Dennis Hauger får et vanskelig utgangspunkt for det aller første løpet på gatebanen i Arlington, Texas. Nordmannen endte med en niendetid i sin gruppe, og klarte dermed ikke å ta seg videre i kvalifiseringen. Marcus Ericsson endte opp med pole position - hans første i Indycar.
Som i sesongens første kvalifisering i St. Petersburg, satte Hauger virkelig opp tempoet i sluttminuttene etter å ha vært langt nede på listene i løpet av de innledende minuttene. På sitt siste forsøk satte han tredjetid, men dessverre var førerne bak for rask for Hauger, som endte på niende i sin gruppe.
Resten av kvalifisering bød på dramatikk og spenning, spesielt etter Scott McLaughlin endte i veggen i gruppe 2. Nyzealenderen lå an til å gå videre, men etter ulykken mistet han tiden sin, der han sammen med Hauger kommer til å starte langt bak i feltet.
Spenningen fortsatte i fast six, som debuterte med et nytt format for løpshelgen. De seks raskeste fikk banen for seg selv, og fikk etter tur ett forsøk hver. Til slutt ble det svenske Marcus Ericsson som tok pole position, hans første i Indycar og hans første siden GP2 på Silverstone i 2013.
