ANNONSE
ANNONSE
Flere må forlate teamet etter skandalen
Josef Newgarden sammen med sin tidligere løpsstrateg Tim Cindric. Foto: Paul Hurley / IndyCar
Indy 500:

Flere må forlate teamet etter skandalen

Publisert: 21. mai, 19:24

INDYCAR: Lite har handlet om det sportslige opp mot årets Indy 500. Under kvalifiseringen ble Josef Newgarden og Will Powers biler tatt i juks under teknisk kontroll. 

Penske-teamet har modifisert en del bakerst på bilene, en bakre kollisjonsdemper. Dette er ikke tillatt, og har fått konsekvensen at Power og Newgarden må starte bakerst på griden i søndagens løp. I tillegg har teamet fått 200.000 dollar i bot, og hver enkelt førers løpsstrateg ble suspendert fra Indy 500. 

Nå er det klart at Penske-teamet også gjør endringer internt etter denne skandalen, som har pågått over et år tilbake i tid. For et drøyt år siden var teamet også involvert i juks med push to pass-systemet. 

LES OGSÅ: Skandale før Indy 500: Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt

Hver førers løpsstrateg må nå forlate teamet. Det gjelder også for Scott Mclaughlins strateg, selv om han unnslapp straff i forkant av Indy 500. De tre det gjelder er Tim Cindric, Ron Ruzewski og Kyle Mower etter henholdsvis 26, 21 og 11 åe i Penske-teamet. Alle har også hatt andre sentrale roller i teamet. 

Teameier Roger Penske, som også eier både Indianapolis Motor Speedway og IndyCar, beklager til fansen. 

– Ingenting er viktigere enn integriteten til sporten vår og løpsteamene våre. Vi har hatt en organisatorisk svikt de siste to årene, og vi måtte gjøre nødvendige endringer. Jeg beklager til fansen vår, partnerne våre og organisasjonen vår for å ha sviktet dem, sa Roger Penske i en uttalelse. 

Indy 500 kjøres søndag kveld norsk tid med rookie-sensasjonen Robert Shwartzman i pole position. Se alle helgens sendretider i vår helgeplanlegger!

LES OGSÅ: Indy 500-legenden med norsk bakgrunn

Porsche-bil diskvalifisert
Foto: DPPI
24-timersløpet på Le Mans, kvalifisering:
Publisert: 11. juni, 23:23

RACING: Løpshelgen er allerede i gang på Le Mans, hvor det prestisjefylte 24-timersløpet går av stabelen lørdag ettermiddag. Onsdag kveld var det klart for første del av kvalifiseringen, hvor de beste bilene i de ulike klassene gikk videre til hypoerpole. 

Raskest av alle var Alex Lynn i Cadillac, og de er med andre ord en het kandidat til å sikre pole position torsdag kveld. Verre gikk det for Porsches bil nummer seks, som egentlig ble nummer fire i kvalifseringen. De er nå diskvalifisert for å ikke ha nådd minimumsvekten, og må starte løpet bakerst på griden. 

Det medførte samtisig at Aston Martin fikk en bil videre til hyperpole. Skuffende var det også for Nyck de Vries, som hadde ansvaret for Toyotas bil 7. Han ble kun nummer 16, og de er dermed ikke med videre i hyperpole. 

I LMGT3-klassen gikk Dennis Olsen videre til hyperpole. Les mer her, og se alle sendetider i vår helgeplanelgger!

Parc Fermé er på plass på Le Mans og følger begivenhetene tett. Følg med på nett og i sosiale medier (@parcfermeno)!

Dennis Olsen videre til Hyperpole
Foto: Ford Performance
24-timersløpet på Le Mans, kvalifisering:
Publisert: 11. juni, 18:32

RACING: Denne uken kjøres det legendariske 24-timersløpet på Le Mans med Dennis Olsen på plass som Norges representant. 

Onsdag ble første del av kvalifiseringen kjørt, og for Olsens Ford Mustang nummer 88 var det bronsefører Stefano Gatusso som hadde ansvaret. Han var nummer seks da kvalifiseringen ble avsluttet med et rødflagg, og de er dermed videre til hyperpole på torsdag. Den andre Ford-bilen ble slått ut som nummer 13. 

Hyperpole kjøres i to deler, ikke ulikt Q2 og Q3 i Formel 1. Sølvfører Giammarco Levorato skal etter planen kjøre første del, og om han tar bilen videre til topp seks er det Olsen som kjører. 

Parc Fermé er på plass på Le Mans og følger begivenhetene tett. Følg med på nett og i sosiale medier (@parcfermeno)!

Ny Indy 500-krasj og Australia-åpning
Foto: Red Bull Content Pool
Formel 1 2026:
Publisert: 10. juni, 06:59

FORMEL 1: Neste sesongs Formel 1-kalender er annonsert, og som ventet blir det flere endringer. Sesongen skal igjen starte i Australia, denne gangen 8. mars. Som i år er Ramadan årsaken til at sesongen ikke kan starte i Bahrain.

