ANNONSE
ANNONSE
Penske-sjef straffes internt
Tim Cindric (t.h.). Foto: Joe Skibinski / IndyCar
Indianapolis 500:

Penske-sjef straffes internt

Publisert: 7. mai, 17:37

INDYCAR: Etter at det ble kjent at tre av Penskes biler ble tatt for brudd på det tekniske regelverket etter løpet på Long Beach skulle man trodd at saken var omme. Teamet fikk en samlet bot på 75.000 dollar og Josef Newgarden ble blant annet strippet for seieren rundt gatebanen i St. Petersburg, Florida.

Nå går Penske selv knallhardt ut og suspenderer en rekke nøkkelpersoner for hele måneden mai, inkludert det legendariske løpet Indianapolis 500. 

— Etter straffene fra Long Beach har Team Penske gjennomgått en intern undersøkelse. Etter en lang og omfattende analyse fra informasjonen tilgjengelig har Team Penske bestemt at det har blitt gjort store feil i våre prosesser og interne kommunikasjon, starter Penske-teamet med i en pressemelding utgitt i dag.

Løpsingeniøren til Josef Newgarden og én sjefs-dataingeniør settes til side for perioden på to løp. Store konsekvenser fikk det også for de øverste lederne i teamet.

— I tillegg suspenderes Ron Ruzewski (Penske-sjef, journ. anm.) sammen med Tim Cindric (Penske-president, journ. anm.) som har ansvar for alt av Penskes operasjoner.

— Jeg anerkjenner størrelsen på hva som har skjedd og hvilken innvirkning det har på sporten jeg har dedikert så mange tiår. Alle hos Team Penske sammen med våre fans og partnere burde vite at jeg beklager for feilene som ble begått, sier Penske-eier Roger Penske i samme pressemelding.

I fjor var Tim Cindric med på å vinne det legendariske løpet sammen med Josef Newgarden.

Ericsson videre med et nødskrik
Foto: Joe Skibinski / IndyCar
Indy 500, kvalifisering:
Publisert: 20. mai, 00:00

INDYCAR: Denne uken har den store oppladningen mot neste ukes storløp Indy 500 blitt gjennomført, med kvalifiseringen lørdag og søndag som ukas store høydepunkt. Og som vanlig er det marginalt og dramatisk når det skal gjøres opp om de beste startposisjonene til neste ukes gigantoppgjør i Indianapolis.

Formatet er slik at startposisjon 13 til 30 settes lørdag, mens den bakerste raden fra plass 31 til 33 får en egen sistesjanse innimellom passene som setter de fremste radene - først gjennom en topp 12, deretter topp 6.

Mye fokus har det vært på svenske Marcus Ericsson, som har manglet tempo i sin bil og vært helt i bakevja, spesielt etter at han krasjet kraftig - først i siste sving og inn i starten av pitmuren. Svensken, som vant her i 2022, var like gjerne i faresonen til å misse utenfor den ene plassen i sistesjansen som ikke får kjøre Indy500.

Men Ericsson kom unna så vidt med nest dårligste plassering av de kvalifisete, en 32. plass og bakerste rad med en snittfart på 230,027 miles i timen på fire runder - det vil si et gjennomsnitt på «bare» rett over 370 kilometer i timen på en 2,5 miles lange ovalbanen.

Raskeste snittfart med satt av den tidligere Supercars-profilen og nå IndyCar-stjerna Scott McLaughlin fra New Zealand, som seilet opp i en heloseanisk duell mot den australske IndyCar-veteranen Will Power. Penske-bilene var i en klasse for seg, og det var bare et spørsmål om hvem av disse tre som ville ta det.

Men McLaughlin brøt den magiske 234-grensa, og endte med en snittfart på 234,220 miles, eller på godt norsk 376,94 kolometer i timen - og med det krones til pole position til neste ueks Indy500.

Verstappen vant såvidt etter sterkt press
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Emilia Romagna Grand Prix:
Publisert: 19. mai, 16:43

FORMEL 1: Selv om Imola-banen er dømt nord og ned som en bane som ikke framkalle den mest underholdende racingen, så ble det en sluttspurt fra sofakanten for Formel 1-fansen søndag ettermiddag under Emilia Romagna Grand Prix. For selv om vi er vant til å se Max Verstappen i tet, så skulle han ikke passere først over mål i ensom majestet.

Nederlenderen slet til seg beste startspor etter klok timing og taktikkeri lørdag ettermiddag, og visste at han var avhengig av en god start på en bane det er vanskelig å kjøre forbi på. Men han tok oppskriftsmessig starten og hadde et godt førstestint, etterhvert tett etterfulgt av McLarens Lando Norris som surfer på en medgangsbølge etter seieren i Miami kombinert med en svært god bil etter oppgraderingene.

Og Norris tok kraftig innpå med både bedre andrestint, hvor dekkene holdt bedre og han hadde bedre batterikapasitet på tampen av løpet. Men det var først på siste runde han kom seg innenfor sekundet på Verstappen - men maktet akkurat ikke å overliste de siste års verdensmester. Med to-tre runder ekstra kunne utfallet sett helt annerledes ut.

Charles Leclerc sikret pallplass på hjemmebane for Ferrari, drøye syv sekunder bak tetduoen fra Red Bull og Ferrari. Løpet slapp ellers unna sikkerhetsbiler, og det var bare Alexander Albon i Williams som måtte bryte løpet.

