BILSPORT: Denne uken er det Bathurst 1000 som gjelder i den australske delstaten New South Wales, men i mars er det duket for litt annerledes bilsport ved Race of Champions. Arrangementet ruller inn i Australia for første gang 7. og 8. mars neste år.
I 2022 og 2023 ble Race of Champions kjørt på snø og is i Sverige, mens det i 2024 ble en ufrivillig pause. Neste år skal det hele foregå i Sydney på Accor Stadium med en tilpasset asfalt-bane. Fredag skal det kjøres en nasjonscup, og lørdag er det duket for en individuell konkurranse.
RALLY: 53 biler er påmeldt til Blefjellsprinten førstkommende lørdag, som også avslutter vintersesongen i rally. Primus motor for dette løpet er rallyfører Roger Rustand, som har opplevd stor suksess med det superkorte show- og sprintløpet på det populære hytteområdet nord for Kongsberg.
Arrangøren KNA Kongsberg har også lagt opp til en startliste etter synkende rekkefølge fra klassene, hvilket betyr at debutantene og ungdommene får æren av å starte, før toppklassen runder av feltet. Etappen er på 1,2 kilometer og kjøres tre ganger - med målgang rundt prominente Blefjell Lodge.
LES OGSÅ: Hattrick-Roger med hyllest til tre personer etter vellykket rallyvinter
LES OGSÅ: Slik blir det nye sprintløpet som avslutter vintersesongen i norsk rally
Det er flere interessante navn og kombinasjoner på startlista. Eksempelvis skal Lars-Håkon Lundgreen, den ferske og talentfulle kartleseren til Frank Tore Larsen, få prøve seg bak rattet for første gang i en Citroën C1 i B-Zero-klassen. Selv skal Frank Tore kjøre i historisk klasse med en Ford Escort Mk2.
Ellers er det verdt å legge merke til at Ola Jr. Nore er tilbake på norsk jord igjen i en Peugeot 208 R2, og rett etter Nore kommer Oscar Solberg i onkel Petters Volkwagen Polo GTI R5 i toppklassen. Her stiller også Per Erik Brynildsen opp i sønnen Eyvind sin Toyota GR Yaris Rally2.
Feltet avsluttes med sjefen sjøl Roger Rustand og helt til slutt naturlig nok Henning Solberg.
Mer info om sesongens siste vinterløp kan du finne her!
BILSPORT: Det ble ingen gjentakelse for den regjerende nasjonsmesteren i «Race of Champions», orkestrert av far og sønn Petter og Oliver Solberg. Etter et års pause var bilsportens «Mesternes mester» tilbake, denne gang i Australia, hvor snø og is i Nord-Sverige nå var byttet ut med asfalt og stadionanlegg.
Som regjerende mestere var de direkte kvalifisert til kvartfinalen hvor de møtte på «All Star»-laget, i regi av deres gode venn og tidligere kollega Johan Kristoffersson, som hadde den lokale Supercars-stjerna Chaz Mostert med seg på laget.
LES OGSÅ: Fra Gran Canaria til Nord-Sverige – dette er historien om bilsportens mestermøte
LES OGSÅ: Far og sønn klar for å forsvare Norges ære
Men både Petter og Oliver tapte mot henholdsvis Kristoffersson og Mostert. Den første duellen mellom de to tidligere teamkameratene skjedde i en Supercar Lites fra Olsbergs, mens Oliver og Mostert duellerte i hver sin standard Toyota GR86.
– Dette ser ikke bra ut! Jeg gjorde en feil og Oliver tapte sitt forsøk. Det var ikke det beste. Det er tøff konkurranse! Vi var også direkte kvalifisert til kvartfinalen, så vi hadde ikke like mye kjøretrening. Du trenger hver eneste runde her.
– Det er vel ingen unnskyldning? spurte TV-sendingens reporter.
– Jeg har en full bok av unnskyldninger! kontret Petter med et smil.
Seieren gikk til Frankrike, anført av den store bilsportkongen Sebastien Loeb og formelbil-spiren Victor Martins.
Lørdag fullføres den virkelige store prestisjefylte konkurransen hvor utøverne konkurrerer individuelt i det som er «Champion of Champions». Der stiller Petter og Oliver hver for seg som likeverdige konkurrenter.
Som vanlig er denne konkurransen proppfull av kjente utøvere med sterke CVer, og flere er gjengangere over mange år. Utover de nevnte profilene er det hvert å merke seg solide navn som Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Mick Schumacher, Travis Pastrana, David Coulthard og Hayden Paddon med flere.
RACING: Max Verstappen forbereder seg nå om dagen til den kommende Formel 1-sesongen, men den regjerende verdensmesteren engajserer seg i mer enn sin egen aktive karriere.
Ved siden av Formel 1-karrieren har han et E-Sport-lag ved Verstappen.com Team Redline, og dette har også utvidet seg til den virkelige verden. Tidligere har teamet støttet Thierry Vermuelen i DTM.
