ANNONSE
ANNONSE
Ericsson videre med et nødskrik
Foto: Joe Skibinski / IndyCar
Indy 500, kvalifisering:

Ericsson videre med et nødskrik

Publisert: 20. mai, 00:00

INDYCAR: Denne uken har den store oppladningen mot neste ukes storløp Indy 500 blitt gjennomført, med kvalifiseringen lørdag og søndag som ukas store høydepunkt. Og som vanlig er det marginalt og dramatisk når det skal gjøres opp om de beste startposisjonene til neste ukes gigantoppgjør i Indianapolis.

Formatet er slik at startposisjon 13 til 30 settes lørdag, mens den bakerste raden fra plass 31 til 33 får en egen sistesjanse innimellom passene som setter de fremste radene - først gjennom en topp 12, deretter topp 6.

Mye fokus har det vært på svenske Marcus Ericsson, som har manglet tempo i sin bil og vært helt i bakevja, spesielt etter at han krasjet kraftig - først i siste sving og inn i starten av pitmuren. Svensken, som vant her i 2022, var like gjerne i faresonen til å misse utenfor den ene plassen i sistesjansen som ikke får kjøre Indy500.

Men Ericsson kom unna så vidt med nest dårligste plassering av de kvalifisete, en 32. plass og bakerste rad med en snittfart på 230,027 miles i timen på fire runder - det vil si et gjennomsnitt på «bare» rett over 370 kilometer i timen på en 2,5 miles lange ovalbanen.

Raskeste snittfart med satt av den tidligere Supercars-profilen og nå IndyCar-stjerna Scott McLaughlin fra New Zealand, som seilet opp i en heloseanisk duell mot den australske IndyCar-veteranen Will Power. Penske-bilene var i en klasse for seg, og det var bare et spørsmål om hvem av disse tre som ville ta det.

Men McLaughlin brøt den magiske 234-grensa, og endte med en snittfart på 234,220 miles, eller på godt norsk 376,94 kolometer i timen - og med det krones til pole position til neste ueks Indy500.

Stian Paulsen skal kjøre EM i gokart
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Publisert: 19. juni, 16:38

GOKART: Stian Paulsen som denne sesongen har gjort comeback her hjemme skal også ta turen ut på kontinentet denne sesongen. Han skal delta i klassen KZ Masters med minimunsgrense på 35 år. Per nå er det 37 påmeldte førere i denne klassen til den første runden som ruller i gang den første helgen i juli. 

– Til start kommer mange kanoner, David Fore er en legende innen gokart og mange ganger verdensmester, han stiller til start! Vi kommer med andre ord til å få grisejuling, men vi skal ned for å lære og ha det gøy, skriver Paulsen i en pressemelding. 

Det er kun to runder som kjøres i EM, først på Aragon-banan i Spania i juli før turen går til italia den siste helgen i august. Paulsen avslører også at planen er å kjøre VM i oktober, men her er ikke detaljene spikret enda. 

LES OGSÅ: Stian Paulsen gjør comeback

Sjokkvending i IndyCar: Pourchaire vrakes
Foto: IndyCar
Publisert: 18. juni, 21:52

INDYCAR: I Formel 1 er McLarens førerkabal stabiliteten selv. I IndyCar er situasjonen en helt annen.

Først skulle Alex Palou erstatte Felix Rosenqvist, men han ble plutselig værende hos Chip Ganassi i en vendig som har utviklet seg til en rettslig tvist. Før årets sesong ble David Malukas signert, men han startet sesongen med et skadeavbrekk.

I mellomtiden delte Callum Illott og Theo Pourchaire på det ledige setet, før Malukas i Mai ble droppet fra teamet og erstattet av Pourchaire. Fjorårets Formel 2-mester skulle kjøre ut sesongen.

Men nå er også Pourchaire ute av teamet. Få timer før annonseringen fikk han beskjed om at han erstattes av Nolan Siegel med umiddelbar virkning. 

