RACING: Dennis Haugers sesong ruller videre denne helgen i Indy NXT. Denne gangen er det Detroit og en ny gatebane som står for tur med sin humpete karakteristikk.
Haugers teamkamerat i Andretti James Roe viste tidligere i treningen hvor brutal en slik gatebane kan være da han krasjet i veggen, og forårsaket et rødflagg. På dette tidspunktet var Hauger nummer syv på resultatlisten syv tideler vak ledende Caio Collet. Treningen rakk så vidt å komme i gang igjen før Liam Sceats ble stående igjen, og forårsaket et nytt rødflagg.
Da førerne slapp til igjen på banen gjensto det knappe 20 minutter av treningen. Da oppsto det problemer med bilen for Dennis, som ble stående i pit i flere minutter. Da han kom ut på banen gikk det dog unna med en foreløpig andretid, før han tok ledelsen.
Mot slutten av treningen tok 17 år gamle Max Taylor ledelsen. Så tok Caio Collet over ledelsen, før det hele ble avsluttet med at Hauger tok ledelsen tilbake. Dennis var til slutt nesten fire tideler foran konkurrentene.
Lørdag kjøres en ny trening, før det er klart for kvalifisering. Se alle sendetider i vår helgeplanlegger!
RACING: Christian Krognes er inne i sin første sesong som fabrikkfører for Aston Martin, der de store høydepunktene er 24-timersløpene på Spa og Nürburgring senere denne måneden.
Men som del av GT World Challenge er han også i aksjon i andre løp utenfor Nürburgrings rike. Denne helgen har han sammen med sine teamkamerater kjørt 3-timersløpet på Monza.
Krognes bil startet på 26. plass i løpet med Davit Pittard bak rattet fra start. I en kaotisk start avanserte briten frem til 17. plass. Sikkerhetsbilen måtte ut med en gang for å samle opp feltet, og da løpet kom i gang igjen var han nummer 11 ettersom andre biler hadde vært innom pit i mellomtiden. Pittard beholdt 11. plassen i omstarten av løpet.
Da det nærmet seg halvkjørt løp tok Krognes over ansvaret, og rullet ut på 9. plass. Der ble han liggende lenge, før han avanserte en plass med 50 minutter igjen av løpet.
Krognes ga så fra seg bilen til Henrique Chaves, som fullførte løpet på trioens vegne. Han rullet til slutt over mål som nummer syv etter en intens forsvarskamp. Seieren gikk til Lucas Auer, Matteo Cairoli og Maro Engel i en Mercedes AM drevet av Mann-Filter.
INDY NXT: Det ble dramatisk fra start i helgens Indy NXT-løp i Detroit. Dennis Hauger beholdt ledelsen i starten, og da satte det inn et lite kaos lenger bak i feltet der en rekke førere ble stående igjen. Rødflagget måtte følgelig ut for å rydde opp.
Omstarten gikk roligere for seg, og Hauger beholdt ledelsen. Fra dette tidspunktet ble Dennis liggende i front med god kontroll. Det ble etter hvert en tett kamp bak nordmannen for å komme seg forbi andremann Salvador De Alba, som kjørte med en ødelagt frontvinge. Det medførte at Hauger fikk en behagelig luke ned til konkurrentene.
De Alba tok til slutt en ufrivillig tur inn i pit, og det var da Lochie Hughes som igjen var Haugers nærmeste konkurrent. Så var det hans tur til å ødelegge egen frontvinge, noe som medførte at også han måtte kjøre inn i pit. Med fire runder igjen ble det noe spenning da Jordan Missig kjørte i murveggen og sikkerhetsbilen måtte ut.
Løpet kom i gang igjen med Hauger i tet med en enkelt runde igjen å kjøre. Nok en gang hadde Hauger full kontroll, og etter at 45 runder var unnagjort kunne Andretti-føreren juble for sesongens fjerde seier foran Caio Collet og Juan Manuel Correa.
Indy NXT-sesongen fortsetter om to uker, og da skal Hauger kjøre sitt første løp på en ovalbane.
RALLYCROSS: Denne helgen returnerte Rallycross-VM, og denne gangen er det det internasjonale bilsportforbundet som holder i trådene. Sesongen rullet i gang på den portugisiske Lousada-banen.
Norske Ole Christian Veiby og syv ganger verdensmester kom omsider til start etter innledende usikkerhet rundt KMS-teamets finansiering av sesongen.
Veiby startet fra andre rad i sin semifinale. Stupte rett inn i alternativsporet fra tredjeplass, og var nummer tre over mål. Dermed startet han på bakerste rad i finalen.
I finalen fikk Veiby en god start, og var nummer tre da Kevin Hansen og Johan Kristoffersson gikk inn i alternativsporet ved første mulighet. Det ble svært trangt om plassen i duell med Hansen-brødrene da Veiby gikk inn i alternativsporet på siste runde, men det endte med at nordmannen kom ut av det og over mål som nummer tre. Seieren gikk til Nicklas Grönholm foran Timmy Hansen, mens Kristoffersson kun ble nummer fem.
