ESPORT: Simracer Ole Steinbråten har markert seg med flere gode resultater for Team Redline, hvor regjerende verdensmester i Formel 1 Max Verstappen er involvert. Nylig ble det klart at Steinbråten forlater teamet, og nå er også hans neste destinasjon gjort kjent.
Steinbråten blir nemlig en del av Ferraris E-sport team. Nordmannen har signert en kontrakt for 2025-sesongen, og er snart klar til dyst. For Steinbråten starter sesongen med løp på Daytona International Speedway i det som er Ferraris første deltakelse i IMSA Esports Global Championship. Løpet ruller i gang søndag 12. januar 20:00.
LES OGSÅ: Slik avslører Ole detaljene bak Verstappens simracingstunt under Formel 1-helgen
FORMEL 1: Guanyu Zhou er ute av Formel 1-griden, men han forlater ikke sporten helt. Kineseren som ikke fikk fornyet tillitt hos Sauber gjør som sin tidligere teamkamerat Valtteri Bottas når han blir værende som reservefører for et toppteam.
Zhou ruller inn hos Ferrari, og skal følgelig være reserve for Charles leclerc og Lewis Hamilton. Den rollen skal han dele med teamets WEC-fører Antonio Giovinazzi.
Se hele oversiklten her:
Red Bull - Yuki Tsunoda
Mercedes - Valtteri Bottas
McLaren - Pato O'Ward
Ferrari - Guanyu Zhou, Antonio Giovinazzi
Aston Martin - Felipe Drugovich, Jak Crawford, Stoffel Vandoorne
Alpine - Franco Colapinto, Paul Aron, Ryo Hirakawa
Racing Bulls - Ayumu Iwasa
Haas, Williams, Sauber - TBA
RALLY: Årets VM-sesong er i gang, og Kalle Rovanperä er igjen med på fulltid. Neste runde kjøres på snø i Sveirge, og derfor er finnen i helgen i aksjon på hjemmebane under Arctic Lapland Rally for å forberede seg til Rally Sverige.
Det går dog ikke så bra resultatmessig, for Rovanperä ligger kun på tredjeplass etter fredagens kjøring i konkurranse med Rally2-biler. Grunnen er at han måtte unngå en tilskuer som sto farlig plassert på innersiden av en sving, og endte derfor opp med å bli stående fast i brøytekanten. Se situasjonen i videoen over!
LES OGSÅ: Driftet i kjent Formel 1-sving – slik reagerer Oliver på straffen fra FIA
RACING: Niklas Abrahamsen kjørte i fjor flere løp i Nürburgring Langstrecken Serie i en Aston Martin GT4-bil for Dörr Motorsport.
Nå er det klart at Abrahamsen fortsetter på Nürburgring i 2025, og han skal fortsette å kjøre en Aston Martin, men denne gangen blir det for teamet Walkenhorst. Det er forøvrig det samme teamet som Christian Krognes kjørte for i GT3-klassen fjor.
Samtidig hinter unggutten om at det vil bli mer kjøring utover NLS, uten å avsløre flere detaljer. Dog er det kanskje mulig å tolke noe ut av det italienske og norske flagget, som ble brukt sammen med det norske på hans Instagram.
FORMEL 1: I fjor var Dennis Hauger en av flere førere som krasjet mellom seks og syv under fjorårets løpshelg i Australia. I Formel 1 gjaldt det samme for George Russell og Alex Albon, og det kom sterk kritikk knyttet til utformingen av akkurat dette paertiet på gatebanen i Melbourne.
Nå gjøres det endringer ved at barrierene på førernes venste side flyttes lenger ut slik at risikoen for at bilene kastes ut i banen igjen vil reduseres. I fjor ble Russels bil stående ute midt på banen i et område hvor andre førere kommer i høy fart. I tillegg har kerbsen blitt endret, og grusfella blitt større.
Australia Grand Prix markerer i år starten på sesongen i Formel 1, 2 og 3. Løpshelgen varer fra 14. til 16. mars.
RACING: Ford skal tilbake til toppklassen i Langdistanse-VM, og ikke minst på Le Mans. Natt til fredag norsk tid ble det klart at Ford ruller inn i LMDH-klassen med et fabrikkteam i 2027.
Ford er svært velkjent i Le Mans-historien etter fire seiere på rad fra 1966 og 1969 i en periode hvor de kjempet en tøff kamp mot Ferrari. Nå returnerer altså Ford til toppklassen for å ta opp kampen mot nettopp Ferrari, som har vunnet på Le Mans de to siste sesongene.
Per i dag deltar Ford blant annet i VM, og følelig på Le Mans, med deres GT3-bil hvor vår egen Dennis Olsen er en helt sentral brikke. Olsen ble i fjor historisk da han var med på å sikre tredjeplass på Le Mans, og nylig var han med på å vinne 24-timersløpet på Daytona.
I toppklassen debuterer i år Aston Martin, og fra før deltar Porsche, Toyota, Cadillac, BMW, Ferrari, Peugeot og Alpine. I 2026 kommer Hyundai inn i mesterskapet, og Lamborghini opprettholder satsingen i IMSA og vurderer en VM-retur i 2026. I tillegg har nylig McLarens Zak Brown uttalt seg positiv til å rulle inn i IMSA og Langdistanse-VM. I GT3-klassen er Mercedes tilbake, og også de ryktes å være interessert i en retur til toppklassen.
Årets Langdistanse-VM ruller i gang i Qatar 28. februar med Dennis Olsen i aksjon.
LES OGSÅ: Dennis Olsen etter Daytona-bragden: – Det neste nå må bli å vinne Le Mans
Anders Krohn har kjørt der selv, vært TV-ekspert og har hjulpet en rekke førere oppover den amerikanske formelbilstigen. Den siste i rekken er Dennis Hauger, og Krohn har stor tro på at det vil bli norsk suksess denne gangen.
Etter noen år i toppklassen, og noen år på sidelinjen, er Kennth Johnsrød på vei tilbake for å igjen gi full gass i norsk rally.
Men Mads Østberg legger ikke skjul på at en av verdens mest kjente bilsportfedre nå skal spise kirsebær med EM-eliten i rally.
Sjekk hvem som kjøpte og solgte, avregistrerte og vraket rallybilene sine i den første måneden av 2025.
Spesialistgrupppen til Statens Vegesen mener saken rundt Martin Nygårds nybygde rallybil var ferdig behandlet allerede i februar 2024. Men uviss ventetid gjorde at Martin selv allerede begynte prosjektet på nytt.