FORMEL 1: Monaco Grand Prix har legendestatus i Formel 1-sirkuset, men banens fremtid har likevel blitt diskutert de siste årene ettersom det ofte blir kjedelige løp i de trange gatene. Nå feies likevel all tvil til side når Formel 1 forlenger kontrakten til og med 2031.
Kontrakten løp opprinnelig ut 2025-sesongen, men selv om de nå altså fortsetter å være en del av Formel 1-kalenderen blir det endringer. Fra 2026 bytter de nemlig fra sin vante dato i mai til å kjøre tidlig i juni. Det gjør at løpet ikke lenger kjøres samtidig som Indy 500.
LES OGSÅ: Nå skal Formel 1-løp roteres - disse banene står i fare
RALLY: De siste årene har ikke Pontus Tidemand hatt noe internasjonalt program i rally, og foruten to EM-runder i fjor har ikke 34-åringen hatt noen satsing i utlandet siden WRC2-sesongen i 2020 der han tok sølvmedaljen bak Mads Østberg.
Men nå har Henning Solbergs stesønn hyggelige meldinger å komme med. Han er nemlig påmeldt til VM-runden i Sverige sammen med JC Raceteknik, i en av deres Skoda Fabia RS Rally2. Dette blir Tidemands første innhopp i WRC2-kategorien siden finalerunden på Monza i 2020. Pontus har hatt sterk tilknytning til Norge på mange måter, både gjennom EVEN Management i flere år, og det faktumet at har norsk bestemor.
Tidemand skal ha med seg norske Jørgen Eriksen i kartleserstolen, og med det får også Eriksen sin debut på dette nivået i internasjonal. Ifølge den midlertidige startlisten blir også Eriksen den eneste nordmannen på startstreken i den svenske VM-runden, utover Oliver Solberg og Isak Reiersen som begge er halvt norske.
LES OGSÅ: Tidemand og EVEN Management skiller lag
LES OGSÅ: Letter på sløret om VM-sjanse - men Andreas er skeptisk
TERRENGRALLY: Den siste fartsetappen av årets Dakar Rally er over, og resultatene er en gang for alle hugget i stein.
Deltakerne kunne dog ikke forskuttere resultatene før dagens 61 kilometer-etappe var unnagjort. Svenskene Mattias Ekström og Emil Bergkvist har i lang tid kjempet med nebb og klør for å forsvare tredjeplassen i Ultimate-klassen sammenlagt. Selv på en kort fartsetappe, slik som i dag, kan alt skje, men heldigvis for den svenske duoen ble det ingen stor dramatikk før mål. Ekström og Bergkvist noterte seg med fjerdetid under dagens etappe, og dermed var det også ingen som klarte å ta svenskene igjen sammenlagt.
Hjemmefører Yazeed Al-Rajhi tok seieren sammenlagt i Ultimate-klassen, like foran Henk Lategan, og nevnte Mattias Ekström og Emil Bergkvist på tredjeplass. Etter drøyt 5000 kilometer fordelt på tolv fartsetapper, skilte det kun fire minutter mellom Ekström på tredje og Nasser Al-Attiyah på fjerdeplass. Årets tredjeplass er svenskenes beste Dakar-resultat hittil.
Debutanten Axel Mustad fullførte også dagens fartsetappe, og dermed ble drøm gjort til virkelighet ettersom han med dette også fullførte årets Dakar Rally. Husqvarna-føreren plasserte seg på 70. posisjon sammenlagt av samtlige motorsyklister, etter tolv fartsetapper. Mustad avsluttet samtidig Dakar Rally på 60. posisjon i Rally2-klassen, av 79 gjenværende motorsykkelførere i klassen.
Axel Mustad ble dermed den femte nordmann som offisielt har fullført Dakar Rally, siden 1979. Av disse fem har kun to fullført på motorsykkel, hvor Pål Anders Ullevålseter var den første. Mustad skriver seg dermed inn i celebert selskap etter målgangen fredag.
INDY NXT: Dennis Hauger er i gang med oppladningen til årets sesong i Indy NXT. De to siste dagene har nordmannen vært i aksjon i en test på Sebring for sitt nye team Andretti.
Det har gått unna for Hauger, som har vært raskest i tre av fire pass. Unggutten var raskest i morgenpasset onsdag, og raskest i begge passene som ble kjørt torsdag.
Nå venter en tur hjemom for Hauger før det er klart for en ny test på Laguna Seca 5. og 6. februar.
TERRENGRALLY: Flere timer forsinket kom omsider den ellevte fartsetappen i gang, som ble utsatt grunnet tett tåke i startområdet.
