RACING: I likhet med klokkemerket løpet blir representert av, går Dennis Olsen sin bil også som et urverk. Etter at mørket har lagt seg over Daytona har Ford tilbakelagt de siste to timene i ledelse av GTD Pro-klassen, med Olsen selv i førersetet.
Et felles tema inn mot nattstintet var hvor kaldt Florida har vært den siste uken. Og det har blitt spekulert i om at den kalde Daytona-natten vil bli en utfordring for bil og fører.
— Det er ikke noe problem så fort man har temperatur i dekkene, konkluderer dog Olsen fort med til Parc Fermé.
— Kun de første rundene på kalde dekk er utfordrende, men det er ikke noe nytt når man har kjørt på Daytona, fortsetter han med glimt i øye.
Stintet startet med antydning til dramatikk da Olsen kjørte på rødt lys i utgangen av depotet. Dog kan det se ut som at Fords bil nummer 65 unngikk straff fra dommerne og kunne kjøre inn i skumringen i Ford-masjon med søsterbilen. Og årsaken til hva som skjedde er kanskje ikke helt ukjent for dem som har kjørt ved solnedgang tidligere.
— Jeg hadde solen i øynene og så ikke rødt lys på pit exit. Men stoppet, så vi fikk ikke straff, innrømmer han.
LES OGSÅ: Dennis Olsen og Ford kjemper i toppen
Verre ble det for en av de tetteste konkurrentene, AO Racing. Like etter omstarten fikk de straff for å ikke fulgt riktig prosedyre for nødstopp.
Etter siste gulflagg der Alex Palou fikk stopp byttet Olsen bil med Christopher Mies. Austin Cindric tok over søsterbilen fra Sebastian Priaulx.
I toppklassen byttes det stadig på om førsteplassen. Porsches Laurens Vanthoor ledet omstarten, men ble hardt presset av Felipe Drugovich som klarte å ta ledelsen. Ikke lenge etter var det en annen Cadillac som overtok førsteplassen med en Kamui Kobayashi med dårlig tid. Cirka 20 minutter etter at Kobayashi tok ledelsen, gikk Wayne Taylor-teamet inn i depotet og overga ledelsen til Scott Dixon i Meyer Shank Racing.
RACING: Etter 24 neglebitene timer, og en siste time som hadde alle nordmenns nerver i helspenn, var det Fords bil nummer 65, med ingen andre enn Dennis Olsen i spissen som skulle klare å vinne sammenlagt i GTD-klassene i årets utgave. Etter mange års prøving, og etter å ha kommet farlig nærme i 2022, så ble det endelig Rolex på vei hjem til Våler i 2025.
Det signerer også Fords første seier med Mustangen etter utviklingsåret i fjor og flere pallplasser i IMSA og pallplass på Le Mans i fjor.
— Jeg bare hørte på spotteren og prøvde å unngå å gjøre noen feil. Ford ga oss masse krefter og det hjalp oss mye. Nå er det tid for å feire, sa en emosjonell Dennis Olsen til IMSA Radio.
— Dennis gjorde en kjempejobb, strategien vår på slutten var helt nervevrakende. Det er helt utrolig at vi vant det. Jeg kan ikke tro det. Det er helt utrolig, ett år siden fullførte vi uten problemer men vi manglet tempo. Men nå vinner vi løpet, tusen takk til laget, sier Christopher Mies til IMSA Radio på pallen.
Da siste omstart gikk av stablene var det åpenbart at Dennis Olsen hadde bestemt seg. Han skulle vinne uansett hva.
En frekk forbikjøring på AO Racing sin Porsche 77 så nordmannen plutselig i ledelse i klassen med under én time igjen av løpet. Og tatt i betraktning hvilken historie fabrikk-Corvettene hadde hatt med Paul Miller Racing tidligere i løpet ville ikke dette bli noen ren kamp inn mot mål.
