ANNONSE
ANNONSE
Remi stakk av med 30.000 kroner
Foto: Norges Bilsportforbund
Bilcross Jr. Challenge:

Remi stakk av med 30.000 kroner

Publisert: 2. mai, 12:26

BILCROSS: Onsdag 1. mai var det duket for den niende utgaven av Bilcross Jr. Challenge etter at talentkonkurransen for unge bilsportutøvere ble tatt opp igjen i fjor. Formatet kan minne litt om den store konkurransen «Bilsporttalentet», men her er det altså rettet mot bilcrossjuniorer i alderen 15 til 18 år. Premien for å vinne er på hele 30.000 kroner.

Årets finalister var Helene Nakkerud fra NMK Drammen, Sander M. Skreddeberget fra NMK Gol, Remi Juhlin-Torgersen fra NMK Modum & Sigdal, Carlos Jensen Fidje fra Froland Motorsport og Ingebrigt Eidsmo fra NMK Melhus.

Øvelsene de ble utfordret i var kjøring med Volvo 240 og Speedcar, samt et TV-intervju. Juryen bestod av seksjonsleder Therese Bruer larsen, landslagstrener Jan Åge Asgrimsplass, sportssjef i NBF Atle Gulbrandsen og bilsportutøverne Even Frøshaug og Anniken Lindfjord.

Etter at alle fem håpefulle hadde gjennomført konkurransedagen på onsdag, så hadde juryen sagt sitt. Og årets vinner ble altså Remi Juhlin-Torgersen.

– Å vinne blant de fem finalistene her, det hadde jeg ikke drømt om. Ettersom jeg ikke hadde noe forhåpninger i det hele tatt, var det ekstra stas, sa en lykkelig Juhlin-Torgersen til bilcross.no.

Solid løpshelg for Heyerdahl i Italia
Foto: JEP/SRO
GT4 European Series:
Publisert: 20. mai, 21:31

RACING: Denne helgen var det duket for en ny løpshelg i den europeiske GT4-serien hvor Emil Heyerdahl kjører full sesong. 21-åringen fra Bjørkelangen hadde en solid kvalifisering på sitt pass med en femtetid.

Og nordmannen kjørte godt i løpet han startet, som var lørdagens løp. Fra femte startposisjon tok han seg etterhvert opp til en 3. plass i det 48 biler store feltet, men teamkompis Nick Maloy opperettholdt ikke et like godt tempo, hvor de til slutt falt ned til en syvendeplass i løpet.

Til andre løp var det Maloy som skulle sette kvalifiseringen, men der mislyktes de med tekniske problemer og fikk ikke satt noen tid. Dermed måtte de starte løpet fra nest bakerste rad. Maloy kjørte den første halvitmen, og gjorde en imponerende opphenting til 22. plass da pitvinduet åpnet.

LES OGSÅ: Emils nye hovedsponsor vekker oppsikt
LES OGSÅ: – Man må utenfor normen for å bli lagt merke til

Heyerdahl falt så ned til en 28. plass da pitvinduet stengte, men gjorde selv også en fenemonal opphenting med solid tempo og plasserte bilen til slutt på en 19. plass etter et vanskelig utgangspunkt.

I tillegg til Heyerdahl ble sprintserien det europeiske GT World Challenge-mesterskapet kjørt med Magnus Gustavsen på plass. Han kjører i sølvkategorien, der han ble nummer tre i lisenskategorien og 24 totalt blant GT3-bilene i det første løpet. I det andre løpet ble det en femteplass blant sølvførerne og 22. plass totalt.

Ericsson videre med et nødskrik
Foto: Joe Skibinski / IndyCar
Indy 500, kvalifisering:
Publisert: 20. mai, 00:00

INDYCAR: Denne uken har den store oppladningen mot neste ukes storløp Indy 500 blitt gjennomført, med kvalifiseringen lørdag og søndag som ukas store høydepunkt. Og som vanlig er det marginalt og dramatisk når det skal gjøres opp om de beste startposisjonene til neste ukes gigantoppgjør i Indianapolis.

