ANNONSE
ANNONSE
Slik gikk Rally-NMs eneste løp på asfalt
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Rally Larvik:

Slik gikk Rally-NMs eneste løp på asfalt

Publisert: 31. august, 17:44

RALLY: Rally Larvik stod for årets nest siste NM-runde, og følgelig den eneste NM-runden på asfalt, og det begynner nå også å dra seg til i norgesmesterskapet i rally. I strålende sol langs vestfoldkysten og Lågendalen fikk 50 førere bryne seg på krevende, men raske veier - noen av dem et par klassikere å regne i norsk rallysport.

Dette ble også ett av de raskeste løpene i norsk rallys historie, i alle fall i moderne tid. De raskeste bokførte, etter Parc Fermés beregninger, var Aurskog-Høland Rally tilbake i 2021 med 123,7 kilometer i timen i snitt og Numedalsrally i 2023 med 121,3 kilometer i timen. Rally Grimstad de siste årene har ligget på 120,0 og 119,0 kilometer. Årets Rally Larvik endte på  120,7 kilometer i timen i snitt hos vinner bilen.

LES OGSÅ: Petter kan bli nordisk mester - ladet opp som frivillig funksjonær

Ikke overraskende ble det totalseier til Frank Tore Larsen, som nå begynner å få et godt grep om NM-gullet som skal avgjøres på Hamar om tre uker. Men Henning Solberg holder fortsatt ut gir seg ikke uten kamp. Danske Simon Vallentin ble nummer to, men tar ikke NM-poeng, så tredjeplassen totalt for Henning holder til andreplass i NM-sammendraget. Anders Grøndal, som nå har solgt bilen og skal gi seg, endte med en tredjeplass i NM-sammenheng og fjerdeplass totalt i løpet.

I klassen for nyere tohjulsdrevne biler er Steve Røkland allerede norgesmester, og han har også allerede solgt bilen sin og stilte ikke til start. Dermed måtte Sindre Backe nøye seg med å være forhåndsfavoritt, og de så lenge lyst ut fram til han måtte bryte med tekniske problemer. I stedet fikk vi en skikkelig tett kamp fra øvrigheten i klassen, hvor Herman Lie-Nilsen tok klasseseieren. Men det var med bare fattige 3,9 sekunders margin til Martin Stensberg, mens Marius Solberg Hansen tok tredjeplassen - men ikke mer enn 9,5 sekund.

LES OGSÅ: Nå vil Steve kaste seg inn i norsk rallys mest intense klasse

For de eldre tohjulsdrevne bilene var Anders Kjær en soleklar forhåndsfavoritt på hjemmebane, men det var også ventet hard kamp fra Heine Rudi, Ib Vegard Andersen, Christian Sagli, Jarle Lippert og Ole Gunnar Skogli - sistnevnte allerede norgesmester for eldre firehjulsdrevne biler. Førstnevnte måtte bryte tidlig i løpet, mens sistnevnte forsøkte tappert å henge på ringreven fra Larvik. Men Kjær tok ikke bare en relativt solid klasseseier, men han ble også beste tohjulsdrevne bil og kjørte inn til femteplass totalt. Sagli ble nummer to, mens Lippert tok tredjeplassen.

Blant de eldre firehjulsdrevne bilene kunne det brygge opp til en tett duell mellom Petter Sæves Waskaas og Tommy Herregården, men førstnevnte rodde i land en enkel klasseseier, og ble også nummer seks totalt. Herregården måtte bryte, og dermed var andreplassen til Morten Karlsen-Haugen i boks. Tredjeplassen gikk til Åge Hansen.

Parc Fermé kommer tilbake med flere bilder, intervjuer og historier fra NM-runden gjennom helgen...

Dennis Olsen kjører ikke DTM
Foto: Proton Competition
Publisert: 31. mars, 17:07

RACING: I år utvider Ford sitt eget GT3-program, og ruller blant annet inn på Nürburgring og i DTM. Den norske Ford-føreren Dennis Olsen kjører i år full sesong i Langdistanse-VM inkludert 24-timersløpet på Le Mans, noen utvalgte løp i IMSA og NLS-løp på Nürburgring opp mot det velkjente 24-timersløpet på banen. 

