ANNONSE
ANNONSE
Mister test etter brudd på budsjettaket
Foto: Formel E

Mister test etter brudd på budsjettaket

Publisert: 24. oktober, 11:43

FORMEL E: Konseptet med budjsettak er mye omtalt i Formel 1, men det er ikke en unik løsning i bilsporten. Formel E har også et budsjettak, og nå har to team havnet i trøbbel etter å ha brukt for mye penger. 

Nissan og Jaguar, to toppteam i mesterskapet, skal begge ha brukt for mye penger i 22/23-sesongen. Det medfører betydelige bøter og 

Den sesongen var budsjettaket på 13 668 000 millioner euro. Nissan brukte 269 252 euro for mye, mens Jaguar brukte 88 883 euro for mye. Det medfører bøter på henholdsvis 300 000 og 100 000 euro, i tillegg til at begge team utestenges fra de tre første timene av den første pre season-testen i Valencia. 

McLaren ber om ny dommervurdering
Foto: McLaren
Publisert: 25. oktober, 08:14

FORMEL 1: Forrige helg var det Ferrari som dominerte USA Grand Prix, men i ettertid har det meste handlet om duellen mellom Lando Norris og Max Verstappen. 

I et forbikjøringsforsøk var Lando Norris først i innbremsingen, men det var Max Verstappen som var først ved Tangeringspunktet. Det endte med at ingen av de to klarte svingen, før Norris passerte Verstappen utenfor banen. Det fikk han en fem sekunders straff for, og det medførte til slutt at han ble slått av Verstappen i kampen om tredjeplassen.

I ettertid har hendelsen skapt debatt, og nå her McLaren om en såkalt «right of review». Det betyr at de ønsker en ny vurdering av hendelsen. For at prosessen skal gå videre og at de skal få en ny sjanse er de avhengig av å vise til en signifikant og relevant nytt element i saken. 

LES OGSÅ: – Det er ikke min regelbok
LES OGSÅ: Kommentar: Et regelverk som har overregulert seg selv

Nærmer seg peongendring i Rally-VM
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 24. oktober, 11:28

RALLY: Poengsystemet i rally ble endret før årets sesong slik at mesteparten av poengene ble delt ut etter lørdagens kjøring, mens søndagen sto igjen som en egen dag med tilhørende poeng. De endringene har fått sterk kritikk hele sesongen, og nå går det mot en ny endring. 

Om FIA godkjenner mesterskapets forslag skal det ikke lenger deles ut poeng på lørdagene. Med det nye formatet vil det deles ut poeng basert på resultatet etter løpsslutt på søndag. I tillegg skal det deles ut egne poeng knyttet til søndagens resultater, og egne poeng knyttet til den siste etappen med power stage-status. Totalt kan men, om det nye systemet får gjennomslag, opptjene 35 poeng i løpet av en helg. 

LES OGSÅ: Oliver Solbergs gullhåp lever - men et hinder gjenstår

Ferrari-dominanse og beintøff gullkamp
Foto: Scuderia Ferrari
USA Grand Prix:
Publisert: 20. oktober, 22:47

FORMEL 1: Fra fjerde startposisjon stjal Charles Leclerc ledelsen allerede etter første sving, og derifra og ut var det ingen som kunne true monegaskeren. Også Carlos Sainz beviste at Ferrari var bilen å slå i helga, og sikret en bunnsolid dobbeltseier til de røde italienerne.

Gira på mer unik bilsportjournalistikk på norsk? Følg denne linken og spar 50 prosent på årsabonnement!

Men slutten av løpet handlet om duellen om tredjeplassen, hvor det var mesterskapsrivalene Max Verstappen og Lando Norris i hovedrollene. Verstappen ledet an, men Norris hadde friskere dekk og høyere tempo i løpets siste fase.

LES OGSÅ: Liam Lawsons store sjanse
LES OGSÅ: Norris vs. Verstappen: Dette må til for Norris-gull

Etter flerfoldige forsøk kom Norris seg forbi, før Verstappen svarte med en sen innbremsing som førte dem begge langt ut mot kanten av banen. Norris havnet utenfor, men fullførte forbikjøringen.

Dette ble han senere straffet for, selv om Norris passerte målflagget som tredjemann. Men 5-sekundersstraffen ble for kostbar for briten, og i stedet var det Verstappen som kom seirende ut av både den siste pallplassen, men også den beinharde interne kampen om mesterskapsgullet.

– Det er bare trist at vi skal ha det sånn som dette. Men sånn er reglene, sa Viaplay-ekspert Thomas Schie om dommeravgjørelsen som kom rett før løpets slutt.

USA Grand Prix - Topp 10:

1) Charles Leclerc, Ferrari
2) Carlos Sainz jr., Ferrari, +8,562
3) Max Verstappen, Red Bull, +19,412
4) Lando Norris, McLaren, +20,354
5) Oscar Piastri, McLaren, +21,921
6) George Russell, Mercedes, +56,295
7) Sergio Perez, Red Bull, +59,072
8) Nico Hülkenberg, Haas, +1:02,957
9) Liam Lawson, RB, +1:10,563
10) Franco Colapinto, Williams, +1:11,979

Vant mesterskapet for første gang
Foto: ADAC Motorsport
DTM, Hockenheimring:
Publisert: 20. oktober, 14:56

RACING: Det var denne helgen knyttet stor spenning til sesongavslutningen i DTM på Hockenheimring. Mirko Bortolotti ledet før starten av helgens første løp med 15 poeng over Kelvin van der Linde, men det hele skulle avgjøres under helgens andre løp søndag.

