GOKART: Denne helgen var det gjensyn med Gokart-NM, som tradisjonen tro holdes over kun én løpshelg, og Andebu var tilbake som vertskap for første gang siden 2019 i kartingens norgesmesterskap. Også med et spesielt bakteppe denne gang, som følge av dødsulykken på samme bane før sommeren, noe som også ble markert ekstra etter tidkjøringen fredag.
LES OGSÅ: Gripende hyllest av 15-åringen – i regi av ungdommen selv
Søndag var det fullt alvor og duket for finaler når de mest prestisjefylte medaljene i norsk gokart skulle deles ut. Og fra fjorårets mesterskapsvinnere på Varna, så fikk vi to stykk som forsvarte tittelen sin.
I Mini-klassen, som kjøres med norgescupstatus, var det Patrick Kristiansen som tok sin andre tittel på rad. Etter 20 runder i finalen kunne han krysse mållinja drøye 3,5 sekunder foran Adrian Mikalsen. Lucas Emil Løfshus tok tredjeplassen, ytterligere fem Sekunder bak Mikalsen i mål igjen.
Av den andre regjerende mesteren finner vi Jonas Holte Rød i X30-klassen. Han ble nummer tre på tidkjøringa, men sikret tittelen da det gjaldt som mest i finalen - med drøye tre sekunder til en annen tidligere mester, Dennis Bjerke. Nicklas Dotsetsveen tok bronsemedaljen.
LES OGSÅ: Lavere deltagelse og økt sikkerhet etter dødsulykken
I en klasse som ikke er direkte ulik X30, Rotax, skulle vi også ha fin deltakelse på Andebu denne helgen, hvor Theo Eriksen tok det lengste strået, foran Timian Hauge Hafstad og Johannes Larsson Nyberg på sølv og bronseplass.
Over til Junior 125, og der skulle det bli virkelig tett og omedaljene. Men det var juniorlandslagsutøver Fredrik Flood-Engebretsen som høynet etter fjorårets sølvmedalje i NM, for denne gang var det hans tur til å stå øverst på pallen. Og det ble en knepen gullmedalje, for side som side fulgte Martin Omdal som måtte bite i det sure sølveplet med fattige tre tideler, som på sin side igjen var bare tre tideler foran Joachim Hopland Askeland som endte på nederste trinnet på pallen.
LES OGSÅ: Stian Paulsen setter nye mål - vil gjøre TCR-comeback
I «kongeklassen» KZ2 ble det dessverre ingen reprise på gull for hjemmefører Finn Erik Rismyhr. I stedet var Benjamin Fuglesang i en overlegen klasse for seg, med hele 13,7 sekunder å gå på til Tobias Schønberg som sikret sølvmedaljen. På bronseplass finner vi ingen ringere enn Stian Paulsen, som kunne lade opp til EM med en finfin bronsemedalje.
Helt til slutt er det også verdt å nevne de aller minste som også fikk være med å kjøre, dog uten formell NM-status. Men det er bare å gratulere William André Furuheim med finaleseier etter 15 kjørte under, 4,7 sekunder foran Nicolaj Pietras, mens Philip Bakkegård ble nummer tre.
Fullstendige resultatlister finner du her! Parc Fermé kommer tilbake med en egen bildeserie litt senere.
RALLYCROSS: Denne helgen markerer slutten av årets sesong, og det hele foregår på Istanbul Park i Tyrkia, etter at de opprinnelige planene om sesongavslunting i Australia og deretter Kina ble avlyst.
Det var lørdag knyttet stor spenning til om Johan Kristoffersson som med et godt resultat kunne sikre seg verdensmesterskapet allerede en dag før slutt. 35-åringen som allerede har seks verdensmesterskap fra tidligere, startet dagens første heat med sterk kjøring. Svensken var først over mål i heatet før semi-finalen, og sikret seg dermed nok poeng for å samtidig sikre seg sin syvende verdensmestertittel.
LES OGSÅ: Rallydrømmen legges på is – nå skal Ole Christian gå nye veier
Nevnte Kristoffersson sikret seg også plass til dagens finale, sammen med Ole Christian Veiby. Nordmannen som fortsatt kjemper om sølvet i resultatlisten sammenlagt startet finalen fra fremste rekke, tok starten, og ledet ut av første sving. Ledelsen økte etterhvert som rundene gikk, og var aldri truet av konkurrentene. 28-åringen krysset målstreken først av samtlige, og kjørte dermed også inn til sin første VM-seier. En etterlengtet seier for Veiby, som også tar Norges første VM-seier siden Andreas Bakkerud sto øverst på podiumet i Canada i 2019.
Mesterskapet fortsetter søndag, hvor Veiby har alle muligheter for å sikre seg sølvet i mesterskapet. Nordmannen er kun syv poeng bak Kevin Hansen som foreløpig innehar andreplassen sammenlagt.
LES OGSÅ: Sivert går fra EM til «store super» i Rallycross-NM
FORMEL 2: Dennis Hauger har kjørt sitt siste løp i Formel 2. Lørdag ble det klart at nordmannen står over sesongens to siste løp i Qatar og Abu Dhabi, og hans tredje og siste sesong i mesterskapet er dermed over.
