ANNONSE
ANNONSE
Fire nordmenn klare for tysk rallygigant
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Fire nordmenn klare for tysk rallygigant

Publisert: 30. oktober, 13:51
Allerede abonnent?

Lås opp alt innhold for bare én krone!

🚀 Raskeste veien til abonnement: Bruk Vipps-appen for både betaling og innlogging på én gang! Bestiller du med Vipps, så kan du også logge inn med Vipps etterpå, uten å huske på e-post og passord.

Ingen bindingstid. Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris.

RALLY: Senhøsten betyr alltid tid for Lausitz Rally i Tyskland, et løp som har vært en svært populær destinasjon for flere nordmenn å reise til i mange år. Og 2025 er intet unntak.

Fire norske biler står på startstreken. I toppklassen med R5- og Rally2-biler har Jens Hvaal tatt turen over Skagerak og forbi Danmark sammen med Stig Rune Skjærmoen i deres JC Raceteknik-driftede Skoda Fabia RS Rally, mens mor og datter Kristiane og Gunhild Hvaal Engh også er klare i deres forholds nyinnkjøpte Skoda Fabia R5. Totalt 24 biler stiller til start i denne klassen, og det blir også spennende å se svenske Adam Grahn for første gang i et større løp i denne klassen - si samme team som Hvaal.

Ellers er Bjørn Bækkevold tilbake igjen, som han pleier, med sin Mitsubishi Lancer Evo IX. Han har med seg Helen Lund i kartleserstolen. Også har Marius Solberg Hansen og kartleser Erik Storø parkert deres publikumsvennlige Ford Escort MK2 og tatt fram deres Peugeot 208 R2 igjen i kampen om å finne klassen for de tohjulsdrevne bilene.

Løpet kjøres over totalt 155 kilometer fordelt på ti fartsetapper, og er ett av de største nasjonale løpene i Tyskland hvert år. Det hele starter med to gjennomkjøringer av samme etappe fredag ettermiddag og kveld, før ytterligere åtte etapper skal kjøres lørdag.

ANNONSE
Hjelp oss å nå målet om 2000 abonnenter
82.1%
1 641 / 2 000
Prøv for bare 1 krone med Vipps

Audi viser frem konsept-livery og gull-mål
Foto: Audi
Publisert: 12. november, 21:58

FORMEL 1: Kun tre løp gjenstår av årets Formel 1-sesong. Når den neste ruller i gang er det med både nye biler og nye team. Cadillac kommer inn på griden som det ellevte teamet, og dagens Sauber blir til Audi.

Onsdag viste teamet frem et konsept-livery, som peker til farger vi er vant til å se fra Audi. Hvordan det faktisk vil se ut på den nye bilen får vi se over nyttår.

Samtidig annonserte Audi en konkret målsetting om å være med i tittelkampen fra og med 2030. Satsingen styres i dag av tidligere teamsjef i Ferrari Mattia Binotto, og det er tidligere Red Bull-mann Jonathan Wheatley som er teamsjef. Nico Hülkenberg og Gabriel Bortoleto fortsetter som førere. 

KAK fikk medhold i klagen mot NBF
Foto: Karl Naadland Janz / Parc Fermé
Publisert: 12. november, 16:58

BILSPORT: Forrige uke fortalte motorsportklubben Kristiansands Automobilklub (KAK) om sterk frustrasjon og bekymring for egen fremtid. Årsaken er at Norges BIlsportforbund (NBF) har stilt klubben ultimatum om å slutte seg til enten KNA, NMK eller FMK dersom de skal fortsette å arrangere løp og la utøvere utløse lisenser i regi av NBF.

KAK mente forbundet brøt sine egne vedtekter da kravene om tilslutning til organsiasjon ble vedtatt i et styremøte og kommunisert til motorklubben, både fordi KAK ved årsmøtet i 2022 fikk grønt lys for å beholde sin posisjon inn mot NBF, samt at vedtektene sier at opptak eller utkastelse av medlemsorganisasjoner skal vedtas med 3/4 flertall i NBFs årsmøte. 

LES OGSÅ: KAK frykter for egen fremtid etter NBF-ultimatum
LES OGSÅ: NBF: – En frykt vi mener er helt ubegrunnet

Fordi det ikke forelå noe årsmøtevedtak om kravet overfor KAK, sendte klubben inn en formell klage til NBFs egne kontrollkomité. Nå har komiteen endelig vedtatt at KAK får medhold i sin klage, og derfor anses kravet fra styrevedtaket i februar overfor KAK som ugyldig.

Kontrollkomiteen skriver følgende:

«NBFs brev av 12 februar d.å. er basert på at styret har gjort KAK oppmerksom på at klubben må tilslutte seg en av medlemsorganisasjonene KNA, NMK eller FMK i løpet av 2025 om KAK fortsatt skal være tilknyttet NBF. Dette mener KK ikke er i tråd med vedtektene §2. KK mener at de tiltak NBF har gjort i styresak 68/25 med ekstra ordinært årsmøte er i tråd med NBFs vedtekter.»

I et offentlig innlegg på egne nettsider uttrykker KAK tilfredshet med å få medhold i sitt klagepunkt, men er dog ikke fornøyde med at saken vår ny videre framdrift fra Norges Bilsportforbund.

– Vi er skuffet over at årsmøtevedtaket fra 2022, fattet etter en lang og grundig prosess, igjen skal overprøves i en hastesak som skaper stor usikkerhet for klubbdriften – uten et tydelig mål eller mening, skriver KAK i sitt eget innlegg.

