ANNONSE
ANNONSE
Dennis Olsen kjører ikke DTM
Foto: Proton Competition

Dennis Olsen kjører ikke DTM

Publisert: 31. mars, 17:07

RACING: I år utvider Ford sitt eget GT3-program, og ruller blant annet inn på Nürburgring og i DTM. Den norske Ford-føreren Dennis Olsen kjører i år full sesong i Langdistanse-VM inkludert 24-timersløpet på Le Mans, noen utvalgte løp i IMSA og NLS-løp på Nürburgring opp mot det velkjente 24-timersløpet på banen. 

Det har også vært spekulert i at Olsen vil få en retur til DTM-sirkuset. Olsen står med en løpsseier i mesterskapet fra før, men det er nå klart at han ikke vil få muligheten til å jakte flere av de i 2025.

Ford stiller heller med Arjun Maini og Fabio Scherer i DTM. Maini har kjørt det de fem siste sesongene og kan skilte med tre pallplasser fra 2024-sesongen, mens Scherer er tilbake i mesterskapet etter en fem års pause. Ford kjørte sist i DTM i 1989.

PS: Likevel vil det være en nordmann i aksjon i DTM-sirkuset. Emil Heyerdahl skal nemlig kjøre tysk GT4, som er en supportklasse under DTM. 

LES OGSÅ: Startet året i statene – nå vender Dennis snuta mot Europa igjen

Andretti-seier i kaotisk gateløp
Foto: IndyCar
Publisert: 1. juni, 20:23

INDYCAR: Andrettis Colton Herta startet helgens løp i Detroit fra pole position, og tok med en gang ledelsen i løpet, til tross for at McLarens danske fører Christian Lundgaard ga han tøff kamp fra andre rad. 

IndyCars suverene superstjerne Alex Palou startet løpet som nummer seks, og blandet seg fra start inn i pallkampen sammen med Kyle Kirkwood. Andrettis Kirkwood skulle så komme seg forbi Lundgaard og opp på andreplass. Der skulle for en gangs skyld vise seg at Palou ikke vant et IndyCar-løp. 

Etter første pitstopp kom Herta ut foran Kirkwood, men da Nolan Siegel kom seg forbi Herta med varmere dekk klarte også Kirkwood å snike seg forbi. Utover løpet var begge to i tetkampen sammen med Will Power og Santino Ferruci, med gatespesialisten Kirkwood i tet. 

Så ble det dramatisk med 16 runder igjen å kjøre da Louis Foster og Felix Rosenqvist kolliderte og dundret inn i barrierene. Rødflagget måtte til slutt ut, og det var til slutt duket for en sprint mot slutten med kun 11 runder igjen å kjøre. Da ledet Kirkwood an foran Power, Ferrucci og Herta. 

Kirkwood dro litt av gårde i tet, mens Herta etter hvert kom seg forbi Will Power. Slik ble styrkeforholdet værende frem til målgang med sesongens andre seier til Kirkwood foran Ferrucci og Herta. Kirkwood har tatt alle sine seire på gatebanen, og er nå nummer to i mesterskapet. Ferruccis andreplass er karrierebeste, og det kom fra 21. startposisjon. 

Krognes nummer syv på Monza
Foto: GT World Challenge
Publisert: 1. juni, 16:57

RACING: Christian Krognes er inne i sin første sesong som fabrikkfører for Aston Martin, der de store høydepunktene er 24-timersløpene på Spa og Nürburgring senere denne måneden. 

Men som del av GT World Challenge er han også i aksjon i andre løp utenfor Nürburgrings rike. Denne helgen har han sammen med sine teamkamerater kjørt 3-timersløpet på Monza. 

Krognes bil startet på 26. plass i løpet med Davit Pittard bak rattet fra start. I en kaotisk start avanserte briten frem til 17. plass. Sikkerhetsbilen måtte ut med en gang for å samle opp feltet, og da løpet kom i gang igjen var han nummer 11 ettersom andre biler hadde vært innom pit i mellomtiden. Pittard beholdt 11. plassen i omstarten av løpet. 

