ANNONSE
ANNONSE
Foto: Getty Images / NASCAR
NASCAR, GEICO 500:

Stjernesmell over mål ga ny løpsvinner

Publisert: 22. april, 01:26

NASCAR: Det er to ting som alltid er hundre prosent sikkert, melkesjokolade må alltid ha tilsatt melk, og det er alltid en kjempesmell på Talladega-banen i NASCAR. Det ble hvert fall sikkert også denne gangen. 

Det var en liten usikkerhet om løpet i det hele tatt ville erfare en «big one» (amerikansk slang for kjempekrasj med mange førere involverte, journ. anm.), men det ble klart at de siste tre rundene kom til å være helt avgjørende om hvem som skulle stikke av med seieren.

I tet var det Michael McDowell som kontrollerte løpet i sluttspurten. Han stupte opp og ned de to togene for å holde seg foran henholdsvis Tyler Reddick og Brad Keselowski i hvert sitt spor. Helt i yttersporet, klint inntil veggen, forsøkte også «rookie» Shane van Gisbergen seg. Men et dårlig sporvalg av Ty Gibbs gjorde at hele ytterlinjen forsvant.

Så kom det hvite flagget ut - det var virkelig vinn eller forsvinn for alle på lederrunden. Keselowski dyttet febrilsk i bilen til McDowell, og ut av siste sving forsvant toget med Tyler Reddick i ledelsen. Duellen stod mellom McDowell og Keselowski.

Så skjer det, en dårlig blokkering fra McDowell gjør at han forsvinner i yttermuren samtidig som han drar Keselowski og andre med seg. Noen går til og med på taket. Mannen som så ut til å tape alt bare noen hundre meter fra mål går klar av kaoset som oppstår rett før målstreken, og Tyler Reddick tok sin første NASCAR-seier for 2024-sesongen.

Alle førerne involvert i dagens krasjer gikk fra bilene for egen maskin.

1) Tyler Reddick, 23XI Racing, 188 runder
2) Brad Keselowski, RFK Racing, +0,208
3) Noah Gragson, Stewart-Haas, +0,277
4) Ricky Stenhouse Jr, JTG Daughtery Racing, +0,487
5) Alex Bowman, Hendricks, +0,977
6) Anthony Alfredo, Our Motorsports, +1,262
7) William Byron, Hendricks, +1,363
8) Todd Gilliland, Front Row Motorsports, +1,575
9) Daniel Hemric, Kaulig Racing, +2,002
10) Harrison Burton, Wood Brothers, +2,297

Stenshorne langt bak i kaotisk sprintløp
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 3, Imola:
Publisert: 18. mai, 10:58

FORMEL 3: Martinius Stenshorne hadde et vanskelig utgangspunkt i sitt første Formel 3-løp som McLaren-junior. Unggutten startet lørdagens sprintløp fra 16. startposisjon, men da starten gikk sto Stenshorne igjen. Da han til slutt kom seg av gårde var han naturlig nok sist av de 30 førerne. 

Det tok ikke lang tid før Mari Boya endte i grusfella og sikkerhetsbilen måtte ut for å samle feltet. Da var Martinius nummer 25, før han litt senere avanserte til 24. plass da Callum Voisin endte i barrierene og forårsaket en ny periode bak sikkerhetsbilen.

LES OGSÅ: McLaren henter Stenshorne - slik blir hans nye hverdag

LES OGSÅ: Stenshorne utestenges fra løpshelgen på Silverstone

Like etter at løpet hadde kommet i gang igjen havnet flere biler i grusfella, og sikkerhetsbilen måtte nok en gang ut på banen. Det gjorde at Stenshorne avanserte til 21. plass like bak McLaren-kollega Alex Dunne. Et par runder senere måtte sikkerhetsbilen ut for fjerde gang, og i mellomtiden hadde Stenshornes poengsjanser blitt enda mindre ettersom han fikk en fem sekunders straff for å ha tyvstartet løpet. Nordmannen endte til slutt på 22. plass. 

I fronten var det Noel Leon som ledet og lå an til å vinne løpet, men det skulle vise seg å bli ytterligere kamp om seieren både på banen og på dommerrommet. Da Luke Browning som så mange andre endte i grusfella ble den virtuelle sikkerhetsbilen aktivert, og da lyset igjen var grønt var andremann Oliver Goethe kvikk nok til å ta ledelsen rett før målgang. Så ble Leon igjen utropt til vinner grunnet en fem sekunders straff til Goethe. Fortsatt er en rekke førere under etterforskning, blant annet nevnte Leon. 

