ANNONSE
ANNONSE
Østberg like bak fra start
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Italia, fredag kveld:

Østberg like bak fra start

Publisert: 26. juli, 21:11

RALLY: Årets femte EM-runde holdes denne helgen i Italia, og den første av totalt tretten fartsetapper ble kjørt allerede fredag kveld.En publikumsvennlig etappe på 1,3 kilometer dannet grunnlaget og starten for førere og tilskuere. Fartsetappen ble holdt midt i hjertet av Roma med målgang like utenfor Colosseum.

Mads Østberg er eneste nordmann med fra start denne EM-runden, og gjennomførte helgens første fartsetappe drøyt to sekunder bak raskeste fører. Østberg og kartleser Patrik Barth ender dermed dagen på en 16. posisjon. Raskest av samtlige var hjemmefører Francesco Aragno i sin Skoda.

EM-runden fortsetter tidlig lørdag morgen. Lørdagen består av 94 kilometer fordelt på seks fartsetapper.

90-tallsbiler får historisk FIA-status
Foto: one divine hammer / Flickr
Publisert: 17. oktober, 23:09

BILSPORT: I forbindelse med alle kunngjøringene fra FIAs motorsportforsamling denne uken, så er revisjonen av Appendix K-vedlegget i det internasjonale sportsreglementet noe av de mest markante endringene for 2025. For historisk bilsport, fortrinnsvis innen racing og rally, har vokst enormt de siste årene, og nå skal mangfoldet blant bilene øke.

FIA har nemlig bestemt at biler fra 1991 til 2000 får godkjent såkalt HTP-dokument, forkortet til «Historic Techincal Passport». Det innebærer at alle biler fra denne tidsepoken får FIA-historisk status så lenge den følger de daværende homologeringspapirene tilknyttet bilen, slik vi i dag kjenner til de strenge kriteriene innenfor historisk bilsport.

LES OGSÅ: Birger Gundersen (62) stortrives i historisk klasse: – Det er like moro å kjøre nå som det var for 30 år siden
LES OGSÅ: Historisk rally vil vokse mer og mer - slik fungerer klassen her i Norge

I sin kunngjøring trekker FIA fram flere klassikere fra denne epoken, som på mange måter var teknisk revolusjonerende på flere områder innenfor internasjonal bilsport. I racingsammenheng har vi både prototyper og GT1 og GTR-biler som nå vil falle innunder historisk. Også det svært suksessrike Super Touring-reglementet innenfor standardbilracing vil nå falle innunder historisk racing fra denne tidsepoken.

I rallysammenheng vil også flere svært kjente og konkurransedyktige biler kunne dukke opp med HTP-papirer. Det gjelder intet mindre enn hele utviklingen innenfor Gruppe A-æraen som begynte å sette standarden for to-liters firehjulsdreven biler med 250 til 300 hestekrefter, eksempelvis Lancia og Toyota som dominerte denne klassen på starten av 90-tallet.

Og den store etterfølgeren med WRC-klassens inntog fra 1997 vil også samle biler fra fire sesonger, herunder kjenninger som Ford Escort WRC, Subaru Impreza WRC, Toyota Corolla WRC og førstegenerasjons Peugeot 206 WRC, Seat Cordoba og Skoda Octavia for å nevne noen klassikere. Og ikke minst de velkjente og illsinte F2 KitCar-bilene vil nå også kunne kjøre i historisk klasse. 

FIA legger også til at Formel 1-biler fra 1987 til 2000 også få godkjente HTP-papirer i de løpssammenhenger hvor disse bilene er relevant å bruke, og det samme gjelder Formel 1-bilene fra datidens turboæra som fram til nå kun har fått lov til å kjøre demo og ikke konkurranse.

Dropper poeng for raskeste runde
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 17. oktober, 20:22

FORMEL 1: Etter torsdagens møte i FIAs motorsportforsamling har det kommet flere avgjørelser og endringer. I Formel 1s verden gjelder det først og fremst to ting. For det første fjernes poenget for rakeste runde. 

Siden 2019 har man fått et ekstra poeng for å sette den rakeste runden i løp forutsatt at man kommer innenfor de ti fremste i mål. Dette skapte senest diskusjon under løpet i Singapore da Daniel Ricciardo kunne ta fra Lando Norris det ekstra poenget ved å gå ut på nye dekk, selv om han altså ikke fullførte innenfor topp ti selv. Fra neste sesong vil altså ikke dette poenget spille inn, og man kan maks få 25 poeng fra et løp. 

