Neste sesong går Rally-VM inn i en ny æra med WRC27-biler, men det er kun Toyota og to nye team som har sagt at de skal bygge nye biler. Samtidig er det mulig å konkurrere i toppklassen med en Rally2-bil om den oppgraderes med et aerodynamisk WRC-kit.

M-Sport har bekreftet at de vil oppgradere biler med et kit, og dermed delta i toppklassen. Skoda, Lancia og Hyundai har foreløpig ikke gått samme vei, og Hyundais situasjon er spesielt usikker.

Teamet, som i dag konkurrerer i toppklassen og kan kjempe om seieren i helgens Rally Hellas, har over tid stått overfor en usikker fremtid i toppklassen. Det er helt opp i det blå om de vil være med i toppklassen neste sesong.

– Jeg har ikke peiling for øyeblikket. Ingen vet hva som vil være vår plan neste år, forteller Thierry Neuville til Dirtfish.

Hyundai planlegger per nå ikke å benytte seg av muligheten til å installere et kit på bilene, men ønsker å oppgradere og forbedre Rally2-bilen for å tiltrekke seg kundeteam i WRC2.

– Vi går inn i andre halvdel av sesongen med en realistisk sjanse til å være konkurransedyktige, så all vår innsats er i 2026. Vi slipper ikke gassen før i siste liten, sier Hyundais sportsdirektør Andrew Wheatley.

– Vår andre prioritet er arbeidet som startet i begynnelsen av året, som var for Rally2-bilen. Så vi oppgraderer den nåværende Rally2-bilen, og den prosessen pågår fortsatt, og vi ønsker å sørge for at vi har den beste Rally2-bilen vi kan, både for oss selv og for kundene våre. Når det gjelder kitet, trenger vi for øyeblikket å vite litt mer informasjon om hvordan det vil fungere i forhold til sportsreglementet, hvordan det vil passe sammen, men for øyeblikket er ikke kitet vår prioritet når vi går videre, fortsatte Wheatley.

Se alt fra Rally-VM på VG+ Sport og se alle sendetider i Parc Fermés guide!