ANNONSE
ANNONSE
Oliver Solbergs protest avvist
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Chile:

Oliver Solbergs protest avvist

Publisert: 30. september, 00:58

RALLY: Oliver Solberg kjempet denne helgen om seieren i Rally Chile, og hadde det gått veien ville han også ha sikret gullet i WRC 2. Et ufrivillig dekkskift på SS11 førte dog til at det kun ble fjerdeplass, og at Solberg bare kan håpe at konkurrentene feiler i gullkampen. 

I forbindelse med det aktuelle dekkskiftet kjørte Solberg ut foran tittelrival og løpsvinner Yohan Rossel. Det mente Rossel medførte så dårlig sikt at han måtte få justert etappetiden sin, og det fikk han. 40 sekunder ble fjernet.

Solberg mener sikten ikke var så dårlig som Rossel skulle ha det til, og det ble derfor levert inn en protest. Den protesten har nå blitt avvist. 

Om protesten skulle fått gjennomslag ville Rossel mistef seieren, og Solberg ville rykket opp til tredjeplass. Fortsatt ville Sami Pajari tatt gullet om han vinner Rally Japan, men Rossel vil i det scenarioet være ute av gullkampen. Siden protesten ble avvist kan begge nå passere Solberg i sammendraget. 

LES OGSÅ: Gråtkvalt Solberg etter nedturen: – Alt jeg har drømt om

Thierry Neuville styrer mot gull
Foto: Hyundai
Rally Sentral-Europa, fredag:
Publisert: 18. oktober, 17:58

RALLY: Fredag formiddag ble det bråstopp for Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen i Rally Sentral-Europa. For resten av feltet har løpet fortsatt med nye etapper i ettermiddag. 

Etter at 8 av 18 etapper er ferdigkjørt er det Thierry Neuville som leder an sammenlagt foran Sébastien Ogier og Ott Tänak. Neuville kan med et godt resultat sikret VM-gull denne helgen, og han ligger altså godt an etter at den første fulle dagen er overstått. 

I WRC 2 henger Solberg med i teten, men han plukker uansett ikke poeng i WRC 2. Han må håpe på at Rossel ikke vinner løpet, og foreløpig ser det vanskelig ut for franskmannen som har tapt over et minutt til ledende Gryazin.

Fortsatt er det usikkert om Mikkelsen kan komme inn igjen i løpet fra og med lørdag morgen. 

LES OGSÅ: Dette sa Andreas Mikkelsen etter krasjen
LES OGSÅ:  – Jeg vet ingenting om fremtiden

Rally Sentral-Europa, etter SS8:
1) Thierry Neuville, Hyundai, 1.04:40,0
2) Sébastien Ogier, Toyota, +6,4
3) Ott Tänak, Hyundai, +7,8
4) Elfyn Evans, Toyota, +15,1
5) Takamoto Katsuta, +38,6

Hauger signer for Andretti i IndyNXT
Foto: Andretti
Publisert: 18. oktober, 16:17

RACING: Dennis Hauger er klar for IndyNXT. Hauger skal fredag teste for Andretti-teamet, men allerede nå er det klart at han skal kjøre for de i mesterskapet neste sesong. Det annonserte de på egne nettisder fredag. 

Han skal kjøre for teamet sammen med Lochie Hughes, Salvador de Alba og James Roe. 

– Jeg er veldig takknemlig for muligheten til å kjøre med Andretti Global. Jeg gleder meg til å starte opp med teamet og bli kjent med alle. Vi begynner allerede å jobbe før sesongen starter med testing, og jeg gleder meg til å komme meg ut i en INDY NXT-bil og få den opplevelsen. Jeg kan ikke vente til 2025-sesongen – jeg håper det blir en flott en, uttaler Dennis Hauger.

Hauger blir med det den tredje nordmannen som kjører i mesterskapet etter hans egen manager Harald Huysman og Anders Krohn. IndyNXT ligger på nivået under IndyCar, og håper er å etablere en karriere i USA.

Annonseringen betyr forøvrig at Jamie Chadwick ikke skal kjøre for Andretti i IndyNXT neste sesong slik hun gjorde i år. Briten satser neste sesong på å få på plass et deltidsprogram i IndyCar. 

Rally Sentral-Europa, SS5:
Publisert: 18. oktober, 11:24

RALLY: En lovende start på Rally Sentral-Europa endte i nedtur for Andreas Mikkelsen under SS5, som var fredagens andre fartsprøve. Nordmannen hadde åpnet solid på torsdagens etapper og hadde tredjeplassen før fredagen, og uttalte at han for første gang trivdes i bilen på asfalt.

Men på SS5 gikk det galt, der han og kartleser Torstein Eriksen skled av den våte og tidvis løvdekte asfalten og havnet rett flere gjerdestolper. Fronten på bilen så ut til å være såpass skadet at de ikke kom seg videre.

LES OGSÅ: Andreas Mikkelsen girer opp til nye VM-løp: – Jeg vet ingenting om fremtiden
LES OGSÅ: Ny usikkerhet rundt hybriden i Rally-VM

Etappen ble også avbrutt etter avkjøringen, men både fører Mikkelsen og Eriksen kom seg fint ut av bilen for egen maskin. I skrivende stund er det uvisst når etappen kommer igang igjen.