Årsaken er at team Hauger nå ønsker å tette alt fokus og alle økonomiske midler mot neste sesongs sasing. Da er det USA og Indy NXT som venter med Andretti. Richard Verschoor tar over for Hauger i MP Motorsport, og han skal også kjøre for teamet i 2025.
– Det har vært helt fantastisk å være en del av MP Motorsport teamet i to sesonger. Det har vært lærerikt, givende og ikke minst et fantastisk kameratskap i teamet. Samtidig gleder jeg meg stort til å ta fatt på et nytt mesterskap og kjøre for IndyNXT-laget til Andretti Global i 2025. Planen fremover nå er å rette all energi på å forberede meg for å kjøre i USA og da er det også naturlig at jeg står over årets siste to løp i Formel 2-mesterskapet, sier Dennis Hauger.
LES OGSÅ: Nå er Dennis Hauger klar for å vinne med Andretti
FORMEL E: Det helelektriske mesterskapet Formel E er på vei inn i en ny æra med GEN3 Evo-bilene. Denne uken har førerne testet bilene på Jarama i Madrid i det som var den eneste testen før sesongstart. Egentlig skulle de kjøre i Valencia, men flommen gjorde at det hele ble flyttet til Madrid.
Som vanlig hadde førerne ulikt fokus på ulike tidspunkter på en test som dette, men tidene er uansett den eneste pekepinnen vi har før sesongen ruller i gang for alvor. På tvers av de seks testpassene var det Jaguars Mitch Evans som var raskest foran Kiro-fører Dan Ticktum og Porsche-fører og regjerende verdensmester Pascal Wehrlein.
Etter at de faste førerne hadde kjørt sine runder var det klart for tidenes første kvinnetest i et VM. Her var det F1 Academy-leder Abbi Pulling som var raskest med tiden 1:30,889. Bak Pulling fulgte Jamie Chadwick og Bianca Bustamante. Pulling kjørte for Nissan i testen, mens Chadwick og Bustamante kjørte for henholdsvis Jaguar og McLaren.
Formel E-esongen ruller i gang i Sao Paulo 7. desember. Se hele kalenderen her!
Topp 10:
1) Mitch Evans, Jaguar, 1:27,462
2) Dan Ticktum, Kiro, +0,141
3) Pascal Wehrlein, Porsche, +0,197
4) David Beckmann, Kiro, +0,294
5) Taylor Barnard, McLaren, +0,319
6) Antonio Felix Da Costa, Porsche, +0,352
7) Oliver Rowland, Porsche, +0,512
8) Stoffel Vandoorne, Maserati, +0.544
9) Nyck de Vries, Mahindra, +0,549
10) Max Günther, DS Penske, +0,609
FORMEL 1: Regjerende verdensmester i rally Kalle Rovanperä har denne sesongen kjørt rally på deltid for å ha mer tid til andre ting. Finnen har blant annet kjørt i Porsche Carerra Cup Benelux og Drift Masters, og nå har han også prøvd seg i en Formel 1-bil.
På Red Bull Ring testet Rovanperä en RB8 fra 2012. Han kjørte også en Formel 4-bil og en Formel Renault 3,5, og totalt gjorde han unna rundt 50 runder.
– Jeg fikk inn ganske mange runder og selvfølgelig var F1 noe jeg hadde gledet meg til lenge, så det var veldig kult å endelig få kjøre den. Dagen gikk bra, og jeg satt igjen med veldig gode følelser, sa Rovanperä.
FORMEL 2: Dino Beganovic tar steget opp fra Formel 3 når han får sjansen i Formel 2 i sesongens to siste løpshelger. I Qatar og Abu Dhabi skal svensken kjøre for DAMS.
Han erstatter der Juan Manuel Correa, og skal kjøre sammen med Jak Crawford. På neste sesongs Formel 2-grid er det kun Crawford, Arvid Lindblad og Leonardo Fornaroli som har blitt bekreftet.
Forøvrig kjører Zane Maloney løpet i Qatar før han skifter fokus til sesongstarten i Formel E samtidig som Formel 2-mesterskapet avsluttes i Abu Dhabi. Hvem som skal erstatte Maloney i det løpet er foreløpig uvisst.
Dennis Hauger stiller også til start i det som blir hans to siste løpshelger i Formel 2-karrieren før han retter alt fokus mot Indy NXT i USA.
LES OGSÅ: Dino savner selvtilliten fra debutsesongen i Formel 3
Om det var noen tvil: Henning Solberg er klar for å gi full gass også i 2025, og det med flere sponsorer i ryggen.
Med mange potensielle arrangører er det ikke plass til alle på Formel 1-kalenderen. Det skal løses ved en rotering av europeiske baner.
FIA-president Mohammed Ben Sulayem kritiseres på flere punkter i et åpent brev fra Formel 1-førerne. Det skjer etter flere kontroverser knyttet til språkbruk og bøter.
Andreas Mikkelsen er under press før sesongens siste løp, men han får også støtte fra sjefen selv. Samtidig linkes Oliver Solberg til en Rally1-retur hos M-Sport.
Rallycross-NMs mest intense klasse får nok et tilskudd før neste sesong.