GOKART: Tidlig lørdag kveld rykket politiet ut til gokartbanen på Håsken utenfor Andebu i forbindelse med det storstilte gokartløpet Håsken Grand Prix som fant sted her lørdag, i regi av NMK Andebu. Rundt 200 utøvere var påmeldt til løpet som regnes for å være ett av Norges største og mest prestisjefylte gokartløp.
Ulykken tidlig lørdag kveld, mot slutten av arrangementet, skulle vise seg å være av svært alvorlig karakter. En 15 år gammel gutt ble erklært omkommet på stedet.
– Det har vært en ulykke på Gokartbanen i Andebu. En gutt har veltet under konkurranse og fått gokarten over seg, forteller operasjonsleder Marius Fosvold til VG.
– Føreren av den var en 15 år gammel gutt. Han ble alvorlig skadet og senere erklært død av lege på stedet. Politiet jobber videre med taktiske og tekniske etterforskningsskritt, sier operasjonslederen til Parc Fermé.
– Hva slags etterforskning gjør politiet i forbindelse med en slik ulykke?
– Av det taktiske så handler det om å avgjøre vitner, hente inn film, bilder og slike ting. Også har du den tekniske delen ved at det gjøre en åstedsundersøkelse av ulykkesstedet og den aktuelle gokarten. I tillegg er ulykkesgruppa til Statens vetgvesen koblet inn, sier Fosvold.
Norges Bilsportforbund ved generalsekretær Hallgeir Raknerud uttaler følgende i en offisiell pressemelding:
– Dette er en fryktelig tung dag for Norsk Bilsport. En altfor ung gutt har forlatt oss så altfor tidlig og våre tanker går først og fremst til de nærmeste pårørende. I tillegg er det en rekke andre utøvere og funksjonærer som har vært vitner til det hele, og som vi nå ivaretar på best mulig måte. Dette gjøres i godt samarbeid med kriseteam fra Sandefjord kommune, skriver generalsekretær Hallgeir Raknerud i Norges Bilsportforbund på forbundets nettsider.
Parc Fermé var forøvrig til stede under løpet tidligere på dagen, men ulykken skjedde etter at vi hadde forlatt arrangementet.
RACING: Langdistanse-VM og mesterskapets kronjuvel 24-timersløpet på Le Mans er i stadig vekst. Torsdag ble det klart at også McLaren ruller inn i mesterskapets toppklasse hypercar.
Ryktene og spekulasjonene har vært der en stund, men først nå ble det bekreftet fra offisielt hold. McLaren kommer inn i toppklassen i 2027 etter nesten 30 år på sidelinjen.
Utover at de skal inn i hypercar med en LMDh-prototype er ingen detaljer gjort kjent, men det rapporteres om at de vil gå sammen med Dallara slik Cadillac og BMW har gjort tidligere.
Fra før er Ferrari, Porsche, Toyota, Cadillac, Aston Martin, BMW, Peugeot og Alpine inne i mesterskapet. Neste sesong kommer Hyundai inn dørene, og sammen med McLaren skal også Ford inn i 2027.
FORMEL 1: I år økes kvoten på antall rookie-treninger fra to til fire per team. Det betyr at hvert team må slippe til en rookie-fører i en fredagstrening fire ganger, to ganger per bil.
En rookie er enhver fører som ikke har kjørt mer enn to Formel 1-løp. Det betyr at Andrea Kimi Antonelli, Jack Doohan, Isack Hadjar og Gabriel Bortoleto alle telles, og følgelig har gjort unna jobben for sin egen bil.
I Japan ble også rookie-fører Ryo Hirakawa sluppet til i Doohans bil. Det altså til tross for at Doohan selv har gjort unna kvoten på den bilen. Alpine må dermed fortsatt slippe til en rookie i Pierre Gaslys bil to ganger.
I Bahrain skal en rekke førere i aksjon. Nevnte Hirakawa, som til vanlig kjører for Toyota i Langdistanse-VM, skal kjøre alle de fire treningene for Haas. Han starter med å kjøre Oliver Bearmans bil kommende fredag.
I tillegg kjører Dino Beganovic i Leclercs bil for Ferrari, Felipe Drugovich i Alonsos bil for Aston Martin, Luke Browning i Carlos Sainz bil for Williams, Ayumu Iwasa i Max Verstappens bil for Red Bull og Frederik Vesti i George Russells bil for Mercedes.
