FORMEL 3: Ettersom helgens runde i Italia også markerer slutten av årets Formel 3 sesong, er dette også siste helg hvor denne generasjons Formel 3-bil benyttes.
I formiddag ble neste års Formel 3-bil presentert på Monza, som etter planen skal benyttes fra og med 2025 og til og med 2027-sesongen. En av de største endringene fra årets bil er overgangen fra 13- til 16-tommers hjul. Bilen er også designet på en måte som skal gjøre det enklere med forbikjøringer og med dette også sørge for tettere racing, samt gjøre overgangen for førere som fortsetter karrieren til Formel 2 mindre. Cockpit er også endret slik at denne enklere kan tilpasses flere førere enn hva dagens bil kan.
Bilen er blitt testet flittig og har allerede tilbakelagt rundt 2000 kilometer med ulike testprogrammer. Tidligere Formel 2-fører Tatiana Calderon har blant annet vært med under testingen i Varano denne sommeren. Etter planen skal førere og team få teste ny bil under pre-season testene i forkant av 2025-sesongen.
FORMEL 2: Formel 2-sesongen starter denne uken i Melbourne, men allerede nå har sesongens første gridstraffer blitt delt ut. Teamene det gjelder er DAMS, Trident og Rodin.
Grunnen er at de er tatt for tekniske brudd under pre season-testingen i Barcelona. Helt konkret var det installert lufttrykksesorer i diffusoren, og det er ikke tillatt. Straffen blir i tillegg til bøter en ti plassers gridstraff til teamenes biler i Melbourne, og skulle man kvalifisere så lavt at ikke hele straffen "brukes opp", kan det medføre pitlane-start og andre straffer.
LES OGSÅ: Alpines nye stjerneskudd trenger ikke læreår
LES OGSÅ: Fenomenet Andrea Kimi Antonelli
Forøvrig har også førerne det gjaldt under testingen, Jak Crawford, Max Esterson, Christian Mansell og Alex Dunne, fått sine tider fra dag to av testingen slettet. Ekstra kjipt er det kanskje for Amaury Cordeel som tar over Mansells bil med tilhørende straffer.
Det ble også annonsert en ny Formel 2-test i Bahrain fra 26. til 28. mars. Da mister de aktuelle teamene en testdag.
FORMEL 1: Denne uken starter årets Formel 1-sesong i Melbourne, og hjemmefører Oscar Piastri er en av favorittene til å ta seieren. Få dager før det hele braker løs ble det klart at Piastri forlenger med McLaren.
Fra før hadde Piastri en kontrakt som løp ut 2026-sesongen. Nå er det klart at han blir hos teamet et godt stykke inn i den nye motoræraen, som starter i nettopp 2026. McLaren annonserer at Piastri har skrevet under en flerårig avtale, uten å gå nærmere inn på nøyaktig lengde.
I fjor vant Piastri sine to første løp, og underveis var det flere tette kamper med teamkamerat Lando Norris. McLaren-teamet pekes på som en sterk favoritt denne sesongen, men det er også knyttet usikkerhet til hvordan det vil gå å ha det McLaren omtaler som to førsteførere i flere dueller ute på banen.
RALLY: Sist helg ble ikke bare den norske vintersesongen i rally avsluttet, men også finnene hadde sitt siste vinterløp i det finske mesterskapet før barmarkssesongen venter. Og løpet fikk ekstra oppmerksomhet i forkant ved at Toyota-sjef Jari-Matti Latvala tok på seg kjøredressen igjen og ville utfordre blant annet sin tidligere teamkamerat Esapekka Lappi.
Lappi, som forøvrig har norsk støtte gjennom EVEN Management, har ikke noe VM-sete i år - men holder seg varm i trøya på hjemmebane og totalvant løpet med 35,8 sekunders margin på nettopp Latvala. Toyota-junior Yuki Yamamoto ble nummer tre, bare 1,4 sekunder bak Latvala.
LES OGSÅ: WRC-førerne går hardt ut mot FIA - krever snarlig løsning
LES OGSÅ: VM-debuten ble «et merkelig rally» for Norges eneste deltaker
Etterpå er det dog ikke den prominente deltakelsen som har fått mest oppmerksomhet. Først gikk en heftig hoppevideo av Lappi sin seiersgang på sosiale medier, men i et annet videohøydepunkt var det andre spektakulære - og smått skremmende scener - som utspant seg.