Da det nærmet seg halvkjørt løp tok Krognes over ansvaret, og rullet ut på 9. plass. Der ble han liggende lenge, før han avanserte en plass med 50 minutter igjen av løpet. 

Krognes ga så fra seg bilen til Henrique Chaves, som fullførte løpet på trioens vegne. Han rullet til slutt over mål som nummer syv etter en intens forsvarskamp. Seieren gikk til Lucas Auer, Matteo Cairoli og Maro Engel i en Mercedes AM drevet av Mann-Filter. 

Hauger unngikk kaos - vant nok en gang
Foto: Joe Skibinski / Indy NXT
Indy NXT, Detroit:
Publisert: 1. juni, 16:42

INDY NXT: Det ble dramatisk fra start i helgens Indy NXT-løp i Detroit. Dennis Hauger beholdt ledelsen i starten, og da satte det inn et lite kaos lenger bak i feltet der en rekke førere ble stående igjen. Rødflagget måtte følgelig ut for å rydde opp. 

Omstarten gikk roligere for seg, og Hauger beholdt ledelsen. Fra dette tidspunktet ble Dennis liggende i front med god kontroll. Det ble etter hvert en tett kamp bak nordmannen for å komme seg forbi andremann Salvador De Alba, som kjørte med en ødelagt frontvinge. Det medførte at Hauger fikk en behagelig luke ned til konkurrentene. 

De Alba tok til slutt en ufrivillig tur inn i pit, og det var da Lochie Hughes som igjen var Haugers nærmeste konkurrent. Så var det hans tur til å ødelegge egen frontvinge, noe som medførte at også han måtte kjøre inn i pit. Med fire runder igjen ble det noe spenning da Jordan Missig kjørte i murveggen og sikkerhetsbilen måtte ut. 

Løpet kom i gang igjen med Hauger i tet med en enkelt runde igjen å kjøre. Nok en gang hadde Hauger full kontroll, og etter at 45 runder var unnagjort kunne Andretti-føreren juble for sesongens fjerde seier foran Caio Collet og Juan Manuel Correa.

Indy NXT-sesongen fortsetter om to uker, og da skal Hauger kjøre sitt første løp på en ovalbane. 

Veiby på pallen i årets første løp
Foto: Red Bull Content Pool
Rallycross-VM, Lousada:
Publisert: 1. juni, 15:54

RALLYCROSS: Denne helgen returnerte Rallycross-VM, og denne gangen er det det internasjonale bilsportforbundet som holder i trådene. Sesongen rullet i gang på den portugisiske Lousada-banen. 

Norske Ole Christian Veiby og syv ganger verdensmester kom omsider til start etter innledende usikkerhet rundt KMS-teamets finansiering av sesongen. 

Veiby startet fra andre rad i sin semifinale. Stupte rett inn i alternativsporet fra tredjeplass, og var nummer tre over mål. Dermed startet han på bakerste rad i finalen. 

I finalen fikk Veiby en god start, og var nummer tre da Kevin Hansen og Johan Kristoffersson gikk inn i alternativsporet ved første mulighet. Det ble svært trangt om plassen i duell med Hansen-brødrene da Veiby gikk inn i alternativsporet på siste runde, men det endte med at nordmannen kom ut av det og over mål som nummer tre. Seieren gikk til Nicklas Grönholm foran Timmy Hansen, mens Kristoffersson kun ble nummer fem. 

– Jeg så ikke den komme jeg heller. Jeg prøvde bare å følge Nicklas og TImmy i fronten og jeg tok inn litt mot slutten. Jeg vet ikke hva som skjedde på slutten der. Jeg kom bare ut av jokeren ag jeg så bare en stor støvsky og kom inn i noen og kom plutselig ut av det på tredjeplass. Heldig som er på pallen, og det er alltid fint med en pallplass, men vi ønsket oss mer denne helgen, sa Veiby i intervju med Andreas Bakkerud, som denne helgen var på plass som reporter og kommentator. 

