FORMEL 1: Torsdag ble det klart at Mexico City blir værende på Formel 1-kalenderen til og med 2028. Det gjør at 2026-kalenderen på papiret er fylt opp ettersom 24 baner nå har en gjeldende kontrakt for denne sesongen. På papiret har Las Vegas, som arrangeres av Formel 1 selv, kun kontrakt ut 2025, men de har en opsjon til 2032.
Fortsatt har ingenting blitt sagt om Imolas fremtid, men banen er inne i sitt siste kontraktsår. Dog kan det åpne seg muligheter for Imola eller andre baner i 2027 når Zandvoort er ute av bildet. Barcelona, Baku og Circuit of the Americas har også kontrakter som løper ut 2026. I tillegg er det klart at Spa-Francorchamps skal inn i en rotasjon, men det er ikke avklart hvilken bane de skal rotere med.
Formel 1-baners kontraktstatus | |
Imola | 2025 |
Zandvoort | 2026 |
Circuit of the Americas | 2026 |
Barcelona | 2026 |
Baku | 2026 |
Mexico | 2028 |
Singapore | 2028 |
Suzuka | 2029 |
Shanghai | 2030 |
São Paulo | 2030 |
Jeddah | 2030 |
Red Bull Ring | 2030 |
Abu Dhabi | 2030 |
Monza | 2031 |
Monaco | 2031 |
Miami | 2031 |
Canada | 2031 |
Spa-Francorchamps | 2025 - 2027, 2029, 2031 |
Qatar | 2032 |
Hungaroring | 2032 |
Las Vegas | 2025/2032 |
Silverstone | 2034 |
Madrid 2026 | 2035 |
Bahrain | 2036 |
Australia | 2038 |
FORMEL 1: Max Verstappen kom senere enn planlagt til Miami med god grunn. Hans samboer Kelly Piquet har nemlig vært gjennom fødselen av deres felles barn.
– Velkommen til verden, søte Lilly. Hjertene våre er fullere enn noen gang - du er vår største gave. Vi elsker deg så mye, skrev Verstappen på Instagram, hvor han delte nyheten.
Dette er Verstappens første barn, mens Piquet fra før har datteren Penelope sammen med tidligere Formel 1-fører Daniil Kvyat.Verstappens datter har fått navnet Lily.
Verstappen reise i praksis rett fra fødestua til Miami, hvor det denne helgen kjøres en ny VM-runde. Fredag kveld norsk tid et det først klart for en enkelt trening, før alvoret setter inn i sprintkvalifiseringe. Se alle sendetider i vår helgeplanlegger!
BILSPORT: 1. mai ble også i år Bilcross Jr. Challenge arrangert på Gardermoen Motorpark. Dette er en talentkonkurranse arrangert av Norges Bilsportforbund med fem utvalgte finalister på plass.
I år var de fem finalistene Mats Otterstad Aasbjørg, Lucas Utne Paulsen, Robin Hårberg, Odin Aaslund og Anniken Lindfjord. De ble testet i bilcross, crosskart, fysisk test og TV-intervju. Juryen besto i år av Vera Bakke Andersen, Jonas Svendby, Petter Leirhol og Frank Tore Larsen.
Et langt møte måtte til for å kåre vinneren, og det ble til slutt Mats Otterstad Aasbjørg fra NMK Verdal og Levanger. Han vant med det 30.000 kroner og en plass i juniorlandsfinalen i bilcross.
CROSSKART: Sesongens andre løpshelg i RallyX gikk av stabelen på nederlandske Valkenswaard med to nordmenn til start. Thomas Eek Murstad og Vetle Try kjørte begge i Crosscar-klassen, og kjørte finale begge dager.
Lørdag starter Murstad finalen fra pole position, mens Try startet fra spor fem. Murstad måtte se seg passert av hjemmefører Kobe Pauwels da han tok turen innom alternativsporet på siste runde, og nordmannen ble dermed nummer to. Try fullførte finalen på fjerdeplass.