Vermuelen, som forøvrig er sønnen til Verstappens manager Raymond Vermuelen, fortsetter med Verstappen-støtte, og nå innlemmes også britiske Chris Luham i det gode selskap. De to skal kjøre sammen i GT World Challenge Europa. Luham har blant annet vunnet det virtuelle 24-timersløpet på Nürburgring sammen med blant annet Verstappen.
– Det har alltid vært drømmen min å støtte unge førere, og en stund nå har jeg prøvd å skape muligheten for at en simfører kan komme videre til racing i den virkelige verden. Med Chris Lulham, som nå forfremmes fra Team Redline simracing til GT3 sammen med Thierry Vermeulen, som har konkurrert for Verstappen.com racing i noen år nå, tar vi det til neste steget, sier Max Verstappen.
LES OGSÅ: Jos Verstappen klar for Rally-EM: – Han blir neppe en trussel
LES OGSÅ: Ole Steinbråten om Verstappens simracingstunt under Formel 1-helgen
RALLY: I fjor satset han på fullt europamesterskap som kartleser for den unge svensken Calle Carlberg. Nå er det klart at duoen fortsetter i samme mesterskap også i 2025.
Carlberg melder nå at han forlenger kontrakten med Opel Motorsport, som gjør at de får fabrikkstøtte med deres Opel Corsa Rally4 i Junior-EM denne sesongen. De avsluttet sesongen i fjor med en solid klasseseier i Rally Silesia i Polen, og sikret med det sølvmedaljen.
LES OGSÅ: VM-debuten ble «et merkelig rally» for Norges eneste deltaker
LES OGSÅ: Slik opplevde Jørgen sin første EM-seier
Naturlig nok er deres ambisjoner enda høyere denne sesongen.
– Etter avslutningen av 2024-sesongen i Polen var jeg usikker på om det ville være mitt siste løp i Junior-EM. Etter måneder med intensivt arbeid, møter og diskusjoner ble det endelig bekreftet at de hadde valgt å fortsette å støtte oss i kampen om EM-gullet og beholde oss i fabrikksteamet. Det var en enorm lettelse, og min motivasjon for å sikre den gjenværende budsjettet fra vår side økte markant, sier Carlberg i pressemeldingen.
Å lande dette programmet er noe Eriksen har vært motivert til helt siden sesongavslutningen i fjor.
– Calle er et stort talent og jeg har veldig lyst til å være med på reisen videre. Han er ekstremt dyktig og det største talentet jeg noen gang har kjørt med. Jeg unner han virkelig å ta det videre, men til syvende og sist handler det om budsjett og penger, sa Eriksen etter seieren i Polen i fjor høst.
Junior-EM i rally 2025 | ||
4.-6. april | Rally Sierra Morena | Spania |
9.-11. mai | Rally Hungary | Ungarn |
13.-15. juni | 81st Rally Poland | Polen |
4.-6. juli | Rally di Roma Capitale | Italia |
15.-17. august | Barum Czech Rally Zlín | Tsjekkia |
3.-5. oktober | Croatia Rally | Kroatia |
RACING: Etter et år for Dörr Motorsport sammen med landsmannen Niklas Abrahamsen, så vender Oskar Sandberg tilbake til Adrenalin Motorsport i forbindelse med det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring Nordschleife.
Det melder Sandberg selv i en pressemelding denne helgen. Sandberg har selv fartstid både i standardbiler fra BMW og Porsche, men det er foreløpig ikke klart hvilken klasse og kategori det er snakk om for 2025.
Sandberg er den mestvinnende nordmannen i det tyske mesterskapet med blant annet to mesterskapstitler og flere klasseseire under 24-timersløpet som går utenfor selve langdistansemesterskapet, og mange av disse er gjort sammen med Adrenalin. Programmet blir som før med full mesterskapssesong, pluss den klassiske 24-timeren.
– Å komme tilbake til Adrenalin Motorsport er som å komme hjem. Jeg gleder meg til å bygge videre på det vi har skapt sammen, og lære av 2024. Jeg ønsker å bidra med stabilitet, lederskap, og kanskje legge grunnlaget for et langvarig partnerskap, sier Sandberg i pressemeldingen.
LES OGSÅ: Nürburgring: Tre norske gull – og Oskar skrev ny historie på den legendariske racerbanen
LES OGSÅ: Nürburgring-debut mot verdensmester og Formel 1-profil: – Det er helt surrealistisk
For tre år siden hadde han signert en langvarig kontrakt og siktet mot Le Mans. Så ble det stille. Nå er Mads Siljehaug tilbake på kjent grunn.
Han svarte på utfordringen, og enda litt mer, i USA-debuten i formelbil. Dennis Hauger vil dog ikke skru om på forventningsbryteren.
Det er begrenset hvor lenge man kan holde seg unna bilsporten. Andreas Wiik er tilbake igjen og har tilført norsk rallysport enda en ny bil i toppklassen.
Tempoet på en av Norges største rallyklassikere var av unik karakter i norsk rallymålestokk. Dette sier hovedrolleinnehaverne.
Det stod ikke stille på rallybilmarkedet i forrige måned heller. Sjekk Parc Fermés siste oversikt her.