FORMEL 1: Søndagens Miami Grand Prix så lenge ut til å foregå som ventet da Max Verstappen beholdt ledelsen fra sin pole position og sakte men sikkert distanserte seg fra konkurrentene.
Men så åpnet det seg helt. Halveis i løpet ble Logan Sargeant stående igjen like ved banen etter et sammenstøt med Kevin Magnussen, som forøvrig har samlet et stort antall straffepoeng denne helgen. Det gjorde at sikkerhetsbilen måtte ut på banen for å samle opp feltet.
Men sikkerhetsbilen fanget ikke opp Lando Norris som ledet fordi han enda ikke hadde gjennomført sitt pitstopp, men heller Max Verstappen som var nummer to ute på banen. Det gjorde at Norris fikk en så stor luke at han rakk å gjennomføre sitt pitstopp og fortsatt komme ut i ledelsen.
Da det gjensto 25 runder ble løpet satt i gang igjen, og Norris klarte å holde på den ledelsen. Ikke minst fikk han en luke på over et sekund slik at Verstappen ikke kunne åpne DRS-vingen. Luken fortsatte bare å øke, og til slutt kunne Norris krysse mållinjen først til karrierens første seier.
FORMEL 1: I lørdagens kvalifisering ble Oscar Piastri nummer to bak Max Verstappen, men i søndagens Grand Prix-løp må McLaren-føreren starte fra femte startposisjon.
Grunnen til det er at han har fått en tre plassers gridstraff for å ha hindret Kevin Magnussen i Q1. Magnussen starter søndagens løp fra 18. startposisjon etter å ikke ha kommet seg videre fra Q1. Nico Hulkenbergs ferd helt til Q3 viste dog at Haas-teamet hadde farten inne.
Det er Lando Norris som rykker opp til andreplass, mens Charles Leclerc og Carlos Sainz låser av andre rad.
FORMEL 1: Foran lørdagens kvalifisering på Imola var det knyttet stor spenning til om Red Bull ville slå tilbake etter at det var McLarens Lando Norris som tok seieren i Miami.
Da det hele skulle avgjøres i Q3 var det nettopp Verstappen som var raskest. Han starter søndagens løp fra pole position foran Oscar Piastri og Lando Norris. 30 år etter Ayrton Sennas tragiske dødsfall på samme bane var dette Max Verstappens åttende pole på rad, noe som er en tangering av Sennas rekord.
For teamkamerat Sergio Perez gikk det verre. Han røk ut i Q2, og starter søndagens løp fra 11. startposisjon. Ekstra bittert er det nok for meksikaneren at både Yuki Tsunoda og Daniel Ricciardo i Red Bulls søsterteam RB gikk videre til Q3. De to starter fra henholdsvis 7. og 9. startposisjon.
Kvalifisering, Imola:
1) Max Vestappen, Red Bull, 1:14,746
2) Oscar Piastri, McLaren, +0,074
3) Lando Norris, McLaren, +0.091
4) Charles Leclerc, Ferrari, +0,224
5) Carlos Sainz, Ferrari, +0,487
6) George Russell, Mercedes, +0,488
7) Yuki Tsunoda, Visa RB, +0,719
8) Lewis Hamilton, Mercedes, +0,758
9) Daniel Ricciardo, Visa RB, +0,928
10) Nico Hulkenberg, Haas, +1,234
Q2
11) Sergio Perez, Red Bull
12) Esteban Ocon, Alpine
13) Lance Stroll, Aston Martin
14) Alex Albon, Williams
15) Pierre Gasly, Alpine
Q1
16) Valtteri Bottas, Sauber
17) Guanyu Zhou, Sauber
18) Kevin Magnussen, Haas
19) Fernando Alonso, Aston Martin
20) Logan Sargeant, Williams
FORMEL 2: Dennis Hauger startet lørdagens sprintløp fra 13. startposisjon etter at konkurrentenes slettede rundetider i kvalifiseringen ikke ble slettet likevel. Nordmannen hadde en god start på løpet, men så gikk det galt.
Foran Hauger på banen smalt det mellom Roman Stanek og Isack hadjar, noe som også resulterte i at Joshua Dürksen, Enzo Fittipaldi og Dennis Hauger forsvant ut av løpet. Hauger forsøkte å unngå situasjonen, men han endte med skader på bilen som gjorde det umulig å fortsette.
