DRIFTING: Stadig markerer nordmenn seg i internasjonal drifting. I amerikanske Formula Drift kjører Fredric Aasbø og Simen Olsen på fast basis, og gradvis er flere og flere nordmenn også å se i mesterskapet Drift Masters.
Denne helgen var finske Kymiring arena for mesterskapets andre runde, og det var Tor Arne Kvia og Ørjan Nilsen som var Norges representanter i topp 32. Begge to gikk også videre til topp 16, men det ble det stopp for Nilsen.
Kvia slo på sin side til med seier både i topp 16, topp 8 og så i topp 4. Med andre ord avanserte nordmannen helt frem til finalen, hvor han møtte Conor Shanahan. Kvia måtte gi tapt i finalen, men han sikret altså en sterk andreplass i regnværet. Sammenlagt er han nå nummer fire i mesterskapet som ruller videre i Irland 28. og 29. juni.
FORMEL 1: Neste sesongs Formel 1-kalender er annonsert, og som ventet blir det flere endringer. Sesongen skal igjen starte i Australia, denne gangen 8. mars. Som i år er Ramadan årsaken til at sesongen ikke kan starte i Bahrain.
I mai skjer det flere endringer ved at Imola forsvinner fra kalenderen, og at Canada flyttes frem for å kjøres nærmere løpshelgen i Miami. Det medfører at det oppstår en ny krasj med Indy 500 ved løpet i Canada.
Monaco Grand Prix flyttes til den første helgen i juni, og følges opp av Barcelona som er inne i sitt siste kontraktsår. Sommersesongen fortsetter så godt som uendret frem til september, da Madrid kommer inn for første gang. Det hele avsluttes igjen med to trippel headere, og med finaleløpet i Abu Dhabi.
Det forventes å kjøres seks sprintløp også i 2026, men det er ikke klart hvor disse sprintløpene skal kjøres. Rapporter tyder på at det vil bli to tredagers tester i Barcelona og Bahrain før sesongstart.
Formel 1 2026 Australia 6. - 8. mars Kina 13. - 15. mars Japan 27. - 29. mars Bahrain 10. - 12. april Saudi-Arabia 17. - 19. april USA - Miami 1. - 3. mai Canada 22. - 24. mai Monaco 5. - 7. juni Spania - Barcelona 12. - 14. juni Østerrike 26. - 28. juni Storbritannia 3. - 5. juli Belgia 17. - 19. juli Ungarn 24. - 26. juli Nederland 21. - 23. august Italia 4. - 6. september Spania - Madrid 11. - 13. september Aserbajdsjan 25. - 27. september Singapore 9. - 11. oktober USA - Austin 23. - 25. oktober Mexico 30. oktober - 1. november Brasil 6. - 8. november USA - Las Vegas 19. - 21. november Qatar 27. - 29. november De forente arabiske emirater 4. - 6. desember
RACING: Emil Gjerdrum har kjørt sin andre løpshelg i en GT3-bil i GT Masters på Zandvoort, og det endte svært gledelig for nordmannen.
Gjerdrum fikk en god start på helgen med andreplass i kvalifiseringen, men en gridstraff medførte at han og teamkamerat Jonas Karklys måtte finne seg i å starte fra 12. plass. De to avanserte til 9. plass, og ble samtidig beste bil i PRO/AM-klassen.
Søndag var det Karklys som tok seg av kvalifiseringen, og denne gangen ble utgangspunktet en 7. plass. I dette løpet slo duoen til med en tredjeplass totalt, ledet an av Gjerdrum som hadde flere gode forbikjøringer underveis.
RALLY: Årets Rally Sardinia har vært krevende for de aller fleste. I forkant av de siste etappene var det kun Toyotas Sebastien Ogier og Hyundais Ott Tänak som var med i seierskampen.
Til slutt var det superveteran Ogier som klarte på beholde ledelsen og vinne løpet. 41-åringen kjører kun på deltid i Rally-VM, men dette er hans tredje seier for sesongen. Ingen førere har flere, og selv med to løp mindre kjørt enn de andre er han nå nummer to i sammendraget 19 poeng bak Elfyn Evans.
Bak Ogier og Tänak ble Kalle Rovanperä nummer tre, og han dro også med seg ti ekstrapoeng for å ha vært raskest både på den avsluttende etappen med Power Stage-status og på søndagen isolert sett. Han er nå nummer tre i sammendraget, et poeng bak Ogier.
I WRC 2 har ikke Oliver Solberg plukket poeng denne helgen, og på fredag mistet han 50 sekunder. Så ga norsk-svensken virkelig gass. Ni etappeseire og et forrykende tempo, samtidig som han unngikk mer trøbbel, medførte seier blant Rally2-bilene med over to minutter ned til nestemann.
RALLY: Årets Rally Sardinia har vist seg som en nådeløs utgave med flere førere ute av spill. Fredag ble det trøbbel for hele M-Sport samt regjerende verdensmester Thierry Neivulle og Toyotas Takamoto Katsuta, og lørdagen skulle også vise seg å bli røff for flere.