Søndag startet Murstad fra andre startspor ved siden av polesitter Martin Juga, og nordmannen tok over ledelsen inn i første sving. Han gjorde så ingen feil og sikret norsk seier, mens Try på sin side avanserte fra 6. plass til en ny 4. plass.
GOKART: Denne sesongen er det på Reve-banen utenfor Sandnes at årets Gokart-NM skal arrangeres, men det er ikke før i august. Denne helgen var det løp på samme bane, hvor både vestlandsmesterskapet og Rotax Max Challenge Norge hadde sine sesongåpninger. Slik gikk det i de ulike klassene - og se alle resultater her!
I fjorårets NM var det Theo Eriksen som ble norgesmester i Rotax-klassen foran Timian Hafstad, men denne gangen var rollene snudd med Hafstad på topp. Tredjeplassen gikk til Fredrik Thomassen Sleen. I klassen Rotax/DD2 vant Benjamin Bjelland foran Angus Skjuli Jensen og Adrian Bertelsen.
I Junior 125 vant fjorårets sølvvinner i NM Martin Omdal like foran Milian Avreid-Sandvik, mens Norbert Jr. Plaszewski ble nummer tre. I X30 vant Felix Hilton foran Dennis Bjerke og William Lundebø.
Blant de som kjørte KZ2 var det ingen som var raskere enn regjerende norgesmester Benjamin Fuglesang. Han tok seieren foran Tobias Seilen Verlo og Sivert Møyland.
I Cadetti tok Iver Engelstad seieren foran Max Steindal og Gunnar Henriksen. Avslutningsvis vant Kristoffer Melhus i Mini foran Ole Alexander Sørlie og Thomas Nørve. Her var alle tre innenfor et knapt sekunds margin.
GOKART: Sesongen er i gang her hjemme, men flere nordmenn benytter seg også av muligheten til å kjøre løp over grensa. I Gøteborg ble årets første runde kjørt i Kart cup vest.
I finalen i klassen senior 125 var det Casper Henriksen som gjorde det best av de norske på fjerdeplass, like foran Thomas Grøndal-Eeles. Fra 7. til 9. plass finner vi flere nordmenn med Elina Lie Rolfsen, Harald Mathisen og Cornelia Hjelkrem. Ulrik Undseth-Andersen ble nummer 29.
I Junior 125 ble det norsk pallplass ved Tio Svensen, som ble nummer tre. Lenger nede ble Emil Bråten nummer 9, Linnea Jensen nummer 11, Sebastian Grøndal-Eeles nummer 12, Henrik Tømte Hagen nummer 14 og Matias Lien Jokerud nummer 20. Oliver Rognmo-Hodge ble diskvalifisert. Forøvreig var det Elina Lie Rolfsen som satte den raskeste runden i finalen.
Det var også god deltakelse i finalene andre klasser. I Mini ble Elias Evensen Fossen nummer ni. James Grøndal-Eeles måtte bryte i klassen Junior 60.
Når Petter Sæves Waskaas starter SS1 under Rally-SM til helgen, så er det uten en eneste meter med test på grus i sin Ford Fiesta R5. – Jeg er livredd, ler grenlendingen.
EVEN Management og Ola Jr. Nore har skaffet seg nye rallybiler. Her er oversikten over det norske rallybilmarkedet for april, som nå går i overskudd med aktive biler.
Nok en løpshelg nærmer seg, og nok en mediedag er unnagjort. Dette sa førerne før årets Miami Grand Prix.
Nå starter den første sesongen i formelbil for Marcus Ahlmann Sæter. Unggutten må gjøre endringer sammenlignet med tilnærmingen i fjorårets GT-mesterskap.
I en intens periode handler det fortsatt om Indy NXT for Dennis Hauger, men de siste ukene har han også kommet inn bak kulissene i Andrettis IndyCar-team.