ANNONSE
ANNONSE
Hauger kjempet seg til tredjeplass
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 2, Saudi-Arabia - hovedløp:

Hauger kjempet seg til tredjeplass

Publisert: 9. mars, 16:35

FORMEL 2: – Wow wow wow yes yes yes come on boys woooow!

Så glad ble Dennis Hauger da han sikret en strålende tredjeplass i hovedløpet i Jeddah med en fantastisk manøver like før mål.

Hauger hadde en grei start på løpet og holdt sin sjette startposisjon. Sikkerhetsbilen måtte ut allerede på den første runden, og i omstarten av løpet som kom på runde fire holdt Hauger fast på sin sjetteplass, men det ble raskt klart at han måtte komme seg forbi Victor Martins som ikke klarte å henge med på tempoet til førerne foran seg.

Hauger kom seg først forbi franskmannen i den første av to DRS-soner på vei ut på den sjette runden, men uten mulighet til å åpne vingen i den påfølgende DRS-sonen ble han passert av både Martins og Hadjar.  Istedenfor å gå for et nytt forbikjøringsforsøk ut på runde syv gikk Hauger inn for å bytte fra supersoft- til medium-dekk. Martins og Hadjar gikk inn på den påfølgende runden, og kom ut igjen på banen like foran Hauger. Men med høyere temperatur i dekkene kom Hauger seg omsider forbi Martins. 

På runde 15 ble Haugers teamkamerat Franco Colapinto stående stille like ved banen, og sikkerhetsbilen måtte igjen ut for å samle feltet. I omstarten holdt Hauger fast på sin posisjon mellom Antonelli og Maloney, men tjente en posisjon gratis da Hadjar fikk tekniske problemer. Etterhvert kom han seg også forbi Correa som ventet lenge med å gjøre sitt pitstopp og Barnard som hadde tatt en sjanse med å bytte til de mykeste dekkene mens sikkerhetsbilen var ute. Når nordmannen også passerte Antonelli ute på banen var Hauger oppe på femteplass med to runder igjen å kjøre. 

Det så ikke ut til at Hauger rakk å avansere ytterligere, men i siste sving passerte han Cordeel og rett før målstreken passerte han også Crawford. Hauger sikret dermed helgens andre pallplass og svært viktige poeng i mesterskapet.

Levert i samarbeid med Formel-1.no

Legger ned teamet etter sjokkavgjørelse
Foto: Stewart-Haas Racing
NASCAR:
Publisert: 29. mai, 21:54

NASCAR: I går kveld norsk tid kom sjokknyheten om at Gene Haas og Tony Stewart legger ned teamet de begge har deleid og driftet siden slutten av 2000-tallet. Teamet så først dagens lys i 2002 som «Haas CNC Racing» men ble omdøpt til Stewart-Haas Racing etter en deleieravtale mellom Tony Stewart og Gene Haas i 2009.

– Vi har kommet frem til den vanskelige avgjørelsen om å stenge Stewart-Haas Racing etter 2024-sesongen. Det var en avgjørelse som ikke var enkel, eller ble gjort i hastverk, åpner teamet med i pressemeldingen, og fortsetter:

– Forpliktelsen til å oppnå maksimal ytelse, mens man samtidig skal opptre bærekraftig er svært krevende, og vi har nådd et punkt i våre respektive personlige- og forretningsliv at det er på tide å gi fra seg fakkelen, skriver de.

Fremtiden til eiendelene, førerne og administrasjonen til teamet er enda ikke avklart, og det er ikke sikkert hva dette vil bety for Formel 1-teamet som Haas også eier.

Stewart-Haas Racing vant to Cup-titler med Tony Stewart i 2011 og Kevin Harvick senest i 2014.

Enorme oppdateringer like rundt hjørnet
Fotomontasje: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
«Bilsportbiblioteket»:
Publisert: 28. mai, 22:32

BILSPORT: Parc Fermés eksklusive oppslagsverk «Bilsportbiblioteket» når i disse dager nye høyder med en ny, storstilt oppdatering. Om kort tid vil de meste av terminlister som er mulig å oppdrive inkluderes i sammenlagtstillingene som har skapt oversikt over utøver og bilsportgrener helt fra 60-tallet og fram til i dag.

Nå har vi gradvis begynt å innføre terminlistene fra de ulike sesongene. Dokumentasjonen Parc Fermé sitter på gir indikasjoner på hvilke løp som gikk når, men svært få lister inneholder komplette terminlister. Flerfoldige timer og avansert dypdykk og research gjør at vi med tilnærmet 100 prosent uttelling kan vise til dato, arrangement, bane/trasé og arrangørklubb på tvers av svært mange bilsportgrener.