Søndag er det uansett klart for nye muligheter i hovedløpet. Også der starter Stenshorne som nummer 16. 

Se alle sendetider i vår helgeplanlegger!

Hauger endte med vanskelig utgangspunkt
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 2, Imola - kvalifisering:
Publisert: 17. mai, 17:16

FORMEL 2: Det så ikke umiddelbart veldig lyst ut for Dennis Hauger gjennom kvalifiseringen til helgens Formel 2-løp på Imola. I det hele tatt lå det ikke an til å bli noen god norsk dag totalt sett på nasjonaldagen vår nede i Italia, da Martinius Stenshorne bare ble nummer 20 på Formel 3-kvalifiseringen.

For Hauger viste aldri noe tegn til pole position-tempo gjennom kvalifiseringen, selv om han hadde en solid treningsomgang tidligere på dagen. Tidene forble stort sett utenfor topp 10. Som kjent er det den «magiske grensen» med tanke på å få gode startposisjoner totalt sett for helgen - ettersom 10. plass gir pole position til sprintløpet lørdag formiddag.

LES OGSÅ: Hauger vil feire med 17.mai-pole

Så, etter at alle var i mål og Hauger hadde havnet på en umiddelbar 13. plass, så begynte løpsledelsen å stryke rundetider for flere førere som hadde vært utenfor banegrensene. Begge Prema-førerne Oliver Bearman og Andrea Kimi Antonelli fikk fjernet tidene sine ganske så raskt, og plutselig var Hauger oppe på 7.plass. 

Men lykken varte ikke lenge. Førerne fikk til slutt sine rundetider tilbake igjen, og Hauger må dermed starte begge helgens løp fra 13. plass. 

Stenshorne med svak kvalifisering
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 3, Imola - kvalifisering:
Publisert: 17. mai, 16:18

FORMEL 3: Fredag var det duket for kvalifisering til Formel 3-løpene som kjøres på italienske Imola denne helgen. Dette er første gang siden rundene i Melbourne i Australia i slutten av mars at Formel 3 kjører igjen sammen med resten av Formel 1-sirkuset.

Martinius Stenshorne rakk å skape overskrifter før helgen; først med sin nysignerte juniorkontrakt for McLaren, etterfulgt av at utestenges fra løpshelgen på Silverstone i juli etter at han kjørte et løp i britiske GB3 der tidligere i vår.

LES OGSÅ: McLaren henter Martinius - slik blir hans nye hverdag
LES OGSÅ: Fra nysignert Formel 1-junior til utestengelse fra Silverstone

Og nordmannen hadde ingen super kjøring denne fredagen. På treningen ble han nummer 14, nesten sekundet bak dansk-tyske Oliver Göthe. På kvalifiseringen leverte han ikke bedre enn en 20. tid, 1,1 sekund bak bestetiden, hvilket betyr 20. startsposisjon både under sprintløpet lørdag og hovedløpet søndag.

Det ble trippel Trident på kvalifiseringen, med Santiago Ramos på pole position søndag, foran teamkameratene Leonardo Fornaroli og Sami Meguetounif. I Formel 3 snur man på de 12 beste fra kvalifiseringen til lørdagens sprintløp. Noel Leon ble nummer 12 på kvalifiseringen, og starter derfor i pole position lørdag morgen.

Fire nordmenn klare for manndomsprøven
Fotomontasje: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
24-timersløpet på Nürburgring:
Publisert: 16. mai, 13:51

RACING: I månedsskiftet mai-juni er det duket for ett av de største og mest prestisjefylte billøpene over en hel sesong. Da går nemlig det myteomspunnende 24-timersløpet på Nürburgring av stabelen. Og som vanlig er det norsk deltakelse på plass, og det med flere i posisjon til å ta hjem en seier som henger svært høyt på CVen.

Vi har hele tre nordmenn på plass i toppklassen med GT3-biler, og to av dem har reelle vinnersjanser. Som tidligere omtalt får Dennis Olsen et hyggelig gjensyn med Porsche igjen, et halvt år etter at deres samarbeid med over. Den norske Ford-profilen leies inn av Porsches kundeteam Herberth Motorsport sammen med Robert Renauer, Vincent Kolb og Matt Campbell.