Kelvin van der Linde sikret seg pole position til lørdagens løp, og holdt også denne ledelsen helt inn til mål. Mirko Bortolotti endte løpet på femteplass og mistet dermed også mesterskapsledelsen til nettopp van der Linde, men forspranget var kun to poeng. Dermed var det duket for en skikkelig kamp under helgens og sesongens siste løp. 

Mirko Bortolotti hadde i forkant av søndagens løp sikret seg pole position, og dermed også tre verdifulle poeng til førermesterskapet. Dette sørget for at han allerede før søndagens løp igjen hadde tatt over mesterskapsledelsen fra van der Linde, men ledet kun med ett poeng. Kelvin van der Linde startet på sin side bakover i feltet, og utfordret aldri Bortolotti under helgens siste løp. Bortolotti ledet lenge, men mistet etterhvert løpsledelsen til Luca Engstler mot slutten av løpet. Da målflagget kom ut kjørte italieneren i Lamborghini over mål som nummer to, men sikret med det sin første mesterskapstittel i DTM.

GT4 Germany har denne helgen også vært på plass på Hockenheimring, riktignok uten Emil Gjerdrum i førersetet. Bilen til Gjerdrum og teamkamerat William Tregurtha ble skadet under løpshelgen på Red Bull Ring, og teamet fikk ikke klargjort bilen tidsnok til sesongavslutningen denne helgen.

DTM Hockenheimring, løp 2 - Topp 5:

1) Luca Engstler, Lamborghini 
2) Mirko Bortolotti, Lamborghini
3) Rene Rast, BMW
4) Thomas Preining, Porsche
5) Nicki Thiim, Lamborghini

Tänak holder liv i mesterskapet
Foto: Janus Ree / Red Bull Content Pool
Rally Sentral-Europa:
Publisert: 20. oktober, 14:26

RALLY: VM-runde 12 av 13 er unnagjort, og kampen om seieren sto lenge mellom Ott Tänak og Sebastien Ogier denne søndagen. Tänak og Ogier skilte kun ett og et halvt sekund før sistnevnte var uheldig og plasserte bilen utenfor veien på SS17. Estlenderen kontrollerte så resterende etapper og kjørte med dette inn til sesongens andre seier, og holder fortsatt liv i kampen om mesterskapet. Thierry Neuville leder fortsatt mesterskapet over nettopp Ott Tänak, men alt avgjøres i Japan i november ettersom forspranget kun er på 26 poeng mellom de to.

Andreas Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen forulykket fredag, men sto på startstreken igjen allerede lørdag morgen for å kjempe om poeng. Poengfangsten ble likevel beskjeden ettersom duoen også søndag fikk problemer tidlig. Mikkelsen og Eriksen punkterte under dagens første etappe, og tapte med dette i underkant av to minutter. Duoen avsluttet likevel med en sterk andreplass på power-stage etappen.

I WRC 2-klassen var det før denne helgen knyttet stor spenning til om tittelkonkurrenten til Oliver Solberg, Yohan Rossel, skulle kapre nok poeng til å gå forbi Solberg sammenlagt i mesterskapet. Etter flere etapper med uflaks og trøbbel for franskmannen ble det et beskjedent resultat for Citroen-føreren, og dermed er det fortsatt liv i mesterskapsdrømmen til Oliver Solberg. Alle øyne er nå rettet mot sesongavslutningen i Japan om fem uker, hvor Sami Pajari fortsatt kan ta mestertittelen i WRC 2-klassen dersom han fullfører med nok poeng. 

På tross av at Solberg og kartleser Edmondson ikke plukket poeng til førermesterskapet under denne runden, presterte duoen sterkt og endte på en andreplass i klassen. Solberg endte 16 sekunder bak Nikolay Gryazin.

Mesterskapene avgjøres under sesongavslutningen i Japan om fem uker. 

Rally Sentral-Europa, etter SS18:

1) Ott Tänak, Hyundai, 2:37:34,6
2) Elfyn Evans, Toyota, +7,0
3) Thierry Neuville, Hyundai, +39,8
4) Takamoto Katsuta, Toyota, + 1:21,0
5) Gregoire Munster, Ford, +3:41,9
6) Nikolay Gryazin, Citroen, +9:17,6
7) Oliver Solberg, Skoda, +9:34,1
8) Filip Mares, Toyota, +11:41,5
9) Mikolaj Marczyk, Skoda, +12:10,6
10) Kajetan Kajetanowicz, Skoda, +12:20,3

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Disse førerne kjemper om de siste Formel 1-setene

Fortsatt er det spenning i silly season. Slik ligger det an i kampen om de siste setene.


Artikkelbilde

Tilkjent seieren 53 år etter løpsslutt

Å vinne et NASCAR-løp i en alder av 86 år er en sjelden, men ikke umulig oppgave. I alle fall ikke om man er veldig treg med å holde orden på statistikkbøkene.


Artikkelbilde

Rekordstor norsk tropp sikter mot medalje

Bilsportens OL arrangeres på nytt, og denne gangen med rekordmange nordmenn på plass.


Artikkelbilde

Et regelverk som har overregulert seg selv

– Det er synd når en av de fineste duellene i F1 de siste årene blir ødelagt av to situasjoner som blir behandlet på forskjellige måter, skriver Formel 1-ekspert Stein Pettersen.


Artikkelbilde

Oliver Solbergs gullhåp lever - men et hinder gjenstår

Etter en rekke ulike scenarioer og avgjørende hendelser både i og utenfor rallyløypa er det nå kun et hinder som skiller Oliver Solberg fra gull i WRC 2.