ANNONSE
ANNONSE
Neste års Formel 3-bil presentert
Foto: FIA Formula 3

Neste års Formel 3-bil presentert

Publisert: 31. august, 11:04

FORMEL 3: Ettersom helgens runde i Italia også markerer slutten av årets Formel 3 sesong, er dette også siste helg hvor denne generasjons Formel 3-bil benyttes.

I formiddag ble neste års Formel 3-bil presentert på Monza, som etter planen skal benyttes fra og med 2025 og til og med 2027-sesongen. En av de største endringene fra årets bil er overgangen fra 13- til 16-tommers hjul. Bilen er også designet på en måte som skal gjøre det enklere med forbikjøringer og med dette også sørge for tettere racing, samt gjøre overgangen for førere som fortsetter karrieren til Formel 2 mindre. Cockpit er også endret slik at denne enklere kan tilpasses flere førere enn hva dagens bil kan. 

Bilen er blitt testet flittig og har allerede tilbakelagt rundt 2000 kilometer med ulike testprogrammer. Tidligere Formel 2-fører Tatiana Calderon har blant annet vært med under testingen i Varano denne sommeren. Etter planen skal førere og team få teste ny bil under pre-season testene i forkant av 2025-sesongen.

Publisert: 11. mars, 10:30

RALLY: Sist helg ble ikke bare den norske vintersesongen i rally avsluttet, men også finnene hadde sitt siste vinterløp i det finske mesterskapet før barmarkssesongen venter. Og løpet fikk ekstra oppmerksomhet i forkant ved at Toyota-sjef Jari-Matti Latvala tok på seg kjøredressen igjen og ville utfordre blant annet sin tidligere teamkamerat Esapekka Lappi.

Lappi, som forøvrig har norsk støtte gjennom EVEN Management, har ikke noe VM-sete i år - men holder seg varm i trøya på hjemmebane og totalvant løpet med 35,8 sekunders margin på nettopp Latvala. Toyota-junior Yuki Yamamoto ble nummer tre, bare 1,4 sekunder bak Latvala.

LES OGSÅ: WRC-førerne går hardt ut mot FIA - krever snarlig løsning
LES OGSÅ: VM-debuten ble «et merkelig rally» for Norges eneste deltaker

Etterpå er det dog ikke den prominente deltakelsen som har fått mest oppmerksomhet. Først gikk en heftig hoppevideo av Lappi sin seiersgang på sosiale medier, men i et annet videohøydepunkt var det andre spektakulære - og smått skremmende scener - som utspant seg.

Den østerrikske 63-åringen Alexander Strobl så ikke helt ut til å kontroll på løypa. I en video publisert på YouTube bommer han fullstendig på et veidele til høyre, og drar rett fram og ut på jordet. Der står fire vakter som fikk det ekstra travel og var centimetere fra å bli meid ned av bilen.

Hvorvidt det kunne endt med alvorlige skader er dog ikke godt å si, ettersom farten ikke var den høyeste, men like fullt gir denne hendelsen en ekstra påminnelse om at ikke alle plasser langs en rallyløype er like trygge å oppholde seg på uavhengig av hvem sitt ansvar det er.

FIA tar over ansvaret for mesterskapene
Foto: Mihai Stetcu / Red Bull Content Pool
Publisert: 10. mars, 15:51

RALLYCROSS: Spennende tider går verdens- og europamesterskapet i Rallycross i møte, etter at Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) i dag kunngjorde at dem selv overtar spakene på eiersiden og promotør-rollen fra og med 2025-sesongen. Mot slutten av 2024 gikk FIA ut og kunngjorde at det aktivt ble søkt etter en ny promotør for mesterskapene, som erstatter for "Rallycross Promoter".

FIA tar dermed selv over rettigheter og promotør-oppgavene, og nevner samtidig at sporten skal bli lettere tilgjengelig for tilhengerne verden over. Stabilitet er også et nøkkelord og mål i overtakelsen, etter at Rallycross-mesterskapene de siste år har opplevd stor usikkerhet, og ikke minst tilskuerflukt.

