Parc Fermé Logo
ANNONSE
ANNONSE
📋 Oppslagstavla 📅 Terminliste 📺 Helgeplanlegger
Foto: Red Bull Content Pool

Slik endres Formel 1-motorene i 2027

Foto: Red Bull Content Pool
Formel 1

Slik endres Formel 1-motorene i 2027

Publisert: 10. juni, 23:04

Denne sesongen startet en helt ny æra i Formel 1, og det har ført til reaksjoner. Spesielt har en del førere og fans vært skeptisk til fordelingen mellom elektrisk kraft og forbrenning i motoren, og til tross for at selve bilene gjør det lettere å følge hverandre har motorene blitt kritisert for å skape kunstig racing og for mye «superklipping», som innebærer at førerne slakker ned på langstrekkene for å generere kraft.

Dette gjelder spesielt ettersom batteriet på årets biler ikke har blitt større til tross for at den elektriske kraften nå spiller en større rolle, og at MGU-H har blitt fjernet som kilde til regenerering. På kort sikt har det blitt gjort endringer i regelverket med mindre regenerering og mer effekt fra superklipping, samt mindre tilgjengelig effekt på rettstrekker og fra boost-funksjonen. Dette er dog bare et steg på veien.

FIA, Formel 1, motorprodusentene og teamene blitt enige om en større endring i 2027 der fordelingen mellom forbrenningsmotoren og elektrisk kraft skal justeres fra 50/50 til 60/40, og nå er detaljene klare.

Effekten fra forbrenningsmotoren økes med 20 kilowatt for 2027, før den øker med ytterlige 30 kilowatt i 2028. Samtidig senkes den elektriske kraften fra 350 kilowatt til 300 kilowatt i 2027, slik at forholdet blir 58/42. Det tillates også å regenerere mer energi enn før.

Endringen medfører å tilføre mer drivstoff, men utover det kreves det ikke store justeringer av motorene. Budsjettaket vil justeres slik at fabrikantene kan gjøre endringene som kreves. Forslaget må formelt godkjennes i FIAs motorsportforsamling i Macao 23. juni, men dette skal kun være en formalitet.

Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Marius Solberg Hansen vender tilbake til Rallycross-EM

Publisert: 10. juni, 22:04

Om en snau måned braker ett av årets høydepunkt i rallycrossen løs, med EM-runden i i svenske Höljes - ofte bare omtalt som «The Magic Weekend».

Startlistene er ikke kunngjort fullstendig enda, men utover de faste innslagene for sesongen så blir det minst ett «wild card» fra Norge å finne i Höljes. Onsdag kveld kunngjorde nemlig Marius Solberg Hansen at han stiller opp i den nye RX4-klassen, som er biler du kjenner fra Rally4-kategorien på skogen.

Holmestrand-gutten teamer opp med AT Racing Team, som eies av Adam Trzonkowski som ellers er tilknyttet Kristoffersson Motorsport. Teamet innehar en Renault Clio Rally4 som er satt opp for rallycrossen, og under testingen i Höljes denne uka disponerte Solberg Hansen denne bilen med coaching av selveste multiverdensmester Johan Kristoffersson.

Selv konkurrerer Solberg Hansen i år primært både i Rally-NM i klassen for nyere tohjulsdrevne biler, samt Rallycross-NM i Supernasjonal klasse 3. 22-åringen leder begge mesterskapene så langt.

Solberg Hansen eier selv en Opel Corsa Rally4 som i teorien kan benyttes, men i EM-runden blir han altså å finne i en Clio. Han skriver i en kort melding til Parc Fermé at det i utgangspunktet er kun snakk om den svenske EM-runden som er avtalen. Løpshelgen foregår 3.-5. juli.

– Dette er et spesielt sted for meg, da jeg vant her i RX3 i 2022. Jeg er veldig spent også med bilen og teamet. Testen har vært bra med tanke på å bli kjent med bilen. Jeg ser veldig fram til «The Magic Weekend», sier Solberg Hansen under annonseringen onsdag kveld.

Av de norske som har forpliktet seg til årets sesong finner vi mesterskapsleder Andreas Bakkerud og treer Ole Christian Veiby i toppklassen RX1. I RX3 kjører Markus Røsrud full sesong, mens ingen andre nordmenn foreløpig har meldt seg på de øvrige klassene RX4 og RX5, sistnevnte som er rene crosskarter.

Foto: Formel E
Formelbil

Ticktum i trøbbel hos eget team

Publisert: 10. juni, 18:20

Formel E-sesongen er inne i siste del av sesongen med løp i Kina og Japan på programmet før sesongen avsluttes i London i august, men i nyhetsbildet handler fortsatt mye om løpene i Monaco for tre uker siden.

