FORMEL 1: Max Verstappen sikret seg i dag sin fjerde verdensmestertittel. Red Bull-føreren har nå tilstrekkelig med poeng, slik at Lando Norris ikke lenger har mulighet til å ta igjen nederlenderen.
Søndagens løp gikk av stabelen tidlig søndag morgen, norsk tid. George Russell ledet feltet ut av første sving, etter å ha startet fra pole position. Russell fikk etterhvert selskap av teamkamerat Lewis Hamilton, som hadde kjørte seg opp fra tiende til andreplass. Duoen i Mercedes holdt ledelsen løpet ut, med George Russell først over mål. Carlos Sainz i Ferrari kom seg etterhvert forbi en Verstappen som lå på tredje posisjon, og opp på podiumsplass.
Det var også knyttet spenning til Pierre Gasly, som med en imponerede kvalifisering i går sikret seg tredje startposisjon til dagens løp. Alpine-førerens lykke var derimot kortvarig, etter at han ble nødt til å bryte løpet med motorproblemer.
All oppmerksomheten var likevel rettet mot Max Verstappen. 27-åringen sikret seg sin fjerde verdensmestertittel, ettersom han fullførte foran tittelkonkurrent Lando Norris. Nederlenderen valgte å ikke ta stor risiko under dagens løp, noe som var synlig i kampen om den siste pallplassen med Ferrari-førerne. Verstappen gikk dermed over mål som nummer fem, men ett verdensmesterskap rikere.
Konstruktørmesterskapet er derimot ikke avgjort enda, hvor McLaren leder med 24 poeng over Ferrari, og 53 poeng over Red Bull.
Formel 1 vender nesen mot Qatar, og er tilbake allerede om en uke.
Las Vegas Grand Prix, løp:
1) George Russell, Mercedes
2) Lewis Hamilton, Mercedes, +7,313
3) Carlos Sainz, Ferrari, +11,906
4) Charles Leclerc, Ferrari, +14,283
5) Max Verstappen, Red Bull, +16,582
6) Lando Norris, McLaren, +43,385
7) Oscar Piastri, McLaren, +51,365
8) Nico Hulkenberg, Haas, +59,808
9) Yuki Tsunoda, Visa RB, +1:02,808
10) Sergio Perez, Red Bull, +1:03,114
11) Fernando Alonso, Aston Martin, +1:09,195
12) Kevin Magnussen, Haas, +1:09,803
13) Franco Colapinto, Williams, +1:14,085
14) Guanyu Zhou, Sauber, +1:15,172
15) Lance Stroll, Aston Martin, +1:24,102
16) Liam Lawson, Visa RB, +1:31,005
17) Esteban Ocon, Alpine, +1 runde
18) Valtteri Bottas, Sauber, +1 runde
19) Alexander Albon, Williams, brutt
20) Pierre Gasly, Alpine, brutt
RALLY: Sesongavslutningens siste dag ble av det dramatiske slaget, og vi fikk allerede under dagens første fartsetappe vite hvem som ble årets verdensmester i toppklassen.
Kampen sto mellom teamkameratene Ott Tänak og Thierry Neuville. Førstnevnte ledet VM-runden sammenlagt, helt til han og kartleser Martin Järveoja dro av veien en drøy kilometer før mål på SS17. Uskadet hoppet duoen ut av bilen, men drømmen om sitt andre verdensmesterskap i toppklassen var knust. Thierry Neuville og kartleser Martijn Wydaeghe kunne dermed juble for sin første verdensmestertittel i WRC.
LES OGSÅ: VM-gullet er avgjort etter dramatisk krasj
Kampen i konstruktørmesterskapet var derimot ikke avgjort her. Duellen mellom Toyota og Hyundai holdt helt inn til mål av Power stage-etappen. Elfyn Evans og Sebastien Ogier leverte gode tider under dagens siste etapper, og sikret seg dermed de to øverste plassene på podiumet. Samtidig sikret dette resultatet også seier for Toyota i konstruktørmesterskapet, tre poeng foran Hyundai.
Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen har hatt uflaks denne helgen, men kom sterkt tilbake denne søndagen. Duoen tok en etappeseier og syv poeng med seg totalt, fra Japan. I mesterskapet plasserer dermed nordmennene seg på 11. plass for 2024-sesongen.