Da løpet kom i gang igjen gikk det lenge rolig for seg, og det viste seg å være vanskelig å kjøre forbi på den trange banen. Men på siste runde ble det spenning om seieren, og det var Haugers teamkamerat Franco Colapinto som tok seieren etter en imponerende forbikjøring. Andreplassen gikk til andremann i mesterskapet Paul Aron mens mesterskapsleder Zane Maloney tok den siste pallplassen.
Søndag venter nye muligheter i hovedløpet, også da fra 13. startposisjon.
Levert i samarbeid med Formel-1.no
FORMEL 3: Martinius Stenshorne hadde et vanskelig utgangspunkt i sitt første Formel 3-løp som McLaren-junior. Unggutten startet lørdagens sprintløp fra 16. startposisjon, men da starten gikk sto Stenshorne igjen. Da han til slutt kom seg av gårde var han naturlig nok sist av de 30 førerne.
Det tok ikke lang tid før Mari Boya endte i grusfella og sikkerhetsbilen måtte ut for å samle feltet. Da var Martinius nummer 25, før han litt senere avanserte til 24. plass da Callum Voisin endte i barrierene og forårsaket en ny periode bak sikkerhetsbilen.
LES OGSÅ: McLaren henter Stenshorne - slik blir hans nye hverdag
LES OGSÅ: Stenshorne utestenges fra løpshelgen på Silverstone
Like etter at løpet hadde kommet i gang igjen havnet flere biler i grusfella, og sikkerhetsbilen måtte nok en gang ut på banen. Det gjorde at Stenshorne avanserte til 21. plass like bak McLaren-kollega Alex Dunne. Et par runder senere måtte sikkerhetsbilen ut for fjerde gang, og i mellomtiden hadde Stenshornes poengsjanser blitt enda mindre ettersom han fikk en fem sekunders straff for å ha tyvstartet løpet. Nordmannen endte til slutt på 22. plass.
I fronten var det Noel Leon som ledet og lå an til å vinne løpet, men det skulle vise seg å bli ytterligere kamp om seieren både på banen og på dommerrommet. Da Luke Browning som så mange andre endte i grusfella ble den virtuelle sikkerhetsbilen aktivert, og da lyset igjen var grønt var andremann Oliver Goethe kvikk nok til å ta ledelsen rett før målgang. Så ble Leon igjen utropt til vinner grunnet en fem sekunders straff til Goethe. Fortsatt er en rekke førere under etterforskning, blant annet nevnte Leon.
Søndag er det uansett klart for nye muligheter i hovedløpet. Også der starter Stenshorne som nummer 16.
FORMEL 2: Det så ikke umiddelbart veldig lyst ut for Dennis Hauger gjennom kvalifiseringen til helgens Formel 2-løp på Imola. I det hele tatt lå det ikke an til å bli noen god norsk dag totalt sett på nasjonaldagen vår nede i Italia, da Martinius Stenshorne bare ble nummer 20 på Formel 3-kvalifiseringen.
For Hauger viste aldri noe tegn til pole position-tempo gjennom kvalifiseringen, selv om han hadde en solid treningsomgang tidligere på dagen. Tidene forble stort sett utenfor topp 10. Som kjent er det den «magiske grensen» med tanke på å få gode startposisjoner totalt sett for helgen - ettersom 10. plass gir pole position til sprintløpet lørdag formiddag.
LES OGSÅ: Hauger vil feire med 17.mai-pole
Så, etter at alle var i mål og Hauger hadde havnet på en umiddelbar 13. plass, så begynte løpsledelsen å stryke rundetider for flere førere som hadde vært utenfor banegrensene. Begge Prema-førerne Oliver Bearman og Andrea Kimi Antonelli fikk fjernet tidene sine ganske så raskt, og plutselig var Hauger oppe på 7.plass.
Men lykken varte ikke lenge. Førerne fikk til slutt sine rundetider tilbake igjen, og Hauger må dermed starte begge helgens løp fra 13. plass.
Mange har jublet for Martinius Stenshornes McLaren-kontrakt. Men FIA har alt annet enn jublet over at han kjørte GB3-løp på Silverstone tidligere i vår.
Martinius Stenshorne vil fremover bli å se i papaya-farger som McLarens siste tilskudd.
Å legge opp er ikke bare bare. På Lånkebanen var de to siste sesongers sølvvinner tilbake i klasse 2 i Rallycross-NM.
Formel 3-sesongen ruller denne uken videre på en bane Stenshorne kjenner godt til.
Uavhengig av et frustrerende NM-comeback er Hans-Jøran Østreng glad for å være ferdig med sponsorjaget som kreves for å sette sammen en internasjonal satsing. Og nå ser han frem mot en etterlengtet rally-debut.