Nolan Siegel har tidligere kjørt i IndyNXT, men 19-åringen har også imponert i annen racing. Denne helgen var han med på å vinne 24-timersløpet på Le Mans i LMP2-klassen. Det gjorde han med teamet United Autosport hvor McLaren-sjef Zac Brown står som eier. 

Oppi det hele skal McLaren ha blitt imponert over Siegel i hans nylige innhopp for Juncos Hollinger Racing. Den muligheten kom som et resultat av at Augustin Canapino sto over løpet etter at fans av han og teamet hadde kommet med dødstrusler til nettopp Pourchaire etter at de to hadde vært involvert i en krasj. 

Finsk tredjeplass for Sæves Waskaas
Foto: Joakim Stenløs / Parc Fermé
Publisert: 17. juni, 15:34

RALLY: I skyggen av store arrangementer som 24-timersløpet på Le Mans og EM-runden Royal Rally of Scandinavia i Sverige, så hadde vi også norsk innslag i den finske runden Phjanmaa Ralli, som også var den andre runden i det nordiske rallymesterskapet.

Regjerende norgemester Petter Sæves Waskaas satser på denne serien i år og var eneste nordmann til stede på de alltid lynraske veiene i de tusen sjøers land. Sammen med sin faste kartleser Henrik Ø. Johannessen deltok de i den såkalte NRC3-klassen med likesinnede biler, og der ble det til slutt en tredjeplass for den norske duoen.

LES OGSÅ: – Jeg kunne ikke se utenfor Norges grenser før NM-tittelen var i boks

I mål var de to minutter og ti sekunder bak vinnende Arttu Lähdeniemi i en Mitsubishi Lancer. Totalt endte Waskaas på en 18. plass, drøye fem minutter bak Teemu Asunmaa i en Skoda Fabia RS Rally2. Det gjør at Waskaas leder mesterskapet etter to av fire kjørte runder, ettersom ingen av de nærmeste konkurrentene fra den første runden i Sverige deltok.

LES OGSÅ: Her får Petter vite at han skal få kjøre R5-bil

Waskaas skulle forøvrig etter planen få sin debut i R5- og Rally2-klassen under Aurskog-Høland Rally for en drøy uke siden, men forsinket leveranse på motoroverhaling gjorde at den muligheten må la vente på seg.

Neste løp i det nordiske mesterskapet skjer på kjente trakter for norske rallyførere. Da er det nemlig NM-runden på asfalt, Rally Larvik, som inngår i mesterskapet. Det løpet kjøres 31. august.

Endelig satt den for Andrine Rafoss
Foto: Stian Ormestad / Bilcross.no
Damelandsfinalen:
Publisert: 17. juni, 12:32

BILCROSS: Denne helgen ble årets første landsfinale i bilcross fra NMK gjennomført, nå på historisk grunn på Finnskogbanen med NMK Solør som arrangør. NMK Solør er aktive primært innenfor bilsport på asfalt, men i samarbeid med naboklubben KNA Solør Motorsport fikk de benyttet deres velpreparerte annlegg i Åsnes Finnskog under årets utgave av landsfinalen for kvinner, også bare kalt «damelandsfinalen».

Over 70 kvinner var på plass, og i den prestisjefylte A-finalen kunne vi finne forhåndskvalifiserte Andrine Rafoss, Danelle K. Nilsen, Malin A. Wigdahl med full pott og fire heatseire, samt Marlene Sundet og Therese Høgberg som ble trukket opp til A-finalen med tre heatseire og én annenplass etter innledende omganger. Fra B-finalen rykket Camilla Nordgård opp.

BILDESERIE: Sjekk ut Bilcross.no sine bilder fra damelandsfinalen her!

I finalen fikk Andrine Rafoss en kjempestart opp bakken, og holdt denne ledelsen foran Danelle Nilsen. Malin Wigdal ble tidlig jaget av hjemmefører Therese Høgberg på fjerdeplass, der førstnevnte også tok alternativsporet tidlig og slapp seg med det litt bakover.

