ANNONSE
ANNONSE
Vesti-bil møtte veggen
Skjermdump: Viaplay / IMSA.tv
24-timersløpet på Daytona:

Vesti-bil møtte veggen

Publisert: 26. januar, 06:06

RACING: Etter en intens kamp om ledelsen mellom Action Express og Porsches bil nummer syv, der Jack Aitken og Nick Tandy var sentrale figurer, endte den knalltøffe kampen med sammenstøt i veggen for Action Express-teamet.

Fredrik Vesti hadde tatt over for Aitken og ledet løpet da forrige omstart fikk grønnflagget. Utenom en noe uvanlig omstart og noen plasser tapt, virket det ikke som om det var den store dramatikken knyttet til Vestis kjøretid. Med drøyt 13 timer og 40 minutter igjen på klokken viste plutselig TV-bildene en nærmest totalvraket Cadillac med startnummer 31.

LES OGSÅ: Ford-masjon i fjerde time

De første bildene av smellen ga et uklart bilde av hva som faktisk hadde skjedd, men med nøyere gjennomgang kunne det se ut som en punktering eller kollaps av hjulopphenget på bakstillingen førte til at dansken mistet all kontroll over bilen. Vesti forsøkte å ro bilen inn til depotet, ettersom inngangen kun var noen hundre meter unna. Skadene var dog for store til at dansken klarte å kjøre bilen inn for egen maskin.

I GTP-ledelse er det nå Wayne Taylor som har tatt over førsteplassen igjen med startnummer 10, etterfulgt av Porsches bil nummer seks, og JDC Miller Porsches bil nummer 85.

I GTD Pro er det Paul Miller-bil nummer en som leder klassen med Madison Snow foran Fords bil nummer 65 med Dennis Olsen og GetSpeed-Mercedsen til Luca Stolz.

Parc Fermé forsøker å følge Rolex 24 med falkeblikk, men må innrømme det begynner å bli litt tungt etter snart 12 timer. Med kaffen på kok skal vi enda forsøke å henge med noen timer til.

Dennis Olsen vant Rolex 24
Skjermdump: Viaplay / IMSA
24-timersløpet på Daytona:
Publisert: 26. januar, 19:21

RACING: Etter 24 neglebitene timer, og en siste time som hadde alle nordmenns nerver i helspenn, var det Fords bil nummer 65, med ingen andre enn Dennis Olsen i spissen som skulle klare å vinne sammenlagt i GTD-klassene i årets utgave. Etter mange års prøving, og etter å ha kommet farlig nærme i 2022, så ble det endelig Rolex på vei hjem til Våler i 2025.

Det signerer også Fords første seier med Mustangen etter utviklingsåret i fjor og flere pallplasser i IMSA og pallplass på Le Mans i fjor. 

— Jeg bare hørte på spotteren og prøvde å unngå å gjøre noen feil. Ford ga oss masse krefter og det hjalp oss mye. Nå er det tid for å feire, sa en emosjonell Dennis Olsen til IMSA Radio.

— Dennis gjorde en kjempejobb, strategien vår på slutten var helt nervevrakende. Det er helt utrolig at vi vant det. Jeg kan ikke tro det. Det er helt utrolig, ett år siden fullførte vi uten problemer men vi manglet tempo. Men nå vinner vi løpet, tusen takk til laget, sier Christopher Mies til IMSA Radio på pallen.

Da siste omstart gikk av stablene var det åpenbart at Dennis Olsen hadde bestemt seg. Han skulle vinne uansett hva. 

En frekk forbikjøring på AO Racing sin Porsche 77 så nordmannen plutselig i ledelse i klassen med under én time igjen av løpet. Og tatt i betraktning hvilken historie fabrikk-Corvettene hadde hatt med Paul Miller Racing tidligere i løpet ville ikke dette bli noen ren kamp inn mot mål.

Tross et forrykende press fra Alexander Sims i Corvette, klarte Olsen å motstå angrepet og beholde ledelsen helt fra grønnflagget ble veivet til målflagget falt. Preseset mellom Paul Miller Racing og Corvette nådde også sitt kokepunkt da Nico Varrone kjører på Kelvin van der Linde på tampen av løpet og sender BMWen til Paul Miller Racing sidelengs. Straff til Verrone og et endelig punktum i Chevrolet vs. BMW-sagaen.