Få full tilgang med 50 prosent rabatt her! 

Prøveimporten av terminlister har nå bestått for det meste fra sesongene 1993 til 1999, innenfor de velkjente og etablerte bilsportgrenene rally, rallycross, racing, bakkeløp, gokart, crosskart - samt landsfinaler i bilcross. Enkelte grener har vi også testet mer moderne terminlister på, men ingen grener eller sesonger er komplette enda.

Av mindre kjente og omtalte grener har vi loggført noe bilorientering fra 90-tallet som hadde også delvise terminlister tilgjengelige, men innenfor de litt mindre omtalte tilsvarende grenene er vi ikke helt i mål enda. Men ambisjonen er at samtlige bilsportgrener som er loggført i vårt bibliotek også skal få sine respektive terminlister heftende ved seg.

Neste steg når terminlisteoversikten blir mer og mer komplett blir konkrete statistikksider og profilsider tilknyttet både arrangørklubber og motoranlegg som har vært vertskap for større og mindre statusløp i norsk bilsport de siste tiårene. 

Foto: Joe Skibinski / IndyCar
Indy 500:
Publisert: 27. mai, 10:45

INDYCAR: Etter flere timers utsettelse kom ett av verdens største og mest prestisjefylte billøp, Indy 500, avgårde. Årsaken til uttelsen skyldtes et massiv regn- og tordenvær inn mot løpets opprinnelige starttidspunkt, og av sikkerhetsmessige hensyn kjøres det ikke ovalracing så lenge det er regnvær.

Men da regnet ga seg fikk de etterhvert tørket opp banen, og like før klokken 11 søndag kveld norsk tid var det altså duket for det intense ovalløpet som omtales som selve kronjuvelen av IndyCar, og ikke minst ett av det tre storløp i den såkalte Triple Crown-statusen.

Løpet utviklet seg dog raskt til å bli en enorm nedtur sett med svenske øyne. Allerede på den første runden ble Marcus Ericsson tatt ut av halvt svenske Tom Blomqvist, der sistnevnte kuttet litt for mye, snurret og sendte sin «landsmann» delvis opp i lufta og inn i barrieren.

Og ikke altfor lenge etterpå måtte Felix Rosenqvist kaste inn håndkledet med havari i sin Honda-motor, før Linus Lundquist etterhvert også plantet bilen i murveggen. 

Men løpet holdt sin vante standard ellers, med kombinasjon av lederskrifter, høyt tempo, hektiske pitstop og flerfoldige avkjøringer og restarter. Og mot slutten skulle det som vanlig bli enorm dramatikk med en intens sluttspurt, fortrinnsvis mellom Pato O'Ward og Josef Newgarden. Og sistnevnte hadde jo erfaring med dette fra nøyaktig ett år siden da han snøt nevnte Ericsson for en dobbeltseier i Indy500, etter at Kumla-gutten vant her i 2022.

I stedet kunne Newgarden på ny snappe seieren rett foran nesa på konkurrenten med en særdeles heftig forbikjøring på yttersvingen på den aller siste runden, og kunne heller på egenhånd sikre en dobbeltseier - som da er hans to eneste seire i Indy500 siden debuten i 2012. IndyCar-veteran Scott Dixon tok tredjeplassen, hakk i hel på O'Ward.

Av annen skandinavisk interesse, da vi ikke har nordmenn til stede i Indy 500, så har vi også de danske navnebrødrene Christain Rasmussen og Christian Lundgaard til stede. Disse endte på henholdsvis 12. og 13. plass i det amerikanske storløpet.

Etterlengtet hjemmeseier for Leclerc
Foto: Scuderia Ferrari
Monaco Grand Prix:
Publisert: 26. mai, 17:30

FORMEL 1: Det ble en særdeles dramatisk start på Monaco Grand Prix da Sergio Perez endte kraftig i veggen etter bare en sving, i et sammenstøt med Haas-førerne Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg. Tre bilder med store skader og en ødelagt barriere gjorde at rødflagget måtte ut, og løpet ble utsatt i en halvtimes tid.

Ettersom det er lov å bytte dekk under en rødflaggpause benyttet alle seg av denne muligheten, slik at løpet heller ikke ble noe enormt taktisk spill rent strategisk i forhold til pitstopp og muligheter til å komme seg forbi.

De ti poenggivende plassene forble dermed uendret, selv om det brygget seg opp til en liten kamp mellom Max Verstappen, Lewis Hamilton og George Russell. Men førerne ble på stedet hvil, og det samme gjaldt også Charles Leclerc i tet.

Helt siden Formel 1-debuten i 2018 har han ikke lykkes å hjemmebane, til tross for to pole positions tidligere. Men alle gode ting er tre, og denne gangen kunne monegaskeren kontrollere løpet helt inn fra start til mål.