En annen endring er at man dobler antall rookie-treninger. Før har det vært krav om to treninger hvor en av de gjelder per bil, og nå dobles denne kvoten. 

LES OGSÅ: Norris vs. Verstappen - Dette må til for Norris-gull

Slik blir neste års Rallycross-VM
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 17. oktober, 20:11

RALLYCROSS: I år kom Rallycross-VM sent i gang, men slik blir det ikke neste sesong. Med et løp igjen av sesongen er neste års kalender allerede klar, og det hele ruller i gang allerede i januar. Åtte løpshelger står på planen, og sesongen strekker seg til slutten av november. 

Norge er ikke arrangør heller neste sesong etter at de hoppet av VM-toget før årets sesong. Det blir dog to løp i Norden. Höljes tar som vanlig imot sirkuset i juli, og et par uker før den tid er det klart for løp i Finland.

Rallycross-VM 2025:
23. - 25. januar - Canada
11. - 13. april - Ungarn
2. - 4. mai - Portugal
30. mai - 1. juni - Storbritannia
13. - 15. juni - Finland
4. - 6. juli - Sverige
25. - 27. juli - Tyrkia
21. - 23. november - Australia

Andreas Mikkelsen på tredjeplass
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Sentral-Europa, torsdag:
Publisert: 17. oktober, 20:03

RALLY: Denne helgen er Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen igjen i aksjon i Rally-VM under Rally Sentral-Europa. De to har hatt en god start på løpet ved tredjeplass på SS1 og fjerdeplass på SS2. Sammenlagt ligger de på tredje plass 1,7 sekunder bak teten. 

– Dette er første gang jeg har likt å kjøre bilen på asfalt, sa Mikkelsen etter SS2. 

Det er Toyota-førerne Sébastien Ogier og Takamoto Katsuta som leder løpet foran den norske duoen. I WRC 2 er det Oliver Solberg som leder, men han plukker ikke poeng i førermesterskapet denne helgen. Han må sitte og håpe på at Yohan Rossel ikke vinner, og foreløpig går det Solbergs vei. Rossel tapte over 30 sekunder på SS2 etter å ha kjørt av veien. 

Rally Sentral-Europa fortsetter fredag med seks nye etapper. 

LES OGSÅ: Andreas Mikkelsen girer opp til nye VM-løp: – Jeg vet ingenting om fremtiden

Hedda Hosås klar for terrengrally
Foto: Sam Bloxham / Extreme E
Publisert: 17. oktober, 12:43

BILSPORT: Hedda Hosås ble kjent som fører i det helelektriske mesterskapet Extreme E. I år ble det dog ikke noe kjøring i mesterskapet for jenta fra Voss. 

I påvente av nye muligheter i takt med at mesterskapet går over til hybridkraft neste sesong har ungjenta holdt seg aktiv med å kjøre crosskart hjemme i Norge. 

Nå skal Hosås igjen i aksjon ute i den store verden, og det skjer i hennes første terrengrally. Fra 28. november til 1. desember kjører hun Dubai Baja. 

– Jeg griner av glede nå for nå er det på plass, nå har jeg budsjettet. Det føles uvirkelig for det er snakk om så mye penger, og nå gikk det. Det skjer!, sa Hosås i en video på egen Instagram. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Dette må til for Norris-gull

Litt uventet kjemper Lando Norris om VM-gull, men å ta igjen Max Verstappen vil bli alt annet enn enkelt. Slik ligger det an mellom de to før sesongens seks siste løp.


Artikkelbilde

Dette vet vi om neste Formel 3-sesong

Siste punktum er satt for Formel 3 i 2024, men allerede nå vet vi mye om 2025-sesongen.


Artikkelbilde

– Jeg vet ingenting om fremtiden

Andreas Mikkelsen angriper sesongens to siste løp på en annen måte enn før.


Artikkelbilde

Dette har skjedd siden forrige løpshelg

Hold deg oppdatert før Formel 1-sesongen ruller videre denne helgen.


Artikkelbilde

Slik opplevde Jørgen sin første EM-seier

Sesongen ble avsluttet på best mulig vis for Jørgen Eriksen. Nå håper han å kunne videreføre den internasjonale karrieren.