LES OGSÅ: Dennis kan velge og vrake blant andre bilmerker
LES OGSÅ: Nå kan Christian være nærmere Le Mans enn noen gang
LES OGSÅ: Ny norsk suksess på Nürburgring

Ellers er den norske Nürburgring-spesialisten Christian Krognes med som vanlig, der Walkenhorst Motorsport i år har gjort endringer i sin portefølje. BMWene har blitt trillet ut av garasjen og er nå erstattet med Aston Martins helt nye Vantage GT3, der nordmannen deler doning med Jakub Giermaziak, David Pittard og Nicki Thiim. Krognes kjører på en såkalt pro-bil, mens norske Anders Buchardt også er å finne i Walkenhorst-teamet. Han skal stille til start i deres pro-am-bil med lavere graderte førere, herunder Henry Walkenhorst, Stefan Aust og Christian Bollrath.

Ellers har vi også kanskje den største norske vinnerkandidaten på lavere klassenivå i Oskar Sandberg, som har gjort rent bord på Nürburgring, både i NLS totalt og i 24-timeren, over flere år. Han kjører i år for tyske Dörr Motorsport, ideres Aston Martin Vantage i GT4-klassen, og sammen med Aaron Wenisch, Michael Funke og Phil Dörr er et forventninger til å se denne bilen høyt oppe i sin klasse.

Totalt 130 biler er påmeldt, hvilket betyr i overkant av 500 førere totalt på startstreken i ett av verdens mest prestisjefylte billøp, helt på linje med de beslektede 24-timerne på Le Mans og Spa-Francorchamps.

Her er Norges utøvere i «bilsportens OL»
Over fra venstre; Mina Pedersen, Eirik Steinsholt, Theo Johansen, Jarl Teien og Simen Olsen. Under fra venstre Jan Petter Haugland, Olav Vaa, Didrik Esbjug og Ole Steinbråten. Fotomontasje: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
FIA Motorsport Games:
Publisert: 15. mai, 11:44

BILSPORT: For tredje gang siden 2019 skal FIA Motorsport Games avvikles, gjerne omtalt som «bilsportens OL», og denne gang med spanske Valencia som sentrum 24.-27. oktober. Selv om konkurransenivået og prestisje foreløpig ikke kan sammenliknes med VM og andre internasjonale serier i flere grener, så er det alltid litt ekstra status å representere landet sitt i et slikt bilsportformat.

LES OGSÅ: Lastebilracing på bilsportens OL-program

I 2024 er listen over aktive grener og disipliner rekordlang, etter at de startet i det små året før pandemien satte en lengre pause for konseptet. Det er bilsportforbundene til de ulike medlemslandene til FIA som plukker ut sine representanter, som i norsk sammenheng handler om en søknadsprosess via Norges Bilsportforbund.

Onsdag kunngjorde de ni utøvere fordelt på åtte grener som er plukket ut. Det er følgende:

• TCR: Didrik Esbjug
• Formel 4: Olav Vaa
• Drifting: Simen Olsen
• Autoslalåm: Jan Petter Haugland og Mina Pedersen
• Crosscar Sr: Eirik Steinsholt
• Crosscar Jr: Theo Johansen
• E-sport F4: Jarl Teien
• E-sport GT: Ole Steinbråten

– Vi har fått inn en rekke gode søknader fra norske utøvere som vil delta, og vi er stolte av at vi nå skal ha med hele ni norske utøvere. Norges Bilsportforbund dekker deler av startkontingenten for utøverne, i tillegg til at de får klær og en norsk lagleder som er med til Spania. Øvrig budsjett må utøverne stå for selv, forklarer NBFs prosjektleder for bilsportlekene, Helen Thorgersen, på forbundets egne nettsider.

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Fra nysignert Formel 1-junior til utestengelse fra Silverstone

Mange har jublet for Martinius Stenshornes McLaren-kontrakt. Men FIA har alt annet enn jublet over at han kjørte GB3-løp på Silverstone tidligere i vår.


Artikkelbilde

McLaren henter Martinius - slik blir hans nye hverdag

Martinius Stenshorne vil fremover bli å se i papaya-farger som McLarens siste tilskudd.


Artikkelbilde

– Det er det vel mange som har sagt ja!

Å legge opp er ikke bare bare. På Lånkebanen var de to siste sesongers sølvvinner tilbake i klasse 2 i Rallycross-NM.


Artikkelbilde

– Det er en bane jeg liker godt

Formel 3-sesongen ruller denne uken videre på en bane Stenshorne kjenner godt til.


Artikkelbilde

Glad for å være ferdig med sponsorjaget

Uavhengig av et frustrerende NM-comeback er Hans-Jøran Østreng glad for å være ferdig med sponsorjaget som kreves for å sette sammen en internasjonal satsing. Og nå ser han frem mot en etterlengtet rally-debut.