INDY NXT: For andre dag på rad startet Dennis Hauger som nummer to på Indianapolis Motor Speedway ved siden av teamkamerat Lochie Hughes. Natt til lørdag norsk tid endte det med et sammenstøt for Hauger i første sving, og en opphenting til 8. plass.
Lørdag kveld slo Hauger hardt tilbake og vant sitt tredje løp i Indy NXT på kontrollert vis.
Fra start holdt Hauger et videre spor i første sving, og han beholdt andreplassen bak Lochie Hughes uten noe tull. Etter et par runder ble feltet samlet opp bak sikkerhetsbilen da biler lenger bak i feltet ble stående ute på gresset.
I omstarten kjørte Dennis tøft da han holdt seg på utsiden i sving en og kom seg forbi gjennom sving to. Fra dette tidspunktet hadde Hauger full kontroll, og han vant foran Lochie Hughes og Myles Rowe.
LES OGSÅ: Hauger klar for hjemmebane og «Month of May»
Indy NXT Indianapolis, løp 2 | ||
1) Dennis Hauger | Andretti Global | 1:16.2444 |
2) Lochie Hughes | Abel Motorsports | +4.7739 |
3) Myles Rowe | Abel Motorsports with Force Indy | +10.8320 |
4) Salvador de Alba | Andretti Global | +11.7936 |
5) Caio Collet | HMD Motorsports | +12.3142 |
6) Niels Koolen | Chip Ganassi Racing | +19.4508 |
7) Nikita Johnson | Chip Ganassi Racing | +20.9110 |
8) Liam Sceats | HMD Motorsports | +21.8025 |
9) Josh Pierson | Chip Ganassi Racing | +22.2958 |
10) Callum Hedge | Abel Motorsports | +24.1344 |
11) James Roe | Andretti Global | +26.0631 |
12) Sebastian Murray | Andretti Cape Indy NXT | +27.6024 |
13) Evan Papasavvas | HMD Motorsports | +32.3033 |
14) Juan Correa | HMD Motorsports | +37.4221 |
15) Bryce Aron | HMD Motorsports | +42.1506 |
16) Ricardo Escotto | Andretti Cape Indy NXT | +45.9873 |
17) Jordan Missig | Abel Motorsports | +46.5646 |
18) Hailie Deegan | HMD Motorsports | +1:05.7901 |
19) Jack William Miller | Abel Motorsports with Miller Vinatieri Motorsports | +1 lap |
20) Nolan Allaer | Chip Ganassi Racing | +3 laps |
21) Tommy Smith | Chip Ganassi Racing | +11 laps |
RALLY: Mads Østberg og Torstein Eriksen hadde støtt på noen problemer her og der gjennom helgen, men hang likevel på i pallkampen før søndagens seks etapper rullet i gang.
Så skulle det vise seg at konkurrentene falt fra en etter en, mens Østberg holdt et stabilt tempo. På SS9 passerte Østberg polske Marczyk på rent tempo, på SS10 rullet Simone Tempestini ut av pallkampen grunnet en punktering, og på SS11 måtte Andrea Mabellini bryte løpet.
Dermed lå Østberg fint plassert på andreplass bak finske Roope Korhonen før den siste etappen med power stage-status, og der klarte han å holde Marczyk bak seg i kampen om andreplassen. Dette er Østbergs første pallplass i EM siden nettopp Rally Ungarn i 2023, og han er nå nummer to i mesterskapet kun syv poeng bak nevnte Marczyk.
– Jeg er veldig fornøyd. For å være ærlig har det vært mange tøffe rally. Jeg var nærme å legge opp i fjor, og i årets første løp var det masse trøbnel når vi visste at vi hadde farten til å kjempe i toppen. Det har vært for lenge siden, og det har stresset meg litt, men jeg har mye erfaring med denne typen situasjoner så jeg prøver bare å holde meg rolig og gjøre jobben min, sa Østberg etter målgang.
Samtidig ble det et solid resultat for norsk-svenske Isak Reiersen. Unggutten ble nummer fire i sitt første løp utenfor Norden.