Konflikten på banen mellom de to tungvekterne gjorde også resultatet klart for Fords andre fabrikkbil, startnummer 64. Med det så blir det dobbel pallplassering i sesongåpningen i IMSA.

Parc Fermé kommer tilbake med mer.

Én time igjen — Olsen på andreplass
Foto: Jake Glastad / IMSA
24-timersløpet på Daytona:
Publisert: 26. januar, 18:29

RACING: En intens, beinhard og neglebitende utgave av Rolex 24 er på vei til å nå konklusjonen, og til Parc Fermé kan Dennis Olsen avsløre at det blir han som skal ta bilen til mål.

På spørsmål om hvordan Ford skal klare å slå Paul Miller-BMWen har Parc Fermé ikke fått svar siden det nå etter all formodning nærmer seg siste depotstopp for teamet med svært kort margin. Men det kan tenkes at strategien blir flatt jern frem til siste sekund.

Etter at lederen i LMP2, PECOM Racing, fikk motorstopp og brakte ut det mest nylige gulflagget, har tetpakken i GTD Pro samlet seg i sekundstrid fra første- til åttendeplassen.

I skrivende stund er det Paul Miller som leder, Ford på andreplass, AO Racing på tredje og Corvette på fjerde.

Milner rasende etter «skittent» spill
24-timersløpet på Daytona:
Publisert: 26. januar, 15:07

RACING: Man trengte ikke å bruke lang tid på å tolke eller mye fantasi for å forstå hva Tommy Milner syntes om taktikken til Paul Miller Racing-BMWene i kampen om førsteplassen i GTD Pro.

Det internasjonale tegnet for misfornøyd var nærmest påmalt Corvetten til Milner da han passerte Augusto Farfus i bil nummer 48. Årsaken til den ekspletive reaksjonen kom av at Farfus i lengre tid - etter å ha lagt flere runder bak lederne i klassen - sperret og presset Milner mot søsterbilen i Paul Miller-teamet styrt av Connor de Phillippi. 

I IMSA er blåflagg stort sett et informasjonelt flagg, altså man har ikke vikeplikt til bilen bak. Derfor hadde ikke Farfus noen påtalt plikt til å skulle flytte seg for verken Milner eller de Phillippi. Derimot ser IMSA strengt på «blocking» der man flytter bilen sin til en del av bane i reaksjon på bilen bak. Det var dette som til slutt felte Farfus og lønnet Paul Miller bil 48 med en depotstraff.

Det ble ved et punkt svært hett i kampen før langfingeren fikk luftet seg, der Milner også kjørte styrte sin bil ut i sporet til de Phillippi.

Etter at den ildsinte duoen gjorde unna sine depotstopp, overtok bil nummer en nettoledelsen i klasse med drøyt 2,5 time igjen på klokken.

Fire fabrikanter ypper seg i toppen
Foto: Jake Galstad, Brandon Badraoui / IMSA
24-timersløpet på Daytona:
Publisert: 26. januar, 14:35

RACING: Etter 19 timer med racing begynner man å kunne danne seg et bilde av hvem Rolex 24 kommer til å handle når løpet til slutt er historie.

I GTD Pro-klassen har fabrikk-Fordene og fabrikk-Corvettene holdt tritt med privatist-lagene Paul Miller Racing (BMW, journ. anm.) og AO Racing (Porsche, journ. anm.). Stort sett har avstandene vært like mellom de fire lagene uten at noen har klart å lede løpet overlegent på egenhånd.

AO Racing har på sin side slitt mest. «Rexy» har måtte kjøre seg opp flere ganger i løpet. Første gang var etter en straff for feil nødstopprosedyre. Så holdt de på med å bli samlet i massekrasjen der Wayne Taylors bil 40 kjørte av og endte tilbake i banen. For bare en drøy time siden var bilen en liten tur i veggen etter å ha bommet på Le Mans-sjikanen.

LES OGSÅ: Vesti-bil møtte veggen

Paul Miller Racing ledet også dette løpet tidligere på dagen, men samme massesmell som holdt på med å bli problematisk for Rexy, endte sjansene for å kjempe om seier med deres bil 48. Bil nummer 1, som nå leder løpet, har kjempet med nebb og klør for å kunne lede klassen.

Mer anonyme har Pratt Miller-Corvettene vært, men de dukker med jevne mellomrom opp i topp fire-listene og er stort sett alltid innenfor rekkevidde ved pitstopp eller hvis noe annet skulle skje i klassen.