På SS11 rullet Hyundais Adrien Fourmaux av veien. Fourmaux var med i seierskampen etter fredagens kjøring, men en punktering på SS8 gjorde det krevende. Så gikk det altså verre på SS11, hvor også Toyota-førerne Elfyn Evans og Sami Pajari tapte tid på å stoppe med punkteringer. Bak de to ligger Kalle Rovanperä litt i ingenmannsland med nesten et minutt frem til teten og nesten tre minutter bakover til fjerdemann Elfyn Evans.
Toyotas superveteran Sebastien Ogier tapte tid på å ligge bak Fourmaux på SS8, men fikk dette tidstapet tilbake. Han leder nå løpet foran Hyundais Ott Tänak, som utover et tidstap på SS9 da han manglet luft i et dekk har hengt godt med på tempoet.
I Rally2 er Oliver Solberg på plass, men han plukker ikke poeng i WRC 2-mesterskapet denne helgen. Fredag tapte norsk-svensken tid, men etter etappeseier på fem av seks etapper lørdag er han likevel kun 20 sekunder bak ledende Gryazin. Totalt i løpet er han nummer åtte.
Søndag avsluttes årets Rally Sardinia med fire etapper. Da blir det blanke ark for flere av førerne, ettersom det deles ut egne poeng kun basert på søndagens kjøring. Se alle tider i vår helgeplanlegger!
Rally Sardinia, etter lørdag | ||
1) Sébastien Ogier / V. Landais | Toyota | 2:32:38.9 |
2) Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai | +11.1 |
3) Kalle Rovanperä / J. Halttunen | Toyota | +55.5 |
4) Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota | +4:33.3 |
5) Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota | +4:56.3 |
6) N. Gryazin / K. Alexandrov | Škoda | +5:59.6 |
7) Takamoto Katsuta / A. Johnston | Toyota | +6:11.4 |
8) Oliver Solberg / E. Edmondson | Toyota | +6:19.5 |
9) E. Lindholm / R. Hämäläinen | Škoda | +6:36.6 |
10) Lauri Joona / Samu Vaaleri | Škoda | +7:48.1 |
RALLY: Det har vært en brutal åpning på den italienske VM-runden i rally på middelhavsøya Sardinia denne fredagen. Samtlige M-Sport-førere, samt løpets daværende leder Thierry Neuville, fikk et skjebnessvangert møte med den nye etappen ved det nette navnet Telti – Calangianus – Berchidda.
Den utgjorde både SS2 og SS5, og på dagens første gjennomkjøring ble Gregoire Munster, Joshua McErlean og Martins Sesks alle felt av den brutale etappen. Munster slo i stykker høyre bakhjulsoppheng, men fullførte etappen - selv om resten av dagen var spolert. McErlean på sin side kjørte av i en smal høyresving og tok venstre bakside på bilen, mens Seks bommet over et krøn og dro gjennom et gjerde før han slo flere runder rundt. Latvieren pådro bilen såpass mye skader at han er ute av resten av helgen.
LES OGSÅ: «Unfinished rallybusiness» for Andreas – derfor er han fortsatt motivert
LES OGSÅ: Utøverne krever RallySafe – og systemet nærmer seg norsk rally
Under andre gjennomkjøring av etappen skulle Thierry Neuville få kjenne på det. Han slo i stykker venstre bakhjulsoppeng etter et krøn, og med det var også han ute av resten dagen. Forøvrig verdt å nevne at Oliver Solberg dro av på SS2-varianten med mindre kosmetiske skader på bilen, men har fullført dagen inn til en femteplass blant Rally2-bilene - i et løp han har valgt ikke å score WRC 2-poeng i. Nikolay Gryazin leder klassen der så langt.
Den som har kommet seg mest helberget ut av dagen er ingen ringere enn Sebastien Ogier, som har 2,1 sekunds forsprang på Hyundai-fører og landsmann Adrien Fourmaux. Drøye fem sekunder etter følger teamkamerat Ott Tänak.
Rally Sardinia - fredag 1) Sébastien Ogier Toyota 1:10:33.1 2) Adrien Fourmaux Hyundai +2,1 3) Ott Tänak Hyundai +7,3 4) Sami Pajari Toyota +16,8 5) Kalle Rovanperä Toyota +22,8 6) Elfyn Evans Toyota +1:09,8 7) Takamoto Katsuta Toyota +2:27,9 8) Nikolay Gryazin Skoda +2:33,3 9) Emil Lindholm Skoda +2:41,2 10) Yohan Rossel Citroën +2:57,5
Flere nordmenn har markert seg positivt på Le Mans gjennom historien. En av de har du kanskje ikke hørt om før, men historien er av de absolutt beste. Slik havnet Mario Hytten på Le Mans uten å ane hva han gikk til.
Flere hjemmeførere imponerte stort, og noen viste særdeles dominerende takter på Sørlandet.
I en beinhard smell i siden ble Andreas Aarhaug først slått i svime før han slet med kraftige pustevansker. Men billøpet fortsatte som før uten umiddelbare livstegn den første runden.
Andreas Bakkerud satte topptider på VM-arenaen som oppladning til å forsvare suksessen fra Lånkebanen.
I forkant av løpshelgen på hjemmebane er det nok å gjøre for Fredrik Ågedal, selv om han ikke lenger kjører selv. Nå lever han av å bygge opp og drifte andres biler.