RALLY: Denne helgen startet Martin Stenberg sitt østerrikske rallyeventyr, der han ved hjelp av en lokal sponsor har fått finansiert full satsing i det østerrikske mesterskapet denne sesongen.
Og det så absolutt lovende ut i sitt første løp utenlands, der han etter 12 etapper posisjonerte seg på en tredjeplass i klassen for R2- og Rally4-biler.
Men på SS13, av totalt 16 etapper, så var det sluttkjørt for hadelendingen og kartleser Erik Pedersen. Et girkasse røk, og der med hadde de ikke noe annet valg enn å kaste inn håndkleet.
– Mange erfaringer rikere, men selvsagt veldig skuffet, skriver pappa Edvall Martin Stenberg på sosiale medier.
LES OGSÅ: Nå skal Martin (22) prøve seg i østerriksk rally
LES OGSÅ: Kjørte halve dagen med knust frontrute: – Det har vært spennende det!
FORMEL 1: Lørdagen startet med den tredje og siste treningen før helgens Japan Grand Prix, som igjen ble avbrutt med rødt flagg flere ganger som følge av gressbranner langs banen. På tross av dette var fortsatt McLaren-førerne å finne øverst på resultatlisten, etter treningens slutt.
Selv ikke kvalifiseringen foregikk uten gressbranner. Allerede under Q2 ble banemannskapene nødt til å slukke en brann, trolig startet etter gnister fra bilene. Det ble derimot med denne ene gressbrannen, slik at kvalifiseringen etter dette fikk foregå uten andre avbrytelser.
LES OGSÅ: Dette sier førerne selv etter Red Bull-ruletten
LES OGSÅ: Norris: – Vi er det eneste teamet med to gode førere
Liam Lawson, som har vendt tilbake til Racing Bulls, tok seg for første gang denne sesongen videre til Q2, med et nødskrik. Ferden endte imidlertid der, på en 14. posisjon for Lawson. Trøsten ble at han fullførte like foran sin erstatter i Red Bull, Yuki Tsunoda. Hjemmefavoritten endte kvalifiseringen på 15. posisjon.
I front ble det derimot en større overraskelse mot slutten av formiddagens kvalifisering. McLaren-førerne som hele helgen har satt gode tider, lå an til å sikre de fremste startsporene for morgendagens Grand Prix. Lando Norris klokket inn til en 1:26-rundetid på siste forsøk, en borimot uslåelig rundetid helt på tampen.
LES OGSÅ: Dette tenker Dennis Hauger om Red Bull-bonanzaen
Helt til regjerende verdensmester Max Verstappen kom like bak med en enda raskere runde, og så vidt snek seg foran McLaren-føreren Norris, opp med en bestetid og dermed også pole position. McLaren-førerne Norris og Piastri må dermed ta til takke med andre og tredje startspor til søndagens løp.
Japan Grand Prix starter søndag morgen, klokken 07:00 norsk tid.
Japan Grand Prix - kvalifisering | ||
1) Max Verstappen | Red Bull | 1:26.983 |
2) Lando Norris | McLaren | +0.012 |
3) Oscar Piastri | McLaren | +0.044 |
4) Charles Leclerc | Ferrari | +0.316 |
5) George Russell | Mercedes | +0.335 |
6) Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | +0.572 |
7) Isack Hadjar | Racing Bulls | +0.586 |
8) Lewis Hamilton | Ferrari | +0.627 |
9) Alexander Albon | Williams | +0.632 |
10) Oliver Bearman | Haas | +0.884 |
11) Pierre Gasly | Alpine | Q2 |
12) Carlos Sainz | Williams | Q2 |
13) Fernando Alonso | Aston Martin | Q2 |
14) Liam Lawson | Racing Bulls | Q2 |
15) Yuki Tsunoda | Red Bull | Q2 |
16) Nico Hülkenberg | Kick Sauber | Q3 |
17) Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | Q3 |
18) Esteban Ocon | Haas | Q3 |
19) Jack Doohan | Alpine | Q3 |
20) Lance Stroll | Aston Martin | Q3 |
RALLY: Fredag kveld var det duket for åpningsetappen av helgens Rally Sierra Morena som åpner årets europamesterskap i rally. SS1 var en enkel og knotete publikumsetappe midt inne i Cordoba sentrum på 1,5 kilometer.
