FORMEL 1: For det første gang på 15 år leder nå en australier VM i Formel 1. For årets tredje seier for Oscar Piastri var et faktum etter at han kontrollerte store deler av løpet fra en kanonstart.
For han var først inn i første sving fra andre startposisjon, men Max Verstappen nektet å vike i duellen inn i første sving. Dette likte dommerne dårlig, som belønnet Verstappen med en 5-sekunders straff da han ikke ga fra seg plassen til McLaren-føreren.
Straffen ble utløst under pitstoppet, og siden var det ingen grunn for Piastri til å se seg selv tilbake i speilet. Dog hadde Verstappen absolutt vinnertempoet inne, for det skilte bare 2,8 sekunder mellom tetduoen etter at løpets 50 runder var kjørt.
Siden ble det heller fokus på duellen om den siste pallplassen, der Lando Norris satte igang et realt magadrag der han måtte starte fra en tiende startposisjon etter krasjen på kvalifiseringen. Norris plukket plassering etter plassering, og startet på en alternativ strategi med harde dekk - hvilket gjorde at Norris tok sitt depotstopp en del senere.
Og på friske mediumdekk spiste han seg raskt inn på Leclercs tredje posisjon, men det holdt akkurat ikke for briten til å komme i angrepsposisjon til å ta den siste pallplassen.
Utover dette krydde det ikke av spenningsmomenter i løpet. Den største dramatikken skjedde på første runde der et sammenstøt mellom Pierre Gasly og Yuki Tsunoda endte med at begge måtte bryte løpet. Dette utløste også en tradisjonsrik sikkerhetsbil i Jeddahs «gatebane», som dermed opprettholder «streaken» på 100 prosent uttelling på sikkerhetsbil i arrangementets fem år lange historie.
Konklusjonen etter Saudi-Arabia Grand Prix er altså at Oscar Piastri nå har tatt over VM-ledelsen, for første gang at en australier er på topp siden Mark Webber ledet VM etter Japan Grand Prix tilbake i 2010. Marginen ned til teamkamerat LAndo Norris er nå på 10 poeng, som igjen på sin side har bare to poeng til Max Verstappen
Saudi-Arabia Grand Prix 1) Oscar Piastri McLaren 2) Max Verstappen Red Bull +2.843 3) Charles Leclerc Ferrari +8.104 4) Lando Norris McLaren +9.196 5) George Russell Mercedes +27.236 6) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +34.688 7) Lewis Hamilton Ferrari +39.073 8) Carlos Sainz Williams +64.630 9) Alexander Albon Williams +66.515 10) Isack Hadjar Racing Bulls +67.091 11) Fernando Alonso Aston Martin +75.917 12) Liam Lawson Racing Bulls +78.451 13) Oliver Bearman Haas +79.194 14) Esteban Ocon Haas +99.723 15) Nico Hülkenberg Kick Sauber +1 runde 16) Lance Stroll Aston Martin +1 runde 17) Jack Doohan Alpine +1 runde 18) Gabriel Bortoleto Kick Sauber +1 runde 19) Yuki Tsunoda Red Bull brutt 20) Pierre Gasly Alpine brutt
FORMEL 1: Neste uke er det klart for Canada Grand Prix, og da kan det hende at Aston Martin-fører og hjemmehelt Lance Stroll må erstattes grunnet en håndleddskade. Selv om ingenting er bekreftet ligger det an til at Felipe Drugovich vil erstatte Stroll ved behov, selv om han egentlig skal kjøre 24-timersløpet på Le Mans.
Samtidig har det oppstått spekulasjon rundt Max Verstappen. Nederlenderen fikk sist helg tre straffepoeng, og han er nå kun et poeng unna å bli utestengt fra et løp. Men hvem ville erstattet fjorårets verdensmester i Østerrike om han skulle dra med seg et straffepoeng i Canada?
Isack Hadjar og Liam Lawson er de fremste kandidatene, ettersom de kan hoppe opp fra Red Bulls søsterteam Racing Bulls. Lawson har i tillegg kjørt Red Bull-bilen fra før. Uansett ville det oppstått et tomtom hos Racing Bulls, og her er det flere kandidater. I utgangspunktet er japanske Ayumu Iwasa reservefører for teamet, men nå har også 17 år gamle Arvid Lindblad blitt dratt inn i diskusjonen.
Lindblad sees på som et stort talent i Red Bull-systemet, og tok nylig sin første hovedløpsseier i Formel 2. Problemet er bare at han ikke har fylt 18 år enda. Det kand det dog bli en løsning på, ettersom Red Bull har bedt FIA om å gjøre et unntak fra aldersgrensen. Teamet uttaler i følge Autosport at forespørselen ikke har en sammenheng med Verstappens situasjon.
RACING: En intens måned er i ventet i langdistanseracing med 24-timersløpene på Le Mans, Nürburgring og Spa-Francorchamps på rad og rekke. Først ut er Le Mans, og der er det Dennis Olsen som er Norges representant for Ford i GT3-klassen.
Nå er også startlisten til 24-timersløpet på Nürburgring klar, og som varslket skal Olsen også i aksjon her. I toppklassen skal også Christian Krognes kjøre for Aston Martin sammen med David Pittard.
I tillegg skal Oskar Sandberg kjøre for Adrenalin Motorsport, slik han også gjør i NLS-mesterskapet. Denne gangen skal han kjøre en BMW 240i. I klassen VT2 front med en Hyundai I30N skal Niklas Abrahamsen i aksjon.
