Ingen bindingstid. Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris.
RALLY: Rallysesongen er definitivt på hell for norske bilsportutøvere, og denne helgen ble det gjennomført to løp hvor norske rallyførere fikk skvist ut de siste bensindråpene og gummirestene fra bilene sine.
På andre siden av grensen av Årjäng vert et yndet sted for nordmenn å reise til, og intet mindre enn 21 norske ekvipasjer fant veien til Årjängssprinten sist helg. Blant hele 100 startende nøyaktig, så fikk vi to norske biler innenfor Topp 10 sammenlagt. Kristian Svendsen sikret en andreplass i sin Mitsubishi Lancer, 6,7 sekunder bak totalvinner Mattias Olsson i en Skoda Fabia Rally2. Kristiane Hvaal Engh ble nest beste norske i sin nye Skoda Fabia R5 med en femteplass totalt.
LES OGSÅ: Pluss i rallybilboka – sjekk høstens eierskifter for norske rallybiler
LES OGSÅ: – Det var eksamen i «mind games»
Ellers skulle det bli en tett kamp om å bli beste norske tohjulstrekker. Kun 1,7 sekunder skilte fire nordmenn sammenlagt etter tre etapper og drøye fire minutter kjørt. Christian Sagli ble nummer åtte i klassen, kun ett fattig tidel foran Jørgen Syversen, som vi kanskje kjenner best til fra rallycross. Martin Nygård fulgte på bare fire tideler etter på, før Supernasjonal-mester Thomas Bryntesson måtte ta den sure fjerdeplassen i denne innbyrdes duellen, da 1,7 sekunder bak Sagli. Også verdt å nevne at crosskartfører Nikolai Haldammen imponerte i en nyinnkjøpt BMW og endte bare 3,6 sekunder bak tiden til sambygdingen Sagli.
Resten av lista med norske førere fra Årängssprinten finner du nederst i saken.
Også verdt å nevne at Mjåvannsprinten på Sørlandet ble kjørt sist helg som sesongens siste norske rallyløp. 21 biler stilte til start hvor hele ni korte etapper skulle gjennomføres, hvor 16 biler fullførte løpet. Totalseieren gikk til hjemmefører Svein Frustøl, 19,6 sekunder foran Roger Rustand. Jarle Lippert ble nummer tre totalt og beste tohjulsdrevne bil.
| Årjängssprinten 2025 | ||
| 1) Mattias Olsson / Ronja Olsson | Škoda | 3:56.8 |
| 2) Kristian Svendsen / Stian Kristiansen | Mitsubishi | +6.7 |
| 3) Magnus Engelbrektsson / Eric Engelbrektsson | Mitsubishi | +9.7 |
| 4) Lukas Andersson / Freddy Andersson | Ford | +11.1 |
| 5) Kristiane Hvaal Engh / Marianne Sjåheim | Škoda | +11.6 |
| ... | ||
| 12) Christian Sagli / Ida Sagli | Volvo | +24.9 |
| 13) Jørgen Syversen / Alfred Jansson | Volvo | +25.0 |
| 14) Martin Nygård / Torstein Øiseth | BMW | +25.4 |
| 15) Thomas Bryntesson | Volvo | +26.6 |
| 18) Nikolai Haldammen / Stian Brøderud | BMW | +28.5 |
| 24) Jan Kåre Wilsberg / Emma Wilsberg | Volvo | +33.8 |
| 41) Anders Lundhaug / Marcus Lundhaug | Volvo | +41,8 |
| 47) John Arild Nilsen / Karl-Martin Johnsen | Ford | +44.5 |
| 52) Per Erik Brynildsen / Tom Brynildsen | Ford | +46.3 |
| 59) Mats Andersson / Sina Busk | Volvo | +50.9 |
| 60) Tor Egil Gundersen / Tore Buer | Volvo | +51.8 |
| 61) André Østre / Nina Østre Madshus | Volvo | +53.3 |
| 71) Robert Nygård / Tom Rune Kløfta | BMW | +59.4 |
| 77) Torkel Ruud / Anders Krogstad | Opel | 1:06.5 |
| 79) Stein Åge Pedersen / Jan Thorbjørn Prangerød | Volvo | 1:08.3 |
| 88) Ole Vincent Såtvedt / Jørgen Eriksen | Volvo | +9:05.1 |
| 90) Jan Emil Wilsberg / Sivert Mastad | Volvo | +9:07.1 |
FORMEL 1: Kun tre løp gjenstår av årets Formel 1-sesong. Når den neste ruller i gang er det med både nye biler og nye team. Cadillac kommer inn på griden som det ellevte teamet, og dagens Sauber blir til Audi.