Svenskene Mattias Ekström og Emil Bergkvist fikk nok en gang forsvart sin tredjeplass sammenlagt, i Ultimate-klassen. Ikke bare det, men svenskene vant også dagens fartsetappe. Selv etter dagens prestasjon er det fortsatt 22 minutter til ledende bil i klassen, men som ikke lenger heter Henk Lategan. Hjemmefører Yazeed Al Rajhi har nemlig overtatt ledelsen, med drøyt seks minutter ned til nevnte Lategan. Ekström kan heller ikke ta tredjeplassen på forskudd, da det ned til fjerdeplassen kun er fire små minutter.
Axel Mustad er på sin side på god vei til å nå sitt mål om å fullføre Dakar Rally, på første forsøk. Husqvarna-føreren avsluttet dagens etappe med 64. posisjon, noe som plasserer han på 70. posisjon sammenlagt. I sin klasse befinner Mustad seg på 60. posisjon, av 79 gjenværende motorsykkelførere i Rally2-klassen. Det kan samtidig nevnes at hele 33 motorsyklister har brutt i denne klassen siden starten.
Det hele skal altså avgjøres i løpet av fredagen, til det som blir den siste fartsetappen i årets Dakar Rally. Det er også den eneste fartsetappen hvor starten går samtidig for samtlige deltakere, en ordentlig masse-start. Deltakerne tar seg deretter gjennom de siste 61 kilometerne, før det skal avgjøres hvem som står igjen med den raskeste tiden etter drøyt 5000 kilometer med fartsetapper.
TERRENGRALLY: Dagens fartsetappe var en av de korteste under årets Dakar Rally, nærmere bestemt 120 kilometer. Til gjengjeld holdes fartsetappen i "The Empty Quarter", som kan oversettes til: Et øde område uten noe som helst.
Bortsett fra sanddyner er det nemlig svært lite vegetasjon og befolkning i dette område, og det er nettopp dette som gjør denne fartsetappen spesiell. Deltakerne må dermed overvinne store sanddyner og ørken generelt, med de farer og utfordringer dette bringer med seg, på kortest mulig tid. Deltakerne startet dagen med å ta fatt på den lange transportetappen, for å i det hele tatt komme ut til dette øde området. 520 kilometer med transportetappe besto dagen i dag av totalt.
Den eneste gjenværende nordmannen i årets Dakar Rally heter Axel Mustad. Husqvarna-føreren har så langt holdt et stabilt tempo gjennom store deler av fartsetappene, og fullførte også dagen i dag. Totalt befinner han seg på en 73. plass, medregnet samtlige motorsyklister. Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat valgte å bryte Dakar Rally tirsdag formiddag. Duoen har hatt store utfordringer med kjøretøyet så langt, og på vei til gårsdagens fartsetappe stoppet det helt. Ikke engang mekanikerne klarte å finne ut hva problemet var, og dermed var det ikke annet valg for Fløene og Rui Carneiro enn å bryte.
I Ultimate-klassen tviholder svenske Mattias Ekström på tredjeplassen sammenlagt. Avstanden til ledende Henk Lategan er kommet opp i 26 minutter, med to gjenstående fartsetapper. Ekström og kartleser Bergkvist er dermed på god vei til sitt beste resultat i Dakar Rally noensinne, men en skal ikke ta resultatet på forskudd. Avstanden til fjerdemann, Nasser Al-Attiyah, er nemlig på kun drøyt fire minutter, og det er svært lite sett med Dakar-øyne.
Torsdag er det duket for den ellevte av totalt tolv fartsetapper. Motorsyklistene får 308 kilometer å bryne seg på, imens fartsetappen for bil-klassene er på 275 kilometer. Deltakerne skal igjen innom "Empty Quarter", hvor feiltrinn kan få store konsekvenser for dem i resultatlisten sammenlagt.
Dakar Rally har siden starten i 1979 tiltrukket seg deltakere fra fjern og nær med eventyrlyst og pågangsmot. Også flere nordmenn har stått på startstreken med ett mål før øye, nemlig å fullføre det prestisjefylte rallyet.
Vi sitter altså med løsningen rett foran nesa på oss. Men hvem av Norges Bilsportforbund eller arrangørene rekker opp hånda og tar et liv på samvittigheten den dagen det går fryktelig galt?
Etter en krasj under Sigdalsrally har diskusjonen rundt «RallySafe», som skal bidra til varsling om biler som står stille ute på etapper, blusset opp. Norges bilsportforbund er positive, men legger ansvaret på arrangørene.
Over 90 ekvipasjer har meldt seg på til den neste NM-runden, og noen av klassene markerer seg svært tungt.
Drømmen om R5 endte i et brutalt og svært kostbart mareritt for Mats Peder Hvambsahl. Nå ber han om at det blir tatt grep for at lignende situasjoner ikke skal oppstå igjen.