RACING: Før jul ble det kjent at Dennis Olsen forlater Porsche til fordel for Fords nye storsatsing på GT-racing, og i januar kom nyheten om at nordmannen blant annet skal kjøre i langdistanseløpene til GT World Challenge Europe for Dinamic GT. Men dette blir ikke Olsens eneste program.
Nå er det nemlig klart at han skal kjøre full sesong i Langdistanse-VM, også kjent som World Endurance Championship (WEC). Her skal Olsen dele bil med danske Mikkel O. Pedersen og italienske Giorgio Roda. Dennis blir plassert i Proton Competitions bil nummer 88 for sesongen, og dette er første året hvor GT3 inngår i mesterskapet etter at GTE-regelverket nå er faset ut.
LES OGSÅ: Derfor forlater han Porsche-skuta for å bli fabrikkfører for Ford
Med en hel VM-sesong på plakaten betyr det at Olsen også er tilbake på Le Mans og det klassiske 24-timersløpet i Frankrike. Olsen har deltatt her ved to anledninger tidligere. I debutåret 2019 ble det en syvendeplass i Pro-klassen, mens det ble brutt i 2021. Det året han ble hyret inn som gullfører i amatørklassen for Project 1 Racing.
Neste uke skal Dennis Olsen kjøre 24-timersløpet på Daytona, som er sesongstarten i IMSA - men han skal ikke kjøre full sesong i det amerikanske mesterskapet.
RALLY: I fjor imponerte Martins Sesks ved flere anledninger da han fikk sjansen i Rally-VMs toppklasse. Fansen ble skuffet da han ikke fikk sjansen i et fulltidssete hos M-Sport, men nå er det klart at han får sjansen på deltid.
Sesks starter sin sesong med Rally Sweden i februar, og skal utover sesongen også kjøre i Portugal, Sardinia, Hellas, Estland og Finland. Seks har også et mål om å kjøre løpet i Saudi-Arabia, og vil jobbe utover årets for å kunne finansiere dette. I fjor fikk Sesks verdifull støtte fra WRC-promotøren, mens det denne gangen er hans egne sponsorer som betaler regningen.
Sesks er ikke føreren med mest erfaring, men siden de tre løpene ble kjørt uten hybridmotor har han likevel en liten fordel. I år kjører nemlig alle uten hybridmototen.
Utenom Sesks er det kjent at Sebastien Ogier skal kjøre deltid for Toyota. Hyundai vurderer også å stille med en ekstra bil i enkelte løp, og her er Andreas Mikkelsen en aktuell kandidat, men ingenting er avgjort i den saken.
LES OGSÅ: Letter på sløret om VM-sjanse - men Andreas er skeptisk
TERRENGRALLY: Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat har støtt på store problemer nærmest daglig under deres deltakelse i Dakar Rally, men nå er det slutt. Ola Fløene forteller tirsdag formiddag til Parc Fermé, at duoen har bestemt seg for å kaste inn håndkleet etter flere tekniske problemer med kjøretøyet deres.
Etter flere vanskelige dager diskuterte Fløene og Carneiro senest etter gårsdagens fartsetappe om mulighetene for å fortsette Dakar Rally. Planen var å starte dagens fartsetappe, men duoen kom aldri så langt. Kjøretøyet deres stoppet på vei til start, og selv ikke mekanikerne klarte å finne ut hva problemet var. Dermed var det ikke annet å gjøre enn å melde brutt løp for Fløene og Carneiro.
Selv med mye uflaks og tekniske utfordringer, har duoen vist at de har tempoet på gode dager. Fløene og Carneiro har i løpet av åtte fartsetapper notert seg med to topp ti-plasseringer i Challenger-klassen.
E-SPORT: Snart braker det løs med 24-timersløp på amerikanske Daytona både i den virkelige og virtuelle verden. Nylig ble det også kjørt et langt kortere E-sport-løp på banen, og det var samtidig sesongens siste løp i IMSA Global Esports Championship.
Her deltok norske Ole Steinbråten for første gang. Han meldte nylig overgang fra Verstappen-pregede Team Redline til Ferrari, og fikk altså debuten sin her. Steinbråten kjørte i GTD-klassen, og delte på den oppgaven i Ferraris 296 GT3-bil med Lorenzo Manfredotti. De to endte til slutt på 18. plass.
En annen som også deltok i løpet var nettopp Max Verstappen. Nederlenderen startet løpet som nummer tre i toppklassen GTP (hypercar), og stupte inn i første sving. Det endte med en kollisjon med en Williams BMW, og denne hendelsen fikk han en «drive trough» straff for. Verstappen endte på 12. plass, men han får en ny sjanse under det virtuelle 24-timersløpet på samme bane kommende helg.