Norges Bilsportforbund kjemper sterkt for å innlemme KAK i en av de tre faste medlemsorganisasjonene, framfor at de skal tilknyttes på selvstendig grunnlag, og begrunner dette blant annet med at de ønsker at KAK skal få samme mulighet for innflytelse på norsk bilsport som andre motorklubber. KAK er per i dag eneste faste tilknyttede organisasjon til NBF uten innflytelse, der det kun er «de tre store» som samlet sett har lik fordeling av styremedlemmer og årsmøtedelegater.

DEBATT: «Bilsport for alle, et tomt slagord»

Derfor innkaller NBF i stedet inn til ekstraordinært årsmøte 29. desember, to dager før den opprinnelige fristen, hvor KAKs sin tilknytning til NBF er eneste sak, ifølge KAKs egne presenta. Alle KAK-merkede lisenser i NBF vil også holdes tilbake for 2026 inntil dette årsmøtet er avholdt, ifølge motorklubben selv.

KAK på sin side er klare på de ønsker å fortsette som selvstendig klubb, og ikke stiller noe annet krav eller uttrykker ønske om å inneha innflytelse i styret av bilsporten. 

Ferrari-sjefen ut mot Hamilton og Leclerc
Foto: Ferrari
Publisert: 11. november, 13:07

FORMEL 1: Ferrari nærmer seg slutten på en krevende sesong, som foreløpig ikke har medført en eneste Grand Prix-seier. Lewis Hamilton står med en sprintseier i Kina, og Charles Leclerc står med syv pallplasser, men det er langt under Ferraris ambisjoner. 

I Brasil endte det med brutt løp for begge førerne. Charles Leclerc ble rammet av sammenstøtet mellom Oscar Piastri og Andrea Kimi Antonelli, mens Lewis Hamilton til slitt måtte bryte etter et sammenstøt med Franco Colapinto. Teamet er nå nummer fire i konstruktørmesterskapet. 

Ferrari-sjef John Elkann har nå uttalt seg om situasjonen, og han forsvarer både ingeniører og mekanikere. 

– Brasil var en stor skuffelse. Når vi ser på Formel 1-mesterskapet, kan vi si at vi har mekanikerne våre, som i bunn og grunn vinner mesterskapet med prestasjonene sine og alt som er gjort i pitstoppene. Ingeniørene våre har utvilsomt forbedret bilen. Men når det gjelder resten, er den fortsatt ikke helt på topp, sa Elkann ifølge Motorsport.com.

Elkann sender et konkret stikk i Lewis Hamilton og Charles Leclercs retning. 

– Og vi har definitivt førere som må fokusere på å kjøre og snakke mindre, fordi vi har fortsatt viktige løp foran oss. Og det å ta andreplassen er ikke umulig, sa han. 

Samtidig peker han på Langdistanse-VM, hvor det går mye bedre for Ferrari. Der sikret italienerne VM-gull sist helg, og de har vunnet 24-timersløpet på Le Mans tre år på rad. 

– I Bahrain vant vi verdensmesterskapet i langdistanse. Når Ferrari står sammen, får vi resultater, sa Elkann. 

Mener Solberg kan kjempe om gull i 2026
Foto: Toyota
Publisert: 11. november, 12:11

RALLY: Denne uken ble det bekreftet at norsk-svenske Oliver Solberg skal kjøre på fulltid for Toyota i Rally-VMs toppklasse i 2026. Solberg tar over for Kalle Rovanperä, som neste år skal kjøre Super Formula med mål om å kjøre Formel 2 i 2027. 

I Toyota blir Solberg teamkamerat med Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta og Sami Pajari. Med et løp igjen å kjøre er Ogier og Evans i en intens tittelkamp mot nettopp Rovanperä, og de to tror at Solberg kan befinne seg i samme posisjon neste sesong. 

– La oss vente og se, hvorfor ikke? Jeg tror det kommer helt an på hvor godt han klikker med bilen på alle typer forskjellige underlag. Ja, hvorfor ikke?, sa Elfyn Evans til Dirtfish. 

Solberg har et spesielt godt forhold til Ogier, som han bevisst har prøvd å lære så mye som mulig av. 

– La oss se hvor lenge han fortsatt har nok respekt for meg, sier Ogier med et glimt i øyet. 

– Han har allerede bevist mye, og prestasjonen hans i Estland var virkelig sensasjonell i år, så jeg ville ikke bli overrasket om jeg så ham konkurrere i toppen allerede veldig snart, sa Ogier om Solbergs sjanser. 


Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Oliver Solberg sikter mot verdenstoppen fra start

Oliver Solberg oppfyller en drøm som fulltidsfører for Toyota, og presset som følger med fra sommerens sensasjonelle seier ser han på som en fordel.


Artikkelbilde

– Fikk stor respekt

Dennis Hauger traff blink ved å gå fra Formel 2 til Indy NXT, og nå prøver andre det samme. IndyCar-ekspert Anders Krohn mener Hauger ruller videre med økt respekt grunnet det vågale valget.


Artikkelbilde

Stenshorne visste om McLaren-vrakingen før Formel 2-debuten

Martinius Stenshorne visste at McLaren skulle avslutte samarbeidet allerede før Formel 2-debuten i Baku. Da smakte det ekstra godt å kjøre forbi deres «favoritt» Alex Dunne.


Artikkelbilde

Martin (23) henter splitter ny Lancia til norsk rally

Martin Stenberg satser i både inn- og utland med en helt ny bil.


Artikkelbilde

Slik vurderer Dennis sine potensielle teamkamerater

Dennis Hauger holder ikke igjen rundt silly season og sitt eget team. Han tror Yuki Tsunoda kan bidra med interessante elementer, men selv mener han å dra mer nytte av Romain Grosjean.