Fernando Alonso har vunnet VM to ganger, men har ikke stått på pallen siden Spania Grand Prix i 2013. 13 år senere er han fortsatt på griden, men hvor lenge varer det?

Overgangen til Aston Martin medførte tidlig suksess, men så sa det stopp. I år var optimismen står med stjernedesigner Adrian Newey inn dørene, men tempoet er ikke i nærheten av toppen.

Mens Audi og Ferrari allerede har kommet med sine første motoroppgraderinger, venter Aston Martins leverandør Honda til rundt sommerpausen. Effekten av den oppgraderingen kan være helt avgjørende for Alonsos fremtid i Formel 1.

– Jeg vil sannsynligvis vente til sommerpausen, som er august. Etter sommeren er det Zandvoort og Monza, jeg tror at rundt den tiden vil jeg sannsynligvis bestemme meg for hva jeg skal gjøre neste år, fortalte Fernando Alonso til mediene.

Løse og ubekreftede rykter har gått om en vill retur til Alpine, men dette avvises kontant. For Alonso er det Aston Martin eller ingenting i Formel 1, og uansett skal han sitte i en racerbil også i 2027.

Samtidig spiller de nye bilene en rolle i avgjørelsen også utover Aston Martins konkurransedyktighet.

– Jeg vil fortsette å kjøre fordi jeg føler meg rask og motivert, og jeg elsker det jeg gjør. Jeg vil ikke stoppe nå, fordi jeg ikke føler meg konkurransedyktig eller at jeg ikke liker å kjøre. Om jeg kjører i Formel 1 eller ikke, er en annen historie. Jeg må nyte kategorien og følelsen av å kjøre disse motorene og med disse reglene, og den typen ting. Det er mange faktorer å sette på plass, og det finnes mange alternativer for å kjøre i motorsportens verden. Jeg elsker fortsatt Formel 1. Jeg er også forpliktet til dette teamet. Så selv om jeg ikke kjører, er min forpliktelse til teamet og til prosjektet den samme, sier Alonso.