Den østerrikske 63-åringen Alexander Strobl så ikke helt ut til å kontroll på løypa. I en video publisert på YouTube bommer han fullstendig på et veidele til høyre, og drar rett fram og ut på jordet. Der står fire vakter som fikk det ekstra travel og var centimetere fra å bli meid ned av bilen.
Hvorvidt det kunne endt med alvorlige skader er dog ikke godt å si, ettersom farten ikke var den høyeste, men like fullt gir denne hendelsen en ekstra påminnelse om at ikke alle plasser langs en rallyløype er like trygge å oppholde seg på uavhengig av hvem sitt ansvar det er.
RALLYCROSS: Spennende tider går verdens- og europamesterskapet i Rallycross i møte, etter at Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) i dag kunngjorde at dem selv overtar spakene på eiersiden og promotør-rollen fra og med 2025-sesongen. Mot slutten av 2024 gikk FIA ut og kunngjorde at det aktivt ble søkt etter en ny promotør for mesterskapene, som erstatter for "Rallycross Promoter".
FIA tar dermed selv over rettigheter og promotør-oppgavene, og nevner samtidig at sporten skal bli lettere tilgjengelig for tilhengerne verden over. Stabilitet er også et nøkkelord og mål i overtakelsen, etter at Rallycross-mesterskapene de siste år har opplevd stor usikkerhet, og ikke minst tilskuerflukt.
– FIA investerer med dette ikke kun i Rallycross, men også i sportens fremtid. Vi er forpliktet til å ta sporten til neste nivå ved å sikre nye publikummere og ytterligere konkurranse for både sjåfører, team, partnere og ikke minst for fansen, forteller FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
Kalenderne for begge mesterskap er også under utarbeidelse, og skal etter sigende offentliggjøres senere denne uken.
RALLY: Vintersesongen i rally ble avsluttet på show-vis ved hyttefeltet rundt Nipeto oppe på Blefjell. Dette løpet så dagens lys i 2023 i regi av Roger Rustand, og det var primus motor sjøl som kanskje ikke overraskende stakk av med seieren på relativt overleget vis i sin Skoda Fabia Rally2 evo.
LES OGSÅ: Hattrick-Roger med hyllest til tre personer etter vellykket rallyvinter
LES OGSÅ: Slik blir det nye sprintløpet som avslutter vintersesongen i norsk rally
Totalt 50 biler fant veien til hyttefeltet og stilte opp på disse tre turene gjennom den drøye én kilometer lange løypa, med mål ved Blefjell Lodge. Rustand var nesten hele ti sekunder raskere enn andremann Stian Brøderud i en Volkswagen Polo GTI R5, mens Tommy Herregården sikret tredjeplassen totalt i sin Mitsubishi.
Emil Sivesind ble raskeste tohjulsdrevne bil med en åttende plass totalt, i det som etterhvert ble et krevende og klinete føre på fjellet etter de siste ukers varmegrader og mildvær.
Blefjellsprinten 2025 1) Roger Rustand / Morten Erik Abrahamsen Skoda 2:46.2 2) Stian Brøderud / Siv Jensen Volkswagen +9.8 3) Tommy Herregården / Ronny Berge Mitsubishi +13.1 4) Tom Heitmann / Erik Mølstad Subaru +13.4 5) Per Erik Brynildsen / Marcus Johansen Toyota +15.1 6) Oscar Solberg / Merete Storsveen Volkswagen +18.2 7) Kristiane Hvaal Engh / Gunhild Hvaal Engh Ford +18.7 8) Emil Sivesind / Ole Kristian Stensberg Volvo +19.3 9) Morten Karlsen-Haugen / Lilli Karlsen-Haugen Subaru +20.8 10) Jarle Lippert / Dyre Erling Fredriksen BMW +24.5
Fullverdige resultatlister kan dere se her!
Silly season er godt i gang allerede før sesongen har startet ute på banen.
Litt av hvert har endret seg siden sist. Her er endringene du trenger å vite om før årets Formel 1-sesong.
Norges Formel 3-håp, Martinius Stenshorne, er ikke sjenert med å håpe at han anses å være teamets klare førstefører denne sesongen.
Det internasjonale bilsportforbundet ønskes velkommen til selv å sette standarden på hvordan de ønsker at Rallycross-VM skal være.
Marius Bermingrud skulle ha en sesong på sidelinjen. Nå er en ny R5-bilen likevel på plass i garasjen, og det betyr samtidig at Mats Peder Hvambsahl blir å se i aksjon i R5 igjen.