Formatet er slik at startposisjon 13 til 30 settes lørdag, mens den bakerste raden fra plass 31 til 33 får en egen sistesjanse innimellom passene som setter de fremste radene - først gjennom en topp 12, deretter topp 6.

Mye fokus har det vært på svenske Marcus Ericsson, som har manglet tempo i sin bil og vært helt i bakevja, spesielt etter at han krasjet kraftig - først i siste sving og inn i starten av pitmuren. Svensken, som vant her i 2022, var like gjerne i faresonen til å misse utenfor den ene plassen i sistesjansen som ikke får kjøre Indy500.

Men Ericsson kom unna så vidt med nest dårligste plassering av de kvalifisete, en 32. plass og bakerste rad med en snittfart på 230,027 miles i timen på fire runder - det vil si et gjennomsnitt på «bare» rett over 370 kilometer i timen på en 2,5 miles lange ovalbanen.

Raskeste snittfart med satt av den tidligere Supercars-profilen og nå IndyCar-stjerna Scott McLaughlin fra New Zealand, som seilet opp i en heloseanisk duell mot den australske IndyCar-veteranen Will Power. Penske-bilene var i en klasse for seg, og det var bare et spørsmål om hvem av disse tre som ville ta det.

Men McLaughlin brøt den magiske 234-grensa, og endte med en snittfart på 234,220 miles, eller på godt norsk 376,94 kolometer i timen - og med det krones til pole position til neste ueks Indy500.

Verstappen vant såvidt etter sterkt press
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Emilia Romagna Grand Prix:
Publisert: 19. mai, 16:43

FORMEL 1: Selv om Imola-banen er dømt nord og ned som en bane som ikke framkalle den mest underholdende racingen, så ble det en sluttspurt fra sofakanten for Formel 1-fansen søndag ettermiddag under Emilia Romagna Grand Prix. For selv om vi er vant til å se Max Verstappen i tet, så skulle han ikke passere først over mål i ensom majestet.

Nederlenderen slet til seg beste startspor etter klok timing og taktikkeri lørdag ettermiddag, og visste at han var avhengig av en god start på en bane det er vanskelig å kjøre forbi på. Men han tok oppskriftsmessig starten og hadde et godt førstestint, etterhvert tett etterfulgt av McLarens Lando Norris som surfer på en medgangsbølge etter seieren i Miami kombinert med en svært god bil etter oppgraderingene.

Og Norris tok kraftig innpå med både bedre andrestint, hvor dekkene holdt bedre og han hadde bedre batterikapasitet på tampen av løpet. Men det var først på siste runde han kom seg innenfor sekundet på Verstappen - men maktet akkurat ikke å overliste de siste års verdensmester. Med to-tre runder ekstra kunne utfallet sett helt annerledes ut.

Charles Leclerc sikret pallplass på hjemmebane for Ferrari, drøye syv sekunder bak tetduoen fra Red Bull og Ferrari. Løpet slapp ellers unna sikkerhetsbiler, og det var bare Alexander Albon i Williams som måtte bryte løpet.

Emilia-Romagna Grand Prix - Topp 10:

1) Max Verstappen, Red Bull
2) Lando Norris, McLaren, +0,725
3) Charles Leclerc, Ferrari, +7,916
4) Oscar Piastri, McLaren, +14,132
5) Carlos Sainz Jr, Ferrari, +22,325
6) Lewis Hamilton, Mercedes, +35,104
7) George Russell, Mercedes, +47,154
8) Sergio Perez, Red Bull, +54,776
9) Lance Stroll, Aston Martin, +1:19,556
10) Yuki Tsunoda, RB, +1 runde
11) Nico Hulkenberg, Haas, +1 runde
12) Kevin Magnussen, Haas, +1 runde
13) Daniel Ricciardo, RB, +1 runde
14) Esteban Ocon, Alpine, +1 runde
15) Zhou Guanyu, Sauber +1 runde
16) Pierre Gasly, Alpine, +1 runde
17) Logan Sargeant, Williams, +1 runde
18) Valtteri Bottas, Sauber, +1 runde
19) Fernando Alonso, Aston Martin, +1 runde
20) Alex Albon, Williams, brutt

Ingen poeng til Dennis Hauger
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 2, Imola - hovedløp:
Publisert: 19. mai, 11:01

FORMEL 2: Dennis Hauger startet søndagens hovedløp fra 13. startposisjon, men allerede i starten falle han ned til 15. plass. I duell med Pepe Marti ble situasjonen verre da Hauger havnet utenfor banen, noe som på resultatlisten sendte han ned til 19. plass. 