Tross et forrykende press fra Alexander Sims i Corvette, klarte Olsen å motstå angrepet og beholde ledelsen helt fra grønnflagget ble veivet til målflagget falt. Preseset mellom Paul Miller Racing og Corvette nådde også sitt kokepunkt da Nico Varrone kjører på Kelvin van der Linde på tampen av løpet og sender BMWen til Paul Miller Racing sidelengs. Straff til Verrone og et endelig punktum i Chevrolet vs. BMW-sagaen.
Konflikten på banen mellom de to tungvekterne gjorde også resultatet klart for Fords andre fabrikkbil, startnummer 64. Med det så blir det dobbel pallplassering i sesongåpningen i IMSA.
Parc Fermé kommer tilbake med mer.
RACING: En intens, beinhard og neglebitende utgave av Rolex 24 er på vei til å nå konklusjonen, og til Parc Fermé kan Dennis Olsen avsløre at det blir han som skal ta bilen til mål.
På spørsmål om hvordan Ford skal klare å slå Paul Miller-BMWen har Parc Fermé ikke fått svar siden det nå etter all formodning nærmer seg siste depotstopp for teamet med svært kort margin. Men det kan tenkes at strategien blir flatt jern frem til siste sekund.
Etter at lederen i LMP2, PECOM Racing, fikk motorstopp og brakte ut det mest nylige gulflagget, har tetpakken i GTD Pro samlet seg i sekundstrid fra første- til åttendeplassen.
I skrivende stund er det Paul Miller som leder, Ford på andreplass, AO Racing på tredje og Corvette på fjerde.
RACING: Man trengte ikke å bruke lang tid på å tolke eller mye fantasi for å forstå hva Tommy Milner syntes om taktikken til Paul Miller Racing-BMWene i kampen om førsteplassen i GTD Pro.
Det internasjonale tegnet for misfornøyd var nærmest påmalt Corvetten til Milner da han passerte Augusto Farfus i bil nummer 48. Årsaken til den ekspletive reaksjonen kom av at Farfus i lengre tid - etter å ha lagt flere runder bak lederne i klassen - sperret og presset Milner mot søsterbilen i Paul Miller-teamet styrt av Connor de Phillippi.
I IMSA er blåflagg stort sett et informasjonelt flagg, altså man har ikke vikeplikt til bilen bak. Derfor hadde ikke Farfus noen påtalt plikt til å skulle flytte seg for verken Milner eller de Phillippi. Derimot ser IMSA strengt på «blocking» der man flytter bilen sin til en del av bane i reaksjon på bilen bak. Det var dette som til slutt felte Farfus og lønnet Paul Miller bil 48 med en depotstraff.
Det ble ved et punkt svært hett i kampen før langfingeren fikk luftet seg, der Milner også kjørte styrte sin bil ut i sporet til de Phillippi.
Etter at den ildsinte duoen gjorde unna sine depotstopp, overtok bil nummer en nettoledelsen i klasse med drøyt 2,5 time igjen på klokken.
RACING: Etter 19 timer med racing begynner man å kunne danne seg et bilde av hvem Rolex 24 kommer til å handle når løpet til slutt er historie.
I GTD Pro-klassen har fabrikk-Fordene og fabrikk-Corvettene holdt tritt med privatist-lagene Paul Miller Racing (BMW, journ. anm.) og AO Racing (Porsche, journ. anm.). Stort sett har avstandene vært like mellom de fire lagene uten at noen har klart å lede løpet overlegent på egenhånd.
AO Racing har på sin side slitt mest. «Rexy» har måtte kjøre seg opp flere ganger i løpet. Første gang var etter en straff for feil nødstopprosedyre. Så holdt de på med å bli samlet i massekrasjen der Wayne Taylors bil 40 kjørte av og endte tilbake i banen. For bare en drøy time siden var bilen en liten tur i veggen etter å ha bommet på Le Mans-sjikanen.
LES OGSÅ: Vesti-bil møtte veggen
Paul Miller Racing ledet også dette løpet tidligere på dagen, men samme massesmell som holdt på med å bli problematisk for Rexy, endte sjansene for å kjempe om seier med deres bil 48. Bil nummer 1, som nå leder løpet, har kjempet med nebb og klør for å kunne lede klassen.
