RALLY: Norsk-svenske Isak Reiersen skal i 2025 satse for fullt på det svenske mesterskapet, og målet er å overgå bronsen fra i år. Der møter han forøvrig norsk motstand ved Sunniva Rudi, som er kartleser for svenske Dennis Rädström i toppklassen.
Men Reiersen skal også prøve seg på den internasjonale scenen, slik han har gjort ved ulike anledninger tidligere. I 2025 skal han igjen kjøre en Skoda Fabia RS Rally2-bil drevet av JC Raceteknik, og igjen stiller han til start i WRC 2 under Rally Sweden.
Men før han skal bryne seg mot kompisen Oliver Solberg og de andre i WRC 2 skal Reiersen lade opp i Norge. Unggutten skal kjøre de to første NM-rundene Sigdalsrally og Rally Finnskog 11. og 25. januar. Reiersen har tidligere imponert i sine innhopp i NM, men dette blir første gang i toppklassen.
LES OGSÅ: Helsvart helg for de helnorske – EM-drømmen på «hjemmebane» ble i stedet et mareritt
INDYCAR: Andrettis Colton Herta startet helgens løp i Detroit fra pole position, og tok med en gang ledelsen i løpet, til tross for at McLarens danske fører Christian Lundgaard ga han tøff kamp fra andre rad.
IndyCars suverene superstjerne Alex Palou startet løpet som nummer seks, og blandet seg fra start inn i pallkampen sammen med Kyle Kirkwood. Andrettis Kirkwood skulle så komme seg forbi Lundgaard og opp på andreplass. Der skulle for en gangs skyld vise seg at Palou ikke vant et IndyCar-løp.
Etter første pitstopp kom Herta ut foran Kirkwood, men da Nolan Siegel kom seg forbi Herta med varmere dekk klarte også Kirkwood å snike seg forbi. Utover løpet var begge to i tetkampen sammen med Will Power og Santino Ferruci, med gatespesialisten Kirkwood i tet.
Så ble det dramatisk med 16 runder igjen å kjøre da Louis Foster og Felix Rosenqvist kolliderte og dundret inn i barrierene. Rødflagget måtte til slutt ut, og det var til slutt duket for en sprint mot slutten med kun 11 runder igjen å kjøre. Da ledet Kirkwood an foran Power, Ferrucci og Herta.
Kirkwood dro litt av gårde i tet, mens Herta etter hvert kom seg forbi Will Power. Slik ble styrkeforholdet værende frem til målgang med sesongens andre seier til Kirkwood foran Ferrucci og Herta. Kirkwood har tatt alle sine seire på gatebanen, og er nå nummer to i mesterskapet. Ferruccis andreplass er karrierebeste, og det kom fra 21. startposisjon.
RACING: Christian Krognes er inne i sin første sesong som fabrikkfører for Aston Martin, der de store høydepunktene er 24-timersløpene på Spa og Nürburgring senere denne måneden.
Men som del av GT World Challenge er han også i aksjon i andre løp utenfor Nürburgrings rike. Denne helgen har han sammen med sine teamkamerater kjørt 3-timersløpet på Monza.
Krognes bil startet på 26. plass i løpet med Davit Pittard bak rattet fra start. I en kaotisk start avanserte briten frem til 17. plass. Sikkerhetsbilen måtte ut med en gang for å samle opp feltet, og da løpet kom i gang igjen var han nummer 11 ettersom andre biler hadde vært innom pit i mellomtiden. Pittard beholdt 11. plassen i omstarten av løpet.
Da det nærmet seg halvkjørt løp tok Krognes over ansvaret, og rullet ut på 9. plass. Der ble han liggende lenge, før han avanserte en plass med 50 minutter igjen av løpet.
Krognes ga så fra seg bilen til Henrique Chaves, som fullførte løpet på trioens vegne. Han rullet til slutt over mål som nummer syv etter en intens forsvarskamp. Seieren gikk til Lucas Auer, Matteo Cairoli og Maro Engel i en Mercedes AM drevet av Mann-Filter.
INDY NXT: Det ble dramatisk fra start i helgens Indy NXT-løp i Detroit. Dennis Hauger beholdt ledelsen i starten, og da satte det inn et lite kaos lenger bak i feltet der en rekke førere ble stående igjen. Rødflagget måtte følgelig ut for å rydde opp.
Omstarten gikk roligere for seg, og Hauger beholdt ledelsen. Fra dette tidspunktet ble Dennis liggende i front med god kontroll. Det ble etter hvert en tett kamp bak nordmannen for å komme seg forbi andremann Salvador De Alba, som kjørte med en ødelagt frontvinge. Det medførte at Hauger fikk en behagelig luke ned til konkurrentene.
De Alba tok til slutt en ufrivillig tur inn i pit, og det var da Lochie Hughes som igjen var Haugers nærmeste konkurrent. Så var det hans tur til å ødelegge egen frontvinge, noe som medførte at også han måtte kjøre inn i pit. Med fire runder igjen ble det noe spenning da Jordan Missig kjørte i murveggen og sikkerhetsbilen måtte ut.
Løpet kom i gang igjen med Hauger i tet med en enkelt runde igjen å kjøre. Nok en gang hadde Hauger full kontroll, og etter at 45 runder var unnagjort kunne Andretti-føreren juble for sesongens fjerde seier foran Caio Collet og Juan Manuel Correa.
