ANNONSE
ANNONSE
Buxton bytter ut Formel 1 med IndyCar
Foto: Joakim Stenløs

Buxton bytter ut Formel 1 med IndyCar

Publisert: 15. januar, 16:18

FORMELBIL: Will Buxton har blitt et kjent fjes for mange Formel 1-fans. Reporteren, programlederen og kommentatoren har vært å se i Formel 1-paddocken i en årrekke. De siste årene har han vært en del av F1TVs sendinger, og han har også vært en sentral skikkelse i Netflix-serien Drive to Survive. 

Nå blir ikke Buxton lenger å se som en sentral person i Formel 1-paddocken. Han forlater nemlig F1TV for å jobbe med IndyCar i USA, slik han også har gjort tidligere i karrieren. Der skal han jobbe for FOX, som i år tar over rettighetene til IndyCar og Indy NXT. I Norge er det forøvrig Viaplay som har sikret seg disse rettighetene, og ettersom de produseres av nettopp FOX kan flere nordmenn bli vant til å se mer av Buxton i 2025. 

LES OGSÅ: Hva er tidenes laveste snittalder i Formel 1?
LES OGSÅ: Dette har du å se frem til i Formel 1-året 2025

En av to nordmenn fortsatt med
Mattias Ekström i "The Empty Quarter". Foto: Red Bull Content Pool
Dakar Rally, etappe 10:
Publisert: 15. januar, 17:19

TERRENGRALLY: Dagens fartsetappe var en av de korteste under årets Dakar Rally, nærmere bestemt 120 kilometer. Til gjengjeld holdes fartsetappen i "The Empty Quarter", som kan oversettes til: Et øde område uten noe som helst.

Bortsett fra sanddyner er det nemlig svært lite vegetasjon og befolkning i dette område, og det er nettopp dette som gjør denne fartsetappen spesiell. Deltakerne må dermed overvinne store sanddyner og ørken generelt, med de farer og utfordringer dette bringer med seg, på kortest mulig tid. Deltakerne startet dagen med å ta fatt på den lange transportetappen, for å i det hele tatt komme ut til dette øde området. 520 kilometer med transportetappe besto dagen i dag av totalt.

Den eneste gjenværende nordmannen i årets Dakar Rally heter Axel Mustad. Husqvarna-føreren har så langt holdt et stabilt tempo gjennom store deler av fartsetappene, og fullførte også dagen i dag. Totalt befinner han seg på en 73. plass, medregnet samtlige motorsyklister. Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat valgte å bryte Dakar Rally tirsdag formiddag. Duoen har hatt store utfordringer med kjøretøyet så langt, og på vei til gårsdagens fartsetappe stoppet det helt. Ikke engang mekanikerne klarte å finne ut hva problemet var, og dermed var det ikke annet valg for Fløene og Rui Carneiro enn å bryte.

I Ultimate-klassen tviholder svenske Mattias Ekström på tredjeplassen sammenlagt. Avstanden til ledende Henk Lategan er kommet opp i 26 minutter, med to gjenstående fartsetapper. Ekström og kartleser Bergkvist er dermed på god vei til sitt beste resultat i Dakar Rally noensinne, men en skal ikke ta resultatet på forskudd. Avstanden til fjerdemann, Nasser Al-Attiyah, er nemlig på kun drøyt fire minutter, og det er svært lite sett med Dakar-øyne.

Torsdag er det duket for den ellevte av totalt tolv fartsetapper. Motorsyklistene får 308 kilometer å bryne seg på, imens fartsetappen for bil-klassene er på 275 kilometer. Deltakerne skal igjen innom "Empty Quarter", hvor feiltrinn kan få store konsekvenser for dem i resultatlisten sammenlagt.

Sesks skal kjøre på deltid i Rally-VM
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 14. januar, 14:23

RALLY: I fjor imponerte Martins Sesks ved flere anledninger da han fikk sjansen i Rally-VMs toppklasse. Fansen ble skuffet da han ikke fikk sjansen i et fulltidssete hos M-Sport, men nå er det klart at han får sjansen på deltid. 

Sesks starter sin sesong med Rally Sweden i februar, og skal utover sesongen også kjøre i Portugal, Sardinia, Hellas, Estland og Finland. Seks har også et mål om å kjøre løpet i Saudi-Arabia, og vil jobbe utover årets for å kunne finansiere dette. I fjor fikk Sesks verdifull støtte fra WRC-promotøren, mens det denne gangen er hans egne sponsorer som betaler regningen.

Sesks er ikke føreren med mest erfaring, men siden de tre løpene ble kjørt uten hybridmotor har han likevel en liten fordel. I år kjører nemlig alle uten hybridmototen. 

Utenom Sesks er det kjent at Sebastien Ogier skal kjøre deltid for Toyota. Hyundai vurderer også å stille med en ekstra bil i enkelte løp, og her er Andreas Mikkelsen en aktuell kandidat, men ingenting er avgjort i den saken. 

LES OGSÅ: Letter på sløret om VM-sjanse - men Andreas er skeptisk

Ola Fløene bryter
Foto: Simon Bauchau / G Rally Team
Dakar Rally, etappe 9:
Publisert: 14. januar, 10:40

TERRENGRALLY: Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat har støtt på store problemer nærmest daglig under deres deltakelse i Dakar Rally, men nå er det slutt. Ola Fløene forteller tirsdag formiddag til Parc Fermé, at duoen har bestemt seg for å kaste inn håndkleet etter flere tekniske problemer med kjøretøyet deres.