Cupra Kiro-fører Dan Ticktum imponerte med to pole positions I fyrstedømmet, men likevel er han nå i trøbbel internt. Det endte kun med seks poeng, og briten klaget på dårlig styring og medioker strategi.

I tillegg ble det aggressiv stemning på teamradioen, der Ticktum ifølge The Race ba sin egen løpsingeniør om å legge opp, at det var patetisk og at han hadde fått nok av dette, samt at det ikke var an kategori for talent. Ticktum skal ha laget et kaos i eget skifteområde, før han forlot banen uten å oppfylle sine forpliktelser til media eller å møte til teamets debrief.

Det har endt med sesongens andre formelle reprimande fra teamets side. Ved nye situasjoner kan det ende med løp på sidelinjen, eller at han får sparken.

Forrige gang Ticktum fikk en reprimande var i etterkant av Mexico ePrix i januar, der også Formel E-sjefen ba om et møte med føreren.

– Nivået på dømmingen i dette mesterskapet for øyeblikket er rett og slett forferdelig, så alle kjører som duster, sa Ticktum i januar.

– Jeg vet ikke i hvilket annet mesterskap i verden at man kan kjøre en annen fører i baken, og de mister noen plasser, og man får ingenting for det. Det er bare en spøk, fortsatte Ticktum.

Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Stor interesse for Trump-løp

Publisert: 10. juni, 10:15

USA feirer i år 250-årsdag, og det markeres på ulike måter. En av innslagene er det nye løpet «Freedom 250», som skal kjøres på National Mall foran det hvite hus. Det hele kom i stand etter Donald Trumps ønske, og det viser seg at det er mange som vil være til stede.

Normalt planlegges et gateløp i IndyCar to år i forveien, mens det her kun var et halvt år tilgjengelig. Fortsatt er det en kamp mot klokka for å få alt klart til løpshelgen i august, og nå har jobben med å fylle området med interesserte tilskuere startet.

Løpet skal være gratis, og det var mulig å melde sin interesse for biletter i en periode på ni dager. Totalt fikk promotøren Penske Entertainment inn 288.000 forespørsler.

– Hvis vi hadde latt det stå åpent i fem dager til, ville vi vært oppe i Indy 500-tall. Nå skal vi tilbake til kontoret mitt for å begynne å sette i gang filtreringsprosessen med tanke på hvem som får billettene, fordi vi ikke har plass til 280 000 mennesker, forteller Penskes Bud Denker til Racer.com

Totalt er det plass til 120.000 mennesker, og 20.000 plasser er satt av til politikere, teammedlemmer og lignende. Dermed er det 100.000 plasser i spill for de 288.000 som har søkt. 

LES OGSÅ: Ayla sjonglerer jobber i IndyCar-sirkuset
LES OGSÅ: Hauger leverer med Andrettis oppmerksomhet

IndyCar 2026
19.-21. juni XPEL Grand Prix at Road America
3.-5. juli Honda Indy 200 at Mid-Ohio
17.-19. juli Borchetta Bourbon Music City Grand Prix
7.-9. august BITNILE.com Grand Prix of Portland
14.-16. august Ontario Honda Dealers Indy at Markham
22.-23. august Freedom 250 Grand Prix of Washington D.C.
27.-29. august Snap-On Milwaukee 250 Race #1
30. august Snap-On Milwaukee 250 Race #2
4.-6. september IndyCar Grand Prix of Monterey
Foto: Penske Entertainment / Mercedes / McLaren / Williams

Flere rookies får sjansen

Publisert: 10. juni, 09:53

Formel 1-teamene må slippe til en rookie-fører i fire treninger per sesong fordelt på hvert teams to biler, og den jobber er allerede godt i gang. En rookie defineres som en fører som maksimalt har kjørt to Formel 1-løp.

Racing Bulls er allerede halvveis ettersom Arvid Lindblad kom inn i sesongen som rookie, og kunne krysse av den boksen i årets to første treninger. I tillegg slapp Aston Martin til sin juniorfører Jak Crawford til en trening på Suzuka.

I Barcelona får en rekke førere muligheten. Fjorårets Formel 2-mester Leonardo Fornaroli tar over for Lando Norris i McLaren, Frederik Vesti hopper inn i Andrea Kimi Antonelli i Mercedes, Luke Browning skal kjøre Alex Albons bil i Williams og Colton Herta tar plass i Sergio Perez sete i Cadillac. I tillegg skal Alpines reservefører Paul Aron hoppe inn i Nico Hülkenbergs Audi, og Ayumu Iwasa tar igjen plass hos Red Bull.