Og den norsk-svenske suksessen strekker seg lenger enn som så. I juniorklassen var Jørgen Eriksen igjen på plass som kartleser for svenske Calle Carlberg, og der ble det en solid seier til duoen i Opels Rally4-bil.
CROSSKART: Denne helgen har det blitt kjørt nye løp i RallyX, der vi i år har med to nordmenn. Thomas Eek Murstad og Vetle Try deltar begge i klassen som der omtales som Crosscar.
Til nå er det Murstad som har levert best av de to, men i Riga var det Vetle Try som sikret en norsk pallplass. I den første av to finaler imponerte Try med en kjempestart og påfølgende ledelse, men han ble da påkjørt av Lucas Orav og måtte følgelig ta til takke med 5. plass like bak Murstad.
I finale to skulle det gå bedre. Try startet løpet fra pole, og beholdt også ledelsen i starten, men han måtte til slutt gi tapt for de to estlandske førerne Armin Raag og Martin Juga som ble nummer 1 og 2 i begge finalene. Dette var Trys første pallplass i RallyX. Murstad kom ikke til finale denne gangen.
RallyX-sesongen ruller videre på finske Kymiring 14. og 15. juni.
LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
DRIFTING: Årets andre runde i Formula Drift stod for tur på ærverdige Road Atlanta, som vanlig med Fredric Aasbø og Simen Olsen til start. Og Road Atlanta blir sett på av Aasbø som hans klare favorittbane, der han har flerfoldige seire på CVen - senest i fjor.
Olsen var revansjelysten etter at han røk ut i Topp 32 i Long Beach for en måned siden, og kom seg nå ett hakk videre etter å ha slått ut Ben Hobson. Fredric Aasbø kom seg på sin side enkelt videre etter duell mit Nick Noback, og da bracket-oppsettet ha det til en helnorsk duell allerede i Topp 16, eller 8-delsfinalen om du vil. Dette var forøvrig fjorårets finaleduell, og da ingen reprise for det i 2025.
Her ble Aasbø et nummer for stor for sin landsmann, og da var det fjorårets sølvmedaljer som Norge måtte sette sin lit til denne helgen, i håp om en kopi fra i fjor. Men både Hiroya Minowa og Aurimas Bakchis i de neste duellene ble grei skuring for Aasbø, og med det var det duket for et heidundranes mestermøte i finalen.
Der skulle Aasbø møte sin eneste overmann i Formula Drift, den firedoble mesteren James Deane, skulle møte ham på andre siden av kjeglene. Med andre ord en ren kopi av sesongstarten hvor også disse to møttes til siste slutt.
Og det skulle bli en kamp mellom to store mestere verdig. Dommerne slet med å skille på førerne som hadde to ulike tilnærminger i finalen. Begge lead-kjøringene var plettfrie fra dem begge, og Aasbø gikk for lite margin og tett «proximity» - altså hvor tett du ligger på konkurrenten – i sine chase-forsøk. Deane på sin side kjørte mer aggressivt med mer vinkel på bilen, men duellene var for jevne til at dommerne slet med å skille dem.
Første ekstraomgang gikk enstemmig for seg, mens andre ekstraomgang ble stemt fram av dommerne i alle retninger - det vil si en stemme til Aasbø, en stemme til Deane og en ekstraomgang.
Men i det tredje forsøket kom dommerne fram til enighet, selv om denne duellen også ble ganske jevn og lik de andre. Men de fant Deanes framtoning hakket mer prestisjefylt enn Aasbøs innsats, og med det ble det irsk seier denne helgen, med en andreplass til Aasbø.
INDYCAR: Alex Palou startet fra pole position i lørdagens Sonsio Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway, men det var Graham Rahal tok ledelsen omløpet fra start. Delvin DeFrancesco og Louis Foster fulgte bak Palou i en rekkefølge litt utenom normalen.
Rahal dro gradvis fra Palou, og etter noen runder ble Palou overraskende presset av DeFransesco som aldri før hadde fullført lenger fremme enn 12. plass i IndyCar. Palou dro dog fra og blandet seg igjen inn i seierskampen, mens DeFransesco til slutt fullførte som nummer 17.