Etter flere vanskelige dager diskuterte Fløene og Carneiro senest etter gårsdagens fartsetappe om mulighetene for å fortsette Dakar Rally. Planen var å starte dagens fartsetappe, men duoen kom aldri så langt. Kjøretøyet deres stoppet på vei til start, og selv ikke mekanikerne klarte å finne ut hva problemet var. Dermed var det ikke annet å gjøre enn å melde brutt løp for Fløene og Carneiro. 

Selv med mye uflaks og tekniske utfordringer, har duoen vist at de har tempoet på gode dager. Fløene og Carneiro har i løpet av åtte fartsetapper notert seg med to topp ti-plasseringer i Challenger-klassen. 

LES OGSÅ: – Dette er det tyngste jeg har vært med på

Verstappen straffet etter kollisjon
Foto: IMSA E-Sport
E-Sport, Daytona:
Publisert: 13. januar, 17:09

E-SPORT: Snart braker det løs med 24-timersløp på amerikanske Daytona både i den virkelige og virtuelle verden. Nylig ble det også kjørt et langt kortere E-sport-løp på banen, og det var samtidig sesongens siste løp i IMSA Global Esports Championship. 

Her deltok norske Ole Steinbråten for første gang. Han meldte nylig overgang fra Verstappen-pregede Team Redline til Ferrari, og fikk altså debuten sin her. Steinbråten kjørte i GTD-klassen, og delte på den oppgaven i Ferraris 296 GT3-bil med Lorenzo Manfredotti. De to endte til slutt på 18. plass.

En annen som også deltok i løpet var nettopp Max Verstappen. Nederlenderen startet løpet som nummer tre i toppklassen GTP (hypercar), og stupte inn i første sving. Det endte med en kollisjon med en Williams BMW, og denne hendelsen fikk han en «drive trough» straff for. Verstappen endte på 12. plass, men han får en ny sjanse under det virtuelle 24-timersløpet på samme bane kommende helg. 

Bra gikk det uansett for Williams som sikret tittelen i GTP-klassen. I GTD-klassen var det Team Redline som tok tittelen. 

Håpet lever fortsatt for Ekström
Foto: A.S.O./F.Le Floc'h/DPPI
Dakar Rally, etappe 8:
Publisert: 13. januar, 16:46

TERRENGRALLY: Dagens 487 kilometer-etappe, den åttende i rekken, startet utmerket for Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat. Etter flere dager med uflaks og tekniske problemer, ser det ut til at det sakte men sikkert bedrer seg for duoen.

Gårsdagens fartsetappe endte med en niendeplass, og det så lenge lyst ut også i dag. Etter drøyt 100 kilometer viste tidsuret 5. tid for Fløene og Carneiro, men underveis i etappen falt duoen imidlertid nedover resultatlisten og ble liggende rundt tiendeplassen. Ingen etappe uten tekniske problemer, og disse meldte seg  også igjen for Fløene og Carneiro da det gjensto få kilometer. Dette var nok til at duoen falt ytterligere nedover, og til slutt endte etappen på 24. posisjon.

Axel Mustad avanserte ytterligere to posisjoner sammenlagt under dagens fartsetappe. Husqvarna-føreren befinner seg nå på 73. posisjon av samtlige motorsykkelførere. Flere motorsyklister har brutt årets utgave av Dakar Rally de siste dagene, og bare siden den sjette fartsetappen har hele 16 førere trukket seg. 

Mattias Ekström og Emil Bergkvist har nok en gang klart å forsvare tredjeplassen sammenlagt, selv etter en vanskelig dag resultatmessig. Svenskene i Ford noterte seg med en 17. tid etter dagens etappe, og tapte dermed verdifulle minutter i resultatlisten sammenlagt. Likevel ikke nok til at duoen mistet tredjeplassen. Avstanden til Nasser Al-Attiyah på fjerdeplass har krympet, og består nå kun av fem minutter. 

Den niende fartsetappen starter tidlig tirsdag morgen, hvor deltakerne igjen skal ta fatt på nye kilometer med ødemark. Nærmere bestemt 357 kilometer før dagen er omme.

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Ber om sikkerhetstiltak etter krasjen

Drømmen om R5 endte i et brutalt og svært kostbart mareritt for Mats Peder Hvambsahl. Nå ber han om at det blir tatt grep for at lignende situasjoner ikke skal oppstå igjen.


Artikkelbilde

Slik skal pappa Dennis ta fatt på sin nye hverdag

Barmarksesongen starter alltid tidlig for Dennis Olsen. Men nå er situasjonen litt annerledes på hjemmebane.


Artikkelbilde

Hedret mannen som hjalp ham tilbake i rallysporet

Selv om Anders Kjær fortsatte der han slapp i sitt umulige hjørne, så hadde sesongstarten til fjorårets norgesmester med seg et tragisk bakteppe.


Artikkelbilde

Unison hyllest fra rallyførerne

Rallymiljøet virker ikke å være i tvil. De kunne knapt fått en bedre start på sesongen.


Artikkelbilde

Nesten halvparten måtte bryte – her er noen av historiene

Noen brøt allerede før SS1. Andre fikk ublide møter med letmolisk terreng. I tillegg fikk man også et hint av rallysporten på sitt aller skumleste.