RALLY: Rally Larvik stod for årets nest siste NM-runde, og følgelig den eneste NM-runden på asfalt, og det begynner nå også å dra seg til i norgesmesterskapet i rally. I strålende sol langs vestfoldkysten og Lågendalen fikk 50 førere bryne seg på krevende, men raske veier - noen av dem et par klassikere å regne i norsk rallysport.
Dette ble også ett av de raskeste løpene i norsk rallys historie, i alle fall i moderne tid. De raskeste bokførte, etter Parc Fermés beregninger, var Aurskog-Høland Rally tilbake i 2021 med 123,7 kilometer i timen i snitt og Numedalsrally i 2023 med 121,3 kilometer i timen. Rally Grimstad de siste årene har ligget på 120,0 og 119,0 kilometer. Årets Rally Larvik endte på 120,7 kilometer i timen i snitt hos vinner bilen.
LES OGSÅ: Petter kan bli nordisk mester - ladet opp som frivillig funksjonær
Ikke overraskende ble det totalseier til Frank Tore Larsen, som nå begynner å få et godt grep om NM-gullet som skal avgjøres på Hamar om tre uker. Men Henning Solberg holder fortsatt ut gir seg ikke uten kamp. Danske Simon Vallentin ble nummer to, men tar ikke NM-poeng, så tredjeplassen totalt for Henning holder til andreplass i NM-sammendraget. Anders Grøndal, som nå har solgt bilen og skal gi seg, endte med en tredjeplass i NM-sammenheng og fjerdeplass totalt i løpet.
I klassen for nyere tohjulsdrevne biler er Steve Røkland allerede norgesmester, og han har også allerede solgt bilen sin og stilte ikke til start. Dermed måtte Sindre Backe nøye seg med å være forhåndsfavoritt, og de så lenge lyst ut fram til han måtte bryte med tekniske problemer. I stedet fikk vi en skikkelig tett kamp fra øvrigheten i klassen, hvor Herman Lie-Nilsen tok klasseseieren. Men det var med bare fattige 3,9 sekunders margin til Martin Stensberg, mens Marius Solberg Hansen tok tredjeplassen - men ikke mer enn 9,5 sekund.
LES OGSÅ: Nå vil Steve kaste seg inn i norsk rallys mest intense klasse
For de eldre tohjulsdrevne bilene var Anders Kjær en soleklar forhåndsfavoritt på hjemmebane, men det var også ventet hard kamp fra Heine Rudi, Ib Vegard Andersen, Christian Sagli, Jarle Lippert og Ole Gunnar Skogli - sistnevnte allerede norgesmester for eldre firehjulsdrevne biler. Førstnevnte måtte bryte tidlig i løpet, mens sistnevnte forsøkte tappert å henge på ringreven fra Larvik. Men Kjær tok ikke bare en relativt solid klasseseier, men han ble også beste tohjulsdrevne bil og kjørte inn til femteplass totalt. Sagli ble nummer to, mens Lippert tok tredjeplassen.
Blant de eldre firehjulsdrevne bilene kunne det brygge opp til en tett duell mellom Petter Sæves Waskaas og Tommy Herregården, men førstnevnte rodde i land en enkel klasseseier, og ble også nummer seks totalt. Herregården måtte bryte, og dermed var andreplassen til Morten Karlsen-Haugen i boks. Tredjeplassen gikk til Åge Hansen.
Parc Fermé kommer tilbake med flere bilder, intervjuer og historier fra NM-runden gjennom helgen...
RACING: Mercedes returnerer til Le Mans 26 år etter det famøse løpet med CLR-bilen som ble kastet rundt i luften. Denne gangen er det dog ikke toppklassen som gjelder.
Mercedes ruller inn i LMGT3-klassen i Langdistanse-VM i samarbeid med Iron Lynx, som på sin side skifter beite etter å ha samarbeider med Mercedes.
Den tyske fabrikanten kan fra før skilte med suksess i 24-timersløpet på Spa og Nürburgring med sin GT3-bil, og nå er det altså Langdistanse-VM og Le Mans som står for tur.
FORMEL 1: Etter en svært imponerende seier i Brasil ligger alt til rette for at Max Verstappen kan sikre sin fjerde VM-tittel på rad i Las Vegas. Klarer han det blir han den femte føreren som tar fire VM-titler på rad etter Fangio, Schumacher, Vettel og Hamilton.
Blant de mange scenarioene som kan utspille seg leder mange av de mot at Verstappen blir verdensmester.
Max Verstappen sikrer VM-tittelen ved alle disse tilfellene:
Norris er med andre ord avhengig av å enten vinne løpet eller å slå Verstappen med god margin om tittelkampen ikke skal være avgjort når Formel 1-sirkuset ruller videre til Qatar.
Levert i samarbeid med Formel-1.no
FORMELBIL: Årets utgave av F1 Academy er fortsatt ikke unnagjort, men allerede før sesongens to siste løpshelger har blitt kjørt kan mesterskapet annonsere neste sesongs kalender.
Som i år skal det kjøres syv løpshelger i mesterskapet med to løp per helg. Det hele ruller i gang i Kina i mars, og utover året skal de innom Jeddah, Miami, Montreal, Zandvoort, Singapore og Las Vegas.
Ved siden av løpshelgene er det planlagt 15 testdager.
F1 Academy 2025:
R1: Shanghai 21. - 23. mars
R2: Jeddah 18. - 20. april
R3: Miami 2. - 4. mai
R4: Montreal 13. - 15. mai
R5: Zandvoort 29. - 31. august
R6: Singapore 3. - 5. oktober
R7: Las Vegas 20. - 22. november
FORMELBIL: Denne helgen har årets Macao Grand Prix gått av stabelen i en rekke ulike grener, og det hele ble avsluttet med Formula Regional som i år erstattet Formel 3-bilene. Ingen nordmenn var å finne på startstreken i år, men det var en rekke andre profilerte førere.
Etter en kvalifisering med en hel haug rødflagg og avbrytelser ble selve løpet preget av flere omstartr etter perioder bak sikkerhetsbil. McLaren-junior Ugo Ugochukwu ledet løpet fra start til mål, og holdt unna for konkurrentene hver gang. Unggutten som neste sesong skal kjøre Formel 3 vant foran Oliver Goethe og Noel Leon.
RACING: Lørdag ble sesongens siste løp kjørt i Nürburgring Langstrecken Series. En rekke nordmenn pleier å kjøre i mesterskapet, og også i sesongavslutningen var en nordmann på plass i det som var et fire timer langt løp.
Ikke overraskende var det Oskar Sandberg. Han var som vanlig på plass i Aston Martins GT4-bil for Dörr Motorsport sammen med Aaron Wenisch og Nick Wüstenhagen. De tre ble nummer 13 totalt, og vant med det klassen SP10.
Totalseieren gikk til Lucas Auer og Mikael Grenier i Mercedes GT3.
Fra neste sesong slipper ungdommen til i bilcrossen, både i trening og løp.
Omkampen mellom Henning Solberg og Frank Tore Larsen blir ikke det eneste spenningsmomentet i Rally-NMs toppklasse i 2025. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer.
Den norske bilsportlegenden ladet opp til Bilsportgallaen med bilkjøring litt utenom det vanlige.
Det var på alle måter Isabell Rustads dag under årets bilsportgalla.
Ny klasse skal gjøre det enklere å kjøre rally uten å bruke alt for mye penger. Det skjer med god hjelp fra det svenske forbundet.