I tillegg er det annonsert at Luke Browning også skal kjøre i Sainz bil i Østerrike senere denne måneden, mens Aron skal inn i Bortoletos bil i samme løp. Tidligere IndyCar-fører Colton Herta skal kjøre totalt fire treninger for Cadillac.

Rookie-treninger
McLaren Leonarod Fornaroli Barcelona
Mercedes Frederik Vesti Barcelona
Williams Luke Browning Barcelona / Østerrike
Racing Bulls Arvid Lindblad Australia / Kina
Aston Martin Jak Crawford Japan
Audi Paul Aron Barcelona / Østerrike
Cadillac Colton Herta Barcelona / + 3 løp
Red Bull Ayumu Iwasa Barcelona
Foto: Privat
Gokart

Elina og Linnea imponerte stort i Sverige

Publisert: 9. juni, 21:33

Den tredje runden i den svenske KCV-cupen i gokart ble kjørt i Göteborg sist helg, og der med flere norske innslag. Og det ble også levert meget solid fra de fleste som møtte opp i rødt, hvitt og blått.

Helgas største prestasjoner samlet sett må tilskrives de norske ungjentene i Senior 125-klassen, Elina Lie Rolfsen og Linnea Jensen. Etter helt ålreite treningstider, klinte de til på tidskjøringen - der Rolfsen satte bestetiden til heatfordelingene mens Jensen sikret en god fjerdeplass.

I heatene ble det første- og andretid for Rolfsen, og to tredjetider for Jensen. Også Ulrik Undseth-Andersen var med i klassen, men etter en 18. og 19. tid i heatene ble det dessverre ingen finaler for ham.

Men i finalen klinte de norske jentene til og parkerte resten av svenskene i seniorfeltet. Det endte med en kruttsterk totalseier til Rolfsen, kun halvsekundet foran Jensen som snek seg foran en jagende Jonas Berglund som havnet ytterligere to tideler bak Tønsberg-jenta.

Men dette ble ikke de eneste norske pallplassene i helga. For i Mini-klassen imponerte Elias Evensen Fossen stort med stabile topptider gjennom hele helgen. Først bestetid på treningen, etterfulgt av tredjeplass på tidkjøringen.

I heatene ble det en andretid og en tredetid, før han i finalen tapte førsteplassen knepent med bare 55 tusendelers margin på Milo Dhalquist. Som et plaster på såret var det uansett ingen som var raskere på en enkeltrunde denne helgen enn Fossen, som satte helgas raskeste rundetid allerede på treningen.

I Junior 125-klassen hadde vi også to nordmenn som stilte opp med god innsats, men det ble dessverre ingen pallplasser her. Men Tio Svensen kan reise hjem med hodet hevet over å ha tatt en sjetteplass i finalen, som også ble hans beste session-plassering gjennm helgen. Matias Lien Hokerud kom seg også til finale, og ble til slutt nummer 18 her.

Foto: MCH
Terrengrally

Hosås på pallen i Hellas

Publisert: 8. juni, 18:18

Hedda Hosås (25) har den siste tiden testet nye veier med rally i Kina, men sist helg var hun tilbake i aksjon i terrengrally, som denne sesongen er hennes primære satsing.

Hosås har tidligere i sesongen imponert med seier i Baja world cup, og kjørte igjen i SSV-klassen sammen med Pol Tibau når det nå var klart for løp i Hellas. 

Denne gangen endte det med andreplass i klassen, som samtidig medførte tredjeplass i løpet totalt. Det betyr samtidig at hun nå er nummer tre i sammendraget.

– Det er utrolig gøy å se at vi kan kjempe helt i toppen også i et så krevende løp som dette. Vi tok med oss mye selvtillit fra Jordan, men visste at Hellas ville bli en helt annen utfordring. Å stå på pallen igjen og samtidig klatre videre i VM-sammendraget gir oss masse motivasjon for resten av sesongen, sier Hedda Hosås i en pressemelding.

Foto: RallyX
Crosskart

Dobbelt norsk

Publisert: 8. juni, 08:23

RallyX-sesongen fortsatte sist helg på svenske Älvsbyn, og igjen var det flere nordmenn i aksjon og flere nordmenn i pallkamp.

Nok en gang markerte de norske seg i tetkampen i crosskart.  Espen Isaksætre og Thomas Eek Murstad var de to som nådde finale lørdag, og det endte med seier til Isaksætre foran Murstad. I juniorklassen startet Sebastian Isaksætre på bakerste rad, og en snurring ødela for pallsjansene.