Graham Rahal holdt ut lenge, men på runde 58 av 85 måtte han gi tapt for regjerende mester og mesterskapsleder Palou. Rahal ble så sendt inn til et tregt siste pitstopp, som medførte at han også forsvant ut av pallkampen. Graham Rahal vant i IndyCar-debuten tilbake i 2008, men han er ikke bortskjemt med seire. Han vant også fem løp fra 2015 til 2017, men har kjørt uten seier de siste åtte årene. Den rekken fortsetter tross hederlig innsats i Sonsio Grand Prix.
IndyCar er for mange kjent for kaos og tilhørende «caution» og «pacecar» for å rydde opp. Derfor var det spesielt at «caution» på runde 70 i forbindelse med at David Malukas kjørte ut var den aller første i 2025. I omstarten beholdt Palou ledelsen foran McLarens Pato O’Ward og Penskes Will Power. Slik ble også rekkefølgen over mål tolv runder senere.
Palou vant med det for tredje år på rad, og drar ytterlig i fra i mesterskapet. Nå er det Indy 500 som venter for førerne med treninger og kvalifisering kommende uke. Følg med i Parc Fermés helgeplanlegger for alle sendetider og direktelink til TV-sendingene!
RACING: Max Verstappen var denne uken innom Nürburgring for å teste en Ferrari 296 GT3-bil under testingen i forkant av NLS-løpet, og selv om han kjørte under navnet Franz Hermann ble han raskt oppdaget. Den regjerende verdensmesteren i Formel 1 deltok dog ikke i selve løpet, og må i så fall kjøre noen såkalte kvalifiseringsløp i lavere klasser for å en dag kunne delta i løp på nordsløyfa.
I forrige NLS-løp kjempet både Christian Krognes og Dennis Olsen i toppen, men denne gangen var Krogens i aksjon i Aston Martin og Walkenhorst Motorsports PRO/AM-bil, mens Dennis Olsen var i aksjon på Spa-Francorchamps i 6-timersløpet i Langdistanse-VM.
Krognes kjempet naturlig nok ikke i toppen på totallista som del av en PRO/AM-bil, men det var gledelig med norske øyne å ha to nordmenn på samme bil i GT3-klassen. Krognes delte nemlig bil med Anders Buchardt og tyske Stefan Aust, men dessverre endte det med brutt løp.
I CUP 3-klassen var Oskar Sandberg igjen i aksjon i en Porsche 718 Cayman GT4-bil for sitt nye team Adrenalin Motorsport, men denne gangen endte det med brutt løp. Niklas Abrahamsen var tilbake igjen i klassen SP10 etter den stygge krasjen i forrige løp. For Walkenhorst-teamet i Aston Martins GT4-bil endte det igjen med brutt løp grunnet en krasj, men denne gangen var ikke Abrahamsen involvert.
I TCR-klassen var igjen Møller Bil Motorsport på plass, og underveis kunne det se ut til at også de måtte bryte løpet, men det ble en ny seier til Håkon Schjærin, Kenneth Østvold og Anders Lindstad til tross for at de måtte bruke tid på reperasjoner underveis.
LES OGSÅ: Niklas vil tilbake igjen så fort som mulig etter sin verste krasj
Med kokende motor klarte Andreas Bakkerud bragden han drømte om, men knapt turte å håpe på. Men showmannen var ikke alene om å lage dramatikk i årets første NM-runde i rallycross.
Dennis Olsen og teamkameratene viser gryende form før sesongens store høydepunkt.
Helgen ble ikke som ventet for Dennis Hauger, men han reiser likevel den korte veien hjem med en ny seier og verdifull erfaring i bagasjen.
Det står ikke på utstyret for Espen Håkelia, som får med kompis Fredrik Kviserud på laget. Men noen interne teamordre blir ikke noe tema.
Neste generasjon Grøndal stifter racingkarriere etter at Thomas Grøndal-Eeles nærmest motvillig måtte trappe ned gokartkarrieren.