NASCAR: Det er to ting som alltid er hundre prosent sikkert, melkesjokolade må alltid ha tilsatt melk, og det er alltid en kjempesmell på Talladega-banen i NASCAR. Det ble hvert fall sikkert også denne gangen.
Det var en liten usikkerhet om løpet i det hele tatt ville erfare en «big one» (amerikansk slang for kjempekrasj med mange førere involverte, journ. anm.), men det ble klart at de siste tre rundene kom til å være helt avgjørende om hvem som skulle stikke av med seieren.
I tet var det Michael McDowell som kontrollerte løpet i sluttspurten. Han stupte opp og ned de to togene for å holde seg foran henholdsvis Tyler Reddick og Brad Keselowski i hvert sitt spor. Helt i yttersporet, klint inntil veggen, forsøkte også «rookie» Shane van Gisbergen seg. Men et dårlig sporvalg av Ty Gibbs gjorde at hele ytterlinjen forsvant.
Så kom det hvite flagget ut - det var virkelig vinn eller forsvinn for alle på lederrunden. Keselowski dyttet febrilsk i bilen til McDowell, og ut av siste sving forsvant toget med Tyler Reddick i ledelsen. Duellen stod mellom McDowell og Keselowski.
Så skjer det, en dårlig blokkering fra McDowell gjør at han forsvinner i yttermuren samtidig som han drar Keselowski og andre med seg. Noen går til og med på taket. Mannen som så ut til å tape alt bare noen hundre meter fra mål går klar av kaoset som oppstår rett før målstreken, og Tyler Reddick tok sin første NASCAR-seier for 2024-sesongen.
Alle førerne involvert i dagens krasjer gikk fra bilene for egen maskin.
1) Tyler Reddick, 23XI Racing, 188 runder
2) Brad Keselowski, RFK Racing, +0,208
3) Noah Gragson, Stewart-Haas, +0,277
4) Ricky Stenhouse Jr, JTG Daughtery Racing, +0,487
5) Alex Bowman, Hendricks, +0,977
6) Anthony Alfredo, Our Motorsports, +1,262
7) William Byron, Hendricks, +1,363
8) Todd Gilliland, Front Row Motorsports, +1,575
9) Daniel Hemric, Kaulig Racing, +2,002
10) Harrison Burton, Wood Brothers, +2,297
RALLY: Årets VM-sesong avsluttes denne helgen med Rally Japan, og det hele rullet i gang torsdag med en kort etappe inne på Toyota stadion hvor to og to førere kjørte mot hverandre.
Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen er på plass i det som kan være duoens siste løp for Hyundai. På den første etappen la de igjen 3,7 sekunder, noe som medfører 8. plass før løpet for alvor ruller i gang natt til fredag norsk tid. Raskest var Adrien Fourmaux foran Ott Tänak og Takamoto Katsuta.
Thierry Neuville ligger svært godt an til å ta sin første VM-tittel denne helgen. Med seks poeng i lomma er det ingen som kan ta igjen belgieren. Samtidig kjemper Neuville, Tänak og Mikkelsen om å holde fast på ledelsen i konstruktørmesterskapet. Der har Hyundai en 15 poengs ledelse ned til Toyota.
I WRC 2 kjemper Oliver Solberg om gullet selv om han ikke er på plass i Japan. Norsk-svensken er avhengig av at Sami Pajari ikke fullfører blant de to beste for å stå igjen med tittelen. Fra start er det jevnt i klassen med Gryazin i ledelsen, og Pajari og Greensmith på delt andreplass.