Emilia-Romagna Grand Prix - Topp 10:

1) Max Verstappen, Red Bull
2) Lando Norris, McLaren, +0,725
3) Charles Leclerc, Ferrari, +7,916
4) Oscar Piastri, McLaren, +14,132
5) Carlos Sainz Jr, Ferrari, +22,325
6) Lewis Hamilton, Mercedes, +35,104
7) George Russell, Mercedes, +47,154
8) Sergio Perez, Red Bull, +54,776
9) Lance Stroll, Aston Martin, +1:19,556
10) Yuki Tsunoda, RB, +1 runde
11) Nico Hulkenberg, Haas, +1 runde
12) Kevin Magnussen, Haas, +1 runde
13) Daniel Ricciardo, RB, +1 runde
14) Esteban Ocon, Alpine, +1 runde
15) Zhou Guanyu, Sauber +1 runde
16) Pierre Gasly, Alpine, +1 runde
17) Logan Sargeant, Williams, +1 runde
18) Valtteri Bottas, Sauber, +1 runde
19) Fernando Alonso, Aston Martin, +1 runde
20) Alex Albon, Williams, brutt

Ingen poeng til Dennis Hauger
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 2, Imola - hovedløp:
Publisert: 19. mai, 11:01

FORMEL 2: Dennis Hauger startet søndagens hovedløp fra 13. startposisjon, men allerede i starten falle han ned til 15. plass. I duell med Pepe Marti ble situasjonen verre da Hauger havnet utenfor banen, noe som på resultatlisten sendte han ned til 19. plass. 

Etter noen forbikjøringer ute på banen endte Hauger opp i en gjeng som alle slet med å komme seg forbi Roman Stanek. Da Stanek omsider var passert og alle førerne hadde gjennomført sitt obligatoriske pitstopp var Hauger nummer 12. 

Foran han lå mesterskapsleder Zane Maloney, men Hauger rakk ikke å avansere noen flere førere før han krysset mållinjen for siste gang. Dermed endte han uten poeng denne helgen, og i mesterskapet er han nå nummer fire.

I fronten var det Isack Hadjar som tok seieren foran Gabriel Bortoleto og Joshua Dürksen. Hauger og de andre er i aksjon igjen allerede kommende helg når sirkuset ruller inn i Monacos gater. 

Levert i samarbeid med Formel-1.no

Stenshornes poengplass glapp etter straff
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 3, Imola - hovedløp:
Publisert: 19. mai, 09:14

FORMEL 3: Etter at Martinius Stenshorne ble annonsert som McLaren-junior denne uken har det vært en tøff helg rent sportslig. I sprintløpet ble det kun 22. plass, og i hovedløpet startet Hitech-føreren som nummer 17. Denne gangen hadde han dog ikke tenkt til å la poengene glippe. 

Etter en god start hvor han tjente et par posisjoner kom han seg omsider Nikita Bedrin til 14. plass, og derfra gikk det unna for Stenshorne. Fører etter fører ble passert, og til slutt var Stenshorne nummer ni ute på banen. Mot slutten av løpet fallt han ned igjen til 10. plass, men han krysset likevel mållinjen blant de 10 beste. Som kjent gir det vanligvis poeng i mesterskapet, men slik ble det ikke. 

Stenshorne fikk nemlig en 10 sekunders straff for å ha presset Nikita Bedrin ut av banen, og han endte dermed opp på en poengløs 14. plass. 

I fronten var det Tridents Sami Megetounif som tok seieren foran Oliver Goethe og Leonardo Fornaroli. Det er nå Fornaroli som leder an i mesterskapet. 

For Stenshorne venter nye muligheter allerede kommende helg da det er klart for løp i Monaco. 

Levert i samarbeid med Formel-1.no

LES OGSÅ: Slik blir Stenshornes hverdag som McLaren-junior

LES OGSÅ: Stenshorne utestenges fra løpshelgen på Silverstone

Piastri flyttes tilbake etter straff
Foto: McLaren
Emilia-Romagna Grand Prix:
Publisert: 18. mai, 20:06

FORMEL 1: I lørdagens kvalifisering ble Oscar Piastri nummer to bak Max Verstappen, men i søndagens Grand Prix-løp må McLaren-føreren starte fra femte startposisjon. 

Grunnen til det er at han har fått en tre plassers gridstraff for å ha hindret Kevin Magnussen i Q1. Magnussen starter søndagens løp fra 18. startposisjon etter å ikke ha kommet seg videre fra Q1. Nico Hulkenbergs ferd helt til Q3 viste dog at Haas-teamet hadde farten inne. 

Det er Lando Norris som rykker opp til andreplass, mens Charles Leclerc og Carlos Sainz låser av andre rad. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Slik avslører Ole detaljene bak Verstappens simracingstunt under Formel 1-helgen

Over én million unike brukere var innom da Max Verstappen ladet opp til Formel 1-seier, sammen med sin norske teamkamerat Ole Steinbråten i ett av årets største virtuelle 24-timersløp.


Artikkelbilde

Fra nysignert Formel 1-junior til utestengelse fra Silverstone

Mange har jublet for Martinius Stenshornes McLaren-kontrakt. Men FIA har alt annet enn jublet over at han kjørte GB3-løp på Silverstone tidligere i vår.


Artikkelbilde

McLaren henter Martinius - slik blir hans nye hverdag

Martinius Stenshorne vil fremover bli å se i papaya-farger som McLarens siste tilskudd.


Artikkelbilde

– Det er det vel mange som har sagt ja!

Å legge opp er ikke bare bare. På Lånkebanen var de to siste sesongers sølvvinner tilbake i klasse 2 i Rallycross-NM.


Artikkelbilde

– Det er en bane jeg liker godt

Formel 3-sesongen ruller denne uken videre på en bane Stenshorne kjenner godt til.