ANNONSE
ANNONSE
Historisk pallplass for Ørjan Nilsen
Foto: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool
Drift Masters Grand Prix:

Historisk pallplass for Ørjan Nilsen

Publisert: 17. juni, 11:43

DRIFTING: Denne helgen var det duket for Drift Masters Grand Prix, Europas mest prestisjefylte driftingserie, hvor vi som vanlig hadde med Ørjan Nilsen og Tor Arne Kvia til start.

I Topp 32 ble det enkelt avansement mot finske Teemu Peltola, før Fionn Roche fra Irland ble neste offer av nordmannen i Topp 16, der det primært var en solid lead-gjennomkjøring som berget nordmannen. I kvartfinalen, Topp 8, var det estiske Oliver Randalu som skulle til pers, en omgang som ble ganske lik Topp 16. Nilsen leverte en stødig lead igjen, men hadde en litt defensiv åpning på sin chase – men totalinntrykket gikk likevel i dommernes favør.

LES OGSÅ: Norsk driftingnedtur i statene - danket ut av japansk 14-åring
LES OGSÅ: Showmannen Olav tok driftingstjerna med felgen

Dermed var semifinalen et faktum, og en pallplass var sikret ettersom den andre semifinalisten, Juha Rintanen, kvalifiserte dårligere enn Nilsen. Men i Topp 4 ble irske Duane McKeever i det sterkeste laget for bergenseren etter at hans åpningsforsøk i chase-posisjon ble mislykket. Lettere ble det ikke å få dommerne med seg i lead-turen hvor han først tok ned en kjegle, men også med et feilfritt og solid løp fra McKeever.

LES OGSÅ: Tor Arne Kvia - fra norgesmester til primus motor

Uansett var tredjeplassen et faktum for Ørjan Nilsen, og med det tok han sin aller første pallplass på dette nivået. Det betyr at han nå også innehar fjerdeplassen totalt i det europeiske mesterskapet. Det var forøvrig tre ganger Formula Drift-mester James Deane som stakk av med finaleseieren. 

For Tor Arne Kvia ble det en tidlig exit allerede i Topp 32 etter turboproblemer. Det medførte blant annet én såkalt «incomplete» fra dommerne i første «run» etter en mislykket inngang på første sving som følge av motorproblemene - hvilket betød at han ikke innfridde minstekriteriene for å gjennomføre løypa i sin første gjennomkjøring. 

Australia avlyses – erstattes av Kina
Foto: @World / Red Bull Content Pool
Rallycross-VM:
Publisert: 12. juli, 13:40

RALLYCROSS: Da terminlisten for årets VM-sesong i rallycross ble annonsert tidligere i vår, skulle Australia bli en nyvinning på kalenderen. Etter planen skulle det kjøres på en bybane i sentrum av Sydney. Dette blir det imidlertid ikke noe av.

Fredag ble det klart at det ikke blir noe av den opprinnelige VM-finalen i Australia. I stedet erstattes denne av Kina, med uspesifisert sted og bane. I fjor ble det en vellykket sesongfinale i sentrum av Hong Kong, da også innunder Hong Kongs eget navn. Hvorvidt det er snakk om en reprise av dette er foreløpig ikke kjent.

LES OGSÅ: Derfor blir ikke bilen til Mats Öhman godkjent uten ombygging
LES OGSÅ: Rekordlang reiserute for Rallycross-VM når elbilene vender tilbake

Datoen er satt til 19. og 20. oktober. Rallycross-VM er spesielt sentrert i Europa med nesten utelukkende deltakelse fra Norden, men det foreligger et viktig krav om å kjøre på flere kontinenter for at det skal regnes som et verdensmesterskap.

Neste sesongs sprintløp annonsert
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 11. juli, 14:13

FORMEL 1: Også neste sesong skal det kjøres seks sprintløp i Formel 1, og torsdag ble det annonsert hvor og når disse sprintløpene skal gjennomføres. 

Sammenlignet med årets sprintkalender finner vi kun en endring ved at Østerrike og Red Bull Ring byttes ut med Belgia og Spa-Francorchamps. 

21. - 23. mai, Shanghai (Kina)
2. - 4. mai, Miami (USA)
25 .-27. juli, Spa (Belgia)
17. - 19. oktober, Austin (USA)
7. - 9. november, Interlagos (Brasil)
1. - 30. november, Lusail (Qatar)

O’Ward slo Palou i intens duell
Foto: Penske / IndyCar
IndyCar, Mid-Ohio:
Publisert: 7. juli, 22:35

INDYCAR: Denne helgen kjørte IndyCar for første gang med hybrid-motorer, og det første løpet ble vunnet av McLarens Pato O'Ward. Han tok sesongens andre seier etter en intens duell med Chip Gansssis Alex Palou.

