FORMEL 1: Det stormer i og rundt Alpine om dagen. Flere medier rapporterer at Jack Doohan byttes ut med Franco Colapinto med umiddelbar effekt, men før det har kommet en bekreftelse på den endringen kommer en annen nyhet.
Teamsjef Oliver Oakes slutter i jobben med umiddelbar virkning, og den omstridte rådgiveren Flavio Briatore tar over rollen på ubestemt tid. Oakes tok over jobben i fjor sommer, og nå er det altså slutt.
Spekulsjonene går på at det var arbeidsklimaet med nettopp Briatore som var årsaken bak den plutselige exiten. Briatore kom uventet inn i teamet i fjor etter å tidligere ha blitt utestengt på livstid fra Formel 1 grunnet "Crashgate". Den dommen ble i ettertid opphevet, og nå har Briatore gått fra å være rådgiver til å returnere til rollen som teamsjef.
FORMEL 1: De siste par dagene har ryktene svirret om at Jack Doohan vil erstattes av Franco Colapinto før løpet på Imola. Nå er det bekreftet at det blir en realitet, men på noe spesielt vis.
Det er nemlig kun bekreftet at Colapinto skal kjøre de neste fem løpene. Hva som skjer etter det er uvisst. Forøvrig har et Formel 1-team kun lov til å bruke fire førere i løpet av en sesong, så om Colapinto skulle bli byttet ut med en ny fører når Alpine sitt makstak.
Samtidig er det klart at Doohan blir værende i teamet som reservefører. Det kan dermed ligge an til at han kan slippe til igjen om ikke Colapinto leverer godt nok.
Tirsdag ble det klart at det skjer endringer også i ledelsen. Teamsjef Oliver Oakes sluttet med umiddelbar virkning, og den svært omstridte rådgiveren Falvio Briatore tar over den rollen på ubestemt tid.
FORMEL 1: Fra sesongstart har spekulasjonene gått rundt Jack Doohans Formel 1-fremtid. Alpine hentet før sesongen inn Franco Colapinto som reservefører, og nå tyder ferske rapporter på at han vil erstatte Doohan fra og med neste løpshelg på Imola.
Motorsport.com skriver at Alpine vurderer å bytte før neste løp, mens The Race rapporterer at Doohan allerede har blitt informert om at byttet vil skje.
Doohan måtte bryte sist helgs Miami Grand Prix allerede på første runde etter et sammenstøt med Liam Lawson. Doohan har kjørt syv Formel 1-løp uten å ta poeng.
Franco Colapinto gikk i fjor høst plutselig fra å være teamkamerat med Dennis Hauger i Formel 2 til å erstatte Logan Sargeant i Williams. Tross flere imponerende løp var det naturlig nok ikke plass da Carlos Sainz kom inn i teamet, og argentineren skiftet følgelig beite til Alpine som reservefører. Det ser ut til å betale seg.
Colapinto har massiv støtte fra hjemlandet ved en rekke sponsorer som allerede er med på Alpines spleiselag, og flere kan ventes å kaste seg på. Teamets omstridte nestor Flavio Briatore skal visst nok også være lysten på et raskt bytte.
Løpet på Imola er starten på en trippelheader med Monaco og Barcelona.
FORMEL 1: Max Verstappen rakk så vidt å overvære fødselen av sitt første barn før han ankom Miami, og der sikret han pole position på imponerende vis. Han forsvarte også den posisjonen fra start i søndagens løp, men det var ikke uten kontroverser.
Verstappen var langt ute i første sving, og andremann Lando Norris kom følgelig opp på siden av ham, men Norris måtte vike unna i en manøver som sendte han ned til sjetteplass. Norris mente han ble presset ut, men Verstappen fikk ingen straff for hendelsen.
Oscar Piastri kom seg på sin side forbi Antonelli og opp til andreplass tidlig i løpet, og han la så raskt press på Verstappen i kampen om ledelsen. På runde 14 kom han seg til slutt forbi nederlenderen. Da hadde Norris kommet seg opp på tredjeplass etter flere gode forbikjøringer, og nå var det hans tur til å utfordre Verstappen.
På runde 17 klarte Norris å komme seg forbi, men han ga fra seg plassen igjen etter å ha presset Verstappen ut. En runde senere kom Norris seg forbi igjen på samme sted, og denne gangen holdt han på den posisjonen. På dette tidspunktet hadde Piastri dratt fra i tet, og han kontrollerte inn til seier foran Norris.
For samtlige førere var det et pitstopp som gjaldt i dette løpet, men for noen gikk det raskere enn andre. Omtrent midtveis i løpet ble det aktivert en virtuell sikkerhetsbil, og da gikk George Russell inn for å gjøre unna sitt stopp. Mercedes-føreren sparte nok på det til å komme ut foran Max Verstappen, og han holdt fast på tredjeplassen frem til målgang. Det var hele 33 sekunder mellom Norris på andreplass og Russell på tredjeplass.