Bra gikk det uansett for Williams som sikret tittelen i GTP-klassen. I GTD-klassen var det Team Redline som tok tittelen.
TERRENGRALLY: Dagens 487 kilometer-etappe, den åttende i rekken, startet utmerket for Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat. Etter flere dager med uflaks og tekniske problemer, ser det ut til at det sakte men sikkert bedrer seg for duoen.
Gårsdagens fartsetappe endte med en niendeplass, og det så lenge lyst ut også i dag. Etter drøyt 100 kilometer viste tidsuret 5. tid for Fløene og Carneiro, men underveis i etappen falt duoen imidlertid nedover resultatlisten og ble liggende rundt tiendeplassen. Ingen etappe uten tekniske problemer, og disse meldte seg også igjen for Fløene og Carneiro da det gjensto få kilometer. Dette var nok til at duoen falt ytterligere nedover, og til slutt endte etappen på 24. posisjon.
Axel Mustad avanserte ytterligere to posisjoner sammenlagt under dagens fartsetappe. Husqvarna-føreren befinner seg nå på 73. posisjon av samtlige motorsykkelførere. Flere motorsyklister har brutt årets utgave av Dakar Rally de siste dagene, og bare siden den sjette fartsetappen har hele 16 førere trukket seg.
Mattias Ekström og Emil Bergkvist har nok en gang klart å forsvare tredjeplassen sammenlagt, selv etter en vanskelig dag resultatmessig. Svenskene i Ford noterte seg med en 17. tid etter dagens etappe, og tapte dermed verdifulle minutter i resultatlisten sammenlagt. Likevel ikke nok til at duoen mistet tredjeplassen. Avstanden til Nasser Al-Attiyah på fjerdeplass har krympet, og består nå kun av fem minutter.
Den niende fartsetappen starter tidlig tirsdag morgen, hvor deltakerne igjen skal ta fatt på nye kilometer med ødemark. Nærmere bestemt 357 kilometer før dagen er omme.
TERRENGRALLY: Den syvende fartsetappen er ved veis ende, og det ble enda en etterlengtet opptur for Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat Rui Carneiro.
Årets deltakelse i Dakar Rally har gått fra vondt til verre for kartleserveteranen, og han har inntil i dag kun vært å finne blant topp ti en eneste gang. Duoen valgte å avbryte gårsdagens fartsetappe da det gjensto drøyt 150 kilometer av etappen, men sto igjen til start søndag formiddag. Den syvende fartsetappen skulle imidlertid vise seg å bli et aldri så lite lyspunkt for Fløene og Carneiro. Ved målgang på dagens 419 kilometer-etappe stoppet tidsuret på 9. tid, av samtlige i Challenger-klassen. Dagens niendeplass er dermed den andre til Carneiro og Fløene så langt i årets Dakar Rally.
Axel Mustad fortsetter på sin side å klatre oppover resultatlisten sammenlagt, og har siden gårsdagen avansert ytterligere tre posisjoner. Av samtlige motorsyklister befinner Mustad seg nå på en 75. posisjon totalt.
I Ultimate-klassen har avstandene blitt mindre, og svenske Mattias Ekström er nå kun ti minutter bak ledende Henk Lategan sammenlagt. Svenskene gjennomførte dagens etappe nærmest feilfritt, og gikk over mål på andreplass. Ekström og Bergkvist er foreløpig i god posisjon til å kjempe om seieren sammenlagt, og kan med seier bli de første svenskene som vinner bil-klassen siden 1991. Den gang var det dog finsk-svensk seier, med finske Ari Vatanen som fører og svenske Bruno Berglund som navigatør.
Den åttende fartsetappen er i gang mandag morgen, og deltakerne skal da ta seg gjennom drøyt 487 kilometer før dagen er over.
Drømmen om R5 endte i et brutalt og svært kostbart mareritt for Mats Peder Hvambsahl. Nå ber han om at det blir tatt grep for at lignende situasjoner ikke skal oppstå igjen.
Barmarksesongen starter alltid tidlig for Dennis Olsen. Men nå er situasjonen litt annerledes på hjemmebane.
Selv om Anders Kjær fortsatte der han slapp i sitt umulige hjørne, så hadde sesongstarten til fjorårets norgesmester med seg et tragisk bakteppe.
Rallymiljøet virker ikke å være i tvil. De kunne knapt fått en bedre start på sesongen.
Noen brøt allerede før SS1. Andre fikk ublide møter med letmolisk terreng. I tillegg fikk man også et hint av rallysporten på sitt aller skumleste.