RACING: Denne helgen har flere nordmenn vært i aksjon på Hockenheim hvor det denne helgen ble kjørt to løp i sprintcupen i GT World Challenge.
Marcus Påverud som fra og med denne helgen kjører for Sainteloc Racing i mesterskapet ble sammen med Ivan Klumenko nummer 14 i det første løpet, noe som holdt til tredjeplass i sølv-klassen. Magnus Gustavsen var igjen på plass for Winward Racing, og han endte sammen med teamkamerat Reece Barr på 22. plass totalt og på 6. plass i sølv-klassen.
I løp 2 ble nummer 26 mens Påverud ble nummer 28. Det holdt til henholdsvis 5. og 6. plass i sølv-klassen.
På samme bane var også Emil Heyerdahl i aksjon i GT4 European Series. For Wimmer Werk Motorsport ble det en 9. plass i det første løpet før de måtte bryte helgens andre løp.
GT World Challenge ruller videre på Nürburgring kommende helg, mens GT4 European series tar en pause frem til Monza 20. til 22. september.
RACING: 24-timersløpet på Le Mans har blitt en nedtur med norske øyne etter at Dennis Olsens bil er ute av løpet, etter at sølvfører Giammarco Levorato krasjet ut. Løpet ruller uansett videre, og i toppklassen ligger det an til å bli en spennende utgave.
Etter at det var Porsche som tok ledelsen i løpet har Cadillac-bilene som startet fremst bare fortsatt å falle bakover i feltet. Etter at ti timer er kjørt er det Ferrari som styrer showet med alle sine tre biler i tetkampen, ledet an av Robert Kubica som i skrivende stunf leder løpet.
Porsches biler nummer seks og fire med henholdsvis Laurens Vanthoor og Nick Tandy i førersetet er også med i teten sammen med Toyotas Sebastien Buemi. Ledelsen veksler avhengig av timingen på pitstopp i ulike strategier, og uten sikkerhetsbil eller andre store hendelser er løpet fortsatt svært åpent.
LES OGSÅ: Le Mans-drømmen endte i mareritt – derfor skjedde kjempekrasjen
LES OGSÅ: Mario Hyttens enestående Le Mans-historie
RACING: Denne helgen skal Dennis Hauger kjøre karrierens første ovalløp i Indy NXT, og lørdag var det klart for kvalifisering.
I dette formatet kjører førerne en etter en, og som mesterskapsleder var Hauger sist ut. Hver fører kjører to runder, der det er gjennomsnittsfarten som avgjør.
Hauger noterte seg først for 166,238 miles i timen, og så for 166,087. Det ga en gjennomsnittsfart på 166,162, og det var raskest av alle. Caio Collet stiller opp ved siden av Hauger i søndagens løp.
RACING: Denne helgen har Isabell Rustad vært i aksjon i Porsche Carrera Cup Skandinavia. Sesongens andre løpshelg gikk av stabelen i Fällfors.
Det ble kjørt to løp lørdag, der det siste ble kjørt med midnattssolen som bakteppe. Rustad startet begge helgens løp fra syvende startposisjon, og fullførte på 7. og 6. plass denne gangen.
På plass var også rallycross-stjernen Johan Kristoffersson. Han hoppet inn for Gustav Bergström, som lørdag kjørte Road to Le Mans. Kristoffersson imponerer stadig i ulike grener, og denne helgen ble intet unntak. Svensken ble nummer fem i løp 1 og nummer to i løp 2. Det var Daniel Ros som vant i løp 1, mens Marcus Annervi tok seieren under midnattsolen i det avsluttende løpet.
LES OGSÅ: Nå starter Isabells nye Porsche-eventyr
FORMEL 1: Etter både Max Verstappen og Oscar Piastri toppet listene i Q3, så var det George Russell som dro det lengste strået i helgens kvalifisering. Han får Max Verstappen ved siden av seg, mens Oscar Piastri og Andrea Kimi Antonelli starter på andre rad.