Et hakk lenger bak leverte Williams nok en solid helg, spesielt ved Alexander Albon som slo Mercedes-fører Andrea Kimi Antonelli i kampen om 5. plassen. Ferrari hadde håpet å ta igjen nevnte Antonelli, og slapp i en periode Hamilton forbi Leclerc med teamordre for å få til det, men det ble med 7. og 8. plass til Ferrari-førerne.
Miami Grand Prix 1) Oscar Piastri McLaren 2) Lando Norris McLaren +4,630 3) George Russell Mercedes +37,644 4) Max Verstappen Red Bull +39,956 5) Alexander Albon Williams +48,067 6) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +55,502 7) Charles Leclerc Ferrari +57,036 8) Lewis Hamilton Ferrari +1:00,186 9) Carlos Sainz Williams +1:00,577 10) Yuki Tsunoda Red Bull +1:14,434 11) Isack Hadjar Racing Bulls +1:14,602 12) Esteban Ocon Haas +1:22,006 13) Pierre Gasly Alpine +1:30,445 14) Nico Hülkenberg Sauber +1 runde 15) Fernando Alonso Aston Martin +1 runde 16) Lance Stroll Aston Martin +1 runde 17) Liam Lawson Racing Bulls Brutt 18) Gabriel Bortoleto Sauber Brutt 19) Oliver Bearman Haas Brutt 20) Jack Doohan Alpine Brutt
INDYCAR: Regjerende mester Alex Palou hadde vunnet to av tre løp så langt denne sesongen, og på Barber Motorsports Park startet han for første gang i år fra pole position. Det var forøvrig på denne banen han tok sin første IndyCar-seier i 2021.
Penske-fører Scott McLaughlin startet ved siden av han, mens Colton Herta og Josef Newgarden jaget fra andre rad. Det var Palou som beholdt ledelsen i starten, og den holdt han fast på helt frem til han krysset mållinjen for siste gang. Palou har allerede vunnet like mange løp som han gjorde i fjorårets gullsesong.
Herta forsvant etter hvert ut av pallkampen etter et tregt pitstopp, og da var det Scott McLaughlin som sto igjen for å forsvare de siste pallplassene bak suverene Palou.
Barber Motorsports Park er en teknisk bane der forbikjøringer er krevende, men noen ble det likevel.Danske Christian Lundgaard imponerte igjen med et godt løp, og en god forbipssering av nevnte Scott McLaughlin hjalp han frem til en solid andreplass. McLaren-føreren står med tre av fire mulige pallplasser så langt denne sesongen.
McLauglin ble også sterkt presset av Rinus Veekay i kampen om tredjeplassen, men Penske-føreren holdt unna og sikret sesongens første pallplass.
IndyCar og Indy NXT fortsetter kommende uke med løp på Indianapolis Motor Speedway.
FORMEL 4: Marcus Ahlmann Sæter kjørte denne helgen sine første løp i italiensk Formel 4. Etter en 13. plass totalt og 3. plass blant rookie-førerne på lørdag var det søndag duket for nye muligheter.
Grunnet mange biler til start har man delt opp feltet slik at to tredjedeler kjører sammen, og at hver enkelt fører kjører to av de tre innledende løpene.
Sæter startet sitt andre løp som nummer 16, og vekslet en plass frem og tilbake før han til slutt fullførte på 15. plass. Denne gangen var han den femte beste rookie-føreren.
LES OGSÅ: Marcus (16) klar for Formel 4-debut: – Jeg må være mer forsiktig
Søndag kveld var det klart for helgens siste løp. Her var det kun de 36 beste førerne som fikk kjøre, og det var følgelig i dette løpet det var sterkest motstand.
Sæter startet finaleløpet som nummer 22, og holdt på den posisjonen i starten. Utover i løpet avanserte unggutten noen plasser, og fullførte som nummer 19. Han ble samtidig sjette beste rookie.
Prema dominerte helgen fullstendig med dobbeltseier i alle de tre innledende løpene, før Prema-fører Kean Nakamura-Berta rundet av helgen med å også vinne finaleløpet, sin tredje seier av tre mulige. Sæters teamkamerat Maksimilian Popov ble nummer to, mens Prema-fører Salim Hanna ble nummer tre og beste rookie.
Formel 4-sesongen fortsetter på Vallelunga fra 23. til 25. mai.
Teknisk trøbbel var nær ved å sette en stopper for NM-starten. Da er det fint å ha en ekstra bil man ikke fikk solgt stående i garasjen.
Dennis Hauger kjører denne uken på hjemmebane. Samtidig ser han frem til å forhåpentligvis oppleve «Month of May» og Indy 500 som IndyCar-fører neste år, og forhandlingene for å sørge for at det skjer starter nå.
Crosskart-NM fikk den pangstarten på sesongen som det ble lagt opp til.
Nå ruller årets Rallycross-NM i gang med over 90 biler til start. Se full oversikt, samt utviklingen fra fjoråret i hver enkelt klasse.
Dennis Hauger dominerer fullstendig i Indy NXT, men foreløpig lar han seg ikke rive med.