Onsdag viste teamet frem et konsept-livery, som peker til farger vi er vant til å se fra Audi. Hvordan det faktisk vil se ut på den nye bilen får vi se over nyttår.
Samtidig annonserte Audi en konkret målsetting om å være med i tittelkampen fra og med 2030. Satsingen styres i dag av tidligere teamsjef i Ferrari Mattia Binotto, og det er tidligere Red Bull-mann Jonathan Wheatley som er teamsjef. Nico Hülkenberg og Gabriel Bortoleto fortsetter som førere.
BILSPORT: Forrige uke fortalte motorsportklubben Kristiansands Automobilklub (KAK) om sterk frustrasjon og bekymring for egen fremtid. Årsaken er at Norges BIlsportforbund (NBF) har stilt klubben ultimatum om å slutte seg til enten KNA, NMK eller FMK dersom de skal fortsette å arrangere løp og la utøvere utløse lisenser i regi av NBF.
KAK mente forbundet brøt sine egne vedtekter da kravene om tilslutning til organsiasjon ble vedtatt i et styremøte og kommunisert til motorklubben, både fordi KAK ved årsmøtet i 2022 fikk grønt lys for å beholde sin posisjon inn mot NBF, samt at vedtektene sier at opptak eller utkastelse av medlemsorganisasjoner skal vedtas med 3/4 flertall i NBFs årsmøte.
LES OGSÅ: KAK frykter for egen fremtid etter NBF-ultimatum
LES OGSÅ: NBF: – En frykt vi mener er helt ubegrunnet
Fordi det ikke forelå noe årsmøtevedtak om kravet overfor KAK, sendte klubben inn en formell klage til NBFs egne kontrollkomité. Nå har komiteen endelig vedtatt at KAK får medhold i sin klage, og derfor anses kravet fra styrevedtaket i februar overfor KAK som ugyldig.
Kontrollkomiteen skriver følgende:
«NBFs brev av 12 februar d.å. er basert på at styret har gjort KAK oppmerksom på at klubben må tilslutte seg en av medlemsorganisasjonene KNA, NMK eller FMK i løpet av 2025 om KAK fortsatt skal være tilknyttet NBF. Dette mener KK ikke er i tråd med vedtektene §2. KK mener at de tiltak NBF har gjort i styresak 68/25 med ekstra ordinært årsmøte er i tråd med NBFs vedtekter.»
I et offentlig innlegg på egne nettsider uttrykker KAK tilfredshet med å få medhold i sitt klagepunkt, men er dog ikke fornøyde med at saken vår ny videre framdrift fra Norges Bilsportforbund.
– Vi er skuffet over at årsmøtevedtaket fra 2022, fattet etter en lang og grundig prosess, igjen skal overprøves i en hastesak som skaper stor usikkerhet for klubbdriften – uten et tydelig mål eller mening, skriver KAK i sitt eget innlegg.
Norges Bilsportforbund kjemper sterkt for å innlemme KAK i en av de tre faste medlemsorganisasjonene, framfor at de skal tilknyttes på selvstendig grunnlag, og begrunner dette blant annet med at de ønsker at KAK skal få samme mulighet for innflytelse på norsk bilsport som andre motorklubber. KAK er per i dag eneste faste tilknyttede organisasjon til NBF uten innflytelse, der det kun er «de tre store» som samlet sett har lik fordeling av styremedlemmer og årsmøtedelegater.
DEBATT: «Bilsport for alle, et tomt slagord»
Derfor innkaller NBF i stedet inn til ekstraordinært årsmøte 29. desember, to dager før den opprinnelige fristen, hvor KAKs sin tilknytning til NBF er eneste sak, ifølge KAKs egne presenta. Alle KAK-merkede lisenser i NBF vil også holdes tilbake for 2026 inntil dette årsmøtet er avholdt, ifølge motorklubben selv.