– Oida. Det er game over, kunne vi høre Mikkelsen si bare sekunder etter at krasjen var et faktum.

Hvordan det påvirker helgen videre er uvisst, men etter alt å dømme burde en restart lørdag være mulig - noe teamet mest sannsynlig vil komme med en oppdatering på så fort bilen er undersøkt.

90-tallsbiler får historisk FIA-status
Foto: one divine hammer / Flickr
Publisert: 17. oktober, 23:09

BILSPORT: I forbindelse med alle kunngjøringene fra FIAs motorsportforsamling denne uken, så er revisjonen av Appendix K-vedlegget i det internasjonale sportsreglementet noe av de mest markante endringene for 2025. For historisk bilsport, fortrinnsvis innen racing og rally, har vokst enormt de siste årene, og nå skal mangfoldet blant bilene øke.

FIA har nemlig bestemt at biler fra 1991 til 2000 får godkjent såkalt HTP-dokument, forkortet til «Historic Techincal Passport». Det innebærer at alle biler fra denne tidsepoken får FIA-historisk status så lenge den følger de daværende homologeringspapirene tilknyttet bilen, slik vi i dag kjenner til de strenge kriteriene innenfor historisk bilsport.

LES OGSÅ: Birger Gundersen (62) stortrives i historisk klasse: – Det er like moro å kjøre nå som det var for 30 år siden
LES OGSÅ: Historisk rally vil vokse mer og mer - slik fungerer klassen her i Norge

I sin kunngjøring trekker FIA fram flere klassikere fra denne epoken, som på mange måter var teknisk revolusjonerende på flere områder innenfor internasjonal bilsport. I racingsammenheng har vi både prototyper og GT1 og GTR-biler som nå vil falle innunder historisk. Også det svært suksessrike Super Touring-reglementet innenfor standardbilracing vil nå falle innunder historisk racing fra denne tidsepoken.

I rallysammenheng vil også flere svært kjente og konkurransedyktige biler kunne dukke opp med HTP-papirer. Det gjelder intet mindre enn hele utviklingen innenfor Gruppe A-æraen som begynte å sette standarden for to-liters firehjulsdreven biler med 250 til 300 hestekrefter, eksempelvis Lancia og Toyota som dominerte denne klassen på starten av 90-tallet.

Og den store etterfølgeren med WRC-klassens inntog fra 1997 vil også samle biler fra fire sesonger, herunder kjenninger som Ford Escort WRC, Subaru Impreza WRC, Toyota Corolla WRC og førstegenerasjons Peugeot 206 WRC, Seat Cordoba og Skoda Octavia for å nevne noen klassikere. Og ikke minst de velkjente og illsinte F2 KitCar-bilene vil nå også kunne kjøre i historisk klasse. 

FIA legger også til at Formel 1-biler fra 1987 til 2000 også få godkjente HTP-papirer i de løpssammenhenger hvor disse bilene er relevant å bruke, og det samme gjelder Formel 1-bilene fra datidens turboæra som fram til nå kun har fått lov til å kjøre demo og ikke konkurranse.

Dropper poeng for raskeste runde
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 17. oktober, 20:22

FORMEL 1: Etter torsdagens møte i FIAs motorsportforsamling har det kommet flere avgjørelser og endringer. I Formel 1s verden gjelder det først og fremst to ting. For det første fjernes poenget for rakeste runde. 

Siden 2019 har man fått et ekstra poeng for å sette den rakeste runden i løp forutsatt at man kommer innenfor de ti fremste i mål. Dette skapte senest diskusjon under løpet i Singapore da Daniel Ricciardo kunne ta fra Lando Norris det ekstra poenget ved å gå ut på nye dekk, selv om han altså ikke fullførte innenfor topp ti selv. Fra neste sesong vil altså ikke dette poenget spille inn, og man kan maks få 25 poeng fra et løp. 

En annen endring er at man dobler antall rookie-treninger. Før har det vært krav om to treninger hvor en av de gjelder per bil, og nå dobles denne kvoten. 

LES OGSÅ: Norris vs. Verstappen - Dette må til for Norris-gull

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Gullkandidaten og WRC 2-rivalen bøtelagt for villmannkjøring

Etter en lengre disputt med norsk-svensken, går det fra vondt til verre for Yohan Rossel.


Artikkelbilde

Dette sa Andreas Mikkelsen etter krasjen

Andreas Mikkelsen hadde endelig funnet seg til rette på asfalt, men så gikk det galt.


Artikkelbilde

Liam Lawsons store sjanse

Mye står på spill for Liam Lawson de neste ukene.


Artikkelbilde

Dette må til for Norris-gull

Litt uventet kjemper Lando Norris om VM-gull, men å ta igjen Max Verstappen vil bli alt annet enn enkelt. Slik ligger det an mellom de to før sesongens seks siste løp.


Artikkelbilde

Dette vet vi om neste Formel 3-sesong

Siste punktum er satt for Formel 3 i 2024, men allerede nå vet vi mye om 2025-sesongen.