I front økte lukene fra første- og andreplassen, mens det etterhvert ble en tett duell mellom Wigdahl, Høgberg og Sundet - mens Nordgård allerede hadde fått sine problemer. Men det var Wigdahl som til slutt trakk pallstrået mellom disse tre, mens Rafoss og Nilsen i front fullførte finalen relativt uforstyrret som nummer én og to. Dette utgjør også ett av de yngste seierspallene i damelandsfinalens historie, for snittalderen på disse tre er ikke mer enn 21 år.

BILSPORTBIBLIOTEKET: Andrine Rafoss

Dette var også en svært etterlengtet seier for Rafoss, som allerede er et godt profilert navn i norsk bilsport som en av de beste norske bilsportutøverne de siste årene. Hun har prestert NM-seire og medaljer i Rallycross-NM, men har i år tatt en pause fra rallycrossen. De to siste årene har det blitt andreplass i damelandsfinalen, før den omsider satt på tredje forsøk for 20-åringen fra Konsmo.

Historisk pallplass for Ørjan Nilsen
Foto: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool
Drift Masters Grand Prix:
Publisert: 17. juni, 11:43

DRIFTING: Denne helgen var det duket for Drift Masters Grand Prix, Europas mest prestisjefylte driftingserie, hvor vi som vanlig hadde med Ørjan Nilsen og Tor Arne Kvia til start.

I Topp 32 ble det enkelt avansement mot finske Teemu Peltola, før Fionn Roche fra Irland ble neste offer av nordmannen i Topp 16, der det primært var en solid lead-gjennomkjøring som berget nordmannen. I kvartfinalen, Topp 8, var det estiske Oliver Randalu som skulle til pers, en omgang som ble ganske lik Topp 16. Nilsen leverte en stødig lead igjen, men hadde en litt defensiv åpning på sin chase – men totalinntrykket gikk likevel i dommernes favør.

LES OGSÅ: Norsk driftingnedtur i statene - danket ut av japansk 14-åring
LES OGSÅ: Showmannen Olav tok driftingstjerna med felgen

Dermed var semifinalen et faktum, og en pallplass var sikret ettersom den andre semifinalisten, Juha Rintanen, kvalifiserte dårligere enn Nilsen. Men i Topp 4 ble irske Duane McKeever i det sterkeste laget for bergenseren etter at hans åpningsforsøk i chase-posisjon ble mislykket. Lettere ble det ikke å få dommerne med seg i lead-turen hvor han først tok ned en kjegle, men også med et feilfritt og solid løp fra McKeever.

LES OGSÅ: Tor Arne Kvia - fra norgesmester til primus motor

Uansett var tredjeplassen et faktum for Ørjan Nilsen, og med det tok han sin aller første pallplass på dette nivået. Det betyr at han nå også innehar fjerdeplassen totalt i det europeiske mesterskapet. Det var forøvrig tre ganger Formula Drift-mester James Deane som stakk av med finaleseieren. 

For Tor Arne Kvia ble det en tidlig exit allerede i Topp 32 etter turboproblemer. Det medførte blant annet én såkalt «incomplete» fra dommerne i første «run» etter en mislykket inngang på første sving som følge av motorproblemene - hvilket betød at han ikke innfridde minstekriteriene for å gjennomføre løypa i sin første gjennomkjøring. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

– Vi er jo som to pensjonister på tur

Selv om resultatet ikke ble like godt som håpet, så var det få, om noen andre, som stod for den samme underholdningen som rallycrossmesteren Johan Kristoffersson og ikke minst hans norske kartleser Stig Rune Skjærmoen.


Artikkelbilde

Dette sier Dennis selv etter bragden på Le Mans

At han er historisk bryr ikke Dennis Olsen seg særlig mye om, men tredjeplassen på Le Mans kan være av stor betydning både for han selv og teamet.


Artikkelbilde

Eyvind måtte bryte – ble satt i arbeid av TV-produsenten umiddelbart

Å havne i kommentatorboksen under et rallyløp du selv deltar i er sjeldent et godt tegn.


Artikkelbilde

– Dette hadde jeg aldri trodd

16. juni 2024 ble en jubeldag i norsk bilsport. Dennis Olsen ble den første nordmannen til å ta steget opp på pallen på selveste Le Mans.