Etter noen forbikjøringer ute på banen endte Hauger opp i en gjeng som alle slet med å komme seg forbi Roman Stanek. Da Stanek omsider var passert og alle førerne hadde gjennomført sitt obligatoriske pitstopp var Hauger nummer 12. 

Foran han lå mesterskapsleder Zane Maloney, men Hauger rakk ikke å avansere noen flere førere før han krysset mållinjen for siste gang. Dermed endte han uten poeng denne helgen, og i mesterskapet er han nå nummer fire.

I fronten var det Isack Hadjar som tok seieren foran Gabriel Bortoleto og Joshua Dürksen. Hauger og de andre er i aksjon igjen allerede kommende helg når sirkuset ruller inn i Monacos gater. 

Levert i samarbeid med Formel-1.no

Stenshornes poengplass glapp etter straff
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 3, Imola - hovedløp:
Publisert: 19. mai, 09:14

FORMEL 3: Etter at Martinius Stenshorne ble annonsert som McLaren-junior denne uken har det vært en tøff helg rent sportslig. I sprintløpet ble det kun 22. plass, og i hovedløpet startet Hitech-føreren som nummer 17. Denne gangen hadde han dog ikke tenkt til å la poengene glippe. 

Etter en god start hvor han tjente et par posisjoner kom han seg omsider Nikita Bedrin til 14. plass, og derfra gikk det unna for Stenshorne. Fører etter fører ble passert, og til slutt var Stenshorne nummer ni ute på banen. Mot slutten av løpet fallt han ned igjen til 10. plass, men han krysset likevel mållinjen blant de 10 beste. Som kjent gir det vanligvis poeng i mesterskapet, men slik ble det ikke. 

Stenshorne fikk nemlig en 10 sekunders straff for å ha presset Nikita Bedrin ut av banen, og han endte dermed opp på en poengløs 14. plass. 

I fronten var det Tridents Sami Megetounif som tok seieren foran Oliver Goethe og Leonardo Fornaroli. Det er nå Fornaroli som leder an i mesterskapet. 

For Stenshorne venter nye muligheter allerede kommende helg da det er klart for løp i Monaco. 

Levert i samarbeid med Formel-1.no

LES OGSÅ: Slik blir Stenshornes hverdag som McLaren-junior

LES OGSÅ: Stenshorne utestenges fra løpshelgen på Silverstone

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

– Det er det som er hele gnisten

På banen forsvant seierssjansene i alternativsporet, men for Drive handler rallycrossen om mer enn å vinne løp.


Artikkelbilde

Prikkene på lisensen renner inn – Stenshorne trekker på skuldrene etter ny straff

Martinius Stenshorne dveler ikke mye over han vanskeligste løphelg hittil i Formel 3, men hevder at straffen han på søndag fikk var slående lik en ustraffet hendelse i Formel 2.


Artikkelbilde

Slik avslører Ole detaljene bak Verstappens simracingstunt under Formel 1-helgen

Over én million unike brukere var innom da Max Verstappen ladet opp til Formel 1-seier, sammen med sin norske teamkamerat Ole Steinbråten i ett av årets største virtuelle 24-timersløp.


Artikkelbilde

Fra nysignert Formel 1-junior til utestengelse fra Silverstone

Mange har jublet for Martinius Stenshornes McLaren-kontrakt. Men FIA har alt annet enn jublet over at han kjørte GB3-løp på Silverstone tidligere i vår.


Artikkelbilde

McLaren henter Martinius - slik blir hans nye hverdag

Martinius Stenshorne vil fremover bli å se i papaya-farger som McLarens siste tilskudd.