FORMEL 2: Franco Colapinto ble denne uken hentet opp til Formel 1 av Williams. Det betyr at det var et ledig sete ved siden av Dennis Hauger i MP Motorsport, men det er nå fyllt opp.
Det er Formel 3-fører og Red Bull-junior Oliver Goethe som tar over Colapintos plass. Goethe kjørte der for Campos hvor han før løpshelgen på Monza, som er den siste for sesongen i Formel 3, var nummer syv i mesterskapet. Teoretisk sett kunne han ha vunnet mesterskapet, men det håpet eksisterte i praksis kun på papiret.
Goethe kjørte sin andre fulle sesong i Formel 3, og Formel 2 ville dermed uansett være et naturlig neste steg i 2025. Han vant i fjor hovedløpet på Silverstone, og i år vant han sprintløpet på Imola.
FORMEL 1: Hvert Formel 1-team er forpliktet til å slippe til en rookie-fører i to treninger i løpet av sesongen, og det må skje i begge teamets biler. Mange team har ventet til det siste med å fullføre denne jobben, og det er derfor en rekke rookies som skal i aksjon i Abu Dhabi kommende helg.
I Aston Martin skal Felipe Drugovich igjen i aksjon, og for Williams får Luke Browning sjansen for første gang. I Red Bull kjører Isack Hadjar for et potensielt Formel 1-sete, mens det er Ayumu Iwasa som igjen får muligheten hos Visa RB. Hos McLaren kommer Ryo Hirakawa inn for sin første offisielle Formel 1-trening. Hirakawa kjører til vanlig Langdistanse-VM for Toyota, men han er også en del av McLarens utviklingsprogram.
Ferrari har kun gjort unna en rookie-trening ved Bearmans innhopp i Mexico, men de kan ikke lenger benytte seg av Bearman ettersom han nå har kjørt tre Formel 1-løp og ikke lenger regnes som en rookie. I juniorstallen er Dino Beganovic lengst fremme, og Arthur Leclerc er visst nok også en kandidat, men ryktene tilsier at også Antonio Fuoco som kjører for Ferrari i Langdistanse-VM er høyaktuell. I skrivende stund er det ikke bekreftet hvem som kjører treningen for Ferrari.
For Alpine vil Jack Doohan kjøre som rookie, men det er ikke fordi de ikke har fyllt opp kvoten. Doohan tar nemlig over for Ocon allerede nå, før han er inne på fulltid i 2025. De resterende teamene har i likhet med Alpine allerede oppfyllt sine rookie-plikter, og trenger i utgangspunktet ikke å slippe til en rookie i Abu Dhabi.
LES OGSÅ: Perez nærmer seg Red Bull-exit etter ny nedtur
Rookie-treninger:
Alpine: Doohan (Canada, Silverstone, Abu Dhabi)
Aston Martin: Drugovich (Mexico, Abu Dhabi)
Ferrari: Bearman (Mexico), TBA
Haas: Bearman (Imola, Barcelona, Storbritannia, Ungarn, Baku, Brasil)
McLaren: O’Ward (Mexico), Hirakawa (Abu Dhabi)
Mercedes: Antonelli (Monza, Mexico)
Sauber: Shwartzman (Nederland, Mexico)
Red Bull: Hadjar (Silverstone, Abu Dhabi)
Visa RB: Iwasa (Japan, Abu Dhabui)
Williams: Colapinto (Silverstone), Browning (Abu Dhabi)
RALLY: Norges Bilsportforbund har nå konstatert at klasse 15, gjerne kjent som historisk klasse, får NM-status i 2025.
Nylig åpnet FIA opp for at bielr frem til år 2000 også kan regnes inn i historisk klasse, men de nyeste historiske bilene vil i Norge havne i en egen klasse uten NM-status.
Ønsket med endringen er å sikre en jevnt bedste deltakelse over hele sesongen.
– Det er ingen eksakt vitenskap og personlig tror jeg det kan slå begge veier. Men til syvende og sist, om vi ikke prøver, så har vi ikke prøvd, og da vil vi bare gå rundt og lure på det, sa fører og primus motor i Historisk Rally Norge Petter Fausko til Parc Fermé før den offisielle bekreftelsen kom.
FORMEL 1: Mens Pierre Gasly slo til med femteplass i Qatar Grand Prix ble det et kortvarig løp for hans teamkamerat i Alpine Esteban Ocon. Fra 20. startposisjon forsvant han ut av løpet allerede i første sving i en hendelse som også involverte Nico Hülkenberg og Franco Colapinto.
Det skulle vise seg at det var det siste Ocon gjorde for Alpine. Franskmannen skal neste sesong kjøre for Haas, mens Jack Doohan kommer inn i Alpine. Mandag bekreftet Alpine at Ocon erstattes med Doohan allerede i sesongens siste løp i Abu Dhabi.
Alpine leder med fem poeng over Haas i kampen om sjetteplassen i konsturktørmesterskapet. At Ocon frislippes betyr samtidig at han får kjøre post-season testen i Abu Dhabi for Haas, men han kommer ikke til å debutere for teamet i løpssammenheng før i 2025.
FORMEL 1: George Russell startet søndagens Qatar Grqnd Prix fra pole position, men fra start var det Max Verstappen som tok ledelsen i løpet foran Lando Norris. Førerne kom dog ikke langt før sikkerhetsbilen måtte ut for å samle opp feltet etter en krasj mellom Hülkenberg, Ocon og Colapinto der de to sistnevnte måtte bryte løpet. Lenger fremme ble det også en kollisjon mellom Lance Stroll og Alex Albon.
