FORMEL 2: Etter at den opprinnelige polesitteren Kush Maini ble diskvalifisert endte Dennis Hauger som nummer fire i årets første kvalifisering. Det medførte syvende startposisjon i fredagens sprintløp, men nordmannen fikk en dårlig start og falt raskt ned til 12. plass.
14 runder tok det før Hauger hadde avansert frem til syvendeplass igjen. Der ble han liggende i flere runder, før han befant seg midt i en intens kamp de tre siste rundene. Syv førere lå tett i tett og kjempet om femteplassen. Det endte med at Paul Aron fikk dra litt ifra og sikre femteplassen, mens Hauger passerte Martins til sjetteplass. Dessverre for 20-åringen ble det vanskelig å holde på posisjonen uten DRS, og Hauger falt ned til åttendeplass på den siste runden.
I teten var det Zane Maloney som sikret seieren foran Jak Crawford og Pepe Marti. I lørdagens hovedløp (11:30) starter Dennis Hauger som nummer fire.
RACING: Torsdag ble det klart at Mick Schumacher ikke fortsetter som reserve for Mercedes i Formel 1. Samtidig ble det klart at han fortsetter for Alpine i Langdistanse-VM.
Schumacher hadde håper på en ny sjanse i Formel 1, men den muligheten kom aldri. Nå legges altså alt fokuset på langdistanse-racingen.
Førerkabael i toppklassen i neste års Langdistanse-VM begynner nå å fylles opp:
Aston Martin #7 – Harry Tincknell, TBA, TBA
Aston Martin #9 – Alex Riberas, TBA, TBA
Porsche Penske Motorsport #5 – Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet
Porsche Penske Motorsport #6 – Matt Campbell, Kévin Estre, Laurens Vanthoor
Toyota Gazoo Racing #7 – Mike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries
Toyota Gazoo Racing #8 – Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryō Hirakawa
Cadillac Hertz Jota #12 – Sébastien Bourdais, Jenson Button, Alex Lynn
Cadillac Hertz Jota #38 – Earl Bamber, Norman Nato, Will Stevens
BMW WRT #15 – Dries Vanthoor, TBA, TBA
BMW WRT #20 – René Rast, TBA, TBA
Alpine #35 – Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg, Jules Gounon
Alpine #36 – Frédéric Makowiecki, Charles Milesi, Mick Schumacher
Ferrari AF Corse #50 – Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen
Ferrari AF Corse #51 – James Calado, Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi
AF Corse #83 – Phil Hanson, Robert Kubica, Yifei Ye
Peugeot #93 – Malthe Jakobsen, Jean-Éric Vergne, TBA
Peugeot #94 – Stoffel Vandoorne, TBA, TBA
Proton Competition #99 – Neel Jani, TBA, TBA
RACING: Mens andre førere i hans generasjon har holdt seg aktiv i Formel 1-paddocken har ikke Theo Pourchaire fått den etterlengtede sjansen. Den regjerende Formel 2-mesteren har derfor undersøkt flere muligheter andre steder.
Pourchaire har denne sesongen fått noen løp i IndyCar, men han ble til slutt vraket av McLaren. Han har så testet hypercar for Peugeot, og nå er det klart at han styrker den linken.
Franskmannen skal neste sesong være test- og reservefører for teamet som kjører i Langdistanse-VM. Om Pourchaire skal ha et aktivt program ved siden av er foreløpig ikke kjent.
FORMEL 1: Monza har vært på Formel 1-kalenderen siden starten i 1950, og nå er det klart at Italia Grand Prix skal kjøres på banen til og med 2031.
Opprinnelig gikk kontrakten ut i 2025, og i likhet med slik situasjonen har vært for andre europeiske baner har de vært under press for å bli værende på kalenderen, men en rekke oppgraderinger har medført en forlengelse.
1980 er den eneste sesongen hvor Formel 1 ikke besøkte banen, og da ble løpet kjørt på Imola. Nå besøker Formel 1 begge banene, men Imola er en av banene som går en usikker fremtid i møte. Imola, Mexico, Zandvoort, Shanghai og Spa går inn i sitt siste kontraktsår i 2025.
LES OGSÅ: Nå skal Formel 1-løp roteres - disse banene står i fare
LES OGSÅ: Tror Hamilton vil kjempe om VM-gullet i 2025
FORMEL 1: Franco Colapinto gjorde unna en av Williams to obligatoriske rookie-treninger i sommer, men ettersom han endte opp med å ta kjøre fast i den samme bilen må teamet nå kalle opp en annen junior for å kjøre den andre treningen.
Den heldige ble Luke Browning. Briten kjørte denne sesongen Formel 3 for Hitech sammen med Martinius Stenshorne, og han ble der nummer tre.
Han har allerede gjort unna Formel 2-debuten ettersom han tok over for Williams-kollega Zak O’Sullivan i ART da han slet med finansieringen. Nå tar Browning enda et steg opp når han skal kjøre fredagstrening i Abu Dhabi. Han skal også kjøre for teamet i rookie-testen på samme bane uken etterpå.
LES OGSÅ: Slik kom General Motors inn i Formel 1-varmen
LES OGSÅ: Tror Hamilton vil kjempe om VM-gullet i 2025
FORMEL 1: Den siste uken har det blitt klart at teamet vi har lært å kjenne som Andretti er i ferd med å slippe til i Formel 1, men det skjer ikke med Andretti-navnet.
General Motors går fra å være samarbeidspartner til å bli en hovedaktør, og det er som General Motors med merkevaren Cadillac i front at de slippes til i Formel 1.
Fra før hadde det internasjonale bilsportforbundet gitt sitt ja, og mandag annonserte Formel 1 at de har kommet frem til en såkalt prinsippavtale med General Motors om å bringe teamet inn som det ellevte teamet i 2026.
Mario Andretti er fortsatt en del av prosjektet, men det er ikke sønnen Michael. Veteranen forteller nå om hvorfor det ble sånn, og om hvilken fører teamet har på toppen av ønskelisten.
Det har vært en kronglete vei inn på Formel 1-griden for teamet vi kommer til å kjenne som Cadillac.
Det er knyttet stor spenning til hvordan Lewis Hamilton vil gjøre det i Ferrari. Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen tror han vil kjempe om VM-gullet, og at George Russell blir hans skarpeste konkurrent.
Andretti har kjempet for å komme inn i Formel 1, og selv om det ikke skjer slik de hadde ønsket er ikke den mektige bilsportfamilien spilt helt utover sidelinjen.
Sergio Perez svake innsats kan koste Red Bull 200 millioner kroner. Valget skal bli tatt i etterkant av sesongfinalen i Abu Dhabi.