I mai skjer det flere endringer ved at Imola forsvinner fra kalenderen, og at Canada flyttes frem for å kjøres nærmere løpshelgen i Miami. Det medfører at det oppstår en ny krasj med Indy 500 ved løpet i Canada. 

Monaco Grand Prix flyttes til den første helgen i juni, og følges opp av Barcelona som er inne i sitt siste kontraktsår. Sommersesongen fortsetter så godt som uendret frem til september, da Madrid kommer inn for første gang. Det hele avsluttes igjen med to trippel headere, og med finaleløpet i Abu Dhabi. 

Det forventes å kjøres seks sprintløp også i 2026, men det er ikke klart hvor disse sprintløpene skal kjøres. Rapporter tyder på at det vil bli to tredagers tester i Barcelona og Bahrain før sesongstart. 

Formel 1 2026
Australia6. - 8. mars
Kina13. - 15. mars
Japan27. - 29. mars
Bahrain10. - 12. april
Saudi-Arabia17. - 19. april
USA - Miami1. - 3. mai
Canada22. - 24. mai
Monaco5. - 7. juni
Spania - Barcelona12. - 14. juni
Østerrike26. - 28. juni
Storbritannia3. - 5. juli
Belgia17. - 19. juli
Ungarn24. - 26. juli
Nederland21. - 23. august
Italia4. - 6. september
Spania - Madrid11. - 13. september
Aserbajdsjan25. - 27. september
Singapore9. - 11. oktober
USA - Austin23. - 25. oktober
Mexico30. oktober - 1. november
Brasil6. - 8. november
USA - Las Vegas19. - 21. november
Qatar27. - 29. november
De forente arabiske emirater4. - 6. desember

Emil Gjerdrum på pallen på Zandvoort
Foto: Axel Weichert
Publisert: 8. juni, 15:53

RACING: Emil Gjerdrum har kjørt sin andre løpshelg i en GT3-bil i GT Masters på Zandvoort, og det endte svært gledelig for nordmannen. 

Gjerdrum fikk en god start på helgen med andreplass i kvalifiseringen, men en gridstraff medførte at han og teamkamerat Jonas Karklys måtte finne seg i å starte fra 12. plass. De to avanserte til 9. plass, og ble samtidig beste bil i PRO/AM-klassen. 

Søndag var det Karklys som tok seg av kvalifiseringen, og denne gangen ble utgangspunktet en 7. plass. I dette løpet slo duoen til med en tredjeplass totalt, ledet an av Gjerdrum som hadde flere gode forbikjøringer underveis. 

LES OGSÅ: Slik skal Emil komme inn i varmen hos Lamborghini

Ogier totalvant - Oliver slo til i WRC 2
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Sardinia:
Publisert: 8. juni, 14:54

RALLY: Årets Rally Sardinia har vært krevende for de aller fleste. I forkant av de siste etappene var det kun Toyotas Sebastien Ogier og Hyundais Ott Tänak som var med i seierskampen. 

Til slutt var det superveteran Ogier som klarte på beholde ledelsen og vinne løpet. 41-åringen kjører kun på deltid i Rally-VM, men dette er hans tredje seier for sesongen. Ingen førere har flere, og selv med to løp mindre kjørt enn de andre er han nå nummer to i sammendraget 19 poeng bak Elfyn Evans. 

Bak Ogier og Tänak ble Kalle Rovanperä nummer tre, og han dro også med seg ti ekstrapoeng for å ha vært raskest både på den avsluttende etappen med Power Stage-status og på søndagen isolert sett. Han er nå nummer tre i sammendraget, et poeng bak Ogier. 

I WRC 2 har ikke Oliver Solberg plukket poeng denne helgen, og på fredag mistet han 50 sekunder. Så ga norsk-svensken virkelig gass. Ni etappeseire og et forrykende tempo, samtidig som han unngikk mer trøbbel, medførte seier blant Rally2-bilene med over to minutter ned til nestemann.

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Nå går Karl Peder (17) internasjonalt

17-åringen skal kombinere Rally-NM og Rally-EM, med VM i sikte.


Artikkelbilde

Derfor hopper Petter (22) ned til nasjonal

Eventyret i norsk rallys toppklasse ble ikke særlig langt for Petter Sæves Waskaas, men den seiersvante unggutten ser på ingen måte mørkt på å hoppe ned til vepsebolet i nasjonalklassen.


Artikkelbilde

Jens har funnet roen – derfor føler han seg mye tryggere enn før

Det flyter bak rattet for Jens Hvaal i år, og som åpenhjertelig avslører hvordan har fått en helt annen mental ro etter at han byttet bilsportgren.


Artikkelbilde

Mario Hyttens enestående Le Mans-historie

Flere nordmenn har markert seg positivt på Le Mans gjennom historien. En av de har du kanskje ikke hørt om før, men historien er av de absolutt beste. Slik havnet Mario Hytten på Le Mans uten å ane hva han gikk til.


Artikkelbilde

Slik ble årets andre NM-runde i rallycross avsluttet på Konsmo

Flere hjemmeførere imponerte stort, og noen viste særdeles dominerende takter på Sørlandet.