LES OGSÅ: Formel 1-rookies får flere sjanser - disse er aktuelle
Rookie-treninger | |||
Team | Bil | Fører | Løp |
Mercedes | #12 | Andrea Kimi Antonelli | Australia / Kina |
Mercedes | #63 | Frederik Vesti | Bahrain |
Red Bull | #1 | Ayumu Iwasa | Bahrain |
Ferrari | #16 | Dino Beganovic | Bahrain |
Williams | #55 | Luke Browning | Bahrain |
Haas | #87 | Oliver Bearman | Bahrain / Mexico |
Haas | #31 | Esteban Ocon | Barcelona / Abu Dhabi |
Aston Martin | #14 | Felipe Drugovich | Bahrain |
Racing Bulls | #6 | Isack Hadjar | Australia / Kina |
Sauber | #5 | Gabriel Bortoleto | Australia / Kina |
Alpine | #10 | Jack Doohan | Australia / Kina |
Alpine | #10 | Ryo Hirakawa | Japan |
BILSPORT: Denne uken delte Norges Bilsportforbund ut hedersbevisningen «Gullrattet». Denne gangen var det tre nye førere som fikk utdelt denne utmerkelsen.
Svein Lund (74) har kjørt bakkeløp, rally og regularity, og har markert seg internasjonalt i sistnevnte gren. I 2009 vant han Rally Monte Carlo Historique, og han har også ytterlige fire klasseseiere.
Bjørn Lie (74) har først og fremst vært kartleser i sin aktive karriere med 200 internasjonale løp på CV-en, der åtte av de er i VM.
Petter Granerud (67) har vært både fører og kartleser i rally, og har fire ganger blitt beste nordmann i Rally Monte Carlo Historique. Andreplassen fra 2013 står igjen som hans beste resultat.
Samtidig fikk Torstein Eriksen utdelt sin utmerkelse. Eriksen ble tildelt dette i 2024, men hadde da ikke anledning til å være til stede.
RACING: Jamie Chadwick har etter hvert blitt et velkjent navn i bilsporten. Briten vant W Series en rekke ganger før hun tok steget til Indy NXT i 2023 og 2024. Etter en seier i det mesterskapet håpte hun i år å få på plass et deltidsprograrm i IndyCar, men først og fremst er det nå sportsbilracing som gjelder for henne.
Chadwick kjører i European Le Mans Series i en LMP2-bil. Her kjører hun for teamet IDEC Sport i regi av Genesis, som i 2026 skal samarbeide med Hyundai i toppklassen i Langdistanse-VM. Debuten kom sist helg under et fire timer langt løp i Barcelona, og der ble det seier i klassen på første forsøk sammen med Mathys Jaubert og Daniel Juncadella. Chadwick ble historisk som den første kvinnelige vinneren i klassen.
Totalt var det en Af Corse-bil i LMP2 Pro-Am som vant ved Francois Perrodo, Alessio Rovera og Matthieu Vaxivere som vant. Verdt å nevne er det at det var Iron Dames som tok seieren i LMGT3-klassen med Sarah Bovy, Michelle Gatting og Celia Martin.
FORMEL 1: Før sesongen ble det klart at at Ryo Hirakawa, som til vanlig kjører i Langdistanse-VM, gikk fra McLaren til Alpine som reservefører. Sist helg kjørte han den første treningen i Jack Doohans bil, selv om Doohan selv sjekker av rookie-forpliktelsene for den bilen.
I år må hvert team slippe til en rookie i fire treninger, der to av de gjelder per bil. Doohan hadde selv rookie-status på trening i Australia og Kina, og har derfor sjekket av disse forplitelsene for teamet, men han ble likevel byttet ut til fordel for rookie-fører Hirakawa i Japan.
Nå er det klart at Hirakawa igjen skifter beite. Han skal nå være reservefærer i Haas etter at han også kjørte for teamet i post season-testen i Abu Dhabi. Haas har nylig innledet et teknisk partnerskap med Toyota, og det er nettopp Toyota Hirakawa kjører for til vanlig. Allerede nå er det klart at Hirakawa skal kjøre fire treninger: Bahrain og Mexico i Oliver Bearmans bil, og Barcelona og Abu Dhabi i Esteban Ocons bil.
Dermed har Haas kontroll på sine rookie-forpliktelser allerede nå, på baner vi forventer flere rookie-opptredner. Fra før er det klart at den svenske Formel 2-føreren Dino Beganovic skal kjøre trening for Ferrari i Bahrain denne uken.
Her er noe av det mest interessante førerne hadde å si før racingen ruller i gang i Bahrain.
Kritikken mot FIA-president Mohammed Ben Sulayem fortsetter i det han entrer Formel 1-paddocken for første gang denne sesongen.
Forberedelsene er unnagjort - nå er det igjen klart for løp. Martinius Stenshorne har et godt utgangspunkt å bygge videre på i Bahrain.
Før sesongstart hjemme i Norge kapret han en sterk pallplass i Danmark. Nå er målet å nå helt frem til verdensfinalen.
Aldri før har Norge hatt flere førere i aksjon i internasjonal gokart. Det gleder Dennis Hauger, som får en stor del av æren for utviklingen.