Alle øyne var også rettet mot Sami Pajari og WRC 2-klassen. Pajari og kartleser Mälkönen kunne med første- eller andreplass, sikre seg tittelen i klassen. Selv om Nikolay Gryazin sikret seieren med god margin, holdt det altså for Pajari og Mälkönen som med andreplassen gikk forbi Oliver Solberg sammenlagt og samtidig sikret seg tittelen i WRC 2. Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson kan likevel juble for sølv i klassen, tre poeng bak Pajari.
Rally Japan, etter SS21:
1) Elfyn Evans, Toyota, 3:23:41,0
2) Sebastien Ogier, Toyota, +1:27,3
3) Adrien Fourmaux, Ford, +1:55,6
4) Takamoto Katsuta, Toyota, +2:02,6
5) Gregoire Munster, Ford, +3:11,5
6) Thierry Neuville, Hyundai, +6:54,1
7) Nikolay Gryazin, Citroen, +10:04,3
8) Sami Pajari, Toyota, +11:50,8
RALLY: 16 av totalt 21 fartsetapper er unnagjort, og dermed gjenstår det kun fem etapper søndag før verdensmesterne kan kåres.
I toppklassen er det fortsatt Ott Tänak som holder ledelsen. Hyundai-føreren har utvidet ledelsen med 17 sekunder i løpet av lørdagen, til Elfyn Evans på andreplass. Mesterskapsleder Thierry Neuville forsøker fortsatt å forsvare førsteplassen i mesterskapet, etter store problemer og tidstap fredag. Neuville har gjennom lørdagen sikret seg fire foreløpige poeng, gitt at han fullfører etappene søndag. Tänak har imidlertid sikret seg 18 poeng, også der gitt at han fullfører morgendagen. Teamkameratene skiller dermed 11 poeng sammenlagt, før avgjørelsen søndag.
Sesongavslutningen har gått fra vondt til verre for Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen. Etter fredagens kollisjon startet lørdagsetappene med en tidsstraff og senere brutt løp for nordmennene. Ettersom Mikkelsen/Eriksen uansett ikke var i posisjon til å kjempe om poeng denne lørdagen, besluttet Hyundai-teamet å trekke dem fra resterende lørdagsetapper. Duoen skal etter planen starte søndagsetappene.
I WRC 2-klassen er det stadig Nikolay Gryazin som leder, foran Sami Pajari og hjemmefører Hiroki Arai. Selv om Pajari har tapt omlag 12 sekunder til ledende Gryazin er andreplassen foreløpig ikke truet av Arai, og avstanden tilbake til japaneren er på drøyt 51 sekunder. Fullfører Pajari på andreplass imorgen samler han nok poeng til å gå forbi Oliver Solberg i mesterskapet, og sikre tittelen for seg og kartleser Enni Mälkönen.
Resterende fartsetapper kjøres natt til søndag, norsk tid.
Rally Japan, etter SS16:
1) Ott Tänak, Hyundai, 2:39:48,0
2) Elfyn Evans, Toyota, +38,0
3) Sebastien Ogier, Toyota, +2:10,9
4) Adrien Fourmaux, Ford, +2:19,1
5) Takamoto Katsuta, Toyota, +2:25,2
6) Gregoire Munster, Ford, +3:07,1
7) Thierry Neuville, Hyundai, +7:43,7
8) Nikolay Gryazin, Citroen, +7:55,9
9) Sami Pajari, Toyota, +9:21,2
10) Hiroki Arai, Skoda, +10:12,6
FORMEL 1: Etter en skuffende start på helgens Grand Prix, ble heller ikke den tredje treningen en opptur for Red Bull. Max Verstappen endte til slutt halvsekundet bak raskeste fører, på femteplass. Verre gikk det med teamkollega Sergio Perez som kun noterte seg med 13. tid.
Håpet for Red Bull-fansen var derfor at det skulle gå bedre for duoen under dagens kvalifisering som startet tidlig lørdag morgen, norsk tid. Det ble med håpet, hvert fall for Sergio Perez. Meksikaneren røk ut allerede etter Q1, og starter mogendagens løp fra 16. startposisjon. Noe bedre gikk det for Max Verstappen som kom over mål med en femtetid, foran mesterskapskonkurrent Lando Norris.
En som derimot imponerte var Guanyu Zhou i Sauber, som tok seg videre til Q2 og avsluttet dagen med en 13. tid. Avslutningen av Q2 ble dog av det dramatiske slaget. Under sitt forsøk på å sette en rask runde, dro Franco Colapinto av banen og rett inn i barrieren. Argentineren hoppet uskadet ut av bilen, men Williams-mekanikerne har en stor oppgave foran seg for å få bilen startklar til morgendagens løp.