Indy NXT-sesongen fortsetter om to uker, og da skal Hauger kjøre sitt første løp på en ovalbane.
RALLYCROSS: Denne helgen returnerte Rallycross-VM, og denne gangen er det det internasjonale bilsportforbundet som holder i trådene. Sesongen rullet i gang på den portugisiske Lousada-banen.
Norske Ole Christian Veiby og syv ganger verdensmester kom omsider til start etter innledende usikkerhet rundt KMS-teamets finansiering av sesongen.
Veiby startet fra andre rad i sin semifinale. Stupte rett inn i alternativsporet fra tredjeplass, og var nummer tre over mål. Dermed startet han på bakerste rad i finalen.
I finalen fikk Veiby en god start, og var nummer tre da Kevin Hansen og Johan Kristoffersson gikk inn i alternativsporet ved første mulighet. Det ble svært trangt om plassen i duell med Hansen-brødrene da Veiby gikk inn i alternativsporet på siste runde, men det endte med at nordmannen kom ut av det og over mål som nummer tre. Seieren gikk til Nicklas Grönholm foran Timmy Hansen, mens Kristoffersson kun ble nummer fem.
– Jeg så ikke den komme jeg heller. Jeg prøvde bare å følge Nicklas og TImmy i fronten og jeg tok inn litt mot slutten. Jeg vet ikke hva som skjedde på slutten der. Jeg kom bare ut av jokeren ag jeg så bare en stor støvsky og kom inn i noen og kom plutselig ut av det på tredjeplass. Heldig som er på pallen, og det er alltid fint med en pallplass, men vi ønsket oss mer denne helgen, sa Veiby i intervju med Andreas Bakkerud, som denne helgen var på plass som reporter og kommentator.
FORMEL 1: Det var Oscar Piastri som startet søndagens Spania Grand Prix fra pole position, og det var til slutt han som vant på kontrollert vis. Bak han ble det trøbbel for Max Verstappen.
Fra start klarte Verstappen å passere Lando Norris i kampen om andreplassen, mens Piastri hadde kontroll fra pole. Nederlenderen gikk så tidlig inn i pit, og det skulle vise seg at han var på en strategi med tre stopp opp mot McLaren-førerne som kun stoppet to ganger. Da førerne i teten var ferdig med alle sine planlagte stopp ledet Piastri foran Norris og Verstappen.
Med 11 runder igjen å kjøre ble Andrea Kimi Antonelli stående fast i grusfella, og sikkerhetsbilen måtte ut for å samle opp feltet. Toppførerne benyttet anledningen til å gå inn i pit nok en gang, men da hadde Verstappen kun harde dekk tilgjengelig mens McLaren-førerne satte på nye sett med de mykeste dekkene.
Da løpet kom i gang igjen gjensto det kun seks runder. Piastri og Norris hadde kontroll i omstarten, mens Verstappen på sin side hadde problemer med de harde dekkene og ble passert av Charles Leclerc.
Samtidig forsøkte Russell å komme seg forbi, men det endte med at Verstappen kjørte utenfor banen og beholdt plassen. Da fikk han beskjed om å slippe Russell forbi seg, og det endte med at Verstappen kjørte inn i Mercedes-føreren. Russell ble til nummer fire og Verstappen nummer fem over mål, men Red Bull-føreren falt ned til 10. plass grunnet en ti sekunders straff.
Bak disse dukket plutselig Sauber-fører Nico Hülkenberg opp, og sikret sn sterk 5. plass. På 9. plass ble det også etterlengtede poeng til Fernando Alonso.
Spania Grand Prix | ||
1) Oscar Piastri | McLaren | 1:17.445 |
2) Lando Norris | McLaren | +2.471 |
3) Charles Leclerc | Ferrari | +10.455 |
4) George Russell | Mercedes | +11.359 |
5) Nico Hülkenberg | Kick Sauber | +13.648 |
6) Lewis Hamilton | Ferrari | +15.508 |
7) Isack Hadjar | Racing Bulls | +16.022 |
8) Pierre Gasly | Alpine | +17.882 |
9) Fernando Alonso | Aston Martin | +21.564 |
10) Max Verstappen | Red Bull | +21.826 |
11) Liam Lawson | Racing Bulls | +25.532 |
12) Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +25.996 |
13) Yuki Tsunoda | Red Bull | +28.822 |
14) Carlos Sainz | Williams | +29.309 |
15) Franco Colapinto | Alpine | +31.381 |
16) Esteban Ocon | Haas | +32.197 |
17) Oliver Bearman | Haas | +37.065 |
18) Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | DNF |
19) Alexander Albon | Williams | DNF |
Gode kompiser på utsiden av tidskontrollene. Men inne på de lynraske EM-veiene var det helnorsk krig i kampen om å bli beste tohjulsdrevne bil.
– Det blir mye Volvo-kjøring, og da får du ingen gode tider i EM.
Årets andre NM-runde er ferdigkjørt, og der markerte flere førere seg på svært positivt vis.
Friskusen fra Spydeberg utelukker ikke nye forsøk på å prøve seg i utlandet igjen.
Den 37 år gamle trebarnspappaen er egentlig TV-ekspert i Rally-EM, men denne helgen tok han fri og slo til med karrierens første EM-seier i Royal Rally.