KAK på sin side er klare på de ønsker å fortsette som selvstendig klubb, og ikke stiller noe annet krav eller uttrykker ønske om å inneha innflytelse i styret av bilsporten.
FORMEL 1: Ferrari nærmer seg slutten på en krevende sesong, som foreløpig ikke har medført en eneste Grand Prix-seier. Lewis Hamilton står med en sprintseier i Kina, og Charles Leclerc står med syv pallplasser, men det er langt under Ferraris ambisjoner.
I Brasil endte det med brutt løp for begge førerne. Charles Leclerc ble rammet av sammenstøtet mellom Oscar Piastri og Andrea Kimi Antonelli, mens Lewis Hamilton til slitt måtte bryte etter et sammenstøt med Franco Colapinto. Teamet er nå nummer fire i konstruktørmesterskapet.
Ferrari-sjef John Elkann har nå uttalt seg om situasjonen, og han forsvarer både ingeniører og mekanikere.
– Brasil var en stor skuffelse. Når vi ser på Formel 1-mesterskapet, kan vi si at vi har mekanikerne våre, som i bunn og grunn vinner mesterskapet med prestasjonene sine og alt som er gjort i pitstoppene. Ingeniørene våre har utvilsomt forbedret bilen. Men når det gjelder resten, er den fortsatt ikke helt på topp, sa Elkann ifølge Motorsport.com.
Elkann sender et konkret stikk i Lewis Hamilton og Charles Leclercs retning.
– Og vi har definitivt førere som må fokusere på å kjøre og snakke mindre, fordi vi har fortsatt viktige løp foran oss. Og det å ta andreplassen er ikke umulig, sa han.
Samtidig peker han på Langdistanse-VM, hvor det går mye bedre for Ferrari. Der sikret italienerne VM-gull sist helg, og de har vunnet 24-timersløpet på Le Mans tre år på rad.
– I Bahrain vant vi verdensmesterskapet i langdistanse. Når Ferrari står sammen, får vi resultater, sa Elkann.
RALLY: Denne uken ble det bekreftet at norsk-svenske Oliver Solberg skal kjøre på fulltid for Toyota i Rally-VMs toppklasse i 2026. Solberg tar over for Kalle Rovanperä, som neste år skal kjøre Super Formula med mål om å kjøre Formel 2 i 2027.
I Toyota blir Solberg teamkamerat med Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta og Sami Pajari. Med et løp igjen å kjøre er Ogier og Evans i en intens tittelkamp mot nettopp Rovanperä, og de to tror at Solberg kan befinne seg i samme posisjon neste sesong.
– La oss vente og se, hvorfor ikke? Jeg tror det kommer helt an på hvor godt han klikker med bilen på alle typer forskjellige underlag. Ja, hvorfor ikke?, sa Elfyn Evans til Dirtfish.
Solberg har et spesielt godt forhold til Ogier, som han bevisst har prøvd å lære så mye som mulig av.
– La oss se hvor lenge han fortsatt har nok respekt for meg, sier Ogier med et glimt i øyet.
– Han har allerede bevist mye, og prestasjonen hans i Estland var virkelig sensasjonell i år, så jeg ville ikke bli overrasket om jeg så ham konkurrere i toppen allerede veldig snart, sa Ogier om Solbergs sjanser.
Oliver Solberg oppfyller en drøm som fulltidsfører for Toyota, og presset som følger med fra sommerens sensasjonelle seier ser han på som en fordel.
Dennis Hauger traff blink ved å gå fra Formel 2 til Indy NXT, og nå prøver andre det samme. IndyCar-ekspert Anders Krohn mener Hauger ruller videre med økt respekt grunnet det vågale valget.
Martinius Stenshorne visste at McLaren skulle avslutte samarbeidet allerede før Formel 2-debuten i Baku. Da smakte det ekstra godt å kjøre forbi deres «favoritt» Alex Dunne.
Martin Stenberg satser i både inn- og utland med en helt ny bil.
Dennis Hauger holder ikke igjen rundt silly season og sitt eget team. Han tror Yuki Tsunoda kan bidra med interessante elementer, men selv mener han å dra mer nytte av Romain Grosjean.