I toppen var det igjen Mercedes som kjempet om pole position, etter at dem har toppet hver eneste trening så langt denne helgen. Selv om Ferrari ga sterk konkurranse, klarte imidlertid George Russell å kapre den beste startplassen til morgendagens Grand Prix. Imponerende resultat også av Pierre Gasly som fortsatt ser ut til å inneha farten fra Sao Paulo Grand Prix, hvor han endte løpet på tredjeplass.
Las Vegas Grand Prix starter 07:00 søndag, norsk tid.
Kvalifisering:
1) George Russell, Mercedes, 1:32,312
2) Carlos Sainz, Ferrari, +0,098
3) Pierre Gasly, Alpine, +0,352
4) Charles Leclerc, Ferrari, +0,471
5) Max Verstappen, Red Bull, +0,485
6) Lando Norris, McLaren, +0,696
7) Yuki Tsunoda, Visa RB, +0,717
8) Oscar Piastri, McLaren, +0,721
9) Nico Hulkenberg, Haas, +0,750
10) Lewis Hamilton, Mercedes, +15,794
Q2
11) Esteban Ocon, Alpine
12) Kevin Magnussen, Haas
13) Guanyu Zhou, Sauber
14) Franco Colapinto, Williams
15) Liam Lawson, Visa RB
Q3
16) Sergio Perez, Red Bull
17) Fernando Alonso, Aston Martin
18) Alexander Albon, Williams
19) Valtteri Bottas, Sauber
20) Lance Stroll, Aston Martin
FORMEL 1: Denne helgen kjøres Las Vegas Grand Prix, og med et godt resultat kan Max Verstappen sikre sin fjerde VM-tittel på rad. Etter treningene ser det dog ikke bra ut for Red Bull.
Teamet sliter med farten på langstrekkene, og det utgjør mye tid på en så rask bane som den vi finner i Las Vegas.
Red Bull har rett og slett valgt feil vinge, og de har ikke muligheten til å hente inn vingen de trenger i tide.
– Vi har ikke en annen bakvinge, en mindre bakvinge slik vi ser hos konkurrentene våre. Det ville garantert vært mer nyttig, sa Helmut Marko ifølge Motorsport.com.
Red Bull-rådgiveren tror dog at der har mer fart inne enn det de
– Noen runder var konkurransedyktige, men så forsvant bakdekkene. Det var glimt av fart. Vi må bare få konsistens inn i det, sa Marko.
FORMEL 1: Formel 1-sirkuset besøker denne helgen USA for tredje gang denne sesongen. Av banen har det de siste par årene vært stor diskusjon rundt å få et amerikansk team til på griden, og det er mer sannsynlig enn på lenge.
Teamet det er snakk om er Andretti, som ønsker å komme inn som det ellevte teamet på griden i samarbeid med General Motors. Tidligere i år fikk teamet ja fra FIA men nei fra Formel 1. Likevel har rekrutteringen og utviklingen fortsatt for fullt.
Nylig trakk Michael Andretti seg tilbake fra eiereollen, og nå melder Associated Press at det kan ha økt teamets Formel 1-sjanse. De skriver at Formel 1 kan ende med å godkjenne teamets inngang til sporten i løpet av de neste ukene.
Det amerikanske justisdepartementet har den siste tiden etterforsket Formel 1s Andretti-avslag, men det er uvisst om det har hatt noe med den eventuelle snuoperasjonen å gjøre.
De eksisterende teamene har tidligere vært negative til et ellevte team på griden, men kanskje kan Andrettis nye frontfigur Dan Towriss overbevise de.
Selv om General Motors ikke kan levere motorer før i 2028 skal en 2026-inngang nå være på bordet igjen. De siste rapportene tyder på at det også er aktuelt at teamet går inn som General Motors fremfor som Andretti.
LES OGSÅ: Alt om Andretti-sagaen: Nå ettetforskes Formel 1s avslag
Monster-etappe av dimensjoner da søndagens etapper i Japan skulle sette i gang innspurten av årets VM-sesong i rally.
Folk flokket seg til Moss for å se det nye gliset til Eyvind Brynildsen når han tar opp kampen i Rally-NM atter en gang.
Fra neste sesong slipper ungdommen til i bilcrossen, både i trening og løp.
Omkampen mellom Henning Solberg og Frank Tore Larsen blir ikke det eneste spenningsmomentet i Rally-NMs toppklasse i 2025. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer.
Den norske bilsportlegenden ladet opp til Bilsportgallaen med bilkjøring litt utenom det vanlige.