– FIA investerer med dette ikke kun i Rallycross, men også i sportens fremtid. Vi er forpliktet til å ta sporten til neste nivå ved å sikre nye publikummere og ytterligere konkurranse for både sjåfører, team, partnere og ikke minst for fansen, forteller FIA-president Mohammed Ben Sulayem.

Kalenderne for begge mesterskap er også under utarbeidelse, og skal etter sigende offentliggjøres senere denne uken.

Foto: Jørn Pettersen / Motorphoto by Jørn
Blefjellsprinten:
Publisert: 9. mars, 10:21

RALLY: Vintersesongen i rally ble avsluttet på show-vis ved hyttefeltet rundt Nipeto oppe på Blefjell. Dette løpet så dagens lys i 2023 i regi av Roger Rustand, og det var primus motor sjøl som kanskje ikke overraskende stakk av med seieren på relativt overleget vis i sin Skoda Fabia Rally2 evo.

LES OGSÅ: Hattrick-Roger med hyllest til tre personer etter vellykket rallyvinter
LES OGSÅ: Slik blir det nye sprintløpet som avslutter vintersesongen i norsk rally

Totalt 50 biler fant veien til hyttefeltet og stilte opp på disse tre turene gjennom den drøye én kilometer lange løypa, med mål ved Blefjell Lodge. Rustand var nesten hele ti sekunder raskere enn andremann Stian Brøderud i en Volkswagen Polo GTI R5, mens Tommy Herregården sikret tredjeplassen totalt i sin Mitsubishi.

Emil Sivesind ble raskeste tohjulsdrevne bil med en åttende plass totalt, i det som etterhvert ble et krevende og klinete føre på fjellet etter de siste ukers varmegrader og mildvær.

Blefjellsprinten 2025
1) Roger Rustand / Morten Erik AbrahamsenSkoda2:46.2 
2) Stian Brøderud / Siv JensenVolkswagen+9.8 
3) Tommy Herregården / Ronny BergeMitsubishi+13.1 
4) Tom Heitmann / Erik MølstadSubaru+13.4 
5) Per Erik Brynildsen / Marcus JohansenToyota+15.1 
6) Oscar Solberg / Merete StorsveenVolkswagen+18.2 
7) Kristiane Hvaal Engh / Gunhild Hvaal EnghFord+18.7 
8) Emil Sivesind / Ole Kristian StensbergVolvo+19.3 
9) Morten Karlsen-Haugen / Lilli Karlsen-HaugenSubaru+20.8 
10) Jarle Lippert / Dyre Erling FredriksenBMW+24.5

Fullverdige resultatlister kan dere se her!

Fransk suksess atter en gang
Foto: Race of Champions
Race of Champions, individuelt:
Publisert: 8. mars, 13:50

BILSPORT: Etter gårsdagens skuffelse var Petter og Oliver Solberg igjen klare for den andre og siste dagen med Race of Champions i Australia. Etter gårsdagens nasjonscup, som ble vunnet av Frankrike ved Sebastien Loeb og Victor Martins, var det i dag klart for den individuelle konkurransen, også kjent som "Champion of Champions".

Lørdagen ble derimot ikke bedre enn gårsdagen for Petter Solberg, som røk ut av konkurransen allerede før kvartfinalene. Det gikk imidlertid bedre for Oliver Solberg som avanserte helt til semi-finalen, hvor gårsdagens vinner Sebastien Loeb sto klar. Begge semi-finalene ble imidlertid vunnet av franksmannen, og dermed var Australia-eventyret over for Oliver Solberg for denne gang. Norsk-svensken kan likevel se tilbake på en hederlig innsats lørdag, der han tross alt ble beste skandinav på resultatlisten.