Ford-teamets beste bil har uten tvil vært den med startnummer 65. Den har tilbakelagt mye av natten i topp tre. Søsterbilen 64 har også klart å holde rytmen uten nevneverdige problemer.

LES OGSÅ: Ford-masjon i fjerde time

I toppklassen er det samme tema, ingen har klart å stikke av med noen overlegen ledelse i klasse, og kampene har vært alle fabrikantene utenom Lamborghini som brøt kun 1,5 time inn i løpet. I skrivende stund er det Nick Tandy og Porsche nummer syv som leder, med Kevin Magnussens BMW nummer 24 på en andre.

I LMP2 er det Dane Cameron som leder med AO Racings bil 99, ellers kalt «Spike». De har ledet flest runder i klassen med god margin, men møter sterk motstand fra andreplassen, PRECOM Racing med Matthieu Vaxiviere bak rattet.

I GTD-klassen er det Marvin Kirchhofer i AWA-teamet fuglt av Tom Sargent fra Wright Motorsports og Kenton Koch i Korthoff Competition.

Oppdatering: I en tidligere versjon skrev vi at Paul Miller Racings bil 48 hadde brutt løpet. Det stemmer ikke siden Parc Fermé plutselig kunne skue bilen fra TV-bildene like etter publisering. Feilen ble rettet 15:05.

Sebastien Ogier vant for tiende gang
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Monte-Carlo:
Publisert: 26. januar, 13:26

RALLY: Før løpets aller siste etappe, som også hadde Power Stage-status med tilhørende ekstra poeng, skilte det kun 22 sekunder fra ledende Ogier ned til Hyundai-debutant Adrien Fourmaux på tredjeplass. Ogiers teamkamerat i Toyota Elfyn Evans var nummer to, 18 sekunder bak Ogier. 

Fourmaux, som har hatt en strålende debut for Hyundai, slo Rovanperäs tid og kjørte inn til ledelse. Dog holdt det ikke til mer enn en tredjeplass, for det var Ogier som holdt unna foran teamkamerat Evans.Ogier tok med det sin tiende seier i Monte-Carlo.

Med årets poengsystem deles alle poengene ut etter søndagens kjøring. Mesteparten baseres på totalresultatet, i tillegg til at det er fra 5 til 1 ekstra poeng for søndagens resultat, og fra 5 til 1 ekstra poeng for power stage. Ogier ender med 33 poeng, Evans med 26 og Fourmaux med 20. Rovanperä ender til slutt med 18 poeng tross et utfordrende rally før siste dag. 

I WRC 2 var Oliver Solberg aldri med i seierskampen etter et stort tidstap på torsdag, og han endte til slutt som nummer seks fire minutter bak. Dog spiller det ikke all verdens rolle ettersom han ikke plukket poeng i mesterskapet i dette løpet. 

Rally Monte-Carlo:
1) Sebastien Ogier, Toyota
2) Elfyn Evans, Toyota, +18,4
3) Adrien Fourmaux, Hyundai, +25,9
4) Kalle Rovanperä, Toyota, +54,3
5) Ott Tänak, Hyundai, +58,9

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

— Nå er det tid for å feire!

Årets utgave av 24-timersløpet på Daytona ble en thriller som ga helt fra første minutt. Og toppen av kransekaken var norsk seier.


Artikkelbilde

Selvtillitsboost etter overbevisende seier

For første gang ble det NM-seier på løst underlag. Herman Lie-Nilsen tror han har knekt noen viktige koder denne vinteren.


Artikkelbilde

Nasjonalkongen lukter på Royal Rally under NM-pausen

Det er hele 4,5 måned til neste NM-runde, og denne tiden skal fylles med noe. Anders Kjær utelukker ikke muligheten til å delta i den populære svenske EM-runden Royal Rally of Scandinavia.


Artikkelbilde

Alt var krevende og uvant – og da koste Eyvind seg ekstra mye

Eyvind Brynildsen slo til med seier i Rally Finnskog, men han har en uvanlig utfordring med bilen. Kall det gjerne et luksusproblem.


Artikkelbilde

— Håper vi drar fra Daytona med en Rolex på armen

Mesterskapet fortsetter å vokse, fabrikk-team er motivert til å gi flatt jern, men viktigst av alt er IMSA fortsatt den gode amerikanske bilsportfesten den alltid har vært.