Det internasjonale bilsportforbundet presenterer fredag en sentral endringer i Formel 1. Endringene gjøres i samarbeid med Formel 1-teamene.
Fordelingen i de nye motorene har vært tilnærmet 50/50 mellom forbrenningsmotoren og elektrisk kraft. Dette skal nå endres til 60% forbrenning og 40% el i 2027.
Tanken er at belastningen på batteriet blir mindre, og at det vil bli mindre behov for regenerering. Batteriet er ikke større på årets biler til tross for at den elektriske kraften nå spiller en større rolle. Samtidig har MGU-H blitt fjernet som kilde til regenerering.
Fra før ble det gjort flere endringer rundt regenereringen i forkant av Miami Grand Prix, som ble mottatt som et steg i riktig retning. De nye bilene har møtt sterk kritikk fra flere hold. Nå kommer altså en større endring for neste sesong, forutsatt godkjennelse i FIAs motorsportforsamling.