Under omstarten beholdt Verstappen ledelsen foran Norris og Russell, og slik var stillingen i teten frem til Russell gikk inn i pit for å gjøre unna sitt stopp. Det ble et tregt pitstopp fra Mercedes, og han falt følgelig bakover i feltet.
Midtveis i løpet falt Alex Albons speil av bilen, og etter noen runder kjørte Bottas over dette speilet. Kort tid etterpå ble det en punktering både for Lewis Hamilton og Carlos Sainz, og da kom sikkerhetsbilen ut for å samle opp feltet mens banen ble kostet.
I omstarten beholdt Verstappen ledelsen, men det tok ikke lang tid før sikkerhetsbilen igjen måtte ut for å samle opp feltet. Det skjedde etter at Perez først snurret og så ble stående stille utenfor banen, før også Nico Hülkenberg snurret og ble stående stille utenfor banen.
I løpets tredje omstart med 15 runder igjen å kjøre beholdt Verstappen nok en gang ledelsen foran Norris og Charles Leclerc. Så ble det klart at Norris var ute av seierskampen ettersom han fikk en ti sekunders «stop and go»-straff etter å ikke ha sakket ned under gulflagg i forbindelse med det nevnte speilet som falt av Albons bil.
Verstappen holdt med det unna til seier foran Charles Leclerc og Oscar Piastri. Lenger nede på listen tok Gasly viktige poeng for Alpine med femteplass, mens Guanyu Zhou slo til med 8. plass og Saubers første poeng for sesongen.
Qatar Grand Prix:
1) Max Verstappen, Red Bull
2) Charles Leclerc, Ferrari
3) Oscar Piastri, McLaren
4) George Russell, Mercedes
5) Pierre Gasly, Alpine
6) Carlos Sainz, Ferrari
7) Fernando Alonso, Aston Martin
8) Guanyu Zhou, Sauber
9) Kevin Magnussen, Haas
10) Lando Norris, McLaren
11) Valtteri Bottas, Sauber
12) Lewis Hamilton, Mercedes
13) Yuki Tsunoda, Visa RB
14) Liam Lawson, Visa RB
15) Alex Albon, Williams
16) Nico Hülkenberg, Haas - brutt
17) Sergio Perez, Red Bull - brutt
18) Lance Stroll, Aston Martin - brutt
19) Esteban Ocon, Alpine - brutt
20) Franco Colapinto, Williams - brutt
FORMEL 1: Så langt denne helgen har McLaren vist godt tempo, noe som var synlig senest under ettermiddagens sprintløp hvor teamet kapret de to øverste plassene. Forventningene var derfor høye til at McLaren skulle prestere like godt og vise samme tempo under kveldens kvalifisering.
Det ble imidlertid med forventningene, for McLaren-førerne måtte se seg slått av både George Russell og Max Verstappen. Årets verdensmester slo til med den raskeste runden, og sikret seg dermed en foreløpig pole position til morgendagens løp.
Men gleden ble kortvarig, for Verstappen fikk en plassering i straff etter en hendelse like før slutt hvor nederlenderen ifølge dommerne kjørte unødvendig sakte og hindret Russell. Verstappen starter dermed som nummer to ved siden av nettopp Russell.
Sauber-førerne har vist lovende takter denne kvelden, og både Bottas og Zhou kjempet seg til Q2. Det gjenstår likevel å se om duoen også klarer å holde tempoet over morgendagens distanse på 57 runder. Det skandinaviske håpet i Haas, Kevin Magnussen, kom seg derimot ett steg videre og var med helt til Q3. Dansken starter morgendagens Grand Prix fra 10. startposisjon.
Hovedløpet starter søndag klokken 17:00, norsk tid.
Kvalifisering:
1) Max Verstappen, Red Bull, 1:20,520*
2) George Russell, Mercedes, +0,055
3) Lando Norris, McLaren, +0,252
4) Oscar Piastri, McLaren, +0,309
5) Charles Leclerc, Ferrari, +0,332
6) Lewis Hamilton, Mercedes, +0,491
7) Carlos Sainz, Ferrari, +0,521
8) Fernando Alonso, Aston Martin, +0,731
9) Sergio Perez, Red Bull, +0,905
10) Kevin Magnussen, Haas, +0,980
Q2
11) Pierre Gasly, Alpine
12) Guanyu Zhou, Sauber
13) Valtteri Bottas, Sauber
14) Yuki Tsunoda, Visa RB
15) Lance Stroll, Aston Martin
Q1
16) Alexander Albon, Williams
17) Liam Lawson, Visa RB
18) Nico Hulkenberg, Haas
19) Franco Colapinto, Williams
20) Esteban Ocon, Alpine
Blant en rekke norske utøvere var det Tommy Kvakkestad Nordvang som imponerte aller mest i helgens IAME World Final i Spania.
Sergio Perez reise i Red Bull nærmer seg slutten. Mye tyder nå på at Abu Dhabi Grand Prix blir meksikanerens siste løp.
I likhet med Dennis Hauger og Martinius Stenshorne kjemper Paul Aron om å bli sitt lands første Formel 1-fører, men estlenderen har ikke kjent på det samme presset fra hjemlandet.
Nå skal Herbjørn Haug sette ny standard i det som synes å være norsk bilsports kanskje tøffeste og mest prestisjefulle NM-klasse neste sesong.
Mario Andretti er fortsatt en del av prosjektet, men det er ikke sønnen Michael. Veteranen forteller nå om hvorfor det ble sånn, og om hvilken fører teamet har på toppen av ønskelisten.