– Endelig bryter han denne forbannelsen som har ligget over han, sier Viaplay-kommentator Stein Pettersen i det Leclerc kjører sikk-sakk over mål.

Dette er også Leclercs første seier på nesten to år. Siste triumf kom i Østerrike Grand Prix i 2022, og 27-åringen kunne nå notere seg for sin sjette Formel 1-seier i karrieren, og Ferraris andre denne sesongen.

Oscar Piastri holdt følge med hjemmeføreren gjennom hele løpet, og Carlos Sainz og Lando Norris fulgte hakk i hel - uten at noen egentlig satte seg i spesielt angrepsposisjon. Dermed ble det to ferrarier og én McLaren på seierspallen.

Monaco Grand Prix - resultatliste:

1) Charles Leclerc, Ferrari, 1:15.162
2) Oscar Piastri, McLaren, +7.152
3) Carlos Sainz Jr, Ferrari, +7.585
4) Lando Norris, McLaren, +8.650
5) George Russell, Mercedes, +13.309
6) Max Verstappen, RB, +13.853
7) Lewis Hamilton, Mercedes, +14.908
8) Yuki Tsunoda, RB, +1 runde
9) Alexander Albon, Alpine, +1 runde
10) Pierre Gasly, RB, +1 runde
11) Fernando Alonso, Alpine, +2 runder
12) Daniel Ricciardo, RB, +2 runder
13) Valtteri Bottas, Alpine, +2 runder
14) Lance Stroll, Aston Martin, +2 runder
15) Logan Sargeant, Williams, +2 runder
16) Guanyu Zhou, Sauber, +2 runder
17) Kevin Magnussen, Haas, brutt
18) Nico Hülkenberg, Haas, brutt
19) Esteban Ocon, Alpine, brutt
20) Sergio Pérez, RB, brutt

 

Hauger klatret i spennende hovedløp
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 2, Monaco:
Publisert: 26. mai, 10:50

FORMEL 2: Etter en tredjeplass i sprintløpet var veien lenger frem for Dennis Hauger som startet som nummer åtte i søndagens hovedløp. Som kjent er det vanskelig med forbikjøringer i Monacos trange gater, men i motsetning til i sprintløpet åpner depotstoppene i hovedløpet opp for å tjene posisjoner ved fulltreff på strategien. 

I starten av løpet falt andremann Victor Martins bakover i feltet som en stein, og Hauger tjente med det en posisjon. Men da han litt senere prøvde seg på en passering av Roman Stanek ned mot hårnålssvingen ble han straffet med at både Oliver Bearman og Gabriel Bortoleto kom seg forbi nordmannen med mykere dekk. 

Men Hauger som startet løpet på de hardeste dekkene ble liggende ute lenge, og da han til slutt gjennomførte sitt obligatoriske pitstopp avanserte han til femteplass. 

En som ventet enda lenger var Zak O’Sullivan, og da Joshua Dürksen forårsaket en virtuell sikkerhetsbil på den nest siste runden kunne WIlliams-junioren gjøre unna sitt stopp og komme ut i ledelsen. Dermed var det han som vant hovedløpet i Monaco, mens Dennis Hauger ble nummer seks. Hauger tok også et ekstra poeng for raskeste runde. 

Hovedløp Monaco, topp 10: 

1) Zac O’Sullivan, ART GP
2) Isack Hadjar, Campos
3) Paul Aron, Hitech
4) Oliver Bearman, Prema
5) Juan Manuel Correa, DAMS
6) Dennis Hauger, MP Motorsport
7) Andrea Kimi Antonelli, Prema
8) Gabriel Bortoleto, Invicta
9) Victor Martins, ART GP
10) Zane Maloney, Rodin

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Får gåsehud av Petters comeback i rallybilen

Frank Tore Larsen tenkte tilbake på togturen til Spydeberg i november 2003 da han så hvem som plutselig hadde meldt seg på den svenske EM-runden i rally.


Artikkelbilde

Øst-europeisk rally rammet av åtte dødsfall på to måneder

Livet stod ikke til å redde da en tsjekkisk 27-åring krasjet brutalt i et tre. Arrangøren valgte likevel å fortsette løpet.


Artikkelbilde

Finsk «sisu» da 13-årige Olliver dominerte i utlandet

Selv om han knapt er blitt tenåring, så er det liten tvil om at Olliver Tveiten Sollie har begynt å gjøre seg bemerket.


Artikkelbilde

Spektakulær sluttspurt og intense dueller på Gol

Slik oppsummerer vi atter en dramatisk løpshelg i Rallycross-NM i Hallingdal.