Etappen ble vunnet av russiske Nikolay Gryazin, som kjører under bulgarsk flagg, etterfulgt av Stephane Lefebvre og deretter Mads Østberg. Og ikke nok med det, men ingen ringere enn Jos Verstappen hadde en solid start på etappen der han kjørte inn på eksakt samme tid som nordmannen.
LES OGSÅ: Mads hadde bestemt seg for å slutte – derfor fortsetter han i EM
LES OGSÅ: Jos Verstappen klar for Rally-EM: – Han blir neppe en trussel
LES OGSÅ: VM-debuten ble «et merkelig rally» for Norges eneste deltaker
Calle Carlberg og hans norske kartleser Jørgen Eriksen slet enormt gjennom den trange etappen med sin forhjulsdrevne Opel Corsa Rally4, og fikk ikke helt den optimale starten av løpet de hadde håpet på. Flere biler i klassen gjenstår i skrivende stund, så endelig plassering kommer vi tilbake til.
Rally Sierra Morena – SS1 | ||
1) Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov | Škoda | 1:39.4 |
2) Stéphane Lefebvre / A. Malfoy | Hyundai | +1,8 |
3) Mads Østberg / Torstein Eriksen | Citroën | +2,8 |
=) Jos Verstappen / Renaud Jamoul | Škoda | +2,8 |
5) Robert Virves / Jakko Viilo | Škoda | +3,4 |
6) Pepe López / David Vázquez | Hyundai | +3,5 |
7) Yoann Bonato / Benjamin Boulloud | Citroën | +4,2 |
8) Jakub Matulka / Damian Syty | Škoda | +4,9 |
9) Dominik Stříteský / Igor Bacigál | Škoda | +5,0 |
10) José Suárez / Pin Alberto Iglesias | Škoda | +5,1 |
11) Mille Johansson / Johan Grönvall | Škoda | +5,2 |
RALLY: Denne helgen ruller årets Rally-EM i gang med Rally Sierra Morena, og fredag startet det hele med en kvalifisering.
Mads Østberg er på plass også i år, og denne gangen har han med seg Torstein Eriksen som kartleser. Østberg var en av de som kjørte mens det regnet, og det endte til slutt med en niendeplass. Til sammenligning noterte han seg for fjerdetid på shakedown like i forkant. Raskest var Nikolay Gryazin, mens vi finner pappa Verstappen oppe på 7. Plass.
I tillegg til den norske duoen i toppklassen er Jørgen Eriksen på plass som kartleser for Calle Carlberg i juniorklassen. Løpet ruller i gang med SS1 fredag kveld.