Det var Palou som startet løpet fra pole position foran O'Ward. Lenge hadde spanjolen også kontroll på løpet, men et tregt pitstopp mot slutten kostet han til slutt seieren. Bak duoen fulgte Scott McLaughlin på den siste pallplassen.

I mesterskapet er det fortsatt Palou som leder med 329 poeng i potten, mens O'Ward nå er nummer to med 259 poeng. 

Gjerdrum klatret på resultatlisten
Foto: Group C Photography
GT4 Germany, Norisring:
Publisert: 7. juli, 18:15

RACING: Emil Gjerdrum har denne helgen kjørt ADAC GT4 Germany på Norisring i Tyskland. Dette er klassens tredje runde denne sesongen, med tre gjenstående runder i år.

Helgen har bestått av to løp, fordelt på lørdag og søndag. Lørdag startet duoen Gjerdrum/Tregurtha fra 15. startposisjon og endte til slutt løpet på samme posisjon, ett drøyt halvminutt bak vinneren av løpet. Søndagen ble lysere for Gjerdrum og den britiske teamkameraten hans. De kvalifiserte seg til en 12. plass, men da løpet var over befant Mercedes-førerne seg på 9. plass.

Neste løp i klassen kjøres på ærverdige Nürburgring i midten av august.

Lewis Hamilton tilbake på topp
Foto: Mercedes
Storbritannia Grand Prix:
Publisert: 7. juli, 17:28

FORMEL 1: Lewis Hamilton hadde ikke vunnet et Formel 1-løp siden Saudi-Arabia Grand Prix 2021. Søndag kunne han igjen juble for seier på hjemmebane. Samtidig tok han rekorden for flest seiere på en bane med ni i tallet. 

Det var Hamiltons teamkamerat i Mercedes George Russell som startet Storbritannia Grand Prix fra pole position. Hamilton startet ved siden av landsmannen, og etter en god start dro de to etterhvert litt fra Max Verstappen som passerte Lando Norris opp til tredjeplass.

På runde 15 hadde Norris tettet gapet til Verstappen, og til slutt kom han seg forbi nederlenderen. Tre runder senere kom også Piastri seg forbi i takt med at regnværet kom inn over banen. I krevende forhold kom etter hvert Norris og Piastri seg forbi Mercedes-førerne og opp i ledelse. 

På runde 28 gikk Norris og Mercedes-førerne inn for å bytte til intermediate-dekk, mens Oscar Piastri som måtte vente en runde med å bytte dekk falt ned til 6. plass. Seks runder senere var seierskampen over for Russell som måtte bryte med tekniske problemer. 

På runde 39 gikk Lewis Hamilton inn for å bytte til de mykeste dekkene, mens Verstappen på tredjeplass byttet til harde dekk. Runden etterpå gikk ledende Norris inn for å bytte til de mykeste dekkene. Med et tregt stopp mistet Norris ledelsen i løpet, og han kom ut på banen bak Lewis Hamilton. Samtidig som Norris jaget Hamilton knappet Verstappen stadig innpå Norris.

Etter hvert dro Hamilton litt fra de to andre før Verstappen kom seg forbi Norris. Med fire runder igjen jaget Verstappen sin gamle erkerival i kamp om seieren, og han tok stadig litt innpå. Men det holdt altså helt inn for Hamilton. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Nye utfordringer i vente for Dennis Olsen

Etter suksessen på Le Mans er det en annerledes utfordring i vente for Dennis Olsen som denne helgen også har en ny teamkamerat med på laget. I toppklassen kommer Ferrari med nye oppgraderinger i en tett tittelkamp.


Artikkelbilde

Hvor blir det egentlig av den neste finnen i Formel 1?

Hvert år siden 1988 har Finland vært representert i Formel 1. Valtteri Bottas innrømmer at han kjenner på et ansvar. For det er lenge til neste finne er aktuell igjen.


Artikkelbilde

Lewis Hamiltons emosjonelle retur til toppen

Han har tvilt underveis, men søndag var Lewis Hamilton tilbake på toppen av seierspallen.


Artikkelbilde

Presset Perez kan bli erstattet

En stadig uforutsigbar silly season byr stadig på nye tvister, og den siste ukens utvikling kan være godt nytt for Daniel Ricciardo og Carlos Sainz.


Artikkelbilde

Slik gikk det under førpremieren med supportløp og rallysprint

Flere norske deltakere var i aksjon under andre interessante kategorier og formater før VM og EM braker løs i Höljes denne helgen.