Søndag var det nye muligheter for alle førere. Denne gangen var Murstad eneste norske i finalen, og det endte med fjerdeplass. I juniorklassen ble det femteplass for Sebastian Isaksætre.

Neste stopp i RallyX er amerikanske Crandon og Eldora, før den nordlige serien er tilbake på danske Nysum i starten av august.

RallyX 2026
20.-21. juni Crandon International Off Road Raceway
27.-28. juni Eldora Speedway
1.-2. august Nysumbanen
8.-9. august Estering
22.-23. august Circuit Trois-Rivières
5.-6. september Crandon International Off Road Raceway
24.-25. oktober Montalegre International Circuit
Foto: Joakim Stenløs / Parc Fermé

Hauger-løst løp

Publisert: 8. juni, 07:46

Dennis Hauger skulle starte nattens IndyCar-løp på den korte ovalen i St. Louis fra bakerste rad etter en vanskelig kvalifisering. Sammen med Dale Coyne Racing hadde nordmannen tatt steg med oppsettet på trening, men dessverre kom han aldri til start.

Årsaken var at det ble oppdaget en drivstofflekkasje kort tid før løpstart. Dermed endte det med første brutte løp for Dennis Hauger, som nå er halvveis i sin første IndyCar-sesong.

Det var ovalspesialisten Josef Newgarden som vant løpet under flomlysene. Newgarden har kjørt med en skadet fot etter krasjen i Indy 500, og han tok ledelsen i løpet for dramatisk løp da Alex Palou gikk tom for drivstoff i pitlane og så vidt kom seg inn til sitt siste stopp. Deretter fulgt en intens seierskamp, som endte med Newgarden-seier foran Marcus Ericsson og Christian Rasmussen.

Hauger starter for øvrig dagen i kommentatorboksen da Indy NXT-løpet ble kjørt på banen. Der var det Myles Rowe som sikret en historisk seier fra bakerste startposisjon.

Det venter nå en ukes pause i IndyCar, før sirkuset ruller videre til Road America.

Foto: Alpine
Formel 1

FIA svarer på kritikken etter straffekaos

Publisert: 7. juni, 19:54

Monaco Grand Prix ble av det kaotiske slaget med en hel rekke etterforskninger, der mange av de endte med straffer. Flere førere fikk straff for å ha kjørt for raskt i pitlane.

Lewis Hamilton, George Russell, Pierre Gasly, Oscar Piastri og Franco Colapinto fikk alle straff for å ha kjørt raskere enn grensen på 60 kilometer i timen. For flere av de var det kun 0,1 kilometer i timen over grensen som medførte straff.

Pierre Gasly feiret da han krysset mållinjen som nummer tre, ettersom han ikke var informert om status. Nå ber Alpine om en gjennomgang fra FIA. Historien viser dog at det skal mye til å lykkes med en slik gjennomgang da det kreves at Alpine kan presenteres bevis som er signifikant og relevant, og ikke tidligere kjent i behandlingen av saken.

FIA har på sin side uttalt at de ikke har funnet noen feil med målesystemet, og at de mange straffene trolig skyldes at førerne kuttet svingen ved inngang til pit. Det ble i forkant advart om risikoen for at dette kunne skje fra løpskontroll.

Tredjemann Isack Hadjar slapp med skrekken tross flere mulige straffer, mens Sergio Perez på sin side ikke kunne innkassere Cadillacs første poeng grunnet en feilplassering på startgriden i omstarten av løpet. Aston Martins Fernando Alonso rykker dermed opp til 10. plass.

Monaco GP
1) Kimi Antonelli Mercedes
2) Lewis Hamilton Ferrari +6.271
3) Isack Hadjar Red Bull +23.394
4) Oscar Piastri McLaren +24.261
5) Liam Lawson Racing Bulls +26.553
6) Arvid Lindblad Racing Bulls +29.010
7) Pierre Gasly Alpine +30.369
8) Alexander Albon Williams +33.413
9) Esteban Ocon Haas +37.140
10) Fernando Alonso Aston Martin +41.899
11) Gabriel Bortoleto Audi +42.748
12) George Russell Mercedes +43.353
13) Nico Hülkenberg Audi +44.102
14) Franco Colapinto Alpine +48.964
15) Sergio Perez Cadillac +49.153
16) Carlos Sainz Williams -
17) Charles Leclerc Ferrari -
18) Lance Stroll Aston Martin -
19) Lando Norris McLaren Brutt
20) Oliver Bearman Haas Brutt
21) Valtteri Bottas Cadillac Brutt
22) Max Verstappen Red Bull Brutt