Piastri-seier da Verstappen ble straffet
Foto: McLaren
Spania Grand Prix:
Publisert: 1. juni, 15:45

FORMEL 1: Det var Oscar Piastri som startet søndagens Spania Grand Prix fra pole position, og det var til slutt han som vant på kontrollert vis. Bak han ble det trøbbel for Max Verstappen.

Fra start klarte Verstappen å passere Lando Norris i kampen om andreplassen, mens Piastri hadde kontroll fra pole.  Nederlenderen gikk så tidlig inn i pit, og det skulle vise seg at han var på en strategi med tre stopp opp mot McLaren-førerne som kun stoppet to ganger. Da førerne i teten var ferdig med alle sine planlagte stopp ledet Piastri foran Norris og Verstappen. 

Med 11 runder igjen å kjøre ble Andrea Kimi Antonelli stående fast i grusfella, og sikkerhetsbilen måtte ut for å samle opp feltet. Toppførerne benyttet anledningen til å gå inn i pit nok en gang, men da hadde Verstappen kun harde dekk tilgjengelig mens McLaren-førerne satte på nye sett med de mykeste dekkene. 

Da løpet kom i gang igjen gjensto det kun seks runder. Piastri og Norris hadde kontroll i omstarten, mens Verstappen på sin side hadde problemer med de harde dekkene og ble passert av Charles Leclerc. 

Samtidig forsøkte Russell å komme seg forbi, men det endte med at Verstappen kjørte utenfor banen og beholdt plassen. Da fikk han beskjed om å slippe Russell forbi seg, og det endte med at Verstappen kjørte inn i Mercedes-føreren. Russell ble til nummer fire og Verstappen nummer fem over mål, men Red Bull-føreren falt ned til 10. plass grunnet en ti sekunders straff. 

Bak disse dukket plutselig Sauber-fører Nico Hülkenberg opp, og sikret sn sterk 5. plass. På 9. plass ble det også etterlengtede poeng til Fernando Alonso. 

Spania Grand Prix
1) Oscar Piastri McLaren 1:17.445
2) Lando Norris McLaren +2.471
3) Charles Leclerc Ferrari +10.455
4) George Russell Mercedes +11.359
5) Nico Hülkenberg Kick Sauber +13.648
6) Lewis Hamilton Ferrari +15.508
7) Isack Hadjar Racing Bulls +16.022
8) Pierre Gasly Alpine +17.882
9) Fernando Alonso Aston Martin +21.564
10) Max Verstappen Red Bull +21.826
11) Liam Lawson Racing Bulls +25.532
12) Gabriel Bortoleto Kick Sauber +25.996
13) Yuki Tsunoda Red Bull +28.822
14) Carlos Sainz Williams +29.309
15) Franco Colapinto Alpine +31.381
16) Esteban Ocon Haas +32.197
17) Oliver Bearman Haas +37.065
18) Andrea Kimi Antonelli Mercedes DNF
19) Alexander Albon Williams DNF

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Beinhard norsk kamp om å bli beste tohjulstrekker

Gode kompiser på utsiden av tidskontrollene. Men inne på de lynraske EM-veiene var det helnorsk krig i kampen om å bli beste tohjulsdrevne bil.


Artikkelbilde

Derfor mistet Frank Tore og Mads grepet om pallplassen

– Det blir mye Volvo-kjøring, og da får du ingen gode tider i EM.


Artikkelbilde

Storeslem og banerekord

Årets andre NM-runde er ferdigkjørt, og der markerte flere førere seg på svært positivt vis.


Artikkelbilde

Henning fikk tenning etter vel gjennomført EM-runde

Friskusen fra Spydeberg utelukker ikke nye forsøk på å prøve seg i utlandet igjen.


Artikkelbilde

– Det er ikke så viktig lenger

Den 37 år gamle trebarnspappaen er egentlig TV-ekspert i Rally-EM, men denne helgen tok han fri og slo til med karrierens første EM-seier i Royal Rally.