Med fem minutter igjen av Q1 kom rødflagget ut etter motordekslet til Alexander Albon løsnet nedover langsiden mot siste sjikane. Vrakrestene ble strødd utover banen, og dermed ble det nødvendig med en pause for å rydde banen. Da kvalifiseringen fortsatte ble det hektisk i sluttminuttene, og på imponerende vis klarte Alexander Albon å ta seg videre til Q2. Pierre Gasly, Liam Lawson, Lance Stroll, Carlos Sainz og Gabriel Bortoleto røk ut av kvalifiseringen.
Q2 gikk rolig for seg og uten avbrudd i motsetning til det første kvalifiseringspasset. Yuki Tsunoda, som fikk en tiplassers gridstraff etter tredje fritrening, kjørte inn til ellevtetid, og starter dermed bakerst i morgendagens løp. Esteban Ocon, Oliver Bearman, Franco Colapinto og Nico Hülkenberg røk også ut av Q2.
På sitt første forsøk i Q3 misset Lando Norris innbremsingen inn mot siste sjikane, men klarte å holde bilen unna veggen. Etter de første forsøkene var Max Verstappen raskest. Mot slutten klarte Oscar Piastri å klatre opp til en førstetid, men både George Russell og Max Verstappen kjørte raskere enn australieren. Lando Norris endte til slutt på en syvendeplass.
Canada Grand Prix - kvalifisering 1) George Russell Mercedes 1:10,899 2) Max Verstappen Red Bull + 0,160 3) Oscar Piastri McLaren + 0,221 4) Andrea Kimi Antonelli Mercedes + 0,492 5) Lewis Hamilton Ferrari + 0,627 6) Fernando Alonso Aston Martin + 0,687 7) Lando Norris McLaren + 0,726 8) Charles Leclerc Ferrari + 0,783 9) Alexander Albon Williams + 1,157 10) Isack Hadjar Racing Bulls + 1,455 11) Yuki Tsunoda Red Bull Q2 12) Franco Colapinto Alpine Q2 13) Nico Hülkenberg Kick Sauber Q2 14) Oliver Bearman Haas Q2 15) Esteban Ocon Haas Q2 16) Gabriel Bortoleto Kick Sauber Q1 17) Carlos Sainz Williams Q1 18) Lance Stroll Aston Martin Q1 19) Liam Lawson Red Bull Q1 20) Pierre Gasly Alpine Q1
RALLY: Etter den norske festen i Royal Rally fortsetter Rally-EM denne helgen med Rally Polen, og selv om deltakelsen er betydelig lavere er det nordmenn å følge med på også denne gangen.
I toppklassen er det VM-fører Martins Sesks som leder an når det kun gjenstår en dag med kjøring. Her er Mads Østberg nummer seks, like over er minutt bak teten. Norsk-svenske Isak Reiersen er nummer fem, 48 sekunder bak Sesks.
I juniorklassen er Jørgen Eriksen på plass som svenske Calle Carlberg, og etter åtte etapper har de en god ledelse i klassen. Rally Polen avsluttes med seks nye etapper søndag.
Dennis Olsens mannskap ble de aller første til å bryte 24-timersløpet på Le Mans. Nå avslører han hva som egentlig gikk galt.
Den norske rallyveteranen legger ikke skjul på at både noteskriving og risikovurderingen kommer til å bli sterkt påvirket av dødsulykken i forkant av EM-runden. Jørgen Eriksen er klar på at dette ikke er et rallyløp kommer til å nyte.
Den norske GT-profilen ladet virkelig kanonen under den spektakulære publikumsmagneten som den obligatoriske Le Mans-paraden er hver fredag før løpsstart.
Nye detaljer er klare rundt Fords Hypercar-prosjekt. Sjefen selv Jim Farley tar ikke lett på oppgaven som venter, og viser til at GT3-suksessen er et viktig steg på veien.
Bakvingen var plutselig for høy, ifølge dommerne. En snau uke etterpå ble diskvalifiseringen av to utøvere trukket tilbake uten videre behandling.