Loeb gikk følgelig videre til finalen, der Race of Champions-debutant og hjemmefavoritt Chaz Mostert ventet. Mostert er kjent fra Supercars-mesterskapet, hvor han blant annet har vunnet det velkjente Bathurst 1000 to ganger. Mostert ble tidligere denne uken annonsert som erstatter for svenske Mattias Ekström, som av helsemessige årsaker ble nødt til å trekke seg fra helgens konkurranse.  

Finalen gikk, som semi-finalene, over to heat, hvor Sebastien Loeb var sterkest gjennom det første heatet, og det hele skulle dermed avgjøres under heat nummer to. Mostert ga Loeb konkurranse også under ettermidagens siste heat, men det var til slutt franksmann Loeb som så vidt klarte å krysse mållinjen først og dermed ble kronet vinner av den individuelle konkurransen.

Sebastien Loeb tar, med dagens seier, over Race of Champions-rekorden for den individuelle delen, med fem seiere sammenlagt gjennom tidene.

WRC-sirkusets bensinleverandør i trøbbel
Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Publisert: 8. mars, 08:27

RALLY: Rally-VMs drivstoffleverandør, P1 Fuels, har havnet i økonomiske problemer og er satt under administrasjon, skriver DirtFish. Det førte til at FIA måtte ta grep for å sikre nok drivstoff tilgjengelig til Safari Rally Kenya om to uker.

P1 Performance Fuels GmbH, som vant anbudet for bærekraftig drivstoff i 2022, ble satt under midlertidig økonomisk administrasjon av Charlottenburg tingrett allerede 10. februar.

LES OGSÅ: Molly og co. forberedt på fører-reaksjoner: – Tror det blir ordknapt
LES OGSÅ: 4,5 millioner kroner i bøter siden 2022 – sjekk hvert eneste overtramp her

Økonomisk trøbbel førte til at P1s drivstoffleveranse til Safari Rally ble stående fast i havnen i Mombasa på grunn av ubetalte tollavgifter. FIA har dermed lagt ut for de utestående kostnadene for å få ut drivstoffet til mesterskapets tredje runde.

– FIA er klar over situasjonen rundt P1 Fuels og jobber med alle relevante parter for å finne en løsning. Vi vil komme med en oppdatering i løpet av kort tid, sier en talsperson for forbundet, ifølge nettstedet.

LES OGSÅ: WRC-førerne går hardt ut mot FIA - krever snarlig løsning

Samtidig har P1 allerede mistet leveransen i det tyske DTM-mesterskapet, samt supportklassene GT Masters og GT4 Germany. DirtFish spekulerer nå i at det saudiarabiske oljeselskapet Aramco kan ta over som drivstoffleverandør i WRC fra og med Rally Kanariøyene.

Selv har P1 Fuels foreløpig ikke uttalt seg.

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Derfor har han kjøpt ny R5-bil

Marius Bermingrud skulle ha en sesong på sidelinjen. Nå er en ny R5-bilen likevel på plass i garasjen, og det betyr samtidig at Mats Peder Hvambsahl blir å se i aksjon i R5 igjen.


Artikkelbilde

Christian blir fabrikkfører for Aston Martin

Så kom sjansen for Christian Krognes. Etter 15 år på Nürburgring kan han endelig kalle seg for fabrikkfører i verdens største lekegrind av racerbiler.


Artikkelbilde

Nå er Mads tilbake: – Vært klar siden jeg kjørte siste runde for to år siden

For tre år siden hadde han signert en langvarig kontrakt og siktet mot Le Mans. Så ble det stille. Nå er Mads Siljehaug tilbake på kjent grunn.


Artikkelbilde

Dennis regner med å få enda mer motstand

Han svarte på utfordringen, og enda litt mer, i USA-debuten i formelbil. Dennis Hauger vil dog ikke skru om på forventningsbryteren.


Artikkelbilde

Rallypausen er over – nå er Wiik tilbake med ny R5-variant i Norge

Det er begrenset hvor lenge man kan holde seg unna bilsporten. Andreas Wiik er tilbake igjen og har tilført norsk rallysport enda en ny bil i toppklassen.