LES OGSÅ: Har tilbud fra alle team: Slik kan Fourmauxs valg påvirke Mikkelsen og Solberg
LES OGSÅ: Hyundai-sjefen legger press på Mikkelsen
Rally Japan, SS1:
1) Adrien Fourmaux, Ford, 1:44.4
2) Ott Tänak, Hyundai, +0.5
3) Takamoto Katsuta, Toyota, +0.8
4) Elfyn Evans, Toyota, +0.9
5) Thierry Neuville, Hyundai, +2.2
6) Sébastien Ogier, Toyota, +2.2
7) Grégoire Munster, Ford, +2.8
8) Andreas Mikkelsen, Hyundai, +3.7
9) Nikolay Gryazin, Citroën, +4.5
10) Sami Pajari, Toyota, +6.5
10) Gus Greensmith, Škoda, +6.5
RACING: Mercedes returnerer til Le Mans 26 år etter det famøse løpet med CLR-bilen som ble kastet rundt i luften. Denne gangen er det dog ikke toppklassen som gjelder.
Mercedes ruller inn i LMGT3-klassen i Langdistanse-VM i samarbeid med Iron Lynx, som på sin side skifter beite etter å ha samarbeider med Mercedes.
Den tyske fabrikanten kan fra før skilte med suksess i 24-timersløpet på Spa og Nürburgring med sin GT3-bil, og nå er det altså Langdistanse-VM og Le Mans som står for tur.
FORMEL 1: Etter en svært imponerende seier i Brasil ligger alt til rette for at Max Verstappen kan sikre sin fjerde VM-tittel på rad i Las Vegas. Klarer han det blir han den femte føreren som tar fire VM-titler på rad etter Fangio, Schumacher, Vettel og Hamilton.
Blant de mange scenarioene som kan utspille seg leder mange av de mot at Verstappen blir verdensmester.
Max Verstappen sikrer VM-tittelen ved alle disse tilfellene:
Norris er med andre ord avhengig av å enten vinne løpet eller å slå Verstappen med god margin om tittelkampen ikke skal være avgjort når Formel 1-sirkuset ruller videre til Qatar.
Levert i samarbeid med Formel-1.no
FORMELBIL: Årets utgave av F1 Academy er fortsatt ikke unnagjort, men allerede før sesongens to siste løpshelger har blitt kjørt kan mesterskapet annonsere neste sesongs kalender.
Som i år skal det kjøres syv løpshelger i mesterskapet med to løp per helg. Det hele ruller i gang i Kina i mars, og utover året skal de innom Jeddah, Miami, Montreal, Zandvoort, Singapore og Las Vegas.
Ved siden av løpshelgene er det planlagt 15 testdager.
F1 Academy 2025:
R1: Shanghai 21. - 23. mars
R2: Jeddah 18. - 20. april
R3: Miami 2. - 4. mai
R4: Montreal 13. - 15. mai
R5: Zandvoort 29. - 31. august
R6: Singapore 3. - 5. oktober
R7: Las Vegas 20. - 22. november
FORMELBIL: Denne helgen har årets Macao Grand Prix gått av stabelen i en rekke ulike grener, og det hele ble avsluttet med Formula Regional som i år erstattet Formel 3-bilene. Ingen nordmenn var å finne på startstreken i år, men det var en rekke andre profilerte førere.
Etter en kvalifisering med en hel haug rødflagg og avbrytelser ble selve løpet preget av flere omstartr etter perioder bak sikkerhetsbil. McLaren-junior Ugo Ugochukwu ledet løpet fra start til mål, og holdt unna for konkurrentene hver gang. Unggutten som neste sesong skal kjøre Formel 3 vant foran Oliver Goethe og Noel Leon.
Fra neste sesong slipper ungdommen til i bilcrossen, både i trening og løp.
Omkampen mellom Henning Solberg og Frank Tore Larsen blir ikke det eneste spenningsmomentet i Rally-NMs toppklasse i 2025. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer.
Den norske bilsportlegenden ladet opp til Bilsportgallaen med bilkjøring litt utenom det vanlige.
Det var på alle måter Isabell Rustads dag under årets bilsportgalla.
Ny klasse skal gjøre det enklere å kjøre rally uten å bruke alt for mye penger. Det skjer med god hjelp fra det svenske forbundet.