ANNONSE
ANNONSE
Røsrud-sensasjon og stygg Sivesind-krasj
Foto: Bart Bel / Simen Næss Hagen
Rallycross-VM/EM, Höljes:

Røsrud-sensasjon og stygg Sivesind-krasj

Publisert: 5. juli, 18:31

RALLYCROSS: Første dag av EM- og VM-runden, inkludert supportklasser, er unnagjort i svenske Höljes, en arena som har levd opp til navnet sitt hva gjelder værforholdene denne lørdagen. Regnet har sprutet ned, og forholdene har vært krevende for førerne der ute.

Med norske øyne er det to i de internasjonale klassene det er verdt å følge med på.

I RX3-klassen i EM hadde Markus Røsrud hadde en knallstart i det våte været i Q1, og holdt både ledelsen og bestetiden hele veien inn - til tross for at han var farlig nær ved å bli stående da han sladdet inn i autovernet på vei ut av alternativsporet. Fra pole position i Q2 gjentok han bedriften fra første omgangen. Han fikk kjøre i fred i front med fri sikt, men resten av konkurrentene gjorde opp seg i mellom lengre bak.

LES OGSÅ: Nå skal den store guttedrømmen oppfylles

Det ga den unge hurdølingen alle muligheter til å sette atter en bestetid, og det gjorde Røsrud med god margin. Dermed har Røsrud full pott etter halvkjørt kvalifiseringsomganger før resten fortsetter søndag. Med andre ord en sensasjonell start i det som er hans aller første EM-runde.

For Ole Christian Veiby ble det en beskjeden syvendetid i Q1 i comebacket med elektrisk bil i toppklassen i VM, etter at han ble liggende i trafikk og aldri fikk kjørt seg ordentlig opp i søla i Høljes. I neste omgang fikk Veiby tatt teten i første sving etter at Klara Andersson bommet og skled helt ut. Men på den påfølgende runden gjorde Veiby selv en kardinaltabbe og måtte gi fra seg ledelsen til teamkamerat Gustav Bergström, men svensken fikk etterhvert tekniske problemer, og da kunne Veiby ta over ledelsen.

LES OGSÅ: Veiby og co. misfornøyde med FIAs Rallycross-VM: Vurderer ufrivillig elbilskifte

Solid kjøring herifra og ut sørget for heatseier og tredjetid i omgangen, hvilket plasserer Veiby også på en tredjeplass sammenlagt etter to av fire omganger. Johan Kristoffersson leder suverent med to av to omgangsseire, foran Niclas Grönholm.

I supportklassene var det Emil Sivesind som stjal oppmerksomheten denne lørdagen med et voldsomt smell i den andre omgangen i Open 2WD. Audi-føreren fra Toten havnet i duell mot nederlenderen Bart Bel, der hjulene hektet på sitt mest sensitive punkt. Det endte i et brutalt rundkast for Sivesind, som satt igjen med et totalvrak og ødelagt helg. Heldigvis kom Emil selv unna rundkastet uten en skramme på kroppen.

Dog er det hans NM-rival Simen Engsvik som har kjørt best her med en førstetid og fjerdetid, som plasserer ham øverst. Espen Håkelia vant andreomgang og ligger på en andreplass. Per Magne Røyrås har sikret seg fjerdeplass etter første dag, foran Hans-Jøran Østreng, mens Andreas Bakkerud, Terje Bredesen og Kjell Arne Smerud har plassert seg på henholdsvis åttende-, niende- og tiendeplass.

I Supernasjonal-klassen, med mindre motorer enn Open 2WD, så har Marius Solberg Hansen bevist hvorfor han er tidligere EM-vinner på denne banen. To soleklare omgangseire sender ham til topps med full pott. Kenneth Hansen er nest beste nordmann med en fjerdeplass totalt, mens Andreas Aarhaug er å finne på en tiendeplass. 


Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

– Ikke langt bak

Marcus Ahlmann Sæter er Norges nye formelhåp, og etter karrierens tre første løpshelger i en Formel 4-bil er han nest best av rookie-førerne, og på ingen måte avskrekket av nivået i Italia.


Artikkelbilde

– Trusselen om å miste Verstappen burde være avverget

Max Verstappens fremtidsvalg kan ha vært helt avgjørende for at Christian Horner må forlate Red Bull etter 20 år.


Artikkelbilde

Ferrari- og Olsen-smell - slik endres BOP etter sterk kritikk

Balance of Performance kritiseres stadig, og spesielt etter Ferraris stormende suksess i årets Langdistanse-VM. Nå møter både Ferrari og Dennis Olsens Ford motstand i forkant av neste VM-runde.


Artikkelbilde

– Det var helt sinnsykt

Juryen mente ikke at Markus Røsrud skulle få kjøre finale i EM-debuten, men unggutten viste at han har tempoet til å vinne løp internasjonalt.