Det har også vært spekulert i at Olsen vil få en retur til DTM-sirkuset. Olsen står med en løpsseier i mesterskapet fra før, men det er nå klart at han ikke vil få muligheten til å jakte flere av de i 2025.

Ford stiller heller med Arjun Maini og Fabio Scherer i DTM. Maini har kjørt det de fem siste sesongene og kan skilte med tre pallplasser fra 2024-sesongen, mens Scherer er tilbake i mesterskapet etter en fem års pause. Ford kjørte sist i DTM i 1989.

PS: Likevel vil det være en nordmann i aksjon i DTM-sirkuset. Emil Heyerdahl skal nemlig kjøre tysk GT4, som er en supportklasse under DTM. 

LES OGSÅ: Startet året i statene – nå vender Dennis snuta mot Europa igjen

Disse kjører VM-runden på «Granca»
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 31. mars, 16:14

RALLY: Tre runder er unnagjort i årets Rally-VM, og det er nå en liten pause før sesongen ruller videre i slutten av april. Fra 24. til 27. april kjøres Rally Kanariøyene for første gang som en VM-runde. 

Startlisten er nå offentliggjort, og der kan vi se at superveteran Sebastien Ogier returnerer for Toyota. Franskmannen kjører et deltidsprogram for teamet, og vant åpningsløpet i Monte-Carlo, som også er det eneste løpet han har kjørt i år. 

Det betyr samtidig at Takamoto Katsuta skal ta poeng for Toyotas andrelag sammen med Sami Pajari, da det er Ogier som prioriteres som poengplukker for hovedtemaet sammen med VM-leder Elfyn Evans og dobbel verdensmester Kalle Rovanperä. I Hyundai stiller den vante trioen Neuville, Tänak og Fourmaux, mens det er Munster og McErlean kjører for M-Sport. 

I WRC 2 kjører Oliver Solberg, slik han skal gjøre hele sesongen, men han har ikke nominert dette løpet som et av de syv hvor han plukker poeng i mesterskapet. Der er det først og fremst brødrene Yohan og Leo Rossel som må levere, ettersom de plukker poeng. 

Se hele listen her!

Blir Williams-junior - får Formel 1-test
Foto: Williams
Publisert: 31. mars, 14:33

FORMEL 2: Victor Martins kjører i år sin tredje Formel 2-sesong, men etter svake resultater i fjor stertet årets sesong uten Alpine-støtten han hadde hatt i flere år. Nå er det klart at han likevel støttes av et Formel 1-akademi. Williams kommer nemlig inn for å støtte franskmannen, som i 2022 vant Formel 3. 

I Formel 2 kjører han i ART-teamet sammen med Luke Browning, som også er Williams-junior. Denne uken skal begge to i aksjon med Williams sin 2023-bil i programmet som tillatter testing av eldre Formel 1-biler. 

– Dette er et nytt kapittel for meg, men målet mitt forblir det samme – å presse meg selv til det ytterste, både som person og som racerfører, og å komme til Formel 1. Williams er et ikonisk lag med en utrolig historie, og jeg er sikker på at dette er det beste stedet å være for å hjelpe meg å nå mine mål, sier Martins.

Foto: Fred Hardy / SRO
GT4 America, Sonoma:
Publisert: 30. mars, 21:30

RACING: Mads Siljehaug var tilbake i manesjen igjen denne helgen med sesongstarten i GT4 America, og det startet enormt lovende med intet mindre enn pole position i første løp lørdag på Sonoma Raceway nord for San Francisco.

Og det så lovende ut i starten av løpet, der han holdt posisjonen i sin Toyota Supra GT4 mens løpet ble avbrutt med flere kjøringer. Men i en av restartene ble SIljehaug krasjet ut av kanadieren Alex Ellis, og med det var første løp ødelagt. Smellen kan du forøvrig se i videospilleren øverst i saken.