Mer anonyme har Pratt Miller-Corvettene vært, men de dukker med jevne mellomrom opp i topp fire-listene og er stort sett alltid innenfor rekkevidde ved pitstopp eller hvis noe annet skulle skje i klassen.
Ford-teamets beste bil har uten tvil vært den med startnummer 65. Den har tilbakelagt mye av natten i topp tre. Søsterbilen 64 har også klart å holde rytmen uten nevneverdige problemer.
LES OGSÅ: Ford-masjon i fjerde time
I toppklassen er det samme tema, ingen har klart å stikke av med noen overlegen ledelse i klasse, og kampene har vært alle fabrikantene utenom Lamborghini som brøt kun 1,5 time inn i løpet. I skrivende stund er det Nick Tandy og Porsche nummer syv som leder, med Kevin Magnussens BMW nummer 24 på en andre.
I LMP2 er det Dane Cameron som leder med AO Racings bil 99, ellers kalt «Spike». De har ledet flest runder i klassen med god margin, men møter sterk motstand fra andreplassen, PRECOM Racing med Matthieu Vaxiviere bak rattet.
I GTD-klassen er det Marvin Kirchhofer i AWA-teamet fuglt av Tom Sargent fra Wright Motorsports og Kenton Koch i Korthoff Competition.
Oppdatering: I en tidligere versjon skrev vi at Paul Miller Racings bil 48 hadde brutt løpet. Det stemmer ikke siden Parc Fermé plutselig kunne skue bilen fra TV-bildene like etter publisering. Feilen ble rettet 15:05.
RALLY: Før løpets aller siste etappe, som også hadde Power Stage-status med tilhørende ekstra poeng, skilte det kun 22 sekunder fra ledende Ogier ned til Hyundai-debutant Adrien Fourmaux på tredjeplass. Ogiers teamkamerat i Toyota Elfyn Evans var nummer to, 18 sekunder bak Ogier.
Fourmaux, som har hatt en strålende debut for Hyundai, slo Rovanperäs tid og kjørte inn til ledelse. Dog holdt det ikke til mer enn en tredjeplass, for det var Ogier som holdt unna foran teamkamerat Evans.Ogier tok med det sin tiende seier i Monte-Carlo.
Med årets poengsystem deles alle poengene ut etter søndagens kjøring. Mesteparten baseres på totalresultatet, i tillegg til at det er fra 5 til 1 ekstra poeng for søndagens resultat, og fra 5 til 1 ekstra poeng for power stage. Ogier ender med 33 poeng, Evans med 26 og Fourmaux med 20. Rovanperä ender til slutt med 18 poeng tross et utfordrende rally før siste dag.
I WRC 2 var Oliver Solberg aldri med i seierskampen etter et stort tidstap på torsdag, og han endte til slutt som nummer seks fire minutter bak. Dog spiller det ikke all verdens rolle ettersom han ikke plukket poeng i mesterskapet i dette løpet.
Rally Monte-Carlo:
1) Sebastien Ogier, Toyota
2) Elfyn Evans, Toyota, +18,4
3) Adrien Fourmaux, Hyundai, +25,9
4) Kalle Rovanperä, Toyota, +54,3
5) Ott Tänak, Hyundai, +58,9
Årets utgave av 24-timersløpet på Daytona ble en thriller som ga helt fra første minutt. Og toppen av kransekaken var norsk seier.
For første gang ble det NM-seier på løst underlag. Herman Lie-Nilsen tror han har knekt noen viktige koder denne vinteren.
Det er hele 4,5 måned til neste NM-runde, og denne tiden skal fylles med noe. Anders Kjær utelukker ikke muligheten til å delta i den populære svenske EM-runden Royal Rally of Scandinavia.
Eyvind Brynildsen slo til med seier i Rally Finnskog, men han har en uvanlig utfordring med bilen. Kall det gjerne et luksusproblem.
Mesterskapet fortsetter å vokse, fabrikk-team er motivert til å gi flatt jern, men viktigst av alt er IMSA fortsatt den gode amerikanske bilsportfesten den alltid har vært.