Uken etterpå er det klart for 24-timersløpet på Spa-Francorchamps. Der er ikke startlisten fullverdig i skrivende stund, men per nå er det kun Christian Krognes som stiller til start i det løpet med norsk pass.
INDYCAR: Andrettis Colton Herta startet helgens løp i Detroit fra pole position, og tok med en gang ledelsen i løpet, til tross for at McLarens danske fører Christian Lundgaard ga han tøff kamp fra andre rad.
IndyCars suverene superstjerne Alex Palou startet løpet som nummer seks, og blandet seg fra start inn i pallkampen sammen med Kyle Kirkwood. Andrettis Kirkwood skulle så komme seg forbi Lundgaard og opp på andreplass. Der skulle for en gangs skyld vise seg at Palou ikke vant et IndyCar-løp.
Etter første pitstopp kom Herta ut foran Kirkwood, men da Nolan Siegel kom seg forbi Herta med varmere dekk klarte også Kirkwood å snike seg forbi. Utover løpet var begge to i tetkampen sammen med Will Power og Santino Ferruci, med gatespesialisten Kirkwood i tet.
Så ble det dramatisk med 16 runder igjen å kjøre da Louis Foster og Felix Rosenqvist kolliderte og dundret inn i barrierene. Rødflagget måtte til slutt ut, og det var til slutt duket for en sprint mot slutten med kun 11 runder igjen å kjøre. Da ledet Kirkwood an foran Power, Ferrucci og Herta.
Kirkwood dro litt av gårde i tet, mens Herta etter hvert kom seg forbi Will Power. Slik ble styrkeforholdet værende frem til målgang med sesongens andre seier til Kirkwood foran Ferrucci og Herta. Kirkwood har tatt alle sine seire på gatebanen, og er nå nummer to i mesterskapet. Ferruccis andreplass er karrierebeste, og det kom fra 21. startposisjon.
RACING: Christian Krognes er inne i sin første sesong som fabrikkfører for Aston Martin, der de store høydepunktene er 24-timersløpene på Spa og Nürburgring senere denne måneden.
Men som del av GT World Challenge er han også i aksjon i andre løp utenfor Nürburgrings rike. Denne helgen har han sammen med sine teamkamerater kjørt 3-timersløpet på Monza.
Krognes bil startet på 26. plass i løpet med Davit Pittard bak rattet fra start. I en kaotisk start avanserte briten frem til 17. plass. Sikkerhetsbilen måtte ut med en gang for å samle opp feltet, og da løpet kom i gang igjen var han nummer 11 ettersom andre biler hadde vært innom pit i mellomtiden. Pittard beholdt 11. plassen i omstarten av løpet.
Da det nærmet seg halvkjørt løp tok Krognes over ansvaret, og rullet ut på 9. plass. Der ble han liggende lenge, før han avanserte en plass med 50 minutter igjen av løpet.
Krognes ga så fra seg bilen til Henrique Chaves, som fullførte løpet på trioens vegne. Han rullet til slutt over mål som nummer syv etter en intens forsvarskamp. Seieren gikk til Lucas Auer, Matteo Cairoli og Maro Engel i en Mercedes AM drevet av Mann-Filter.
INDY NXT: Det ble dramatisk fra start i helgens Indy NXT-løp i Detroit. Dennis Hauger beholdt ledelsen i starten, og da satte det inn et lite kaos lenger bak i feltet der en rekke førere ble stående igjen. Rødflagget måtte følgelig ut for å rydde opp.
Omstarten gikk roligere for seg, og Hauger beholdt ledelsen. Fra dette tidspunktet ble Dennis liggende i front med god kontroll. Det ble etter hvert en tett kamp bak nordmannen for å komme seg forbi andremann Salvador De Alba, som kjørte med en ødelagt frontvinge. Det medførte at Hauger fikk en behagelig luke ned til konkurrentene.
De Alba tok til slutt en ufrivillig tur inn i pit, og det var da Lochie Hughes som igjen var Haugers nærmeste konkurrent. Så var det hans tur til å ødelegge egen frontvinge, noe som medførte at også han måtte kjøre inn i pit. Med fire runder igjen ble det noe spenning da Jordan Missig kjørte i murveggen og sikkerhetsbilen måtte ut.
Løpet kom i gang igjen med Hauger i tet med en enkelt runde igjen å kjøre. Nok en gang hadde Hauger full kontroll, og etter at 45 runder var unnagjort kunne Andretti-føreren juble for sesongens fjerde seier foran Caio Collet og Juan Manuel Correa.
Indy NXT-sesongen fortsetter om to uker, og da skal Hauger kjøre sitt første løp på en ovalbane.
I forkant av løpshelgen på hjemmebane er det nok å gjøre for Fredrik Ågedal, selv om han ikke lenger kjører selv. Nå lever han av å bygge opp og drifte andres biler.
Flere skilt ble klippet i mai, men ikke fullt så mange nye ble satt på.
VM-sesongen ble innledet med en solid pallplass for Ole Christian Veiby. KMS-teamet, som ikke engang visste om de kom til start, mener likevel at elbilene har fått en for stor fordel i mesterskapet.
Hun ble headhuntet av en svensk stjerne på sosiale medier, før hun ble lokket over til toppklassen med en av de beste toppførerne. I helgen kunne Sunniva Rudi fint kjempet om en Topp 10-plassering i Rally-EM. Og gjett om hun nyter situasjonen.
EM-runden i Sverige ble en smaksprøve på det etterspurte varslingssystemet for både norske utøvere og for bilsportforbundet. Og en av de norske bilene også kjenne på alarmen i praksis på den aller siste fartsetappen.