LES OGSÅ: Tilbake etter ufrivillig pause: – Vært klar siden jeg kjørte siste runde for to år siden

Løp to søndag kveld ble startet av teamkamerat Nicolai Elghanayan i Marco Polo Motorsports, der han ikke kvalifiserte like godt. Fra 19. posisjon tok han imidlertid bilen opp til 14. plass, før han så falt ned til 19. plass under pitstoppet hvor Siljehaug tok over.

Med sikkerhetsbil i pitstoppet fikk nordmannen bare 20 minutter igjen av løpet med grønnflagg - men han gjorde helt enorme opphentinger på kort tid. Etter bare fire runder var han helt oppe på en åttendeplass, og var i praksis på en syvendeplass før han utenfor bildet ble rammet av flere tidstap - hvor sistnevnte var en åpenbar smell da TV-bildene etterpå viste markante saker på Siljehaugs bil.

Dermed endte løp to nede på en 19. plass igjen etter at han viste et imponerende topptempo i store deler av sitt stint.

LES OGSÅ: Norske Mads skulle bare hjelpe en kunde - nå får han sin livs opplevelse foran 80.000 tilskuere i USA

Pallplass og bursdag i sesongstarten
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
RallyX, Montalegre:
Publisert: 30. mars, 21:27

CROSSKART: Portugal og Montalegre var vertskap for årets første rallycrossløp i europeisk målestokk med den nye RallyX-serien som nå har ekspandert utover de nordligste nasjonene i Europa. Blant norske førere fant vi to deltakere, begge klassen CrossCar - som er hovedklassen for crosskarter.

Der ble det en solid sesongstart for Thomas Eek Murstad, den regjerende norgesmesteren i toppklassen Extreme. Murstad kvalifiserte til åttendeplass i første runde som ble kjørt lørdag, vant semifinalen sin og endte på en sterk andreplass i finalen, bak svenske Alex Lindeqvist.

LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
LES OGSÅ: Høydramatisk avslutning på crosskartsesongen

Søndag var det duket for andre runde, og attpå til på 22-årsdagen til Murstad. Men det ble dessverre ingen bursdag å feire like godt som lørdagens kjøring. Han kvalifiserte bedre denne dagen, med en andretid i første omgang og femteplass etter omgangene. Men det ble bare med en tredjeplass i semifinalen, som ikke ga avansement til finalen.

Klassens andre norske deltaker, Vetle Try, lykkes heller ikke å nå finale - verken lørdag eller søndag. Lørdag endte det med tredjeplass i sin semifinale, og med det ingen videre finale. Søndag åpnet han kruttsterkt med en fjerdetid og en tredjetid, før det ble bruttløp i andre omgang. Han fikk dog en semifianlesjanse, men der ble det med fjerdeplassen.

LES OGSÅ: Crosskart-talentet Theo (14) rakk såvidt å konfirmere seg mellom omgangene

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Derfor håper gullgrossisten på en begrenset turboeffekt

Gullgrossisten Simen Engsvik stiller med ny bil og turbomotor, men han håper ikke på at det vil gi en betydelig fordel.


Artikkelbilde

Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross

Primært er crosskart et springbrett mot rally og rallycross. Men flere av Norges beste crosskartførere ser ingen grunn til å haste videre.


Artikkelbilde

Dette tenker Dennis om Red Bull-bonanzaen

Dennis Hauger overraskes over Liam Lawsons Red Bull-exit, og støtter samtidig Isack Hadjars etter Marko-kritikk


Artikkelbilde

Så brutalt er Red Bulls førerbytte

Liam Lawsons kortvarige Red Bull-opphold skiller seg ut i et team som er kjent for å nettopp vrake førere etter kort tid.


Artikkelbilde

Slik kan Torstein sjonglere mellom Norges to fremste rallyførere

Det ene utelukker ikke det andre. Torstein Eriksen har en interessant kabal for 2025 som muliggjør kartlesing for både Mads Østberg og Andreas Mikkelsen.