LES OGSÅ: Mads hadde bestemt seg for å slutte – derfor fortsetter han i EM
LES OGSÅ: Jos Verstappen klar for Rally-EM: – Han blir neppe en trussel
Rally Sierra Morena, kvalifisering | ||
1) Gryazin / Aleksandrov | Škoda Fabia RS Rally2 | 3:12.404 |
2) Armstrong / Byrne | Ford Fiesta Rally2 | +0.205 |
3) Marczyk / Gospodarczyk | Škoda Fabia RS Rally2 | +2.686 |
4) López / Vázquez | Hyundai i20 N Rally2 | +2.918 |
5) Williams / Whittock | Hyundai i20 N Rally2 | +4.137 |
6) Lefebvre / Malfoy | Hyundai i20 N Rally2 | +4.225 |
7) Verstappen / Jamoul | Škoda Fabia RS Rally2 | +4.363 |
8) Virves / Viilo | Škoda Fabia RS Rally2 | +4.364 |
9) Østberg / Eriksen | Citroën C3 Rally2 | +4.901 |
10) Suárez / Iglesias | Škoda Fabia RS Rally2 | +4.952 |
11) Bonato / Boulloud | Citroën C3 Rally2 | +5.985 |
12) Tempestini / Itu | Škoda Fabia RS Rally2 | +7.240 |
13) Johansson / Grönvall | Škoda Fabia Rally2 evo | +7.545 |
14) Mabellini / Lenzi | Škoda Fabia RS Rally2 | +8.375 |
15) Herczig / Ferencz | Toyota GR Yaris Rally2 | +9.447 |
16) Matulka / Syty | Škoda Fabia RS Rally2 | +10.007 |
17) László / Bán | Škoda Fabia RS Rally2 | +10.136 |
18) Hadik / Juhász | Ford Fiesta Rally2 | +10.802 |
19) Llarena / Fernández | Citroën C3 Rally2 | +11.015 |
20) Wagner / Ostlender | Hyundai i20 N Rally2 | +12.270 |
21) Allen / Drew | Škoda Fabia RS Rally2 | +32.881 |
22) Stříteský / Bacigál | Škoda Fabia RS Rally2 | +47.344 |
FORMEL 1: Fredag morgen norsk tid har det blitt kjørt to treninger på Suzuka-banen i Japan. Noe av det flest var interessert i var hvordan det ville gå med Yuki Tsunoda, som tar over for Liam Lawson i Red Bull.
På hjemmebane imponerte Tsunoda fra start. 24-åringen endte den første treningen som nummer seks kun et drøyt tidel bak teamkamerat Max Verstappen. Raskest i den første treningen var mesterskapsleder Lando Norris foran George Russell og Charles Leclerc.
Japan Grand Prix - trening 1 | ||
1) Lando Norris | McLaren | 1:28.549 |
2) George Russell | Mercedes | +0.163s |
3) Charles Leclerc | Ferrari | +0.416s |
4) Lewis Hamilton | Ferrari | +0.502s |
5) Max Verstappen | Red Bull | +0.516s |
6) Yuki Tsunoda | Red Bull | +0.623s |
7) Fernando Alonso | Aston Martin | +0.673s |
8) Isack Hadjar | Racing Bulls | +0.676s |
9) Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | +0.735s |
10) Carlos Sainz | Williams | +0.784s |
11) Alexander Albon | Williams | +0.843s |
12) Ryo Hirakawa | Alpine | +0.845s |
13) Liam Lawson | Racing Bulls | +0.987s |
14) Pierre Gasly | Alpine | +0.998s |
15) Oscar Piastri | McLaren | +1.159s |
16) Lance Stroll | Aston Martin | +1.209s |
17) Nico Hülkenberg | Kick Sauber | +1.474s |
18) Oliver Bearman | Haas | +1.528s |
19) Esteban Ocon | Haas | +1.574s |
20) Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +1.598s |
LES OGSÅ: – Vi er det eneste teamet med to gode førere
LES OGSÅ: – Det vi ser nå kan være slutten på Red Bull
Den neste og siste treningen for dagen skulle vise seg å bli svært amputert.
Jack Doohan ble erstattet av Alpine-reserve og WEC-fører Ryo Hirakawa i den første treningen. I trening to tok det få minutter før Doohan krasjet ut av sving 1 og inn i veggen i stor fart. Repriser tyder på at Doohan fortsatt hadde DRS-vingen åpen, og at det følgelig gikk alt for fort. Normalt lukker DRS-vingen seg selv når du bremser, men siden bremsepunktet kommer sent i den aktuelle svingen må man manuelt lukke den via en knapp på rattet. Alpine har i skrivende stund ikke kommentert årsaken til krasjen.
Doohan kom seg ut av bilen sakte men sikkert for egen maskin, men det ble altså en kort trening for den australske føreren. Ungguttens Formel 1-fremtid er fra før under sterkt press fra Alpine-reserve Franco Colapinto. Krasjen medførte et rødflagg, og da oppryddingen var overstått og førerne slapp ut igjen på banen gjensto det en halvtime på klokka.