– Jeg så ikke den komme jeg heller. Jeg prøvde bare å følge Nicklas og TImmy i fronten og jeg tok inn litt mot slutten. Jeg vet ikke hva som skjedde på slutten der. Jeg kom bare ut av jokeren ag jeg så bare en stor støvsky og kom inn i noen og kom plutselig ut av det på tredjeplass. Heldig som er på pallen, og det er alltid fint med en pallplass, men vi ønsket oss mer denne helgen, sa Veiby i intervju med Andreas Bakkerud, som denne helgen var på plass som reporter og kommentator.
FORMEL 1: Det var Oscar Piastri som startet søndagens Spania Grand Prix fra pole position, og det var til slutt han som vant på kontrollert vis. Bak han ble det trøbbel for Max Verstappen.
Fra start klarte Verstappen å passere Lando Norris i kampen om andreplassen, mens Piastri hadde kontroll fra pole. Nederlenderen gikk så tidlig inn i pit, og det skulle vise seg at han var på en strategi med tre stopp opp mot McLaren-førerne som kun stoppet to ganger. Da førerne i teten var ferdig med alle sine planlagte stopp ledet Piastri foran Norris og Verstappen.
Med 11 runder igjen å kjøre ble Andrea Kimi Antonelli stående fast i grusfella, og sikkerhetsbilen måtte ut for å samle opp feltet. Toppførerne benyttet anledningen til å gå inn i pit nok en gang, men da hadde Verstappen kun harde dekk tilgjengelig mens McLaren-førerne satte på nye sett med de mykeste dekkene.
Da løpet kom i gang igjen gjensto det kun seks runder. Piastri og Norris hadde kontroll i omstarten, mens Verstappen på sin side hadde problemer med de harde dekkene og ble passert av Charles Leclerc.
Samtidig forsøkte Russell å komme seg forbi, men det endte med at Verstappen kjørte utenfor banen og beholdt plassen. Da fikk han beskjed om å slippe Russell forbi seg, og det endte med at Verstappen kjørte inn i Mercedes-føreren. Russell ble til nummer fire og Verstappen nummer fem over mål, men Red Bull-føreren falt ned til 10. plass grunnet en ti sekunders straff.
Bak disse dukket plutselig Sauber-fører Nico Hülkenberg opp, og sikret sn sterk 5. plass. På 9. plass ble det også etterlengtede poeng til Fernando Alonso.
Spania Grand Prix | ||
1) Oscar Piastri | McLaren | 1:17.445 |
2) Lando Norris | McLaren | +2.471 |
3) Charles Leclerc | Ferrari | +10.455 |
4) George Russell | Mercedes | +11.359 |
5) Nico Hülkenberg | Kick Sauber | +13.648 |
6) Lewis Hamilton | Ferrari | +15.508 |
7) Isack Hadjar | Racing Bulls | +16.022 |
8) Pierre Gasly | Alpine | +17.882 |
9) Fernando Alonso | Aston Martin | +21.564 |
10) Max Verstappen | Red Bull | +21.826 |
11) Liam Lawson | Racing Bulls | +25.532 |
12) Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +25.996 |
13) Yuki Tsunoda | Red Bull | +28.822 |
14) Carlos Sainz | Williams | +29.309 |
15) Franco Colapinto | Alpine | +31.381 |
16) Esteban Ocon | Haas | +32.197 |
17) Oliver Bearman | Haas | +37.065 |
18) Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | DNF |
19) Alexander Albon | Williams | DNF |
GOKART: I norsk gokart ble mai avsluttet med tradisjonsrike Håsken Grand Prix på Andebu. Disse førerne havnet på pallen i de ulike klassene.
I Cadetti var det Max Steindal som vant foran Gunnar Henriksen og William Berberg, mens det i Mini var Kristoffer Melhus som stakk av med seieren foran Marcus Borgli Randgaard.
I Junior 125 vant Sebastian Grøndal-Eeles foran Dominic Opsahl og Vernhardur. Det ble med andre ord en god helg for familie Grøndal-Eeles ettersom Thomas vant sine første finaler i Racing-NM. I Senior 125 var det Adam Fjørtoft som var raskest foran Fredrik Wold og Theodor Wøllestad Molvik.
I DD2 vant Adrian Yndestad Kirkhus foran Jon Egil Lilleby og Nicholas Rye Smørsteen. I KZ2 vant Benjamin Fuglesang foran Tord Raugstad og Sivert Haugberg Møyland.
Gode kompiser på utsiden av tidskontrollene. Men inne på de lynraske EM-veiene var det helnorsk krig i kampen om å bli beste tohjulsdrevne bil.
– Det blir mye Volvo-kjøring, og da får du ingen gode tider i EM.
Årets andre NM-runde er ferdigkjørt, og der markerte flere førere seg på svært positivt vis.
Friskusen fra Spydeberg utelukker ikke nye forsøk på å prøve seg i utlandet igjen.
Den 37 år gamle trebarnspappaen er egentlig TV-ekspert i Rally-EM, men denne helgen tok han fri og slo til med karrierens første EM-seier i Royal Rally.