs 1:26,619 som sto igjen som dagens raskeste tid.
I ettermiddagspasset var det igjen Tsolov som toppet listene, denne gangen med tiden 1:27,249. Stenshorne ble her nummer fire, tre tideler bak Tsolov. Testingen avsluttes med seks nye timer på fredag, og er du nysgjerrig på de nye bilene kan du se de i aksjon i videoen over.
FORMEL 4: 16 år gamle Marcus Sæter tar steget inn i formelbil-verden denne sesongen etter at han i 2024 kjørte britiske Ginetta Junior i det som var hans første sesong etter gokart-karrieren.
Italiensk Formel 4 regnes som det klart beste og mest anerkjente Formel 4-mesterskapet, og blant tidligere vinnere finner vi navn som Dennis Hauger, Oliver Bearman og Andrea Kimi Antonelli. Sæter gjør som Hauger når han skal kjøre for Van Amersfoort i mesterskapet.
Sæter blir den første nordmannen i mesterskapet, og på den europeiske formelbilstigen, siden Dennis Hauger i 2019 og Martinius Stenshorne i 2022. Sesongen ruller i gang på Misano fra 2. til 4. mai.
LES OGSÅ: Dette tenker Marcus (15) om fremtiden etter vellykket debutsesong
FORMEL 3: En ny sesong nærmer seg med stormskritt for Martinius Stenshorne i Formel 3. Unggutten fortsetter med Hitech i det som blir hans andre sesong i mesterskapet, men nå venter en ny utfordring med en ny Formel 3-bil.
Den første sjansen til å teste den nye Formel 3-bilen kom under første testdag, som ble gjennomført i Barcelona onsdag. Det ble kjørt to pass på tre timer, og fokuset var naturlig nok å bli kjent med den nye bilen.
Dagens raskeste var Prema-fører Noel Leon med tiden 1:27,711. Et par tideler bak han fulgte MP Motorsports Tim Tramnitz og Rodins Louis Sharp. Stenshorne ble nummer 17 i begge pass med tidene 1:42,301 og 1:28,811. Testingen fortsetter torsdag og fredag, før sesongen starter i Australia fra 14. til 16. mars.
LES OGSÅ: Stenshorne ferdig med testing: Dette vet vi om neste Formel 3-sesong
LES OGSÅ: Alpines nye stjerneskudd trenger ikke læreår
Roger Rustand ønsker ikke å bli titulert som noen «sprintkonge», men denne vinterens hektiske rallyvirksomhet har gjort godt for en ellers travel businessmann.
Når en nordmann forlater den europeiske formelbilstigen kommer en ny til. Marcus Ahlmann Sæter skifter retning, og er nå klar for italiensk Formel 4.
Han har herjet i rallyløypa i vinter. Og Emil Sivesind elsker tanken på å kunne kjøre en R5-bil.
Ferrari har tilsynelatende gjort flere endringer på bilen sammenlignet med fjorårets utgave.
Sesongen har ikke engang startet, men allerede nå går ryktene og spekulasjonene rundt enkelte føreres fremtid.