Dog tok det ikke lang tid før Fernando Alonso kjørte ut og sto fast i grusella. Etter et nytt rødflagg hadde førerne kun 20 minutter på seg for å teste det de ønsket å teste. Da var det kun en håndfull førere som rakk å sette konkurransedyktige tider, før et tredje rødflagg ble aktivert. Denne gangen var årsaken en gressbrann like utenfor banen.
Etter tre rødflagg fikk førerne noen minutters kjøring helt mot slutten, før det hele ble avsluttet med et fjerde rødflagg grunnet nok en gressbrann. Til slutt var det McLaren-duoen Oscar Piastri og Lando Norris som var raskest foran Racing Bulls-fører Isack Hadjar.
Japan Grand Prix - trening 2 | ||
1) Oscar Piastri | McLaren | 1:28.114 |
2) Lando Norris | McLaren | +0.049 |
3) Isack Hadjar | Racing Bulls | +0.404 |
4) Lewis Hamilton | Ferrari | +0.430 |
5) Liam Lawson | Racing Bulls | +0.445 |
6) George Russell | Mercedes | +0.453 |
7) Charles Leclerc | Ferrari | +0.472 |
8) Max Verstappen | Red Bull | +0.556 |
9) Pierre Gasly | Alpine | +0.643 |
10) Carlos Sainz | Williams | +0.718 |
11) Alexander Albon | Williams | +0.909 |
12) Nico Hülkenberg | Kick Sauber | +0.948 |
13) Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +1.221 |
14) Esteban Ocon | Haas | +1.393 |
15) Oliver Bearman | Haas | +1.540 |
16) Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | +1.619 |
17) Fernando Alonso | Aston Martin | +1.864 |
18) Yuki Tsunoda | Red Bull | +2.511 |
19) Lance Stroll | Aston Martin | +2.731 |
20) Jack Doohan | Alpine | +3.545 |
RALLY: Førstkommende helg starter EM-sesongen i rally, som de siste årene vil den være med stor interesse også for norske rallyfans. Som bil nummer seks ute i løypa under Rally Sierra Morena i Spania, starter Mads Østberg og Torstein Eriksen i deres første mesterskapsløp sammen siden 2021.
Sist helg varmet den helnorske duoen opp med Rallye La Llana der de ble nummer fire totalt i oppkjøringen.
LES OGSÅ: Mads hadde bestemt seg for å slutte – derfor fortsetter han i EM
LES OGSÅ: VM-debuten ble «et merkelig rally» for Norges eneste deltaker
LES OGSÅ: Jos Verstappen klar for Rally-EM: – Han blir neppe en trussel
Ellers er Jørgen Eriksen inne i sin andre fulle sesong som kartleser i Junior-EM sammen med Calle Carlberg. De fortsetter eventyret sammen etter forlenget støtte fra Opel-fabrikken for den lovende svensken.
Onsdag ble det gjennomført et ekstra testpass for helgens deltakere, og i aksjon var både Østberg og Carlberg - sammen med en rekke av de andre store profilene. Og det er også godt gjengitt i flere videoer som allerede er lagt ut. Øverst i saken kan du få noen høydepunkter med heftig og spektakulær kjøring, og ikke minst flere interessante og nokså uortodokse biler etter norske vaner å være.
Han fyller 40 i år, men det er fortsatt lenge til. Fredric Aasbø holder ut. Og skal vinne - mot det tøffeste startfeltet noen sinne.
Her er noe av det som er verdt å få med seg fra mediedagen i forkant av Japan Grand Prix. En av de som stikker seg ut er Lando Norris, som mener at McLaren er det eneste teamet som per nå har to gode førere.
Han har i stedet valgt å styre hele sjappa sjøl. Men Simen Olsen hadde ikke gjort det om han ikke hadde troen på å bli best i verden.
Det er knyttet stor spenning til hvordan det vil gå med Yuki Tsunoda og Liam Lawson i helgens Japan Grand Prix.
Yuki Tsunoda har blitt hentet inn som ny andrefører i Red Bull, men hva om teamets plan feiler også denne gangen? Formel 1-ekspert Stein Pettersen er skeptisk til Red Bulls fremtid.